Vraagje over doelgroepen.

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Vraagje over doelgroepen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 15:11

Ik ben nu op school, en moet nog zo'n 1kwart word-bestandje voltypen met een omschrijving over 3 doelgroepen van winkels. Dat zijn speelgoedwinkels,dameskledingzaak en een elektrowinkel.
Dit hieronder heb ik al staan:
Ik zal een aantal omschrijvingen geven van de doelgroep voor de volgende winkels:
Speelgoedwinkel: De doelgroep die hiervoor is zal voornamelijk bestaan uit een hele grote groep mensen. Bijna iedereen hoort hierbij. Meestal zijn het ouders van kinderen, maar het kunnen ook de grootouders zijn, of familie. Maar het kind kan zelf ook speelgoed kopen. Erg breed dus.
Dameskledingzaak: De naam zegt het al: ‘Dames’. Dus zal de doelgroep ook wel dames zijn. Onder dames verstaan we vrouwen tussen de 18 en 65 jaar. Die vrouwen zullen dus de klanten worden van een dameskledingzaak. De winkelier zal zich dan dus specialiseren voor deze doelgroep.
Elektrowinkel: Deze doelgroep is heel groot, iedereen komt er. Mannen, vrouwen, van alle leeftijden.

Wie heeft er nog iets toe te voegen? Ach gut


Lielle

Berichten: 64667
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:19

wel erg vage omschrijvingen, vind ik.

speelgoedwinkel: een hele grote groep mensen, bijna iedereen hoort erbij.
elektrowinkel: deze doelgroep is heel groot.

Toch lijkt het me dat deze doelgroepen verschillend zijn. Waar zit dat verschil dan? En waarom komt iemand in een speelgoedzaak? Ik bv zelden, hooguit voor een verjaardagskado, of voor bordspelen als Kolonisten van Katan. Maar je moet bedenken wat de belangrijkste klanten van zo'n zaak zijn, hoe je die bereikt (reclame na Sesamstraat bv)
en niet je concentreren op de uitzonderingen.

Idem voor de damesmodezaak: ik ken maar weinig zaken die kleding hebben voor dames van 18-65, meestal richt een zaak zich op een subgroep, bv de Houtbrox (kak oude dames *LOL*) en de Van Bree (jeans mode voor de jeugd).

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:59

Voor de speelgoed winkel zou ik in ieder geval onderscheid maken tussen de primaire en secundaire doelgroep, want een speelgoedwinkel moet het inderdaad niet echt hebben van de jeugd van 16-24 jaar denk ik... En . een grote groep mensen' is sowieso nooit goed als doelgroep.


Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-03 17:22

Hmmm dan ben ik er toch niet zo goed in als ik dit zo lees.. Haha!

Missy

Berichten: 6519
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:30

Bij speelgoedwinkels is voornamelijkde doelgroep kinderen, ouders en grootouders. In mijn ogen zijn dat de voornaamste mensen die speelgoed kopen. Daarnaast komt iedereen die een kadootje moet hebben voor een kind. (Dat is wel de groep die er het meest komt, maar niet de voornammstedoelgroep.. of zoiets)

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 00:42

Kortom, speelgoedwinkel heeft als (hoofd) doelgroep KINDEREN. Want iedereen die hier koopt doet dit voor de kids.

Lielle

Berichten: 64667
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 07:41

ja en nee, dat zijn de gebruikers, maar zo kan een speelgoedwinkel zich ook met bv verantwoord speelgoed (hout, geen geweren ed) richten op het 'schuldgevoel' van de ouders. Die spelen dus wel degelijk een rol en zijn zeker deel van de doelgroep.

Leuk huiswerk Haha!

Jennygirl

Berichten: 4492
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:03

De primaire doelgroep van een electrowinkel ligt volgens mij vooral bij mensen met een eigen huur of koopwoning/ appartement. Kinderen die nog bij hun ouders wonen zullen niet zo snel een broodrooster of wasmachiche kopen. De winkels zijn (over het algemeen) ook niet ingericht voor de (jonge) jeugd.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 11:12

Dankjewel iedereen!!

Maar nu we toch bezig zijn, heb ik meteen nog een paar vraagjes Haha!
Misschien dat jullie weer kunnen helpen? Bloos Schijnheilig
Het zijn een aantal vragen, en daar moet ik dan een samenvatting van maken...

1. Welke consumenten hebben een grote koopkracht en welke een kleine?
2. Wat is het verschil tussen koopbehoeften en koopgedrag?
3. Geef een samenvatting van de trends van de speelgoedbranche en van de modebranche. En welke zijn er op dit moment?
4. Welke manier van reclame maken is duur en welke is goedkoop? Waarom+voorbeelden.

Dat was het Bloos! Van elke vraag moet ik ongeveer een 3kwart A4tje vol mee typen, maar dat ga ik natuurlijk niet aan jullie vragen Tong uitsteken Dus een paar zinnen helpen al genoeg Knipoog

Ach gut Bedankt alvast!!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:01

kzal een poging doen om wat op te krabbelen, maar oft goed is wat ik denk Verward

1. Welke consumenten hebben een grote koopkracht en welke een kleine?

2. Wat is het verschil tussen koopbehoeften en koopgedrag?

koopbehoeften: je wilt graag kopen
kopgedrag: je koopt het of niet
( Verward )

3. Geef een samenvatting van de trends van de speelgoedbranche en van de modebranche. En welke zijn er op dit moment?
hierbij moet je denk ik aan dingen denken als pokémon, K3, Idols enz waarbij je in de speelgoedwinkel er dan opeens allerlei dingetjes van kunt kopen: pokémonetui, pokémonauto ( Verward ), pokémonpotloden, enz.
En in de zomer heb je denk dat ze bij de speelgoedwinkel veel waterpistolen verkopen, zwembanden, zwembadjes enz. en in de winter minder, maar dat is denk ik geen trend Verward

4. Welke manier van reclame maken is duur en welke is goedkoop? Waarom+voorbeelden.

duur: reclame op de tv, reclame achter een zweefvliegtuig ( Tong uitsteken )
voordelen: je bereikt veel mensen

goedkoop: advertentie in plaatselijke huis-aan-huis krantje, reclamebord buiten de winkel. nadeel: je bereikt alleen mensen in de omgeving en niet door het hele land

nouja volgens mij heb je hier allemaal geen fluit aan hahaha, ik voel me ook redelijk dom, maar laten we het er maar op houden dat ik lang geen economie meer heb gehad Schijnheilig

Missy

Berichten: 6519
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:29

1. Welke consumenten hebben een grote koopkracht en welke een kleine?
Mensen met meer geld hebben een grotere koopkracht. Ze hebben immers meer geld te besteden.

2. Wat is het verschil tussen koopbehoeften en koopgedrag?
Koopbehoeften is wat je nodig hebt en volgens mij ook wat je graag wilt hebben.
Koopgedrag is het wel of niet kopen van hetgene van je graag wilt hebben maar niet perse nodig hebt

3. Geef een samenvatting van de trends van de speelgoedbranche en van de modebranche. En welke zijn er op dit moment?
Trends speelgoedbranche: Populaire series zoals Hamtaro, ShinChan en Beyblade. Of de meidengroep K3. Zolang dat er maar opstaat willen kinderen het hebben.
Dit is heel veranderlijk, want voor je het weet is er weer een nieuwe serie. Kijk maar naar pokemon, ooit zo populair en nu ligt er lang niet meer zoveel van in de winkels als nu.
Waterpistolen, luchtbedden ect is seizoens spul, geen trend

Trends Modebranche: Broeken met extra stukken stof, pofbroeken, boothalstruitjes(en allemaal met miss sexy erop) puntschoenen.
Ook dit is veranderlijk, maar niet in de zin van zodra het in is loopt iedereen erin en niemand meer in oud spul. Dit is puur een kwestie van smaak. Veel winkels gaan dan niet mee met die mode en spelen in op de mensen die niet van die mode houden.
Het ligt aan het seizoen hoe kort alles is(al is daar soms aan te twijfelen)

4. Welke manier van reclame maken is duur en welke is goedkoop? Waarom+voorbeelden.

Televisie en radioreclame is duur, behalve op de regionale zender.
Alhoewel het wel een goed effect heeft kunnen veel zelfstandige zaken zich dit niet veroorloven(misschien alleen bij programma's die bijna geen kijkcijfers hebben) Dit soort reclame is alleen te betalen door winkelketens ect.

Goedkoper is reclamefolders rond laten brengen, in de krant een advertentie en borden buiten hangen.

En het allergoedkoopst: Zorgen dat je service goed is en je klantvriendlijk bent. Zo vertellen mensen aan anderen hoe goed die zaak wel niet is en krijg je vanzelf meer belangstelling


Ik hoop dat het een beetje logisch is. Ooit heb ik vanalles over koopgedrag geleerd maar ik bent een beetje dement dus Haha!
Hopelijk helpt het je wel en beetje

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-03 18:04

Dankjewel Knipoog
Alle beetjes helpen, dus als je nog iets toe te voegen hebt Knipoog
Maar Sharir en Missy thanks

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:21

1. Welke consumenten hebben een grote koopkracht en welke een kleine?

De consumenten die zeker zijn van een vast inkomen hebben uiteraard een grotere koopkracht dan de consument die een hoop onzekerheden heeft wat betreft zijn toekomst op de arbeidsmarkt, doordat bijvoorbeeld het bedrijf waarvoor hij of zij werkt failliet dreigt te gaan. Nog minder koopkracht hebben de personen die van een uitkering leven of in de bijstand zitten. Zij moeten over elke aankoop goed nadenken.
[Eventueel om erachteraan te zeggen, maar gaat niet echt meer over de vraag:] Voor de meeste producenten zijn vooral de consumenten met een modaal inkomen, of diegene met een boven modaal [Voor als je het niet wist: modaal is gemiddeld] dus interessant. Aangezien het grootste deel van de Nederlandse bevolking hier toebehoort is dit een interessante en relatief makkelijk te bereiken doelgroep. En ze hebben ook geld om te besteden, dus zullen de reclame activiteiten waarschijnlijk hun doel niet missen.

2. Wat is het verschil tussen koopbehoeften en koopgedrag?

Al uitgelegd...

3. Geef een samenvatting van de trends van de speelgoedbranche en van de modebranche. En welke zijn er op dit moment?

Een trend op speelgoed-gebied zou ik niet weten…

De mode branche heeft tegenwoordig alles met fluorescerende kleertjes/kleurtjes, daar stond vrijdag iets over in de ‘Spits’, dus misschien moet je even op de i-net pagina van die krant [www.spitsnet.nl] ofdat daar misschien een artikel nog staat…

4. Welke manier van reclame maken is duur en welke is goedkoop? Waarom+voorbeelden.

Massacommunicatie is duur, maar relatief gezien is het een stuk goedkoper dan persoonlijke reclame

Het is een beetje kort allemaal, maar de tijd hield niet echt over om wat meer te schrijven Tong uitsteken



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie