Seriemoordenaars

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:42

Volgens mij gaat er vaak bij zulke types iets mis in hun jeugd ofzo.
Dat ze daardoor zo worden.

Cavaliere

Berichten: 2259
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:44

_San87_ schreef:
Ik ken het boek waar je het over hebt (Mefisto-club) en het is inderdaad een interessant en goed geschreven thriller (sowieso ben ik wel Tess Gerridzen fan).

Overigens geloof ik niet in God, dus je uitleg over de gevallen engelen is voor mij bullshit en daar geloof ik dan ook niet in :). Wel geloof ik in iets dergelijks als ik boven heb uitgelegd (hersenafwijking/aangeboren voorkeur, iig iets waar je zelf 'niks' aan kan doen, het is een aangeboren behoefte).

( ik ben ook Tess Gerritsen fan)

Ik geloof zelf ook niet in god, het ging mij ook eigenlijk om de onderstreepte tekst omdat dat nog een soort van herkenbaar klinkt, echter heb ik het verhaal over de gevallen engelen en dergelijke wel bijgeplaatst omdat dat ook bij het boek van Henoch hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:45

@ Maartentje: Het is voor een deel aangeboren, en de onstandigheden kunnen het versterken, maar het grootste deel is aangeboren. Wat bij mij dan onmiddellijk de vraag oproept of het erfelijk is.......

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:45

Karakter is volgens mij wel erfelijk?
Hoewel het niet alleen karakter is denk ik.

Cavaliere

Berichten: 2259
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:46

Yamcha schreef:
Cavaliere schreef:
door de gehele geschiedenis van de mensheid heen hebben bepaalde mensen zulke afgrijselijk wrede daden bedreven dat je je moet afvragen of zij wel echt mensen zijn, of een gewelddadige ondersoort, gedreven door andere behoeften en andere instincten. Als wij moeten geloven wat er in Henoch en Jubileeen staat, kunnen de daden van echte monsters als Pol Pot en Vlad de Spietser worden verklaard.


Ik ken dit verhaal, maar ik denk dat het een ontkenning is van hoe slecht mensen kunnen zijn. Het is meer iets om de diepste slechtheid van mensen niet onder ogen te hoeven zien. De echte gruwel is namelijk niet dat het monsters zijn, de gruwel is dat het één van ons is.



Dat is idd een gruwel, al vind ik het idee dat we het monster niet kunnen herkennen omdat het er zo uitziet als wij ook gruwel.. echter is dit voor mij speculeren want ik weet gewoon niet waarom die mensen zo zijn, en waarom ze die dingen doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:47

Maartentje schreef:
Volgens mij gaat er vaak bij zulke types iets mis in hun jeugd ofzo.
Dat ze daardoor zo worden.


Ik denk dat het erin zit en er door een bepaalde trigger inderdaad uit komt. Maar dus wel aangeboren en niet zo zeer aangeleerd, al zou dat natuurlijk ook mogelijk zijn :). Sommige personen zijn ook van jongs af aan gewoon puur sadist.

Cavaliere schreef:
_San87_ schreef:
Ik ken het boek waar je het over hebt (Mefisto-club) en het is inderdaad een interessant en goed geschreven thriller (sowieso ben ik wel Tess Gerridzen fan).

Overigens geloof ik niet in God, dus je uitleg over de gevallen engelen is voor mij bullshit en daar geloof ik dan ook niet in :). Wel geloof ik in iets dergelijks als ik boven heb uitgelegd (hersenafwijking/aangeboren voorkeur, iig iets waar je zelf 'niks' aan kan doen, het is een aangeboren behoefte).

( ik ben ook Tess Gerritsen fan)

Ik geloof zelf ook niet in god, het ging mij ook eigenlijk om de onderstreepte tekst omdat dat nog een soort van herkenbaar klinkt, echter heb ik het verhaal over de gevallen engelen en dergelijke wel bijgeplaatst omdat dat ook bij het boek van Henoch hoort.


Ik snap je :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:47

Cavaliere schreef:
Yamcha schreef:


Ik ken dit verhaal, maar ik denk dat het een ontkenning is van hoe slecht mensen kunnen zijn. Het is meer iets om de diepste slechtheid van mensen niet onder ogen te hoeven zien. De echte gruwel is namelijk niet dat het monsters zijn, de gruwel is dat het één van ons is.


