Nieuwe fiscale regeling voor woningkoper

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

irene

Nieuwe fiscale regeling voor woningkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 13:04

DEN HAAG, 18 september 2003 - Aangezien de hypotheekrenteaftrek beperkt wordt, komt het kabinet met een nieuwe regeling. Bij verhuizing naar een duurdere koopwoning krijgt de koper nog wel hypotheekrenteaftrek.

Dit geldt voor het oude hypotheekbedrag puls het bedrag dat moet worden bijgeleend. De regeling luistert dan ook naar de naam ‘bijleenregeling’. Het kabinet wil met de nieuwe regeling het onderscheid tussen verhuizende en zittende huiseigenaren rechttrekken. De bijleenregeling gaat per 1 januari 2004 in. Iedereen die dus voor die tijd een huis koopt kan geen gebruik maken van de regeling. Voor starters heeft de regeling volgens het kabinet geen gevolgen. Als de woningbezitter goedkoper gaat wonen, of verhuist naar een huurwoning, dan zijn er gevolgen aan verbonden als binnen 10 jaar alsnog een (duurdere) woning wordt gekocht.

(bron: www.vbo.nl)

Het moet toch niet gekker worden dat de overheid uit gaat maken wat je met de winst op je verkochte woning mag doen.
Als je door omstandigheden goedkoper gaat wonen, moet je dus de winst uit je woning 10 jaar lang vasthouden want als je in die 10 jaar toevallig wel weer een duurder huis gaat kopen, ben je verplicht om de winst van je vorige woning voor de aankoop van je nieuwe huis te gebruiken.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:22

Ik snap die regeling niet die de regering wil invoeren.
Als ik het goed begrijp moet ik het volle verkoopbedrag steken in de aankoop van mijn nieuwe huis? En wat als ik nieuwe meubels wil kopen en de boel wil opknappen? Verward (niet verbouwen) Waar haal ik dat geld vandaan?
De regering wil blijkbaar graag dat je van het begin af aan een zo'n hoog mogelijk hypotheek neemt en liefst geen spaargeld in je huis steekt. Want dat geld ben je min of meer kwijt! Een hoge hypotheek betekent meer maandlasten, minder geld voor consumptieve goederen = goederen waar we vet belasting over betalen in de vorm van BTW. Daar wordt de staats-schatkist niet voller van....

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie