Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:03

Hello!

Ik heb al een aantal AED trainingen erop zitten en ik heb het ook een keer meegemaakt dat iemand bewusteloos raakte, die uiteindelijk in fibrillatie was geraakt. Als je een AED training krijgt leer je daar altijd dat je er vanuit mag gaan dat als er geen ademhaling is, dat er geen regelmatige hartslag is of dat die binnenkort er niet meer zal zijn en dat je dus over kan gaan met hartmassage.

Nou studeer ik toevallig nauw samen met geneeskunde studenten en heb ik er wat meer over geleerd en heb ik dat ook toegepast toen ik met die bewusteloze jongen te maken kreeg, maar wat ze bij de AED cursus zeggen klopt wel. Uiteindelijk is hartmassage ook niet schadelijk als het niet nodig was geweest dus beter onnodig wel gedaan dan niks gedaan.

In het echt heb je alleen met veel meer dingen te maken dan alleen maar het slachtoffer en jezelf en ookal werden we daarop getraind, het blijft moeilijk om het realistisch voor te stellen.

Tijdens de reanimatie in het echt, raakten er ook veel mensen in paniek en ik was nog in mijn eentje toen ik er op af was gestapt. Op het moment dat ik hartmassage begon te geven, gingen er mensen gillen en was er zelfs iemand die vroeg of ik uberhaubt wel wist waar ik mee bezig was.
Ik snap wel dat mensen in paniek raken, maar het waren er zoveel. Ik was helemaal alleen, pas nadat ik mensen aanwees om me te gaan helpen werd dat ook gedaan.

Ik was verbaast dat er niemand was die enige kennis had van wat er moest gebeuren, terwijl ik heel veel mensen ken die dat wel weten en die zitten verspreid over mijn hele kennissenkring, niet alleen op het unversitair medisch centrum maar ook bij mijn werk in de bioscoop bijvoorbeeld.
Daarom de vraag, weet jij wat je moet doen in zo'n situatie?

Jodie_

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:07

Ik heb ooit in groep 8 van de basisschool geloof ik eens een EHBO-cursus gevolgd, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik géén idee heb wat ik in zo'n situatie zou moeten doen. Heel hard gillen of iemand anders het wel weet en een ambulance bellen denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:08

Ja, al vanaf jongs af aan. Ik weet van mijzelf dat ik compleet rustig blijf, want ik was erbij toen papa een hartinfarct kreeg en ik als 14 jarige alleen met hem thuis was. Ik ben tot in de operatiekamer alleen geweest met hem, pas toen kwam mijn familie (die ik ook moest bellen) en moest ik hun kalmeren. (met als gevolg dat ik nu precies weet wat ze bedoelen met dat ze grauw kunnen worden in het gezicht. Dat was wel even eng omdat het toch mijn papa was! )
Mijn EHBO diploma heb ik ook al jaren. Al hoop ik van harte dat ik nooit hoef te reanimeren. Ik plak liever pleisters ;) wel gekke dingen meegemaakt, dus heb vollop kunnen oefenen in het echt, maar geen echte reanimatie. Gelukkig!!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:08

:j Geleerd op mijn opleiding.
Maandagavond zakte mijn vader in elkaar. Gelukkig flauwvallen en geen hartinfarct oid, maar heb gelijk aangesproken, ademhaling en pols gecheckt.
Misschien zijn er wel mensen die het konden, maar dat die op het moment zelf in paniek raken en niet meer weten wat ze moeten doen? Ik bleef heel rustig maar kan me voorstellen dat je enorm schrikt en verstijft als het ware.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:09

Ik kan de stabile zijligging (hoewel die tegenwoordig weer is verandert geloof ik) en mond op mond/neus beademing. Reanimeren kan ik niet, dus daar begin ik ook niet aan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:10

Ik zou het niet precies meer weten, op de basisschool wel EHBO gehad maar dat is ook al weer even geleden. Verder scheelt het wel dat ik bij zulke momenten rustig kan blijven en niet in paniek zal raken. Ik zou andere mensen om hulp vragen en een ambulance bellen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:10

