Hondenkenners: wanneer zit een hond te lang alleen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Hondenkenners: wanneer zit een hond te lang alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 18:29

Beste hondenliefhebbers/hondenkenners of mensen met een mening Lachen,

Bloos!ps: Wij zitten met een gewetenskwestie. Wij zijn, zoals misschien al vernomen op een ander forum op termijn op zoek naar een nieuwe hond. Alleen hebben wij al diverse reacties gehad op een advertentie van mensen die hun hond weg doen aan een goed thuis. Een reden om een hond weg te doen is vaak tijdgebrek. Hond zit té veel en té lang alleen.

Maar wanneer zit een hond nu eigenlijk té lang en té veel alleen? Verward:

Ik denk als een hond 40 uur per week min. alleen zit en in een bench dat een hond te vaak alleen zit. Maar dat is mijn opinie. Hoe denken jullie hierover? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, etc. Hoe pakken jullie dit aan en hoe vaak laten jullie je hond uit/geven aandacht. Werken jullie wel fulltime en hoe sta je tegenover dit probleem.

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen. Als een hond 2 werkdagen in de week (zo'n 6 uur per dag) alleen zit in totaal. Is dit veel, is dit redelijk, is dit weinig. Ongeacht de omstandigheden. Tussendoor wordt de hond wel uitgelaten een half uur lang tijdens pauzes en krijgt dus ook aandacht, etc.

Alvast hartelijk dank voor je mening. OK dan!


Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:33

Mijn mening is dat als een hond niet helemaal alleen is, dus met speeltje, muziekje op de achtergrond oid dat 6 uur 2 dagen in de week geen probleem moet zijn, mits de hond verder voldoende aandacht krijgt en wordt uitgelaten zoals hij of zij verdient.

Ik zelf werk niet mijn vriend werkt full time, maar wij zijn op zaterdag en zondag vaak naar de manege 3 tot 4 uur zeker wel.
Wij hebben 2 honden die samen in de gang zitten (redelijke gang).. Dit zijn ze gewent aangezien ze hier snachts ook in zitten.

Honden hebben geen tijdsbessef, mijn honden zitten gedurende de nacht ook in de gang van laten we zeggen half 12 savond's tot zeker 7 uur smorgens, en daarna nog eens tot een uurtje of 9..
Tuurlijk zijn ze blij je te zien, maar blijven toch elke avond weer vrolijk de gang in rennen als ze hun koekje krijgen voor t slapen gaan.
Zouden ze hier echt een probleem mee hebben zouden ze ook niet zo blij de gang in rennen.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:07

ik denk dat het ook ligt aan wat voor hond je hebt, de ene hond vraagt meer aandacht dan de andere.
onze duitse herder zit buiten, met mooi weer loopt ie los in de tuin en met regenweer enzo zit ie gewoon in het hok. mn moeder is bijna altijd thuis, dus echt alleen is ie niet. ze wordt ongeveer 4 keer per dag uitgelaten.

UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:13

onze hond (golden van 10 maanden) zit meestal van half 10 tot half 1 alleen sochtends.
ook zit hij op zaterdagavond weleens alleen als mijn ouders naar visite gaan ofzo. maar verder heeft Finn van ons dus niéts te klagen.
Naar mijn mening zit een hond te lang alleen als hij alleen even snel tussen de middag wordt uitgelaten en er in het weekend ook geen tijd voor wordt genomen....neem dan geen hond denk ik altijd!!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:46

Myke schreef:
alleen zit en in een bench dat een hond te vaak alleen zit.


