Seriemoordenaars

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 08:55

Gek is dat hé? Als het zo dichtbij komt.

Vorig jaar lag er een lichaam langs de A27. Het lichaam was van een oud klasgenootje van me... :brr:

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:04

Jaren terug was hier ook een moord Onderzoek. Niet fijn om er uitzicht op te hebben... Wij kenden zowel dader als slachtoffer aangezien het buren waren.
Tja, denk je ook even je buurman op de koffie te vragen en voor je het weet verlaat je het huis in een lijkenzak.... Maar dat vond ik wel wat minder eng, omdat ze elkaar kenden. Het was geen willekeurig slachtoffer dus dat gaf mij toch weer een beetje veiliger gevoel.
Dat vind ik bij serie moordenaars zo freaky, t is vaak zo willekeurig... Net als die sluipschutters in Amerika toen, iedereen was potentieel slachtoffer buiten. Dat is eng.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:39

Idd, Vuurneon, een seriemoordenaar heeft wel een bepaalde 'doelgroep', maar verder is het totaal willekeurig, het maakt kennelijk niet uit of die persoon een bekende van de moordenaar is of niet.

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:42

Dat is inderdaad het enge......jij kan net zo goed zelf het volgende slachtoffer zijn......je hoeft maar net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te zijn.....

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:19

Yamcha schreef:
Heb je "the Wave" gezien?

Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat ieder mens zijn geweten het zwijgen op kan leggen, dat ieder mens vreselijke dingen kan doen zonder schuldgevoel, als de omstandigheden er maar naar zijn........

Mooie toevoeging hierop is het Milgram Experiment...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:36

En het enge is dat dat experiment nog steeds werkt...

Ze hebben ook onderzoek gedaan met studenten, ene groep was gevangene de andere was bewaker. T is bizar wat macht zonder toezicht met mensen kan doen. Verklaarde ook waarom het in de gevangenis abu graib zo mis ging. In theorie zit in elk van ons een moordenaar, dat geloof ik wel. Wij blijven toch roofdieren... Gelukkig komt het bij het allergrootste deel er niet uit haha, wel zo fijn :')

Binnenkort is hier een lezing door een forensisch psycholoog, wil daar graag heen :j ook over dit onderwerp.

Anoniem

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:06

Dat was het Stanford Prison Experiment



Er is ook een film over gemaakt, Das Experiment. Van dezelfde regisseur als Der Untergang. Een aanrader.


Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:06

vuurneon schreef:
En het enge is dat dat experiment nog steeds werkt...

Ze hebben ook onderzoek gedaan met studenten, ene groep was gevangene de andere was bewaker. T is bizar wat macht zonder toezicht met mensen kan doen. Verklaarde ook waarom het in de gevangenis abu graib zo mis ging. In theorie zit in elk van ons een moordenaar, dat geloof ik wel. Wij blijven toch roofdieren... Gelukkig komt het bij het allergrootste deel er niet uit haha, wel zo fijn :')

Binnenkort is hier een lezing door een forensisch psycholoog, wil daar graag heen :j ook over dit onderwerp.


Ja ik ken dat experiment. Zo bizar eigenlijk.. :j

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:20

Kent iemand de serie Dexter? Dat gaat over een seriemoordenaar. Best een mooie serie ook wel.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:23

Dat experiment ken ik ook. Heb de film ook meerdere malen gezien. Erg interessant. :j

Heb net de film van aileen gezien. Best heftig als je weet dat het waar gebeurd is. Ik raad je wel aan je eerst in haar te verdiepen en dan pas de film te kijken.
Mijn vriend vond er niks aan. :+

Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:29

*stipje

Anoniem

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:39

Criminal Minds is ook een aanrader, aks je dit interessant vindt. Dexter ken ik niet, ik zal er eens naar kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:41

Somebitch schreef:
Dat experiment ken ik ook. Heb de film ook meerdere malen gezien. Erg interessant. :j

Heb net de film van aileen gezien. Best heftig als je weet dat het waar gebeurd is. Ik raad je wel aan je eerst in haar te verdiepen en dan pas de film te kijken.
Mijn vriend vond er niks aan. :+


Waarom eerst erin verdiepen? Monster is al geweldig zonder dat je ook maar iets van Aileen afweet :).

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:46

Zal even korte omschrijving geven van Dexter.

Hij is een jaar of 40, forensisch medewerker in een recherche team waar ook zijn zus werkzaam is.
Hij is een geadopteerd kind, ouders zijn dood, voornamelijk gevormd door zijn vader die ook bij de recherche zat.
Zijn vader ontdekte al vroeg dat er een potentiele seriemoordenaar in hem huisde (leg even niet uit waarom) en dat hij niet is zoals andere mensen. Later zal in de serie de oorzaak daarvan blijken.
Zijn vader begrijpt ook dat dit niet tegen te houden is.
Dus hij leert de jongen een manier om te overleven en zich staande te houden in de maatschappij (harry's code, vader heet namelijk Harry), en ook om aan zijn behoefte om te doden te voldoen, wederom volgens die code.

