verkoop via marktplaats; verzenden risico van verkoper?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

verkoop via marktplaats; verzenden risico van verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:55

Als er iets verkocht wordt via marktplaats, is dan het risico voor het verzenden aan de Koper of de verkoper?

Uitleg; Ik heb iets verkocht via marktplaats, verzonden via brievenbuspost. er is niets afgesproken over het risico.
Ik heb het op de bus gedaan, in de veronderstelling dat het zo goed was. Zij beweert echter dat ze niets ontvangen heeft. Nu wil ze dat ik de kosten volledig terug over maak, gezien zij haar product niet ontvangen heeft. Ik bene chter mijn product, en als ik het dus over maak, ook mijn geld kwijt. Als er niets over afgesproken wordt, hoe ga je hier dan mee om?

Rennie89

Re: verkoop via marktplaats; verzenden risico van verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:56

risico koper, had het maar verzekerd verzonden moeten worden :)

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:57

Dan had ze maar pakketpost moeten doen toch ? :)
Haar schuld ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:58

Risico Koper.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:00

ik vind het ook risico koper , anders inderdaad laten verzekeren.

Vjestagirl

Risico van de koper. Zij betaald en mag dus kiezen hoe het verzonden wordt. Als ze er voor kiest om weinig te betalen dan weet ze dat ze het risico loopt dat het niet aankomt...

MRIIIS

Met bovenstaande eens :j

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:01

ok, dat lijkt me duidelijk. staat dit ook ergens op het internet? zodat ik dat aan haar kan laten lezen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:02

bosefoso schreef:
ok, dat lijkt me duidelijk. staat dit ook ergens op het internet? zodat ik dat aan haar kan laten lezen?

Nee, dat is een ongeschreven regel...

Maar je kunt het haar toch gewoon zo uitleggen? Dat zij zelf ervoor gekozen heeft weinig verzendkosten te betalen?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:03

Michelle_ schreef:

Heeft er niets mee te maken wat jij vindt, dit soort zaken zijn namelijk wettelijk geregeld.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:04

Vjestagirl schreef:
bosefoso schreef:

Maar je kunt het haar toch gewoon zo uitleggen? Dat zij zelf ervoor gekozen heeft weinig verzendkosten te betalen?

dat heb ik geprobeerd. zij vind echter echt dat ik moet betalen. zij geeft aan; wie weet heb je het niet eens verstuurd. waarop mijn reactie is; wie zegt dat jij het echt niet binnen heb gekregen?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:05

M3lisss schreef:
Michelle_ schreef:

Heeft er niets mee te maken wat jij vindt, dit soort zaken zijn namelijk wettelijk geregeld.

als het wettelijk geregeld is, danm zou het toch ook te vinden moeten zijn op het web?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:05

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:06

bosefoso schreef:
Vjestagirl schreef:

dat heb ik geprobeerd. zij vind echter echt dat ik moet betalen. zij geeft aan; wie weet heb je het niet eens verstuurd. waarop mijn reactie is; wie zegt dat jij het echt niet binnen heb gekregen?

Dit is idd een kwestie van vertrouwen. Zij kan vinden dat jij moet betalen, jij kan vinden van niet.

Als je ven het gezeik af wilt zijn kun je aanbieden om de helft terug te betalen (afhankelijk van het bedrag). Daarmee toon je goodwill. Gaat ze daarmee niet accoord dan vertel je haar gewoon dat dat je laatste bod was en dat je er nu klaar mee bent...

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:08

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:10

ik kan me niet voorstellen dat het het risico van de verkoper is. Zodra jij het in de brievenbus hebt gestopt is het niet meer van jou

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:10

Ik dacht ook altijd dat verkoper verantwoordelijk was en dit versta ik ook uit de link die M3lisss geeft ...

Jammer dat het is foutgelopen bij die verzending! Dat is de reden waarom ik altijd zeg dat het opgehaald moet worden (of dat ze iets meer moeten betalen en dan breng ik het zelf) en dat ik zelf ook alles ga halen als ik iets koop via internet.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:12

lifaya schreef:
ik kan me niet voorstellen dat het het risico van de verkoper is. Zodra jij het in de brievenbus hebt gestopt is het niet meer van jou

zodra er betaald is, is het niet meer van mij. het is dan nog wel mijn verantwoordelijkheid om het op de post te doen. zodra dat gedaan is, is het boekje dicht in mijn ogen. Helaas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:12

ik vind juist dat het de verantwoordelijkhied is van de koper omdat die niet verzekerd wou verzenden of pakketpost...

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:20

lifaya schreef:
ik vind juist dat het de verantwoordelijkhied is van de koper omdat die niet verzekerd wou verzenden of pakketpost...

Of het op wilde komen halen.. Dat gaat natuurlijk niet altijd, maar als je er echt zeker van wil zijn had ze inderdaad moeten kiezen voor verzekerd verzenden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:22

heb je je afzender er niet opgezet dan dat helpt namelijk bij zoek raken.
Ik doe eigenlijk alles via MP en verzenden
Het enige wat ik niet (of met veel moeite ) ontvangen heb is ook van mensen die het liever niet
kwijt waren maar wel het geld wilde hebben of van meer mensen geld wilde hebben voor het zelfde item.
Maar ik moet zeggen dat dat maar een heel erg klein percentage is.
En die heb ik ook getraceerd en mijn geld terug gekregen.
Je kan het via internetoplichting proberen het heet nu http://www.opgelichtopinternet.nl
Daar kan je meestal ook terug vinden als iemand inderdaad aan oplichting doet dan komt hij/zij daar vaker op voor.
Je kan ook je eigen topic openen
Ik controleer daar meestal ook of er iemand die ik moet betalen bekend is daar voor ik geld over maak.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:28

ik merk dat er verschillende antwoorden gegeven worden over wie er nu verantwoordelijk zou zijn,
is er niet iemand die weet hoe dit daadwerkelijk wettelijk geregeld is?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:29

M3lisss schreef:

Maar deze vraag is ook alleen maar door particulieren beantwoordt. Dan zou je met een link moeten komen van het wetboek, deze site geld voor mij hierbij niet als autoriteit.

Mijn vriend had dit laatst ook. Z'n moeder zat al helemaal in de stress dat hij het geld dan maar terug moest storten. Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de koper, dus ik heb tegen hem gezegd dat hij dat absoluut niet moest doen. Hij was er zeker van geweest dat hij het op de brievenbus had gedaan en anders was hij alles kwijt. Twee dagen later bleek het alsnog aangekomen te zijn.

Er zitten gewoon mensen bij die producten bestellen en daarna zeggen dat het niet aangekomen is waarna ze het geld terug eisen terwijl ze het product wel gewoon binnen gekregen hebben. Vervolgens zijn er mensen die dan toch het geld overmaken en hebben ze het product gratis gehad. Als je als koper zeker wilt zijn dat je het pakketje kan volgen moet je het of aangetekend laten verzenden of via pakketpost. Als jij dus als verkoper zeker weet dat je het op de brievenbus hebt gedaan zou ik absoluut geen geld meer terug geven oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:30

Wie eist bewijst, dus laat haar maar bewijzen dat ze het pakket niet heeft ontvangen.. Dat kan ze niet (want je moet maar voor waar aannemen dat ze hem niet heeft gehad) dus risico voor haar :j

Wie eist bewijst is sowieso wettelijk :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:56

Na even het wetboek te hebben doorgespit (daar was ik een half uur geleden te lui voor maar werd nu toch benieuwd), ben ik tot de conclusie gekomen dat bovenstaande link NIET KLOPT.
Ik moet nu even naar het paard, wanneer ik terug kom zal ik het even uitleggen aan de hand van de wet.