Seriemoordenaars

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:24

terlygert schreef:
Joyce_: Laatst had ik ook een gesprek met iemand over het ontstaan van bepaalde stoornissen. Vraag me ook echt af welke factoren hier een invloed op hebben. Veel ontstaat natuurlijk al gedurende de zwangerschap, maar waarom gebeurt dat en door welke factoren wordt dit gestimuleerd? Dat is echt interessant (en misschien ook erg handig om te weten).


Verschillende stoornissen hebben verschillende oorzaken.
Vaak zijn ze genetisch bepaald, inderdaad al ontwikkeld tijdens de zwangerschap (denk aan neurotransmitters in de hersenen). Het verloop van de stoornis is bij iedere persoon verschillend, omdat iedere persoon andere levensovergangen, ervaringen, omgevings-, gezins- en opvoedingsfactoren heeft. Het is bekend dat deze factoren bijdragen aan het verloop van de stoornis. Zo pleegt bijvoorbeeld niet elke psychopaat delicten. Toevallig heb ik het afgelopen jaar een minor gedaan met betrekking o.a. tot reclassering, forensische psychopathologie en criminologie dus heb me er in verdiept. :)

vuurneon schreef:
En sommige mensen missen dat besef ook :) daarom zitten er ook aardig wat autisten in de speciale gevangenis.

En ik vraag mij ook af in hoeverre iemand met een APS daadwerkelijk besef heeft van andermans pijn aangezien ze nou niet echt empathisch vermogen hebben.


Mensen met APS hebben wel besef van andermans pijn (volgens mij), maar hebben geen gewetenswroeging en/of spijt van hun daden dus het kan ze niet veel schelen..


terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:34

Mowoah: Wat leuk dat je je daarin verdiept hebt! Gave minor ook.
Vooral het stukje tijdens de zwangerschap vind ik een interessant gebied. Het belang van externe factoren in bepaalde stadia van de ontwikkeling, die kunnen zorgen voor een afwijking. Denk aan softenon-kinderen, geen gedragsstoornis oid, maar een afwijking in de ontwikkeling van oa de ledematen. Afhankelijk van de periode van medicijn inname van de moeder (wanneer tijden de zwangerschap en hoelang) krijg je een ander fenotype dat afwijkt van het ''normale''.
Ben benieuwd hoe dit werkt in relatie tot de gedragsstoornissen. Over autisme is wel het een en ander bekend

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:37

Sneeuwmaan schreef:
Een interessante documentare http://www.youtube.com/watch?v=QywKy2VF1pA&NR=1&feature=endscreen

Verhaal van Jeffrey Dahmer een seriemoordenaar uit amerika.


Bedankt voor de link :D. Wel een lang filmpje, dus eerst even helemaal laden en dan ga ik hem kijken. Ik ben benieuwd.

Mowoah schreef:
terlygert schreef:
Joyce_: Laatst had ik ook een gesprek met iemand over het ontstaan van bepaalde stoornissen. Vraag me ook echt af welke factoren hier een invloed op hebben. Veel ontstaat natuurlijk al gedurende de zwangerschap, maar waarom gebeurt dat en door welke factoren wordt dit gestimuleerd? Dat is echt interessant (en misschien ook erg handig om te weten).


Verschillende stoornissen hebben verschillende oorzaken.
Vaak zijn ze genetisch bepaald, inderdaad al ontwikkeld tijdens de zwangerschap (denk aan neurotransmitters in de hersenen). Het verloop van de stoornis is bij iedere persoon verschillend, omdat iedere persoon andere levensovergangen, ervaringen, omgevings-, gezins- en opvoedingsfactoren heeft. Het is bekend dat deze factoren bijdragen aan het verloop van de stoornis. Zo pleegt bijvoorbeeld niet elke psychopaat delicten. Toevallig heb ik het afgelopen jaar een minor gedaan met betrekking o.a. tot reclassering, forensische psychopathologie en criminologie dus heb me er in verdiept. :)



Net als dat niet alle pedofielen pedoseksueel worden :).

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:44

Klopt San, en viceversa: niet alle pedoseksuelen worden of zijn pedofiel, het kan ook om de macht of uiting van emoties zoals woede of dergelijke zijn.

terlygert schreef:
Mowoah: Wat leuk dat je je daarin verdiept hebt! Gave minor ook.
Vooral het stukje tijdens de zwangerschap vind ik een interessant gebied. Het belang van externe factoren in bepaalde stadia van de ontwikkeling, die kunnen zorgen voor een afwijking. Denk aan softenon-kinderen, geen gedragsstoornis oid, maar een afwijking in de ontwikkeling van oa de ledematen. Afhankelijk van de periode van medicijn inname van de moeder (wanneer tijden de zwangerschap en hoelang) krijg je een ander fenotype dat afwijkt van het ''normale''.
Ben benieuwd hoe dit werkt in relatie tot de gedragsstoornissen. Over autisme is wel het een en ander bekend


Klopt, al is het ook wel taaie stof af en toe hoor. :P
Ook bij bepaalde stoornissen is hier iets over bekend, deze ontwikkeling verloopt in de pre-, peri- en postnatale fase van de zwangerschap (ik geloof tot 1jaar). Heb afgelopen week (tentamens) hier over gelezen, maar kan het nu even niet helemaal terughalen gezien ik mijn brein op rust heb gezet (tentamens af, hahaha :P ). Vooral in relatie tot seriemoordenaars met psychiatrische stoornissen kan dit erg interessant zijn, zal morgen als ik tijd heb eens het een en ander opzoeken in de boeken. :)

terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:06

Leuk! Ben benieuwd! :)
Welke boeken gebruik je hiervoor?
Edit: en welke studie volg je eigenlijk precies? ;)
Laatst bijgewerkt door terlygert op 16-01-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:07

Oeh interessant, ik volg dit even :)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:10

Ik ben nu die docu over Jeffrey Dahmer aan het kijken (ben nog niet zo ver) en het valt me op dat hij een hele normale en liefdevolle jeugd heeft gehad.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:31

Inderdaad San. Die fascinatie voor beestjes had ik bijvoorbeeld ook en ik ken legio kinderen die als kind ook verlegen of sociaal niet zo vaardig waren. Ik vraag me af in hoeverre dat echt voortekenen zijn geweest van wat later zou gebeuren, of dat het gewoon 'normale' kindereigenschappen waren..

Ben nu deze aan het kijken, een interview met een seriemoordenaar. Weet nog niet of het wat is, maar is ongetwijfeld interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=p3W5uKJnnFA
Niet kijken als je op de een of andere manier een rotdag hebt gehad of anderszins geïrriteerd bent, want zijn ooggeknipper kan je dan wel eens zo gaan irriteren dat je zelf moorden gaat plegen. Pffff how annoying.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:40

Joyce_ schreef:
Inderdaad San. Die fascinatie voor beestjes had ik bijvoorbeeld ook en ik ken legio kinderen die als kind ook verlegen of sociaal niet zo vaardig waren. Ik vraag me af in hoeverre dat echt voortekenen zijn geweest van wat later zou gebeuren, of dat het gewoon 'normale' kindereigenschappen waren..

Ben nu deze aan het kijken, een interview met een seriemoordenaar. Weet nog niet of het wat is, maar is ongetwijfeld interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=p3W5uKJnnFA
Niet kijken als je op de een of andere manier een rotdag hebt gehad of anderszins geïrriteerd bent, want zijn ooggeknipper kan je dan wel eens zo gaan irriteren dat je zelf moorden gaat plegen. Pffff how annoying.


Die bewaar ik voor morgen :D. Deze docu is drie kwartier, tegen de tijd dat hij afgelopen is, is het elf uur en ik wil graag op tijd slapen voor de verandering.

En inderdaad, een deel van zijn jeugd komt mij ook bekend voor, ik was vroeger ook verlegen, wel gewoon goed sociaal, maar wel heel verlegen en ik had ook een fascinatie voor beestjes. Ik ontleedde ook dode dieren in de tuin en zo. Volgens mij sloeg het bij hem om zodra zijn ouders gingen scheiden.

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:51

Stipje! Zal morgen even lezen! Lijkt me interessant topic.

Wolin 24-07-2003 - † 26-08-2021
"You rest now, my dearest friend ツ. And'll see you on the other side. Thank you. For making me for who I am today.."

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:15

Mowoah schreef:
Klopt San, en viceversa: niet alle pedoseksuelen worden of zijn pedofiel, het kan ook om de macht of uiting van emoties zoals woede of dergelijke zijn.

terlygert schreef:
Mowoah: Wat leuk dat je je daarin verdiept hebt! Gave minor ook.
Vooral het stukje tijdens de zwangerschap vind ik een interessant gebied. Het belang van externe factoren in bepaalde stadia van de ontwikkeling, die kunnen zorgen voor een afwijking. Denk aan softenon-kinderen, geen gedragsstoornis oid, maar een afwijking in de ontwikkeling van oa de ledematen. Afhankelijk van de periode van medicijn inname van de moeder (wanneer tijden de zwangerschap en hoelang) krijg je een ander fenotype dat afwijkt van het ''normale''.
Ben benieuwd hoe dit werkt in relatie tot de gedragsstoornissen. Over autisme is wel het een en ander bekend


Klopt, al is het ook wel taaie stof af en toe hoor. :P
Ook bij bepaalde stoornissen is hier iets over bekend, deze ontwikkeling verloopt in de pre-, peri- en postnatale fase van de zwangerschap (ik geloof tot 1jaar). Heb afgelopen week (tentamens) hier over gelezen, maar kan het nu even niet helemaal terughalen gezien ik mijn brein op rust heb gezet (tentamens af, hahaha :P ). Vooral in relatie tot seriemoordenaars met psychiatrische stoornissen kan dit erg interessant zijn, zal morgen als ik tijd heb eens het een en ander opzoeken in de boeken. :)



Ik vond criminologie zelfs zo saai dat ik het weer heb laten vallen :')
Boek heb ik nog wel, dus als ik ooit nog zin heb.... ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:20

Docu afgekeken. Interessante man die Dahmer. Jammer dat hij vermoord is, als hij geleefd had, zou hij een interessant studieobject kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 17-01-12 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:20

Leuk topic!

Qua films ben ik nooit zo geinteresseerd in platte horror, maar films over (serie)moordenaars vind ik wel gaaf.

Goede films die volgens mij nog niet genoemd zijn:
Perfume, the story of a murderer
Henry, portrait of a serial killer
Se7en (natuurlijk)

hier nog een leuk testje, ik had een score van 9/10 :D
http://www.gamedmoz.org/Dutch/play/nl-1 ... 0&arg3=450

NonsmokingBef kannie winne nie :D

terlygert

Berichten: 715
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:21

Net de docu over Dahmer gekeken. Onvoorstelbaar.. Foto's van de slachtoffers maken ook erg veel indruk, voor mn gevoel komt het dan ineens veel dichter bij dan wanneer alleen het verhaal verteld wordt.
Hij ziet er zelf ook zo gewoon uit, zeker op de beelden van vroeger. (dat zegt niks, dat weet ik. Misschien is het juist daarom des te enger)

De andere docu bewaar ik voor morgen.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:24

Perfume! *\o/* Die heb ik ook gezien.

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:28

Die andere docu, interview met een seriemoordenaar, heb ik afgezet. Vond het een nare man om naar te luisteren (en kijken!!!) en alles ging zo langzaam, kon hem niet afkijken.. := Maar wie weet voor anderen toch wel interessant..

Perfume heb ik laatst een stukje van gezien, die lijkt me wel gaaf! Se7en vond ik heel bizar, brr..

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:33

Perfume is geweldig mooi gefilmd, mooie stijl.

NonsmokingBef kannie winne nie :D

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:34

Silence of the Lambs is volgens mij ook nog niet genoemd, ook een klassieker natuurlijk.

NonsmokingBef kannie winne nie :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:39

Joyce_ schreef:
Die andere docu, interview met een seriemoordenaar, heb ik afgezet. Vond het een nare man om naar te luisteren (en kijken!!!) en alles ging zo langzaam, kon hem niet afkijken.. := Maar wie weet voor anderen toch wel interessant..

Perfume heb ik laatst een stukje van gezien, die lijkt me wel gaaf! Se7en vond ik heel bizar, brr..


Is dat die wat je net gepost hebt? Die wil ik morgen gaan kijken, ik ben benieuwd :D.

Perfume, Se7en en de Hannibal Lecter trilogie zijn goed :j.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:45

Niet zozeer een serial killer film, maar wel over moordonderzoek, I luuuuuuuv Tim Burton + Johnny Depp: Sleepy Hollow <3

NonsmokingBef kannie winne nie :D

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:23

Kiss the girl(s) is ook een mooie film die in het rijtje past. :)

En ik vond the (demon) barber of fleet street ook gaaf, met Johnny Depp.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:20

Die is ook van Tim Burton :D

NonsmokingBef kannie winne nie :D

Elianna_
Berichten: 3801
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: Seriemoordenaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:49

Zo, ik heb een tijdje enkel meegelezen. Maar er komen steeds weer interessante verhalen/foto's/documentaires voorbij!

Joyce, die serie moordenaar is echt irritant! Pff.. Ik heb net een klein stukje gezien, maar ben nu op stage dus kan de docu nu niet helemaal zien.

Ik heb een aantal films opgezocht die hier voorbij kwamen. Parfume ga ik zeker binnenkort eens kijken. Lijkt me een 'mooie' film. :) Evenals Kiss the girls.

Dat verhaal over Jeffrey Dahmer zal ik binnenkort ook eens gaan bekijken!

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:24

sweeney todd! :j

Always be yourself. Unless you can be a mermaid. Then... always be a mermaid!

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:01

Misschien heb ik er gigantisch overheen gelezen, zo ja, mijn excuses daarvoor, maar waar is die docu over Jeffrey Dahmer te bekijken? :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, Amazonbot, Berdien, bonnielau, BranwenGC, Brittneyx, ComscoreBot, Dominique_96, Fly_high, Ginny135, GoogleAdsense, IASCrawler, Kanto, Lestrange01, ManonGrr, Molly1230, Paardennamen, Pieke_Gwen, rien10, Roosch, Ruai, sharonalover, Slagroomsoes, vikawiek, Xanthippe, xReetch en 205 bezoekers