Dochter als bemiddelaar in scheiding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

afbmchek

Dochter als bemiddelaar in scheiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:54

Dit is een toegestane schaduwaccount.

Hallo bokkers,

Zoals de titel al zegt voel ik me inmiddels bemiddelaar tussen mijn ouders.
Een aantal maanden terug is mijn moeder het afgetrapt naar een andere man, na een half jaar vreemd te gaan.
Niet eens erover gepraat, nee, ze was standvastig; ze wou weg. Ik was de eerste die het wist, ze vertelde het me, vroeg om te blijven wanneer ze het mijn vader zou vertellen.
Ik ben op dat moment gelijk weggegaan en naar mijn broer gefietst. Hij wist het blijkbaar al, daar had ze het een aantal dagen(!!!!) vantevoren tegen gezegd.
Andere broer gebeld, woont aan de andere kant van de provincie maar had het gaspedaal snel genoeg gevonden, stond vrij snel ook bij mijn broers huis.
Goed, tot 12 uur 's nachts daar gezeten (zo'n 5 uur dus), en uiteindelijk de moed bij elkaar geraapt om terug naar huis te gaan in mijn eentje.
Mijn vader had er vrede mee (d.w.z.; hij ging er geen toestand van maken, had er uiteraard veel moeite mee! Maar houden van is loslaten), mijn moeder wou niets hebben, dat vond ze oneerlijk tegenover ons.
Enfin, week later was ze definitief weg naar die andere man, noemen hem even A.
Toen kwam de scheidingsprocedure. Wat een gezeik is dat zeg. Naarmate de procedure vorderde ging het steeds meer mis tussen mijn ouders.
Wat er nu op uitmondde, toen de scheiding afgerond was, dat mijn moeder er alsnog met een flink smak geld vandoor is gegaan, mijn vader haar nooit meer wil spreken en ze een schijthekel aan elkaar hebben nu.
Bekend verhaal, inderdaad. Het jammere is dat wij als kinderen hier inmiddels de dupe van worden.
Mijn moeder is nogal 'onzelfstandig' voor haar leeftijd. Dat houdt in dat ze erg onzeker is, niet veel kan hebben en...tsja...niet altijd heel verstandig.
Daardoor raakt ze ook heel makkelijk beïnvloed. Maar tijdens, en na de scheiding gedraagt/gedroeg ze zich als een of andere verwende puber van 13.
Iedereen is tegen haar. Alles is tegen haar. God heeft vast ook een hekel aan haar, want ze heeft het zo slecht.
Ondanks alles had ik toch wel een goede band met haar. Na de scheiding echter, zijn er nog flink wat woorden tussen mijn vader en mijn moeder gewisseld.
Hoe wij daar uiteindelijk slachtoffer van worden? Mijn moeder zit ons bewust tegen onze vader op te zetten. En niet te weinig ook.
Complete mails die ze van hem kreeg doorsturen naar ons, iedere keer als ze met me wou afspreken 'Als dat tenminste mag van je vader'.
Ik stap in haar auto nadat mijn vader een uur heeft gereden om me te brengen 'Goh, ik had wel verwacht dat hij even zou uitstappen en een praatje met me zou maken'.
Mijn vader heeft haar inmiddels ook 'verbannen' van ons huis, heeft aan mij gevraagd of ik dat erg vind, want hij wil absoluut niet in de weg zitten in de relatie tussen mij en mijn moeder.
Ik gaf hem groot gelijk, het enige wat ze doet als ze hier komt is alles leegplukken dus heb ik ja gezegd.
En ja hoor, 'Ja, we moeten wel ergens anders afspreken want ik mag opeens niet meer bij jullie binnenkomen. Dat is toch stom? Waar slaat dat nou weer op?' En blablabla....
Nou was mijn vader een tijd terug jarig, en heeft ze hem, jawel, gefeliciteerd via sms... :roll: Let wel; hij heeft haar duidelijk gezegd geen contact meer te willen!
Hij reageerde niet onmiddellijk, we zaten namelijk in de auto. Daar kreeg ik dus een sms over, dat hij niet meteen iets terugstuurde.
Stuurde hij een sms terug waarin hij (ik zal eerlijk zijn, niet met een blad voor de mond) terugstuurde dat hij er niet van gediend was.
Krijg ik als eerste een sms dat hij haar een sms stuurt vol met scheldwoorden.
Fijn. Leuk. Bedankt.

Ik heb haar al zo ontzettend vaak gezegd dat ze daar gewoon mee moet stoppen wil ze nog een fatsoenlijke relatie met haar kinderen houden.
Ze weet gewoon niet wat ze op het spel zet. Wat als ik ruzie krijg met mijn vader dankzij haar? Dan heb ik helemaal niemand meer.
Mijn ene broer heeft wel gewoon contact met haar, heeft A. ook al ontmoet, maar ik en mijn andere broer niet. Prima, geen probleem, wij gaan daar geen ruzie over maken.
Maar ze snapt ook niet helemaal dat mails doorsturen aan ons waarin ze alles uitvoerig aan ons laat lezen, dat dat ook nog ruzie kan veroorzaken tussen ons drie.

Daarbovenop komt ook nog dat ik al meerdere keren heb aangegeven er niet aan toe te zijn om A. te ontmoeten.
Wat doet ze? Een kerstdiner organiseren voor de kinderen... Bij haar thuis. Met A. en zijn kinderen (die overigens mijn moeder ook nog nooit gezien hebben).
Daarnaast heeft ze ook nog mijn vaders' mail gehackt, daar ben ik achter gekomen. Bewust mijn vader niets gezegd, maar gewoon gezegd dat er een bug in zat.
Was helemaal niet zo. A. had zijn mail gehackt. Niet gezegd omdat hij dan weer ruzie krijgt met mijn moeder. En die stuurt dat weer naar mij. En dan zit ik weer in de put, en kan dat bij niemand loslaten.

Ik weet het gewoon niet meer. Ik ben al een aantal maanden gewoon één bonk stress. Ik lijk zelfverzekerd geworden te zijn van deze hele situatie, maar in feite is dat gewoon een masker waar een onzekere, bange en verdrietige meid achter schuilt.
Ik ben het gewoon beu, ik weet niet wat ik ermee aan moet. Ik wil helemaal geen bemiddelaar zijn o.i.d., ik wil gewoon met rust gelaten worden en mijn leventje verder leiden zonder al die zorgen.
Natuurlijk wil ik gewoon nog contact met mijn moeder, hoe jammer het ook is, ze blijft mijn moeder en het contact verbreken zou mij ook breken denk ik.
Daar voel ik me dan weer schuldig om.

Bah. Ik weet het gewoon niet meer. Ik ben 17, ik moet veel te volwassen zijn voor mijn leeftijd, dat wil ik helemaal niet.
Ik zit nog midden in mijn examens ook, nou, mijn hoofd staat dus wel ergens anders naar..

Wat moet ik nou?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:01

ik kan je maar 1 tip geven uit [helaas] eigen ervaring.
laat het los en wat het linker oor in gaat gaat het rechter oor weer zo snel mogelijk uit.
hou je gek en niet mee bemoeien.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:05

Wat een ontzettend vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit. Ik denk dat je je ouders (en vooral, denk ik, je moeder) goed duidelijk moet maken dat je er niet tussen wil zitten Geef dat desnoods als standaard antwoord op mails en smsjes. Een kerstdiner met de kinderen van A lijkt me ook niet zo'n strak plan. Eerst maar eens kennis maken met A. als je er aan toe bent en daarna evt met zijn kinderen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:05

Ik vind het gedrag van jouw moeder (en A! hoe haalt die het in zijn hoofd het account van jouw vader te kraken...) werkelijk schandalig. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel zou zeggen dat je vader's account is gehackt door A, dat geeft jouw vader nl wel de kans om te proberen er voor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

Ik heb echt geen woorden voor de hele situatie, dat is wel wat lastig advies geven. Overigens zou ik zeker niet naar het kerstdiner toe gaan, ze heeft maar te respecteren dat je daar niet aan toe bent. Ik vind het ver beneden alle peil om te proberen toch een ontmoeting te forceren.

Heel veel sterkte met deze vervelende situatie.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:08

Meis, ik weet hoe je je voelt.. Toen mijn ouders uit elkaar gingen na 30 jaar heb ik ook in het midden gezeten. Ik was toen 28 en in mijn geval was het mijn vader die buiten de deur ging dineren.

Ik ben op mijn strepen gaan staan en heb ze beiden heel duidelijk gemaakt er niet van gediend te zijn dat ik in het midden werd gezet. Ook fikse bonje gehad met mijn vader en hem op een bepaald moment zelfs 6 maanden niet gezien. Nu gaat het beter en hoef ik alleen maar te zuchten en ze weten genoeg. Mijn vader heeft nog wel eens zijn klaagpet opstaan, terwijl het zijn eigen schuld is. En ik zeg dat ook gewoon!

Echt waar, leg het ze uit dat ze je er tussen uit moeten laten en wees firm in je uitspraken. In hun nijd ten opzichte van elkaar houden ze geen rekening met anderen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:09

En wat betreft dat kerstdiner, als je het niet ziet zitten, gewoon niet gaan! Ze heeft het maar te accepteren als je er niet aan toe bent!!

xxrossiexx

Re: Dochter als bemiddelaar in scheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:26

Het is net of ik mijn afgelopen 5 jaar lees.
Het is precies hoe ik me voelde en nog steeds voel.
Mijn ouders zijn ook om dezelfde reden uit elkaar, ik heb 2 jaar niks maar dan ook niks met de lover van mijn moeder te maken willen hebben en ik heb dat ook heel duidelijk gezegd.

Probeer haar duidelijk te maken dat zij dat met jouw vader uit moet vechten en dat jij je er buiten houdt!
Zo niet dan zal ik geen a minder contact meer willen. Bij mij voelde ik me soms ook zoon postbode van oh kun je dat even tegen je vader zeggen en oh neem je dit even mee voor je moeder.Heb dit heel duidelijk gezegd dat niet meer te willen doen en tuurlijk word er soms nog wel is wat aan mij gevraagd maar ook alleen als ik dat wil. mijn vader kan mijn moeder wel wurgen maar toch heeft hij nog contact met mijn moeder voor mij. Zodat ze het er maar samen uitkomen zonder mij.

Over het kerstdiner zal ik gewoon heel duidelijk in zijn, dat je dat niet wil en gezellig bij je vader wil eten en geen zin hebt om die a te ontmoeten. Als ze dan boos word kun je zeggen, jij wou weg, liever een andere man dan ons en daar heb ik niet voor gekozen.

Maar zo heb ik het opgelost! Kies wat jij wil, er is niets moeilijker dan kiezen tussen je ouders!
En on box staat voor je open!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:29

Lieve TS,

wat een klote situatie. Persoonlijk zou ik het contact met je moeder even op een laag pitje zetten, zodat ze doorheeft wat de consequenties van haar belachelijke gedrag zijn. Bij de meeste mail accounts kun je e-mails van bepaalde mensen omleiden naar je prullenbak, zodat je ze niet hoeft te lezen. Is dat een (tijdelijke) oplossing voor het mailprobleem? Want naast het feit dat het ruzie tussen jou en je broers kan veroorzaken, lijkt het mij ook dat het jou pijn doet.
Verder ga ik mee met Tallie: lekker kerst met je vader vieren als je geen zin hebt in dat diner. Je bent duidelijk geweest wat betreft A., daar heeft je moeder maar naar te luisteren.

Mijn pb staat open als je er behoefte aan hebt :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:41

Meisje toch, op je 17 wil je dit helemaal niet meemaken. Je zit vol in een moeilijke periode van je leven, school en examens en dat gaan al die mensen ook nog aan je lopen trekken.

Ik zou je moeder eens een brief of mail schrijven waarin je heel goed uitlged hoe je je voelt. Geen verwijten naar haar hoofd gooien, maar je gevoelens vanuit jouw oogpunt. Geef hierin aan dat je niet als doorgeefluik gebruikt wil worden en dat je hier dus ook mee stopt. Als je iets aan je vader wil vragen/weten, dan kan ze hem mailen (hopelijk heeft hij zijn wachtwoord aangepast inmiddels)

Wat de anderen hier ook zeggen, laat het los. Ga je eigen leventje lekker leiden en als je met kerst A. nog niet wilt ontmoeten, ga dan gewoon niet. Trek je eigen grens en laat daar niet overheen gaan. Als je dit even flink stug vol blijft houden, heeft je moeder snel door dat je hier niet aan meedoet. Blijf wel goed communiceren met je broers, je zult elkaar hard nodig hebben.

Succes meis, je kunt het!!!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:03

Toen ik je verhaal aan het lezen was, dacht ik dat je een jaar of 25 was.. Misschien zelfs ouder,, maar je bent pas 17 :wow: :oo ;(

Wat een verhaal zeg..
Ik heb een beetje het idee alsof je moeder niet wil dat jij nog bij je vader bent..
Ze loopt tussen jullie te stoken en dat is niet normaal..
Je moeder maakt het je niet makkelijk :n

En natuurlijk wil je niet breken met je moeder, maar ik denk dat dat op dit moment wel het beste is.
Niet voor altijd, maar gewoon een tijdje, tot je je zelf weer overeind hebt gezet en weer verder kan gaan.

Alles wat gebeurd tussen je moeder en vader zou ik inderdaad ook het ene oor in laten gaan en het andere oor weer uit.. Het is in het begin heeeeel moeilijk..
Ik heb het ook ervaren (niet dit verhaal, maar het loslaten), uiteindelijk lukt het je en ben je zoo opgelucht.
Ik zeg altijd in mezelf: "Ik vergeef je dat je niet bent zoals ik wil dat je zou zijn,, en ik laat je los"

Het idee van Storm vind ik ook erg goed, een brief schrijven naar je moeder..
Waar je moeder mee bezig is, kan écht niet door de beugel.. Op deze manier haalt ze heel de familie uit elkaar..

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:11

Heel erg vervelend klinkt dit.
Ik zou je moeder wel even melden dat je het zat bent om er telkens tussen in te zitten. Zij heeft de keuze gemaakt. Ze moet het nu niet moeilijker maken dan het al is.
Heel veel sterkte

corinepJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:31

Pff hier ook een verhaal wat op het jouwe lijkt... Al heb ik echt een giga smoel en heb vooral mijn moeder al een aantal keren duidelijk gemaakt dat ze haar probleem niet het mijne moest maken. Mijn vader had een nieuwe vriendin en mijn moeder liep alleen maar zielig te doen terwijl ze een giga smak geld heeft meegekregen en een super leuk huis en allemaal nieuwe spullen en auto kunnen kopen terwijl mijn papa een slag in de rondte aan het werken is om alles maar te kunnen betalen, inclusief kindalimentatie voor mijn broertje zodat ze maar 4 dagen in de week hoeft te werken. Tijdje geleden had ze zelf een vriend en toen was wel alles ok en leuk en goed maar dat is sinds kort weer uit dus ik verwacht het gedonder alweer.

Afgelopen zaterdag de verjaardag van mijn vriend gevierd. Met eten mijn zusje, dr vriend en dochter en mijn moeder uitgenodigd. Kindje moest 8 uur op bed liggen dus ik ging ervanuit dat ze allemaal rond 8 uur zouden weggaan. Vanaf 8 uur had ik vrienden en dus ook mijn vader uitgenodigd maar het werd wat later. Ik mijn pa gesmst dat ik wel zou smsen als ze weg zou gaan. Toen mijn moeder dr jas aan het aantrekken was mijn pa een smsje gestuurd dat de kust veilig was. Werd ze boos of dat ik daar niet even mee kon wachten. Vervolgens toen ze thuis was kreeg ik een vuil smsje dat ze het onrespectloos en alles tegenover haar vond. Smsje teruggestuurd dat ze niet zo moest zeiken en dat het altijd mijn vader zou blijven en dat ik al zoveel rekening met ze moet houden.

Gaan leuke kerstdagen worden....

Nou ben ik gelukkig 24 en heb een grote smoel(af en toe een beetje te groot) dus valt het overlast nog mee... Ik weet dus goed wat je doormaakt en pas op dat je er zelf niet onderdoor gaat. Als ze echt onredelijk is zou ik tijdelijk even het contact verbreken. Bedoel ze heeft blijkbaar een nieuwe vriend dus helemaal alleen zal ze dan niet komen te staan. Als ik het contact met mijn moeder zou verbreken zou het niet goedkomen en vind het zo sneu voor mijn broertje(11 jaar), die woont voornamelijk bij mijn moeder maar komt doordeweeks en weekenden ook vaak bij mijn vader(co-ouderschap).

Heel veel sterkte er in ieder geval mee...

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:03

Ik ken het helaas ook uit eigen ervaring...

Trek het niet teveel aan, laat haar kletsen en let er niet op... Het is net mijn moeder... :\
Hoe meer je je dit aantrekt hoe meer last jij er van krijgt, zij zal er geen last van hebben...

Heel veel sterkte :(:).
Je mag PBén voor eventueel uitleg of iets ;).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:13

Heel duidelijk naar je moeder zijn. Als ze er weer over begint zeggen dat je hier niet van gediend bent en begint ze weer, dan weggaan. Wel duidelijk zeggen waarom je dan weggaat. Zoiets van : Ma ik wil graag bij je zijn, maar als je zo begint dan ga ik weg. Ik voel me gewoon hier niet prettig bij.
Wel doen wat je zegt. Ik snap dat het lastig is en het zal wat gesputter geven.
Probleem is namelijk dat je anders onderdeel van het probleem wordt en dus ook uitgespeeld gaat worden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:17

Wat een vreselijk verhaal. Ik zou idd ook een brief schrijven naar je moeder waarin je duidelijk uitlegt wat dit met jou doet. Ik wens je enorm veel sterkte toe!

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:45

Ontzettend bedankt iedereen voor de steun en de tips. Dat lucht toch wel wat op.
Brieven schrijven heb ik helaas al meerdere keren gedaan. En daar ben ik heel erg duidelijk geweest, maar het dringt totaal niet door tot haar. Even voor de duidelijkheid trouwens; mijn vader laat absoluut niet merken aan mij hoe hij over haar denkt! Als we het erover hebben natuurlijk wel, maar als hij een eind moet rijden omdat ik af wil spreken, geen enkele moeite. Hij loopt ook niet over haar te zeuren of haar zwart te maken, dat is erg prettig!

Nogmaals iedereen heel erg bedankt, ik waardeer het heel erg!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:26

Oh. Mijn. God.
Jouw moeder klinkt alsof ze weer puber is. En jij die altijd-voor-haar-klaar-staande vriendin bent die eigenlijk veel te goed is voor haar. Wat een ellende. Probeer het echt van je af te houden. Zeg keer op keer dat je er niks mee te maken wil hebben. Uiteindelijk zal ze wel weer wat meer 'moeder' worden.
Wees maar fel: Haar probleem is NIET NIET NIET het jouwe.

En die kerstdagen.. Niet gaan als je er geen zin in hebt. Je hoeft geen deelnemer te zijn van zo'n poppenkast. Kan je niet de eerste kerstdag naar een goede vriendin?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:32

afbmchek schreef:
Ontzettend bedankt iedereen voor de steun en de tips. Dat lucht toch wel wat op.
Brieven schrijven heb ik helaas al meerdere keren gedaan. En daar ben ik heel erg duidelijk geweest, maar het dringt totaal niet door tot haar. Even voor de duidelijkheid trouwens; mijn vader laat absoluut niet merken aan mij hoe hij over haar denkt! Als we het erover hebben natuurlijk wel, maar als hij een eind moet rijden omdat ik af wil spreken, geen enkele moeite. Hij loopt ook niet over haar te zeuren of haar zwart te maken, dat is erg prettig!

Nogmaals iedereen heel erg bedankt, ik waardeer het heel erg!

En hoe je vader zich opstelt, is precies wat je moeder ook zou moeten doen :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:35

mayniac_val schreef:
En hoe je vader zich opstelt, is precies wat je moeder ook zou moeten doen :)

Inderdaad, maar maak dat die moeder maar eens wijs..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:47

Moeders zijn erg eigenwijs af en toe..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:08

Meid, ik herken een groot deel van de situatie, mijn moeder had ook een affaire of zelfs meerdere. Inmiddels bijna een jaar terug, en net als je jouw moeder beschrijft, mijn moeder is ook ontzettend puberaal.

Bedenk eerst wat je wilt, want meid, ik geloof niet dat het jou als persoon niks doet. En geloof me, bij sommige mensen werkt aardig zijn niet, de mail waarin ik mijn moeder vertelde dat het niet mijn vader was die fout zat, maar zij zelf, geloof me, die was niet netjes, en die was ook niet zonder scheldwoorden. Persoonlijk zou ik haar goed duidelijk maken dat zij degene die fout zit, en inderdaad dat zij ook zo zou reageren als zij in zijn schoenen stond.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:34

Zeer herkenbaar. Hier is het contact na drie waarschuwingen verbroken met mn schoonmoeder.....
Sterkte ermee!

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 00:14

Nogmaals bedankt iedereen :)

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:33

Gemaild dat ik niet kwam, omdat ik A nog niet wil ontmoeten...
Krijg een verontwaardigde mail terug... Wat een mens is dat zeg...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:35

Niet op reageren, dat is denk ik het beste.