Dat is idd een gruwel, al vind ik het idee dat we het monster niet kunnen herkennen omdat het er zo uitziet als wij ook gruwel.. echter is dit voor mij speculeren want ik weet gewoon niet waarom die mensen zo zijn, en waarom ze die dingen doen.

Dat zou denk ik net zo zijn als dat je iemand vraagt 'waarom ben jij homo?' of 'waarom ben jij autist?'. Ik denk niet dat psychopaten kunnen verklaren waarom ze zo zijn.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:48

Misschien zat het er al, en dat het door nare ervaringen eruit gekomen is ofzo.

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:49

Niemand kiest voor psychiatrische "afwijkingen" (bedoel ik niet zo hard als het klinkt) in principe.
Maar zijn ook wel degelijk mensen die gewoon echt intern "slecht" zijn en dus niet een afwijking hebben in die zin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:52

manzano schreef:
Niemand kiest voor psychiatrische "afwijkingen" (bedoel ik niet zo hard als het klinkt) in principe.
Maar zijn ook wel degelijk mensen die gewoon echt intern "slecht" zijn en dus niet een afwijking hebben in die zin.


Ik denk dat intern 'slecht' zijn dus wel een 'afwijking' is :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:52

Maartentje schreef:
Karakter is volgens mij wel erfelijk?
Hoewel het niet alleen karakter is denk ik.

Karakter is erfelijk, maar een persoonlijkheid is voordurend aan ontwikkeling onderhevig.

Verder is sociopathie (of wel anti-sociale stoornis) een ontwikkelingsstoornis. Alleen wordt niet iedereen met die stoornis ook een monster, die gruwelijke en onmenselijke wreedheden begaat. Wat ze wel met elkaar gemeen hebben is een volkomen onvermogen zich in de emoties en gevoelens van anderen in te leven, anderen zijn slecht figuranten in een wereld die alleen om hen draait, soms potentiele prooien, maar meestal alleen figuranten, ze bestaan simpelweg niet voor die mensen. Iemand met die stoornis kan net zo goed een wat excentrieke kluizenaar zijn, een beetje vreemd, een beetje eenzaam, maar niet opvallend of heel eng of zo.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:53

Ik ken ook een jongen die geniet echt van horrorfilms, hij vindt het echt geweldig om al die manieren te zien hoe mensen dood gemaakt worden daar.
Ook best wel sadistisch.
Hij heeft wel PDD-NOS, ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:53

_San87_ schreef:
manzano schreef:
Niemand kiest voor psychiatrische "afwijkingen" (bedoel ik niet zo hard als het klinkt) in principe.
Maar zijn ook wel degelijk mensen die gewoon echt intern "slecht" zijn en dus niet een afwijking hebben in die zin.


Ik denk dat intern 'slecht' zijn dus wel een 'afwijking' is :).

Heb je "the Wave" gezien?

Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat ieder mens zijn geweten het zwijgen op kan leggen, dat ieder mens vreselijke dingen kan doen zonder schuldgevoel, als de omstandigheden er maar naar zijn........

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:55

_San87_ schreef:
manzano schreef:
Niemand kiest voor psychiatrische "afwijkingen" (bedoel ik niet zo hard als het klinkt) in principe.
Maar zijn ook wel degelijk mensen die gewoon echt intern "slecht" zijn en dus niet een afwijking hebben in die zin.


Ik denk dat intern 'slecht' zijn dus wel een 'afwijking' is :).


Tja dat is hoe je het bekijkt.... als je de mens van nature niet-slecht acht is het idd een afwijking.
Zelf zie ik het niet iets als een biologisch iets. Ik denk dus dat mensen intern gewoon slecht zijn zonder dat het iets erfelijks is of bijv. iets uit hun jeugd.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:57

manzano schreef:
Tja dat is hoe je het bekijkt.... als je de mens van nature niet-slecht acht is het idd een afwijking.
Zelf zie ik het niet iets als een biologisch iets. Ik denk dus dat mensen intern gewoon slecht zijn zonder dat het iets erfelijks is of bijv. iets uit hun jeugd.