Ik vind dat een hond niet té lang in een bench mag/hoeft te zitten. Kwa ruimte en snelle verveling.
Mijn hond een Friese stabij van 13 maanden kan heel goed lang alleen thuis zijn. Hij zit dan altijd in de berging, met speeltjes enzo, zodat hij niet echt kan vervelen. Maar ik moet hem dan wel even van te voren voor dat ik weg ga natuurlijk wel goed uitlaten, maar dat is eigenlijk altijd bij een hond.
Meestal als ik thuis kom staat hij net op van zijn kussen na een tijdje lekker geslapen te hebben op zijn kussen Lachen
Het komt ongeveer maar 2 keer in de week voor dat hij echt een lange dag alleen thuis is. Maar hij gaat dan echt niet de hele dag blaffen, helemaal niet. Dat is wat anders dat de Herder van onze tegenoverburen die blaft per dag heel erg vaak.

Succes met je toekomstige hond. Haha!

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:53

tis te zien wat je bedoelt met een bech? een soort kamerkooi,? dan mag hij maar enkele uren per dag in, maar als hij bv gebruik kan maken van het hele huis en naar buiten kan, dan kan hij toch wel van 7 u smorgens tot 5 uur savonds ofzo alleen zitten hoor, mits hij afleiding heeft, dat hij kan spelen met speelgoed, of een andere hond ofzo
als hij niet in de tuin kan moe hij toch de kans hebben om minimum 1 keer tussendoor even naar buiten te kunnen om de behoefte te doen

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:54

onze hond (inmiddels overleden *snik*) kon zeer goed alleen zijn, van begin af aan laten wennen. aangezien mijn vader een zeer drukke baan heb en ik overdag op school zat was Beau weleens alleen. gelukkig was mijn moeder er overdag meestal wel maar als mijn ouders een paar dagen weg waren dan zat hij van 8 uur 's ochtends tot 's middags alleen meestal spijbelde ik een paar uur anders vond ik het altijd zo zielig. tis maar net of je hond het gewend is, je kan het best in het begin hem laten wennen met alleen zijn en dit langzaam opbouwen. en als hij genoeg speeltjes heeft en zich niet verveeld dan kan zo'n hond het toch wel een aantal uur uithouden. alleen even regelen of iemand hem even kan uitlaten als je echt lang weg ben, buren zijn hier heel handig voor haha.

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:54

Wij werken ook alebei fulltime.
Kira gaat natuurlijk mee naar het werk en Genki en Daisy blijven thuis.
Ze zitten niet in een bench maar kunnen gewoon het hele huis door en met mooi weer staat de achtedeur gewoon open zodat ze ook naar buiten kunnen.
Ze kunnen makkelijk een uur of 8 alleen zijn en het is door m´n werk ook wel eens voor gekomen dat ze 10 uur alleen waren, dat is natuurlijk niet ideaal maar soms is het niet anders.
Ze zijn al 7 jaar samen en vermaken zich prima met z´n tweeën.
Mijn buurvrouw heeft al eens gevraagd of ik ze slaappillen geef als ik weg ga want ze hoort ze nooit Haha!

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:59

euhm; wat is een bench???

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:03

dutske schreef:
euhm; wat is een bench???


dat is een hondenhok waar een hond in kan er zitten tralies voor geloof ik, weet het niet zeker heb zo'n ding nog nooit gehad dus als ik het fout heb moeten de anderen het maar ff verbeteren Verward

Black Boy is mijn nieuwe vriendje en liefde <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:32

Yep, het is een soort indoor kenneltje.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:39

Ilindra schreef:
Yep, het is een soort indoor kenneltje.


Maar dan wel een hele kleine indoor kenneltje Haha!
Mijn moeder en ik zijn er over eens dat we een bench verschrikkelijk vinden. (sorry voor mensen die het wel fijn vinden)
Maar veel mensen vind ik dat ze het verkeerd gebruiken, door de hond er te lang in te stoppen, en dat is natuurlijk niet te bedoeling.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:50

Niet regelmatig, maar mijn honden zijn ook weleens 8 of zelfs 10 uur alleen. Niet in een bench (want die heb ik niet), ze kunnen in de woonkamer, gang en keuken. Ik zet de tv voor ze aan Haha! En ze hebben natuurlijk elkaar en de poezen. Ze zijn hartstikke blij als ik thuis kom, maar zo onnozel doen ze ook als ik een kwartier ben weggeweest. Ze hebben idd geen tijdsbesef.

