Ondergewicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:49

highspirited schreef:
een vriendin van mij die heeft ondergewicht en moet dus op doktersadvies aankomen, alleen lukt dit niet. erg vervelend. ik vind persoonlijk dat je elk mens in zijn of haar waarde moet laten ook al zijn ze dik of dun, hou je opmerkingen lekker voor je zo kwets je geen mensen! OK dan!


Opmerkingen zoals je lijkt wel een lat of een graspriet zijn natuurlijk erg vervelend en horen niet .

Maar vergis je alsjeblieft niet in de gevolgen van ondergewicht Scheve mond . Dit heeft net als overgewicht grote gevolgen voor je gezondheid. En dan heb ik het met name over een chronisch te laag vetpercentage en niet zozeer het lichaamsgewicht.

Je lichaamssamenstelling is bepalend voor het feit of je een gezond gewicht, overgewicht of ondergewicht hebt.

voorbeeldje: bodybuilders hebben (bijna) allemaal ondergewicht al zou je het niet zeggen.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:52

Ik wil dat oohoook.. Netzoveel eten als ik wil Haha! (en niks aan komen dan he Tong uitsteken )

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:15

Ik heb het ook nog altijd heel snel koud... ben dus echt een koukleum geworden... veronderstel dat dit ook te maken heeft met het gewicht, aangezien ik er vroeger nooit last van had (of het moest extreem koud zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:18

Dat scheelt idd Natalie

In de tijd dat ik net boven de 50 kg zat, had ik het ook heel snel koud.
Nu ben ik nog wel een koukleum, maar toch veel minder.

Wat meer vet heeft toch een isolatie laagje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:29

Men schijnt inderdaad altijd te denken dat het fijn is als je alles kan eten, maar er niet van aankomt. Nou nee, dat is dus helemaal niet zo fijn. Je hebt dan eigenlijk hetzelfde probleem als iemand die dik is,maar dan andersom. Het kan ook gevaarlijk zijn voor je gezondheid en je kunt er ook sterretjes door zien, enzovoort. Als ik onder de 50 kg kom, dan voel ik me heus niet fijn hoor. Momenteel zit ik er wel boven geloof ik, ik ben iets aangekomen de laatste tijd. Ik heb geen weegschaal in huis omdat ik daar een enorme hekel aan heb gekregen, ik wil niet kijken naar mijn gewicht ook, het gaat om hoe je je voelt.

Bovendien is het best lastig om passende kleding te vinden. In de winkels hangt doorgaans 36 tot 42 en dat is voor mij te groot omdat die 36 vaak ook nog gewoon 38 is met een nummertje dat er wat aardiger uitziet. Winkelen is dus niet echt leuk, het kost enorm veel tijd en als je pech hebt, dan kom je nog bij dure merken uit als je er fatsoenlijk uit wilt zien. Inmiddels heb ik een aardig lijstje winkels waar ze de maten 34 en echte 36 ook verkopen.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:49

runningkawa schreef:
Ik zie nu de leeftijd van de topicstarter.
Op die leeftijd zie ik wel meer hele slanke jongeren, die ik dan een jaar of 5 later toch heel anders tegenkom Lachen

Zelf heb ik dus het idee dat je pas echt over je ondergewicht kunt gaan praten als je uitgegroeid bent.
Want veel jongeren hebben alle voeding nodig om te groeien, pas later merk je dan dat je ineens niet meer zoveel kunt eten Lachen


Mijn vriend is 25 en het schijnt dat de kans is dat als ik zwanger raak hij wel aankomt Haha!
Iig was zijn vader ook slank tot mijn vriend dus op komst was, daarna is dat slanke nooit meer teruggekomen Knipoog

Daarentegen heb ik vanaf mijn 6e/7e al overgewicht.

Zowel onder als overgwicht is gewoon een probleem.
Op beiden kan je heel vervelend worden aangesproken.
Om beiden kun je je onzeker voelen.
En beiden kunnen slecht zijn voor je gezondheid.

Ik ben zelf naar een dietiste gegaan en heb dat ook een beetje naar mijn vriend doorgevoerd.
Voor hem vooral veel koolhydraten en zetmeel, voor mij vooral veel groenten.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:55

Ja dat heb ik dus ook heel vaak. In de 1e en 2e (zit nu in de 4e) werd ik vaak plankje genoemd. Heel veel mensen zijn jaloers omdat ik zoveel kan eten als ik wil, omdat ik toch niet dik wordt. Maar sommige moeten meteen gaan schelden, wat nergens op slaat. Ik ben eigenlijk heel erg blij dat ik zo ben want ik hoor echt heel de dag door van; ooh wat ben ik toch dik, ik moet afvallen. Ik weeg nu 48, ben bijna 1,60. Op zich valt het wel mee dat ik dun ben maar dat was een paar jaar geleden anders. Toen was ik echt veel te licht voor mijn leeftijd en pastte ik geen enkele broek. Nu ben ik gelukkig niet meer zo dun maar ben ook niet zoals de meeste mensen. Ik heb ook helemaal geen brede heupen en daarom lijkt t alsof ik heel dun ben maar ik heb mensen gezien die zijn echt heel erg dun, die hebben ook super dunne benen terwijl dat bij mij heel erg meevalt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:35

Ik herken het ook heeeeeeeel goed! Heb precies hetzelfde. Heb ondergewicht. En lust ook weinig dus als ik bedank voor een taartje wordt ik gelijk aangekeken: pffff vind je jezelf dik (ofwel: je hebt anorexia meid) Brrrr ik heb het ook gehad maar heb het nu NIET meer. Ik weeg rond de 50, soms meer soms minder en ben 1.73.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:44

Leuk om te lezen hoe jullie er ook over denken!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:51

Same here! Ik ben 17, 1.76 lang en woog eerder altijd rond de 50 kilo. Inmiddels wel iets van 54 kg, maar dat schiet natuurlijk nog niet erg op. Met bio hebben wel een tabel waarin je kan zien welk gewicht er bij je lengte past. Ik was dus te licht. Maar er waren een heel aantal die goed waren en een heel stel te zwaar. Dat vond mn bio-leraar erg. Volgens hem kregen steeds meer jongeren overgewicht. Volgens hem was het beter dat je op deze leeftijd een beetje onder het normale gewicht zit. Dus zie het niet als een nadeel. Hoewel het wel vaak vervelend is met kleren enzo. Altijd te wijd en vaak te kort. Later zijn al die mensen met een normaal of overgewicht dikke moedertjes geworden en wij hebben een figuur waar de rest jaloers op mag zijn Tong uitsteken

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:12

Heb weleens van die domme opmerkingen.

Was bij een vriendin en had geen trek dus at ook niet mee. Komt haar zus even later met koekie's langs nou ik had nog steeds geen trek.
Vraagt ze later aan mijn vriednin ( haar zusje dus) heb je Lydia weleens zien eten?? Heeft ze mischien anorexia Lips are sealed:x
Moest eigenlijk wel hard lachen bij die vraag of ze me weleens heeft zien eten. Ben de grootste vreetzak die er bestaat. *LOL*

Verder ben ik nu wel wat dikker en krijg ik nu niet echt veel opmerkingen. Lachen

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:36

Ik ben wel eens te licht geweest alleen kan ik niet spreken van ondergewicht. Ik was zo rond de 1.70-1.74 en rond de 50-52 kilo. Toen was ik 16 jaar. Dan kun je zeggen je bent te licht, zat er ook wel onder maar iedereen die jonger is dan ik en onder gewicht heeft. Maak je er niet al te druk om. Ik ben nu 17. 1.75 en 55 kilo ofzo ben afgelopen tijd dus iets aangekomen volgens mij zit ik nu precies goed. Als je die BMI moet geloven nog net te weinig maar ja als ik dan eindelijk 18 ben zal ik wel zo 57 kilo zijn (half jaartje) en dan ben ik precies goed. Die BMI is ook echt pas vanaf 18 jaar. Als ik nu op school rondkijk, ik ben nu een van de oudste op school (6 VWO) en hoeveel van die jongere kindjes zijn gewoon dun. Dat hoort nou eenmaal bij de leeftijd. Eerst groeien dan aankomen.
Als je na je 18e nog onder de 55 zit ofzo bij 1.70-1.75 dan heb je idd onder gewicht.
En qua opmerkingen, mij noemen ze ook wel dun maar dat vind ik vervelend want ik ben niet dun, ik ben misschien de lichtste maar ik ben precies goed.
Je moet je dr niets bij aantrekken. Later heb jij een mooi figuurtje denk ik hoor. Als je zo rond de 60 kilo bent en volwassen is dat heel mooi lijkt me! Maar 65 is ook nog goed dat is dus het gemiddelde.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 01:28

Ik blijf alleen op een acceptabel gewicht als ik voldoende snoep.
Nadat ik een paar weken terug een maagbloeding heb gehad, moest ik op de voeding gaan letten. Chocolade slecht voor de maag, dus geen zakken M&M's meer. Ben in drie weken 3 kilo afgevallen.
Toen ik eerder problemen had met te laag gewicht, man ik eiwit shake' en dieet shake's als extra naast de gewone maaltijden om aan te komen, dat werkt bij mij het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:15

Hmm. Ik ben ook altijd te dun geweest. omdat ik ook nog eens wat spieren mis in mijn schouders was het helemaal een en al bot wat je zag. Bij mij hangt het inderdaad ook erg samen met stress en problemen. In moeilijkere periodes viel ik vaak net onder de 55, terwijl ik 1.76 meter lang ben. Dat is niet schrikbarend, maar ook niet erg veel (ik ben 21 en al een tijdje uit gegroeid). Ik kreeg af en toe wel een opmerking over anorexia (als ze me voor het eerst zagen) en boulimia (als ze me vervolgens 6 boterhammen in de pauze op het vwo achterover zagen slaan Haha!) maar het vervelendst vond ik nog wel de stroom opmerkinkjes van m'n moeder. Als zij ergens mee zat dan was ik plotseling echt veel te dun, moest ik nodig dikker worden, veel roomboter eten, chocolandemelk drinken, volle melk, volle yoghurt enz. enz. enz. En als ze weer lekker in haar vel zat, was ik plotseling duidelijk wat meer aangekomen en zag ik er een stuk gezonder uit. Op zich niets mis met een beetje moederlijke bezorgdheid, maar zo werd mijn dunheid (? Knipoog) gewoon een excuusprobleem voor haar eigen priveleven en daar werd ik wel eens chagerijnig van...

Nu gaat het echter al weer een jaartje uitstekend met me en ook mijn gewicht is boven de magische grens van 55 geklommen. Ik weeg nu ruim 57 kilo schoon aan de haak, dus dat is prima en ik voel me er ook erg lekker bij. Maar ook ik heb dat isolatieprobleem: Ik heb het erg snel koud (winter is niets voor mij wat dat betreft, ben jalours op de vachtjes van de pony's) maar het voordeel van geen isolerende vetlaag is dat ik wel weer erg goed tegen de warmte kan. Wat erg goed uitkwam toen we in Griekenland opgroeven terwijl het 45 graden in de schaduw was. Haha!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:25

Nou jullie zullen het niet geloven: 18 jaar, 1.76 lang en weegt 50 kilo: EN IS ER HARTSTIKKE BLIJ MEE, doet niet aan afvallen, eet minstens een keer in de week frituur en voor de rest alles waar ze zin in heeft en blijft zoals ze is, EN IS DAAR DUS BLIJ MEE!!!!!!!! tegen mij zeggen ze ook dat ik dun ben etc etc, maar daar kan je toch alleen maar trots op zijn?!?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:58

Mayo schreef:
Yep, ik ben bijna 23 jaar, 1.63m lang en ik weeg rond de 45kg. Ik eet echt alles wat los en vast zit, maar ik kom geen gram aan. Ik ben niet overdreven dun, gewoon flink slank Haha! Eigenlijk hoor ik rond de 50/52kg te wegen, maar het lukt gewoon niet.


Ik ben 18, 1.62/1.63 en ook rond de 45 kg. Heb een tijdje geleden wel minder gewogen omdat m'n amandelen d'r uit moesten en ik een week niet gegeten. Dat wat er toen af was was er gelukkig weer erg snel aan. Maar ik kan echt vreten wat ik wil en er komt niets aan. Maar ik ben van mezelf ook geen grote eter. Ik krijg wel regelmatig d'r wat commentaar op maar trek me er weinig van aan. Ik zit gewoon lekker in m'n vel en ben verder goed gezond. Jammer dan dat ik dan te licht ben.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:49

Kirsty schreef:
Nou jullie zullen het niet geloven: 18 jaar, 1.76 lang en weegt 50 kilo: EN IS ER HARTSTIKKE BLIJ MEE, doet niet aan afvallen, eet minstens een keer in de week frituur en voor de rest alles waar ze zin in heeft en blijft zoals ze is, EN IS DAAR DUS BLIJ MEE!!!!!!!!


Same here Alleen ik ben 1,60 lang en 15 jaar en weeg 48 Tong uitsteken

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:51

Mayo schreef:
Ik ben niet overdreven dun, gewoon flink slank Haha!


Ik ook! Haha! Niet dun gewoon flink slank, de perfecte beschrijving Knipoog

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:56

Ik ben héél dun geweest, woog zo'n 43 kilo op m'n 17e. Hier kreeg ik altijd hele vreemde opmerkingen over. Ik raakte daar zó gefrustreerd door dat ik me helemaal vol ging eten en over de honderd kilo heb gewogen. Nu heb ik 't weer terug naar een stabiele 78 en ik ben zéér gelukkig nu.
Het maakt niet uit wat mensen over je zeggen, je moet tevreden zijn met jezelf. Dit is natuurlijk makkelijk gezegd. Je hebt slechte en goede dagen. Maar ik heb wel gemerkt, dat 't in principe niet uit maakt hoeveel je weegt, als je maar in jezelf gelooft.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:45

gewicht is inderdaad niet zo belangrijk, vetpercentage wel. Ik ben ongeveer 1.69m en een gewicht van 50/52 kilo, best slank zou je denken.. nou dat valt nogal mee Knipoog m'n vetpercentage zit wel rond de 18% en dat was goed voor mijn leeftijd, en ik heb ook gewoon maat 36.
Toen ik rond de 12 jaar was had ik een vetpercentage van 6%, dat was dus wel te weinig (ik woog ook maar 36 kilo) dus ik ben flink aangekomen!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:56

Ik heb ook ondergewicht.
Maar van die opmerkingen trek ik me niet zoveel aan. Ik zeg gewoon: 'Dat valt heus wel mee' Knipoog
En ik ga er gewoon niet op in..
En het is wel vervelend dat als je 1x geen trek in iets hebt, ze gelijk denken dat je een eetstoornis of whatever hebt Verward