Ik ben het wel met je eens, maar ik denk wel dat een mens slechter kan worden door dingen uit zijn jeugd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:58

Yamcha schreef:
_San87_ schreef:


Ik denk dat intern 'slecht' zijn dus wel een 'afwijking' is :).

Heb je "the Wave" gezien?

Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat ieder mens zijn geweten het zwijgen op kan leggen, dat ieder mens vreselijke dingen kan doen zonder schuldgevoel, als de omstandigheden er maar naar zijn........


Ja, die film heb ik inderdaad gezien. Daar speelt de factor van groepsdruk ook weer mee. Maar ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat ik niet in staat ben in koelen bloede een vreemde van het leven te beroven. En over die groep mensen hebben we het dus wel. Moordenaars die om de kick, omdat ze zo zijn, mensen van het leven gaan beroven.

En ja, ik denk ook dat mensen zo gemaakt kunnen worden, maar ik denk ook zeker dat het sadistische in veel gevallen aangeboren is.

manzano schreef:
_San87_ schreef:


Ik denk dat intern 'slecht' zijn dus wel een 'afwijking' is :).


Tja dat is hoe je het bekijkt.... als je de mens van nature niet-slecht acht is het idd een afwijking.
Zelf zie ik het niet iets als een biologisch iets. Ik denk dus dat mensen intern gewoon slecht zijn zonder dat het iets erfelijks is of bijv. iets uit hun jeugd.

Daarom heb ik afwijking tussen haakjes gezet :D. Het past niet binnen het sociaal gerespecteerde, vandaar.

manzano

Berichten: 23917
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:00

Maartentje schreef:
manzano schreef:
Tja dat is hoe je het bekijkt.... als je de mens van nature niet-slecht acht is het idd een afwijking.
Zelf zie ik het niet iets als een biologisch iets. Ik denk dus dat mensen intern gewoon slecht zijn zonder dat het iets erfelijks is of bijv. iets uit hun jeugd.


Ik ben het wel met je eens, maar ik denk wel dat een mens slechter kan worden door dingen uit zijn jeugd.


Oooh absoluut :j zeker!!
Maar ik denk niet dat dat een "voorwaarde" is.

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:25

Bij TLC zijn vaak 's avonds rond 12 uur ofzo ook programma's over moordenaars :j
Heel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:55

Yamcha schreef:
_San87_ schreef:
Maar ik vraag me dat toch wel af, gezien volgens mij de meeste seriemoordenaars/psychopaten uit relatief normale families komen.

Dat is nu echt een horrorgedachte, dat ieder van ons een kind kan baren dat een monster blijkt te zijn :=

ik vind het ook een fascinerend onderwerp, dus zit dit topic ook een beetje door te neuzen en mee te lezen. E hier wilde ik toch even op reageren :D

Als ik de biografieën van al die moordenaars lees, dan lees ik echt voornamelijk dat ze in hun jeugd structureel vmishandeld, misbruikt, gepest en vernederd zijn. Dus ik vind het relatief gezien juist vaak probleemgezinnen :P ( wat ik ook wel logisch vind ). Tuurlijk heb je de echt zieke mensen die heel veel steekjes los hebben en die zich in geen enkele omstandigheden normaal hadden kunnen ontwikkelen. Maarik denk dathet zoals altijd gewoon een combinatie van nature en nurture is :Y)

om te zeggen dat het 'kwade mens' een bepaald soort ras/ondersoort is, vind ik erg ver gaan... En het doet me ook een beetje denken aan een theorie van een bepaalde Duitser met een snor :P ( die overigens ironisch genoeg, prima in dit rijtje zieke mensen past :') ) .

