Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:13

Deze week komt er voor ons als het goed is duidelijkheid over of we een kort geding aangaan of niet. Mijn vriend moet van zijn ex-werkgever nog veel geld (loon) ontvangen en dit krijgen we dus maar niet. Sinds een aantal weken is rechtsbijstand voor ons bezig. Vorige week hebben zij een laatst sommatie verstuurd en als hij hier niet op reageert, volgt er dus een kort geding.

Maar hoe gaat dit nu in zijn werk? Iemand hier ervaringen mee? Hoe lang duurt zo'n proces meestal?

(Ik weet dat ik het ook aan rechtsbijstand kan vragen, maar ben vooral nieuwsgierig naar ervaringen en verhalen van de gewone burgers zoals wij ;) )

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:17

Kort geding is op korte termijn (meestal binnen 1 à 2 maanden na dagvaarding) en vindt plaats bij de kantonrechter.

Uitspraak volgt in veel gevallen direct, kort geding is dus een versneld proces voor kleine (civiele)zaken :)

Anoniem

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:22

En worden wij geacht hierbij te zijn? Of nou ja, is het verplicht? Worden je daar ook nog vragen gesteld door de rechter ofzo? En kan de tegenpartij nog zijn zegje doen?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:30

ja als eisende partij moet je aanwezig zijn, de gedaagde ook, want als de gedaagde niet komt opdagen,
zal de rechter de gedaagde bij verstek veroordelen conform de eis of eisen uit de dagvaarding.

In mijn geval stelde de rechter ook vragen (ging over een paard wat ik verkocht had).
Volgens mij vond hij het wel interresant....zelfs na dat het duidelijk was dat de
eisende partij nalatig was geweest, ging hij nog een uur door met vragen en hij was ook grapjes aan het maken :o
de eisende partij werd daar witheet van en begon te schreeuwen en te dreigen in de rechtzaal :=

Dus je mag zelf je zegje doen (en/of je advocaat) en de tegenpartij mag ook zijn zegje doen (en/of zijn advocaat)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 18-07-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:32

Ja, je wordt zelf geacht aanwezig te zijn zodat je vragen enzo kan beantwoorden. In mijn geval werd er halverwege gepauzeerd en werden we de gang op gestuurd om er toch nog onderling uit te komen. Dit gebeurt wel vaker bij arbeidsconflicten. In jullie geval zal dat niet gebeuren, als duidelijk op papier aantoonbaar is dat je vriend daar recht op heeft!

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:34

Mijn zus heeft precies hetzelfde..

Die moet woensdag geloof ik naar zo'n kort geding, zij moet er ook bij zijn inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:38

Oke, dus een kleine voorbereiding van vriendlief zou wel handig zijn ;) Dat ie iig weet wat ie zeggen moet enzo.

Nou dan wachten we deze week in spanning af, morgen is D-day ;)

Daffodil, denk niet dat we er samen nog uitkomen.. Vriendlief heeft al zo vaak gebeld en gesmst en iedere keer was er een andere smoes.. Plus dat ie idd gewoon recht heeft op het geld, niet meer en niet minder.. Schikken doen we ook niet meer, had ie maar eerlijk moeten zijn.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:39

Nee daarom, dat gokte ik ook al maar in mijn geval was ik nog in dienst en moest er iets overeengekomen worden om mij eruit te krijgen :D

Groot gelijk hoor, gewoon doorzetten en als de rechtsbijstand niet hard genoeg erachter aanzit, ook nog achter hen aan gaan zitten!!!

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:40

Ik weet niet of het nodig is om iets te zeggen, mijn zus bereid namelijk ook niks voor. ;)
Maar goed, beter goed voorbereid dan voor verrassingen komen te staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:42

Nee we laten nu alles via rechtsbijstand gaan. Vriendlief smst en belt hem niet meer sinds het bij rbs ligt.. Leek ons beter om het aan hun over te laten en ze zit er prima achteraan :)

Nancy, wat punten op papier hebben zodat je niks vergeet vind ik altijd wel prettig (en vriendlief vergeet nog wel eens wat ;) )

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:52

Ik heb toen veel speur en verzamelwerk moeten doen, ook al had ik een advocaat....

- bijhouden in een logboek (wanneer wat is gebeurd/gezegd)
- Noteren telefoontjes, brieven, sms-jes, voicemailberichten etc.
- Getuigenverklaringen (aanwezigen bij verkoop/aflevering)
- Veeartsverklaringen en verklaring instructeurs en vorige eigenaar.
- Geadverteerde advertentie.

Dus als je goed voorbereid en met feiten en bewijzen komt, scheelt dat enorm in het besluit van de kantonrechter ;)

Anoniem

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:53

We hebben 1 loonstrookje (die al niet overeenkomt met wat ie toen heeft ontvangen :+ ), vriend heeft zijn uren bijgehouden en we hebben een uitdraai van de bank met de betalingen. Dit ligt allemaal al bij de rbs. En een contract en CAO natuurlijk :)

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: Kort geding, hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:48

Voordat de kort geding zitting plaatsvindt heeft je vriend toch nog wel contact met de jurist van de rbs? Diegene kent de zaak, ik zou dus aan hem/haar vragen wat je kunt verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:10

Jits schreef:
Voordat de kort geding zitting plaatsvindt heeft je vriend toch nog wel contact met de jurist van de rbs? Diegene kent de zaak, ik zou dus aan hem/haar vragen wat je kunt verwachten.


Zie laatste zin OP..

Maar uiteraard is er nog contact :j