Seriemoordenaars

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:14

Yamcha schreef:
Maartentje schreef:
Karakter is volgens mij wel erfelijk?
Hoewel het niet alleen karakter is denk ik.

Karakter is erfelijk, maar een persoonlijkheid is voordurend aan ontwikkeling onderhevig.

Verder is sociopathie (of wel anti-sociale stoornis) een ontwikkelingsstoornis. Alleen wordt niet iedereen met die stoornis ook een monster, die gruwelijke en onmenselijke wreedheden begaat. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is een volkomen onvermogen zich in de emoties en gevoelens van anderen in te leven, anderen zijn slecht figuranten in een wereld die alleen om hen draait, soms potentiele prooien, maar meestal alleen figuranten, ze bestaan simpelweg niet voor die mensen. Iemand met die stoornis kan net zo goed een wat excentrieke kluizenaar zijn, een beetje vreemd, een beetje eenzaam, maar niet opvallend of heel eng of zo.


Een anti-sociale stoornis is een persoonlijkheidsstoornis.. Geen ontwikkelingsstoornis, voor zover mij bekend. Een persoonlijkheidsstoornis wordt in het DSM bijvoorbeeld ook tot een andere categorie gerekend dan andere stoornissen (zoals depressie), omdat je er niet vanaf komt. Mijns inziens is een persoonlijkheidsstoornis dus ook niet aan ontwikkeling onderhevig. De uiting ervan echter wel. Het zit dus in de persoonlijkheid van zo iemand en uit zich inderdaad in het gedrag, gedachten en gevoel zoals jij het omschrijft. :j

Ik ben gisteren bij een jongetje op huisbezoek geweest die de 'kindervorm' van een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft: conduct disorder. Heel triest, zo'n kind zit zichzelf ook gewoon in de weg. Niemand kiest ervoor om in persoonlijkheid 'slecht' of in ieder geval gewetenloos te zijn. Ik heb echt medelijden met mensen met zo'n stoornis, ondanks dat het dus zo nu en dan de grootste monsters worden (gelukkig worden het meestal gewoon mensen die redelijk normaal functioneren. En schijnen hele goede leiders/managers te zijn..).

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:01

wow :oo
dit topic gaat hard :oo
ga straks alles bijlezen :))

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:23

Anti sociale stoornis stamt meestal uit een ontwikkelingsstoornis. Je begint als kind al te vechten tegen autoriteit door de CD en als je pech hebt ga je door voor de Anti persoonlijkheids stoornis.
Het kan wel degelijk tot stand komen door de alleen ontwikkeling; baby's die opgroeien zonder geborgenheid en liefde en de verkeerde aanhechting krijgen hebben er kans op.
(naast erfelijkheid en ziektes aan de hersenen)

Maar ik denk dat het grootste deel van de seriemoordenaars niet helemaal fris is tussen de oren. Uit verveling mensen martelen is nou niet echt een normale hobby :=

In de middeleeuwen moordde men ook wat uit, maar toen was het leven ook loodzwaar. Vaak moordde men ook puur om te overleven; stuk brood, wat bier etc of gewoon grond te bemachtigen. Maar ja, als veel het doen is dat weer normaal gedrag haha :P
Al waren de martelmethodes ehhh wel echt middeleeuws :') maar creatief waren ze wel! Blegh!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:15

Ook in de middeleeuwen en eerder had je wel sadisten hoor :D. Vlad Dracula moordde echt voor zijn plezier ook.

Fascinerend persoon, net als Elisabeth Báthory.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:42

Hoofden op spiesen buiten :j haha, jammie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:45

Zieke geesten zijn er altijd al geweest, en als je kijkt naar de gruwelen die er in de Middeleeuwen plaatsvonden, denk ik dat er meer zieke geesten rondlopen dan jij en ik willen weten.
Die straffen bedenken is erg, erg ziek, maar wat me echt verbaast, is dat er blijkbaar algemeen mee ingestemd werd. Dat mensen gingen kijken als ware het entertainment.

En als ik sommige reacties, met name als iemand iets erg gedaan heeft, lees, hier op bokt bijvoorbeeld, denk ik dat onze beschaving maar een flinterdun laagje is over de werkelijkheid.........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:49

vuurneon schreef:
Hoofden op spiesen buiten :j haha, jammie :D


Niet alleen hoofden _O-. Hele lichamen aan de spies. Vlad stond bekend om het spietsen van mensen. Maar ook dieren :+.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:54

Tegenwoordig kijken wij hororfilms op een groot scherm, toen was het gewoon op het plein en zonder acteurs. Fascinatie is blijkbaar wel gebleven.
Ik liep jaren terug door de stad, zag allemaal mensen omhoog kijken. Ik loop erheen en kijk ook omhoog; staat een man op het rand van het dak, klaar om te springen. Mijn maag draaide volledig om, helemaal toen een aantal begonnen te roepen: spring dan! Bluf!
Ik ben snel door gelopen... Politie was gelukkig ook op het dak en riep al; kop dicht daar beneden! De man die wou springen is gelukkig afgevoerd door de politie.
Maar zo bizar, wie roept nou; spring dan? Dan ben je ook niet helemaal jofel dat je dat graag wil zien :?

Ik vind sommige reacties op bokt ook bizar; 'gewoon keihard terugtrappen' 'ik heb geen medelijden als de soldaat op een bermbom rijdt'. Zo extreem, al is het vooral veel blabla gelukkig, maar dan nog sommige houden er een aparte gedachte gang op na :?

Hihi ik houd ook wel van dieren op spiesjes hoor, maar wel bij een bbq met wat ananas erbij :')

Anoniem

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:59

Raar fenomeen is dat idd....... dat is ook gestoord gedrag imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:04

Leedvermaak :). Iedereen heeft het in meer of mindere mate.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:09

Het zit sowieso wel in de mens, kijk maar naar kinderen; wat die met dieren doen. Bijna elk kind heeft op het schoolplein wel gefascineerd mieren zitten verbranden met een vergrootglas, anderen trekken pootjes uit spinnen of vliegen, etc. en verder zie je vaak zat hoe hardhandig ze zijn bij grotere dieren (oren trekken, ga zo maar door). De ouders zijn ervoor om te zeggen dat dat niet kan en dat dieren ook gevoel hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat als je dat helemaal niet meekrijgt als kind je ook totaal anders tegen dieren (en misschien wel mensen) aankijkt. De waarde van een hond bijv. is in Oostbloklanden ook totaal verwaarloosbaar als je het vergelijkt met hier; die beesten worden geschopt en mishandeld omdat ze gezien worden als plaag, en niet als de trouwe lieve vriend die wij hier kennen.

En reacties op bokt inderdaad, ik kan daar met mijn hoofd niet bij :n maar het komt zo ontzettend vaak voor in topics, overal zie je het.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:10

Dat vind ik dan heel ver gaan, dat leedvermaak. Ik kan me niet voorstellen waarom je wilt zien hoe iemand van het dak afspringt? :?

Ik vraag me af wat voor mensen de verhaallijn van horrorfilms bedenken....

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:12

Nou, ik vond het geen leedvermaak maar ziekelijk gedrag. Aanmoedigen tot de dood vind ik wel erg ongezond gedrag.

Leedvermaak is wat humoristisch, iemand aanmoedigen om ter aarde te storten is sadistisch.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:14

Leedvermaak kan heel ver gaan, is ook per persoon verschillend... iemand aanmoedigen om te springen vind ik ronduit ziek. :n

Adamootje, dat vraag ik me ook wel eens af, ik heb ooit gehoord dat voor Saw (latere delen) de kijkers ideeën konden insturen maar ik weet niet zeker of dat waar is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:15

vuurneon schreef:
Nou, ik vond het geen leedvermaak maar ziekelijk gedrag. Aanmoedigen tot de dood vind ik wel erg ongezond gedrag.

Leedvermaak is wat humoristisch, iemand aanmoedigen om ter aarde te storten is sadistisch.


Maar voor sadisten dus de ultieme vorm van vermaak :). Leedvermaak is een heel veel omvattend woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:17

Sadisme zit idd wel in de mens. Een kind moet leren dat andere kinderen en dieren gevoel hebben.
Maar gek genoeg hoeven ze niet te leren dat mensen en dieren pijn kunnen lijden: dat weten ze zo wel, denk aan die kinderen die een hond een rotje in de bek stopten en de bek dichtbonden. Ziek, heel, heel ziek....... dat hoef je ze dan weer niet te leren. De mannen die muizen aan een vuurpijl tapeten: ook heel ziek. En dat zijn geen psychopaten.......