Ik denk echt dat je van iedereen een monster kunt maken, maar dat er ook mensen zijn die bij voorbaat gedoemd zijn om een slecht pad in te slaan :Y) Het verschilt gewoon per mens, in hoeverre het bepaald is door een afwijking of omgeving :j ... Denk ik :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:31

Ik verwacht ook wel dat het foutje in de hersens ontstaat tijdens de zwangerschap, van een paar extreme moordenaars verdienen de ouders ook geen lintje. Stress, drugs, drank tijdens de zwangerschap is nou niet bepaald een succesnummer. Helemaal niet als het kind daarna ook nog terecht komt in een kansloze omgeving.
De engste zijn de intelligente mensen, die zijn sluw.
Maar je hebt ook mensen die later gewoon maf worden door een gebeurtenis of gekke denkwijze; engel des doods. Mensen met opleiding, functioneren normaal en denken dat ze iemand helpen. Overempathisch? Zitten ook mensen tussen die wel toerekeningsvatbaar waren, gewoon uit genot of verveling wat moorden. Tja, zijn zat mensen die kicken op sm, vrijwillig pijn lijden. Tja wij mensen zijn gekke wezens :) Misschien een ontsnapping uit het dagelijkse 'saaie' leven?

Overigens zitten er ook wel mensen met autisme in de tbs. Het treurige is dat het grootste deel niet meer kan terug keren en ook niet kunnen leven met zichzelf. Maar wat gebeurd er dan? Juist, zelfmoordwacht... Sneu. Gedwongen verder te leven omdat je brein je in de weg zit en er niets aan gedaan kan worden (even los van hun daden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:42

Wat dat betreft vind ik ons rechtssysteem dan wel fair. Want bij zulke mensen heeft straf geen enkele zin, behandeling ook niet. Straf heeft alleen zin als je denkt dat de gestrafte er iets van kan leren, en dat is bij zulke mensen helemaal niet het geval.
Dan is TBS beter, dan komen ze in veel gevallen helemaal niet meer vrij ( in tegenstelling tot wat de media ons willen doen geloven)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:49

Tbs is vreselijk voor die bepaalde groep.... Wij staan niet toe dat ze zichzelf van het leven beroven. Dus zitten ze in een speciale anti zelfmoordcel. Behandeling heeft geen zin bij zware autisten, niets eigenlijk. Nou dan zit je daar in je kamer zonder comfort. Dat is best treurig en voor de behandelaars ook erg naar. Is natuurlijk geen grote groep, maar ze zitten er wel degelijk.
Het is jammer dat daar geen euthenasie voor kan zijn of dat er niet even de andere kant op mag worden gekeken. Nee, je moet ze beschermen tegen zichzelf, maar ja...voor wat?
Tbs is inderdaad voor een hele grote groep wel een goede optie, in de vs ontbreekt het daaraan. De mental cells zijn niet echt therapie gericht. Je krijg je pillen en zit 'gezellig' met de meest uiteenlopende mensen in de recreatie. Jammer, want er is voor een deel zeker hoop!

Anoniem

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:56

En dan zeggen ze nog dat de straffen zo mild zijn.......

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:01

Daar verbaas ik mij ook over, niet dat ze zo mild zijn want tbs is allesbehalve mild. Veel komen er nooit meer uit, je bent al geestesziek dus je hebt al een achterstand. Nou, wat mild :+
Ik zou er echt graag een rondleiding willen, komt vast wel in het voorjaar weer :)


Ik geloof ook direct dat een jaar gevangenis voelt als een heel leven al, het idee dat je zelf totaal geen invloed hebt op wanneer je naar buiten kunt, iemand anders bepaald je ritme etc. Vreselijk. Heel terecht overigens natuurlijk. Maar zo makkelijk als een aantal mensen denken dat het is, valt toch vies tegen.
Mijn deur doe ik vrijwillig op slot! :)

Maar goed, het is goed dat er speciale plekken zijn!

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:39

Ik ben ook zo iemand die graag boeken van tess gerritsen ( en consorten) leest...

Op TLC vaak docu's van Pathaloog anatoom, ook altijd interessant om te kijken.

Van nabij ook zoiets afschuwelijks meegemaakt, mijn collega is vermoord door haar eigen man. Dat is zo bizar om van "nabij"mee te maken, ik heb haar nog gezien toen ze opgebaard was. dat was speciaal gedaan voor oa collega's omdat niemand zich kon voorstellen dat het werkelijk waar was gebeurd...
ze is 32 geworden..... en liet 2 kids na, zelfde leeftijd als mijn kids... die zijn nu als het ware wees...... Vader in de gevangenis, moeder overleden.