Mijn ene hond kan makkelijk zijn plas 8 uur ophouden, de andere plast gewoon in de kamer als ie moet (doet ie ook als ie een uur daarvoor uit is geweest) Scheve mond Beetje irritant, maar ik heb em nog niet zo lang, dus ik hoop dat het op den duur beter wordt.

Je vraag; Ik denk dat jullie rustig een hond kunnen nemen. Ik zou em alleen niet in een bench doen, maar bv in de keuken of gang. 6 uur in een bench is wel te lang, imo.

זכור

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:36

Myke"]
Als een hond 2 werkdagen in de week (zo'n 6 uur per dag) alleen zit in totaal. Is dit veel, is dit redelijk, is dit weinig.
[/quote]
het is net te doen. Als je een hond koopt die daar tegen kan tenminste. Moet je dus niet aan een beagle beginnen (kunnen niet goed tegen alleen zijn) en ook niet aan een bordercollie beginnen (die vervelen zich kapot). Je moet dan dus een hond uitzoeken die dat afkan.

[quote="lis schreef:
Ze zijn hartstikke blij als ik thuis kom, maar zo onnozel doen ze ook als ik een kwartier ben weggeweest.

Is dat geen kwestie van tijdsbesef ja, of is het uit gewoonte dat ze zo reageren. WAnt ik weet niet of honden het verschil niet voelen tussen een kwartier en 2 uur.

De hond is de betere mens

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:21

Mijn honden zitten heel soms 8 uurtjes alleen.
De rest van de tijd zitten ze 4 uurtjes alleen, in mijn pauze kom ik weer thuis en daarna ook weer een uurtje of 4 alleen.

Ze kunnen allebij goed hun behoeftes ophouden. Met Lotje ga ik ervoor of erna nog even flink met de bal spelen buiten om haar energie kwijt te kunnen. het gaat vaak goed! Soms word er wat gesloopt als ik weer vergeten ben om kauwspulletjes neer te leggen!.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:31

Myke schreef:


Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen. Als een hond 2 werkdagen in de week (zo'n 6 uur per dag) alleen zit in totaal. Is dit veel, is dit redelijk, is dit weinig. Ongeacht de omstandigheden. Tussendoor wordt de hond wel uitgelaten een half uur lang tijdens pauzes en krijgt dus ook aandacht, etc.

Alvast hartelijk dank voor je mening. OK dan!



Een hond moet af en toe wel alleen kunnen zijn vind ik, ik leer ze dan ook altijd om een bepaalde tijd "alleen" te zijn.
Maar aangezien ik altijd 2 honden heb, of wil hebben is alleen dan een stuk minder alleen, ze hebben dat echt steun aan elkaar...
Ook hier zijn de honden wel eens wat langer alleen dan dat ik eigenlijk wil, tja heel soms kan het niet anders...

Dat wat jij hierboven aangeeft is prima te doen vind ik persoonlijk, alleen zorg er wel voor dat je hond de tijd krijgt om hieraan te wennen, een hond die in een nieuwe omgeving komt zal toch eerst altijd wat onwennig zijn en dat kan problemen geven bij het alleen laten, sucses Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:48

Ligt ook een heleboel aan de hond zelf,
onze Golden vind het volgens mij wel lekker rustig als we een poosje weg zijn. De terriërs zijn al helemaal over de toeren als we 3 uurtjes weg zijn geweest Haha! Ze houden zich wel koest als we weg zijn, maar als ze ons eenmaal horen gaan ze door het lint Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:36

Mijn Jack kan helemaal niet alleen zijn, die gilt de heleboel bijelkaar. Niet als de Golden erbij is, maar zodra hij ook maar een minuut alleen is; raakt ie compleet over de rooie. De Golden daarentegen kan heel goed een tijd alleen zijn, die maakt zichzelf niet zo druk. Bij ons kunnen ze meestal ook gewoon naar buiten, dus is het niet zo'n groot probleem als ze een paar uurtjes alleen zijn. Meestal niet langer dan max. 5 uren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:41

Ik zie dat hierboven al aangegeven wordt welke hondenrassen er over het algemeen goed tegen kunnen en welke niet.......

De hond is de betere mens

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:49

ik denk niet dat het zo'n probleem is, als je de hond maar aan een vast ritme went.
ik heb 1 hond van dat ie 6 weken is, ze is nu 9 jaar. ze is de ochtende alleen en soms ook smiddags.

ze wordt op tijd uitgelaten, maar daar heeft ze niet altijd behoefte aan. ze kan vaak genoeg mee, maar als ik het voorstel wil ze de ene keer wel de andere keer niet.

we hebben ook een asiel zoeker gehad. die kon ook goed alleen blijven, maar als we savonds naar de paarden gingen, moest hij altijd mee, als hij het idee had dat we weg gingen, stond hij al te springen dat hij mee wilde. een heel verschil dus met onze andere hond.

de asielzoeker hebben we maar 3 kwart jaar gehad, en hebben we toen in moeten laten slapen, hij was van de 1 op de andere dag voor 80% verlamd.

mijn andere hondje kan door het hele huis heen lopen, ik hou niet van een bench, ze beslist zelf wel welke bank of bed ze gaat liggen.

als er weer ooit een tweede hond bij komt wordt het weer een asielzoeker Haha! dat is ondanks dat we hem maar zo kort hebben gehad heel goed bevallen.

succes ermee

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:55

Desiree schreef:
het is net te doen. Als je een hond koopt die daar tegen kan tenminste. Moet je dus niet aan een beagle beginnen (kunnen niet goed tegen alleen zijn)


Dit geld ook weer absoluut niet voor alle Beagles, ken er een hoop en wij hebben er zelf ook een.
Mijn moeder moet regelmatig een hele ochtend of een hele middag werken.
Bo kan dan in de bijkeuken en in de keuken rondlopen en het gaat perfect. Ze is hartstikke braaf, ligt lekker in haar mandje (oke, soms ligt de inhoud van de mand wel eens aan de andere kant van de keuken maar dat is niet erg Haha! )

Denk dat het er meer aan ligt hoe je zo'n hond opvoed, als je hier al mee begint als het een puppie is, dan lijkt het me dat het weinig problemen zal geven.

Het leven is een gebakje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:07

Sizzy schreef:
[Dit geld ook weer absoluut niet voor alle Beagles, ken er een hoop en wij hebben er zelf ook een.
[/quote]

Er zijn rassen waarbij je bepaalde dingen moeilijker kan en andere dingen weer gemakkelijker. En de beagles zijn over het algemeen slechter in alleen zijn dan andere rassen. NAtuurlijk kun je het aanleren maar je zult er veel meer je best voor moeten doen. Ik denk dat je beter een ras kunt uitzoeken dat het gemakkelijkste voldoet aan de belangrijkste voorwaarden die je in een hond zoekt.

De hond is de betere mens

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:32

Ik werk minimaal twee dagen per week, die dagen blijft mijn hond thuis. Maar ze gaat wel met de uitlaat-dienst mee Dat vindt ze echt helemaal leuk OK dan! Ze hoort het busje al van verre aankomen (heb ik een keer gemerkt toen ik onverwachts thuis bleef en haar toch mee liet gaan) en ik kan haar dan niet meer terug roepen, want dan zit die dame al achter in het busje bij haar honden-vriendjes.

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:38

Thanks voor jullie reacties allemaal. Daar heb ik veel aan! Toppie.
Zou trouwens gaan om een labrador of een kruising labrador.

Nog meer reacties zijn van harte welkom.
Groetjes

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 16:39

Thanks voor jullie reacties allemaal. Daar heb ik veel aan! Toppie.
Zou trouwens gaan om een labrador of een kruising labrador.

Nog meer reacties zijn van harte welkom.
Groetjes