En dat vind ik pas echt eng.......

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:18

@ fiffill: Echt? Oh dat wist ik niet! :oo Hoeveel verknipte zielen daar misschien aan meegewerkt hebben dan... :wow:

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:19

kinderen ontdekken dingen, begrijpen nog niet dat iets pijn doet bij een dier. Willen weten hoe iets werkt, autootje slopen zien zij gelijk aan miertje schroeien (ja dat laatste deed ik ook :j ) tot een bepaalde leeftijd natuurlijk. Hersens moeten ook ontwikkeld worden.
Volwassenen die het gedrag vertonen zijn gewoon gestoord...
Ik neem ook zwart/wit reacties van jeugdige bokkers minder serieus. Pubers zoeken ook de uitersten op, confrontatie aangaan, shockeren. Maar ik krab wel achter mijn oren als iemand van 30 hetzelfde doet, op die leeftijd zou je moeten kunnen relativeren en kunnen denken met een vleug verstand erdoor.

Hoe zit het met seriemoordenaars; speelt opleiding nog een rol?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:22

Ik kan saw overigens niet aanzien :=

Denk dat ook veel dingen uit de boeken komen, geschiedenis, volksvertellingen opgepimpt etc. Gewoon wat extra overdrijven :') zet een groep mensen bij elkaar met veel fantasie en kennis en tadaaa := verknipte ideeën haha, gelukkig zijn het wel normale mensen die het bedenken. Hooguit een hoog nerd gehalte denk ik :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:23

Seriemoordenaars zijn over het algemeen heel erg slim. :j

Yamcha, natuurlijk, maar als jij geleerd hebt dat een hond niks waard is bijv en dat die best pijn mogen lijden... dan is het al wat anders...

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:24

meld me even.
ik ben ook helemaal gek van horror seriemoordenaars noem maar.
ik vind criminal minds daar een goed voorbeeld van hoe gestoord sommige mensen wel niet zijn.

ik denk dat opleiding zeker een rol speelt bij seriemoordenaars.
iemand die laag is opgeleid en altijd en overal uitgelachen word en gezegd wat dat hij of zij niet goed genoeg is ik kan me er wel een voorstelling van maken

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:24

saw vind ik wel echt helemaal geweldig.
al die mensen hebben tenminste een keuze.

maar de mooiste film vind ik nog steeds Dahmer

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:26

Een 4 jarige kun je wel leren dat trekken aan de staart van een kat zeer doet, maar begrijpen valt tegen haha. Gelukkig haalde de kat uit en punt was duidelijk :j al was poes daarna 'stom', de link werd niet echt een link gemaakt.
Is het een normaal ontwikkeld kind van 10, dan moeten ze het wel kunnen begrijpen. Als je er dan nog zoveel lol aan hebt is het een beetje ehh apart. Al zijn jongens sowieso snel wat ruiger.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:26

angelpam schreef:
meld me even.
ik ben ook helemaal gek van horror seriemoordenaars noem maar.
ik vind criminal minds daar een goed voorbeeld van hoe gestoord sommige mensen wel niet zijn.

ik denk dat opleiding zeker een rol speelt bij seriemoordenaars.
iemand die laag is opgeleid en altijd en overal uitgelachen word en gezegd wat dat hij of zij niet goed genoeg is ik kan me er wel een voorstelling van maken


Het zal niet snel iemand zijn die laagopgeleid is :n je moet een behoorlijk intellect hebben. Je mag misschien wel gestoord zijn, maar het gaat je niet lukken met een laag IQ om meerdere moorden te plegen zonder gepakt te worden (in deze tijd, in het gemiddelde westerse land). Veel psychopaten zijn juist extreem intelligent.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 15-01-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:27

Oh ik vind dit wel een zeer interessant topic. Werkte met psychogeriatrische bewoners, met name ouderen met dementie en een enkele psychogestoorde, denk aan schrizofrenie. Zulke dingen vind ik zeer intressant, wat drijft iemand tot een daad of daden? En wat is de psyche erachter?

Ben wel benieuwd naar meer informatie over Vlad de Spietser en gravin Dracula?