Wij hadden inderdaad ook zo'n EHBO-cursus in groep 8, maar daar weet ik niks meer van.. Ik denk dat je het beste gewoon rustig kan blijven en snel 112 bellen.. Ik neem aan dat ze je aan de telefoon ook kunnen vertellen wat je het beste verder kan doen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:13

Ik weet het wel,ehbo cursus laats nog gevolgd (ondertussen wel verlopen)

Anderhalf jr geleden gebeurde nog een ongeluk voor m'n neus op de snelweg,onvoorstelbaar hoeveel mensen er dan als kip zonder kop rond lopen... Waren zeker wel 7mensen die 112 belde en ik was op dat moment echt een ''bitch'' zat orders/bevelen uit te delen :o
Maar het werkte wel,niemand die op dat moment de leiding kon nemen dus vandaar dat ik iedereen toesprak en orders gaf.

Collega vond me geweldig _O-

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:14

stef schreef:
Ik kan de stabile zijligging (hoewel die tegenwoordig weer is verandert geloof ik) en mond op mond/neus beademing. Reanimeren kan ik niet, dus daar begin ik ook niet aan.

Als er niemand anders is die het heeft geleerd, maar jij durft het wel moet je het juist wel doen. Zonder reanimatie is iemand die het nodig heeft ten dode opgeschreven en in het ergste geval doe jij het niet goed en heeft het dus geen nut gehad, maar voor hetzelfde geld doe je het wel goed.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:16

labyrinth schreef:
stef schreef:

Als er niemand anders is die het heeft geleerd, maar jij durft het wel moet je het juist wel doen. Zonder reanimatie is iemand die het nodig heeft ten dode opgeschreven en in het ergste geval doe jij het niet goed en heeft het dus geen nut gehad, maar voor hetzelfde geld doe je het wel goed.

Geloof dat daar nog discussie over is in de medische wereld. Bij verkeerd reanimeren kan je ook een hoop schade aanrichten, denk aan gebroken ribben die schade aanrichten in de buik/thoraxholte. Bij de meeste reanimaties zijn er gebroken ribben maar bij verkeerd reanimeren nog meer. Maar zodra je 112 belt en niemand weet hoe te reanimeren leggen ze het uit aan de telefoon. Zo moeilijk is het niet en met een kleine uitleg is iets doen beter dan niets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:17

Nouja, ik weet ongeveer wat ik moet doen met reanimatie, maar niet precies. En dan heb ik zoiets van: Straks doe ik meer kwaad dan goed....
Uit mijn hoofd 5 keer reanimeren, 1x beademen, 5 x reanimeren, 1x beademen, etc...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:18

Ik heb BHV via mijn werk gedaan dus ik weet wel ongeveer wat ik moet doen. Ik moet volgende maand weer op herhaling. Oeh Stef, dat is het allang al niet meer :o

Miriam91

Ondertussen heb ik vorig jaar geleerd 30 keer borstmassage en 2x beademen, maar geloof dat het alwéér verandert is

Sjimmy

Beademen zonder reanimatie heeft geen nut...

Op de vraag; ja ik weet wat ik moet doen en ik doe dat ook....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:19

Het allerergste dat mijn instructeur heeft meegemaakt dat er tijdens een reanimatie (succesvol gelukkig dankzij hem) kinderen naar voren werden geduwt, zodat ze het extra goed konden zien. Schande :n
Dus als je niet kunt of durft te reanimeren, ga dan delegeren. Publiek op afstand houden, taken verdelen etc.

De correcte reanimatie is 30 Compressies om 2 keer beademen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:20

stef schreef:
Uit mijn hoofd 5 keer reanimeren, 1x beademen, 5 x reanimeren, 1x beademen, etc...

Wat ik heb geleerd is het 30x drukken 2x beademen..

(al waren ze ook al bezig om te oordelen of enkel reanimeren genoeg was zonder beademen erbij)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:21

Sjimmy schreef:
Beademen zonder reanimatie heeft geen nut...

Op de vraag; ja ik weet wat ik moet doen en ik doe dat ook....

Hoezo niet? Als iemand niet ademt betekend dat toch niet automatisch dat het hart stil ligt? Waarom leer je anders op een EHBO cursus wel beademen (op zo'n gore pop ;) ) en moet je voor reanimatie een aparte cursus volgen? (of leef ik nu in de prehistorie? :o? )

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:21

Jah, ik heb mijn EHBO-diploma, ben 15 (:

Stef dat is al heeel lang niet meer zo :o

30x hartmassage, 2x beademen, 30x hartmassage, 5x beademen enz.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:23

Beademen zonder massage heeft wél zin! Ookal is het alleen maar om te kijken of de persoon zelfstandig gaat ademen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:24

Ik kreeg tijdens mijn bhv ook gewoon reanimatie met beademen EN met de AED

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:24

Miriam91 schreef:
labyrinth schreef:

Geloof dat daar nog discussie over is in de medische wereld. Bij verkeerd reanimeren kan je ook een hoop schade aanrichten, denk aan gebroken ribben die schade aanrichten in de buik/thoraxholte. Bij de meeste reanimaties zijn er gebroken ribben maar bij verkeerd reanimeren nog meer. Maar zodra je 112 belt en niemand weet hoe te reanimeren leggen ze het uit aan de telefoon. Zo moeilijk is het niet en met een kleine uitleg is iets doen beter dan niets.

Je hebt gelijk hulp van 112 is handig, maar gebroken ribben door drukt op de borstkas knakken naarbuiten, maar als er binnen 6 minuten niets is gedaan is het eigenlijk al te laat. bij de training kregen we een grafiekje te zien welke duidelijk afliep voor de overlevingskans per minuut dat er gewacht is met reanimatie.
Daarom hameren ze er zo op dat je er snel bij moet zijn.

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:24

stef schreef:
Nouja, ik weet ongeveer wat ik moet doen met reanimatie, maar niet precies. En dan heb ik zoiets van: Straks doe ik meer kwaad dan goed....

Ik heb denk zo n drie jaar geleden geleerd, 30 x hartcompressies en 2 x beademen.
Ik heb heb het dus wel geleerd, maar omdat je het niet bij hebt gehouden komt toch ergens de twijfel of je het wel helemaal goed doet. Maar ik zou het dus wel kunnen en denk ik ook doen, als er geen anderen zijn die het zeker kunnen. Over het algemeen blijf ik altijd wel rustig in zulk soort situaties.
Alhoewel je nooit helemaal kan voorspellen hoe je zal reageren.

Eigenlijk zou iedereen het moeten leren vind ik.
Of je het uiteindelijk echt kan, of in paniek raakt, oké, maar dat iedereen in ieder geval weet wat hij moet doen.
Laatst bijgewerkt door s_casper op 14-12-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:25

Beademen mag inderdaad worden overgeslagen, omdat het vaak misgaat (lucht blazen in de maag waardoor de inhoud naar boven komt...). Als je alleen bent kun je beter los gaan op alleen de Co. pressies.

Maar goed het verandert elk jaar weer :+ al blijft de conclusie wel gelijk, met alleen hartmassage heb je weinig kans op overleven...

pmarena

Als ik geen ademhaling / pols zou detecteren (wie weet is iemand wel gewoon van z'n stokje gegaan en komt zo weer bij :P ) en iemand er voor dood bij ligt dan zou ik inderdaad ook eerst een snelle inventaris maken of ik iemand kan vinden die weet wat er moet gebeuren , maar als dat vrij kansloos lijkt toch maar snel 112 bellen zodat die als de wiedeweerga een ambulance kunnen sturen en mij in de tussentijd een beetje kunnen vertellen wat ik moet doen om de tussenliggende periode zo onschadelijk mogelijk te houden....

Heb ook wel een BHV cursus gevolgd een jaar of 6 geleden maar dat is allemaal al verouderd en vergeten :P

vuurneon

BlackShadowZ schreef:
Beademen zonder massage heeft wél zin! Ookal is het alleen maar om te kijken of de persoon zelfstandig gaat ademen.

Dat is wat je moet doen bij drenkelingen, eerst beademen en dan de rest. Bij de rest absoluut niet.