De code bestaat er uit, dat hij alleen de mensen vermoordt die ook werkelijk slecht zijn, van onschuldige mensen blijf je af. Verder heeft Dexter van zijn vader geleerd om zijn slachtoffers grondig op te ruimen zodat ze niet meer te vinden zijn, en ook om nergens sporen achter te laten. Dit lukt Dexter dan ook goed.
Omdat Dexter een goede leermeester had in zijn vader die hij ook volledig vertrouwde, en binnen een recherche team werkt, komt hij in aanraking met dergelijke slechterikken en weet hij dat het de politie slechts voor 20% lukt om moorden op te lossen. Dexter lukt het om ook een aantal moorden "op te lossen".
In de serie zie je dat er in Dexter langzaamaan mens tot ontwikkeling komt. Hij vindt het erg dat hij niet kan voelen zoals anderen, maar heeft geleerd om emoties te lezen en om daarmee om te gaan. Hij is heel intelligent en weet meestal precies de juiste dingen te zeggen in de juiste situaties. Verder is hij innemend en vrolijk. Hij is niet in staat om tot een echte relatie te komen. Maar ook dit ontwikkelt zich in de serie.

terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:01

Jullie gaan snel hier! Ben een dag weg en er zijn 6 pagina's bij :D

Langcare: Dat klinkt wel heel interessant, denk dat ik maar eens ga kijken of ik die serie ergens kan vinden. Had er eerder wel eens iemand vaag over gehoord, maar heb toen nooit actie ondernomen om het te gaan kijken

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:06

Ik had er ook eens van gehoord in een voorstukje of zo. Totdat vriendin er over vertelde, hier kwam logeren, en ze twee seizoenen mee nam, en ik vervolgens baalde dat ze niet ook seizoen 3 meegenomen had.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:37

Langcara schreef:
Kent iemand de serie Dexter? Dat gaat over een seriemoordenaar. Best een mooie serie ook wel.


Ik ken het wel, maar ik heb het eigenlijk nooit gekeken....

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:47

Richard Ramirez (The Night Stalker), ook een mafkees... heb eens een interview met hem gezien, de rillingen lopen over je rug.

Ik kijk vaak op www.writeaprisoner.com bij de moord/doodslag daders en met google kom je een heel eind. Dan zie je een lief lachende vrouw op een foto en kom je er via google achter dat ze bv haar 4 kinderen heeft vermoord op een zeer onprettige manier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:06

Quellian schreef:
Richard Ramirez (The Night Stalker), ook een mafkees... heb eens een interview met hem gezien, de rillingen lopen over je rug.

Ik kijk vaak op http://www.writeaprisoner.com bij de moord/doodslag daders en met google kom je een heel eind. Dan zie je een lief lachende vrouw op een foto en kom je er via google achter dat ze bv haar 4 kinderen heeft vermoord op een zeer onprettige manier.


Maar... Wat verwacht je dan als je bij de moord/doodslag daders kijkt :+?

Het is wel fascinerend om te lezen/zien hoeveel er over Elisabeth Báthory is gescheven/verfilmd.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:23

Ik heb bijna medelijden met dit meisje als ze zo praat.. Je zal er maar in terecht komen... Hoewel ik me af vraag tot in hoever je zo ver kan gaan, ook al gebruik je veel drugs.





Ik vind het trouwens ook echt bizar om die verhalen over de middeleeuwen te lezen wanneer het gewoon "normaal" was om elkaar te vermoorden. Om te vechten tot je dood was etc.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:38

Hee wat een leuk en interessant topic zeg! Ik ben 'gek' op seriemoordenaars (en andere delinquenten). Heel interessant allemaal, ben zo benieuwd naar de psychologische achtergronden van die mensen.. Maak nu een beginnetje met het 'doorgronden' van jongeren die delicten plegen. Spreek er wekelijks een aantal en dat vind ik al erg boeiend. Zijn dan wel geen seriemoordenaars, maar vind het heel 'leuk' om te zien hoe die jongeren tot het plegen van delicten komen. Gek op mijn werk! Hierna hopelijk een master forensische orthopedagogiek, jeugddelinquentie ligt me wel. :j

Ben heel benieuwd naar alle filmpjes die jullie hier plaatsen!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:51

Nou _San87_, een kogel door iemands hoofd is niet netjes, maar accuzuur in aderen spuiten is dan iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:53

Quellian schreef:
Nou _San87_, een kogel door iemands hoofd is niet netjes, maar accuzuur in aderen spuiten is dan iets waar ik met mijn hoofd niet bij kan ;)


Het was ook niet echt serieus bedoeld hoor, mijn opmerking :)). Ik moest gewoon even gniffelen toen ik je post las, alsof je oprecht verbaasd was dat die vrouw een moordenaar is :P.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:58

Bij sommigen wel... die hebben zo'n vriendelijk, open en lief snoetje, dat je haast niet kunt geloven wat ze hebben bekend :=
Ik ga even de filmpjes hierboven kijken.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:13

gaaf topic, erg interessant (en zo'n hele rits filmpjes die ik nog niet gezien had :D )
Ik ben ook een echte A&E Serial Killers docu-fan :j

Yamcha schreef:
@ Maartentje: Het is voor een deel aangeboren, en de onstandigheden kunnen het versterken, maar het grootste deel is aangeboren. Wat bij mij dan onmiddellijk de vraag oproept of het erfelijk is.......


Heb er even een quote uitgeplukt, omdat ik aan deze documentaire moest denken die ik laatst tegenkwam...
Erfelijkheid vind ik sowieso een lastig onderwerp, heb altijd hele discussies over karakter, komt dat nou alleen voort uit je omgeving of het kan stomweg in je DNA zitten...? :Y)
Die docu gaat over Beth Thomas, een klein meiske dat ernstig mishandeld en verwaarloosd is geweest als kleuter en nu aan een psychische "aandoening" (Reactive Attachment Disorder) lijdt. Interessant verhaal, "griezelig" om te zien hoe een klein kind zo gevoel- en gewetenloos kan worden :\
Gaat niet over seriemoordenaars trouwens, maar om even door te gaan over levensomstandigheden etc. ;)
(over dit verhaal is btw ook een film gemaakt genaamd Child of Rage)
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 14-01-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt