Kan niet tegen complimenten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xEmilieLx

Berichten: 183
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: Leeuwarden

Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:47

Dit kreeg ik laatst te horen van mijn leraar. En van mijn stage begeleider.
Nou weet ik bijna zeker dat ik echt niet de enige ben maar meestal is het zo van : Ik kan niet tegen kritiek of iets dergelijks. Waar ik juist weer wel heel goed tegen kan. Aangezien ik weet wat ik met kritiek moet doen, dan kan ik mezelf verbeteren en het de volgende keer beter doen. Maar als ik complimenten krijg? Tja wat moet ik daar nou mee dan? Misschien ben ik er te verlegen voor want als iemand me aanspreekt, en daarna met complimenten begint kan ik diegene niet aan kijken en ik heb werkelijk geen idee wat ik moet zeggen. Nou ben ik het ook niet echt gewend om complimenten te krijgen van iemand aangezien ik me altijd braaf stil hou en iedereen er eigenlijk op 1 of andere manier automatisch van uit gaat dat ik goed doe wat ik doe, waar ik mezelf dus ook weer mee uit put. Nou had ik laatst een presentatie voor de klas, een assessment. Deze moest gaan over hoe ik in het afgelopen schooljaar ontwikkeling heb doorgemaakt en hoe ik mezelf verder ga ontwikkelen komende jaren. Het ging voor mijn gevoel echt mega goed en ik vind presenteren echt bagger dus ik vond het al heel wat dat ik voor 20 man durfde te staan. Toen uiteindelijk de beoordelaars het woord kregen, kreeg ik van de twee vrouwen te horen dat het een super presentatie was enzovoort, maar toen mijn coach mocht, zei hij: Ik vond het pijnlijk emilie, vreselijk pijnlijk. Het leek alsof je jezelf de grond in boorde en dit is niet zoals ik je ken en we weten beiden dat je veel meer bent dan je net vertelde! Toen vroeg hij: Wat zijn jouwn kwaliteiten? Ik kan er zo al een paar opnoemen, maar wat denk je dat jou kwaliteiten zijn?
Daar stond ik met mijn mond vol tanden. Gatver hoe moet ik nou bedenken waar ik goed in ben? Ik kan natuurlijk wel wat dingen maar echt persoonlijke kwaliteiten? Dus ik stond daar en ik had geen idee wat ik nou moest zeggen. Toen zei hij: Dat dacht ik al, dan zal ik je nu een nog moeilijkere vraag stellen : Welke persoonlijke kwaliteiten heb jij het afgelopen half jaar ontwikkeld in je stage? Toen zei ik maar dat ik die vraag met geen mogelijkheid kon beantwoorden omdat ik niet eens een antwoord had op de eerste vraag. Dus ik glimlachte lief maar ik voelde me echt alsof ik een klap in mijn gezicht had gekregen. Hij heeft ook nog gewoon gelijk ook, ik kan werkelijk niets goeds over mezelf verzinnen en als mensen me complimenten geven dan ga ik er gelijk, maar dan ook echt gelijk van uit dat ze er niets van menen. Nou zit ik me de afgelopen dagen al af te vragen, wie dit eigenlijk herkent. Want ik ken genoeg mensen die zichzelf awesome vinden en niets slechts kunnen zeggen over zichzelf.
Maar ik ben toch echt niet de enige onzekere?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:07

Ik kan me hier echt absoluut in vinden! Complimenten.. Meestal zeg ik iets van dankjewel of ik glimlach even, maar verder voel ik me er juist ongemakkelijk bij. (Dit heb ik ook met emotionele dingen, mn bijrijdpaard was ingeslapen. Zodra iedereen zielig gaat doen, dan breek ik ook. Als iedereen nuchter doet, kan ik dat ook en heb ik nergens last van).

Nee, doe mij maar gewoon kritiek. Dan weet ik wat ik moet doen :j

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:27

Ik kan dat ook niet zo goed. Ik wuif een compliment vaak weg "zo moeilijk is dat niet". Ik probeer erop te letten dat Ik bedank voor het compliment en geen commentaar geef. Maar dat is moeilijk.

Hhilde

Berichten: 7438
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:31

Hier ook absoluut herkenbaar. Als iemand zegt 'wat een leuke schoenen!' dan antwoord ik 'ach, die zijn al een paar jaar oud..'. Als het wat persoonlijker wordt 'wat een goede presentatie!' dan wordt het 'de foto's waren bagger en ik stotterde..'. Dankjewel zeggen wíl ik wel, maar een tegenantwoord is er altijd sneller uit.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:06

Ik herken het ook wel. Vroeger kon ik er slecht mee omgaan, als iemand bijvoorbeeld iets zei over mijn kleding, wuifde ik het altijd maar weg met een een of ander suf antwoord, dat ze in de uitverkoop waren ofzo (wat dan niet eens zo was). Tegenwoordig glimlach ik gewoon en zeg ik 'dankjewel!' :)
Als mensen je een compliment geven, dan doen ze dat heus niet zomaar, ze menen het (nouja, meestal dan). Dus dan hoef jij jezelf echt niet naar beneden te halen of het weg te schuiven.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:08

Hier ook schuldig, zou dan het liefst in de grond verdwijnen, of weet ze weer te niet te doen,
met een belachelijke opmerking.
Denk dan altijd achteraf, jemig wat heb ik nou weer gedaan...

Kan je dus geen nuttige tips geven, helaas.

Jetske

Berichten: 4989
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Broughty Ferry, Dundee, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:13

Ik begrijp hoe je je voelt :j

Daar kan ik ook slecht 'tegen'. Ik reageer meestal vrij onverschillig of afstandelijk, murmel het een beetje weg (in de trant van 'Mwah', 'Nee valt wel mee' of 'Zal wel')

Positieve punten van mezelf noemen ... oei laten we daar maar niet over beginnen. Daar kan ik ook niks van maken.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:15

Hier nog een schuldige!
Als ik een complimentje krijg word ik knal rood. Dan krijg je: "je hoeft niet rood te worden!" en dan word ik natuurlijk alleen nog maar rooier :o ..

Ik wuif ook alles weg, want "ze zullen het wel alleen zeggen om aardig te doen"..
Nja, weet dat ik best trots op mezelf mag zijn, ben ook trots op mezelf, maar zodra andere t zeggen word ik er ineens onzeker over O:)

edit; positieve punten noemen over mezelf kan ik overigens wel, want zoals ik al zei ben ik best trots (of misschien is tevreden eigenlijk een beter woord) op mezelf.. Maarja, zodra andere die positieve punten noemen wuif ik ze weg :P

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:18

Maar dat is ook wel lastig om zo even je eigen kwaliteiten te benoemen als je zo voor het blok wordt gezet.

Een complimentje is eigenlijk een soort cadeautje.
Je neemt het aan en zegt dank je wel, wat leuk dat je dat zegt.

Vind je het ook moeilijk om een ander een complimentje te maken?
En hoe voelt dat als iemand dat zo wegwuifd?

Als je nou eens iedere dag iets bedenkt wat je goed hebt gedaan dan leer je vanzelf de goede dingen van jezelf te herkennen en te waarderen

ShannonJuul

Berichten: 720
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:20

ImkeTarek schreef:
Als ik een complimentje krijg word ik knal rood. Dan krijg je: "je hoeft niet rood te worden!" en dan word ik natuurlijk alleen nog maar rooier :o ..


Ik heb echt precies hetzelfde. Ik kan ook helemaal niet tegen complimenten. Zelfs niet van mijn ouders. Mijn zusje daarintegen heeft een beetje too much zelfvertrouwen

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:42

Erg herkenbaar vooral dat stuk dat je moet vertellen wat je kwaliteiten zijn dat kan ik ook echt niet.
Ik vind het zelf ook erg moeilijk om complimenten te krijgen want dan weet ik niet zo goed wat ik nu moet zeggen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:47

Als je een compliment krijgt voor iets wat je echt hebt gedaan en waar je je stinkende best voor hebt gedaan, waarom dat niet gewoon accepteren? Gewoon dankjewel zeggen, glimlachen en je zonnen in je succes? Dan bedoel ik daar dan ook alleen echte en gemeende complimenten mee, en geen cynische opmerking. Wat is ons probleem? Of is het echt onze nuchtere instelling? Je mag ergens in uitblinken, je mag ergens uniek in zijn, je mag talent hebben en dat ook tot uiting brengen. Ik snap het niet zo waarom complimenten aanvaarden voor zovelen zo moeilijk is.

Vaak worden complimenten in een functioneringsgesprek juist eerst opgenoemd voordat men aan de kritiek begint. De complimenten die jullie krijgen, en waar jullie je ongemakkelijk bij voelen, is dat alleen een compliment of volgt daar ook kritiek op?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:50

Heel herkenbaar. Begin eens met: dank je wel en bv iets als: ben er ook erg blij mee, bv als mensen complimentjes maken over je kleding. Of als ze complimenten maken over je kwaliteiten: ja, dit ligt me wel.
En ga over complimenten nadenken, zoals je over kritiek nadenkt: wat kan ik er mee? Kan ik het in andere situaties toepassen, enz...

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:54

Ik heb het heel lang ook moeilijk gevonden, maar tegenwoordig lach ik netjes en zeg braaf: dank je wel. de meeste mensen menen het echt en dan moet je ze netjes bedanken vind ik.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 01:39

Cassidy schreef:
Vaak worden complimenten in een functioneringsgesprek juist eerst opgenoemd voordat men aan de kritiek begint. De complimenten die jullie krijgen, en waar jullie je ongemakkelijk bij voelen, is dat alleen een compliment of volgt daar ook kritiek op?


Hier zijn verschillende modellen voor. Een van de bekendste is het 'sandwich-model': beginnen met iets positiefs, dan de kritiek en vervolgens weer positief afsluiten.

Gewoon even een weetje. ;)

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:03

Het wel kunnen hebben van kritiek maar niet kunnen aanvaarden van complimentjes komt mij ook wat kinderlijk over; Je zet je jezelf in een kind/volwassene positie. Kinderen krijgen voortdurend kritiek en ook complimenten als het goed is. Kinderen moeten begeleid worden in hun ontwikkeling en daar is voortdurende bijsturing voor nodig. Het kind is van de volwassene afhankelijk.
Naarmate je ouder wordt ga je steeds meer je eigen weg zoeken en zou je steeds minder afhankelijk moeten worden van de mening en kritiek van anderen/volwassenen.
Als je het zo moeilijk vindt om een complimentje te krijgen betekent dat dan dat je geen erkenning wilt?
Blijf je dan niet een beetje hangen in de afhankelijke kind rol?
Het kunnen aanvaarden van kritiek is een goede eigenschap maar het kunnen ontvangen van complimentjes is ook belangrijk zeker voor je eigen ontwikkeling.

Bij het aanvaarden van een compliment en ook het bedanken ervoor zeg je; Ja, ik vind mijn aktie ook goed. Je erkent de gever van het compliment maar ook jezelf.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:25

Bij mij ligt het zeker niet bij de erkenning die ik niet zou willen krijgen.
Ik fleur van binnen op van complimenten! Ben dus ook echt blij als ik ze krijg! Bij mij ligt het aan mijn onzekerheid over hoe mijn reactie dan over zou komen wanneer ik een compliment krijg..

Reageer ik met een "dankje", dan ben ik bang dat ik droog overkom
Reageer ik met een "ik vind zelf ook dat het (erg) goed is gegaan!", dan ben ik bang dat ik verwaand overkom

Ik weet dus gewoon niet hoe ik moet reageren.

Die rooie kop krijg ik vooral als ik complimenten krijg over mn uiterlijk, gewoon omdat ik onzeker ben..

pinuts
Berichten: 6865
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Kan niet tegen complimenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:40

hmm ik lees meer frustratie over dat je niet kon vertellen hoe je jezelf had ontwikkeld dan dat je complimenten niet kon handelen. In een opleiding is het altijd belangrijk dat je weet wat je goede punten en mindere punten zijn, vooral als je een presentatie houdt over hoe je je in je stage hebt ontwikkelend moet je kunnen vertellen wat je sterke en wat je minder sterke kanten zijn, zo vertel je wat over je proces en vooral wat je hebt ontwikkeld en geleerd. Ik denk dat je wat zelfverzekerder mag zijn, en gewoon mag zeggen waar je goed in bent. Als jij goed hebt gepresenteerd, dan ben je daar dus goed in! En dat mag je dan op dat moment best zeggen:)