Bio industrie!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Wat vinden jullie van de bio industrie?

Goed, dieren verdienen geen goed leven
1 (2%)
Maakt me niet uit. ( zet dan in je bericht waarom )
2 (5%)
Zwaar slecht!
32 (80%)
anders namelijk:
5 (12%)

Totaal aantal stemmen: 40


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:41

boeren in nederland hebben het de laatste jaren heel slecht , varkens, melk en eieren leveren bijna niets meer op, dus voor de boeren is het , of groot worden (veel beesten in weinig ruimte) , of stoppen, of een baan erbij. alledrie de opties worden nu nog steeds benut, veel boeren hebben in belgie stallen gehuurd omdat de biggen niets opleveren , en in belgie is de huur niet zo duur.

omdat het zo weinig oplevert zijn er dus boeren die de hokken propvol hebben liggen, ze doen dit naar de wet. dwz een bepaald aantal varkens per oppervlakte stal
elke stal heeft zijn eigen maximum, gemiddeld gaan er 9 a 10 biggen in een hokje, als big zijnde (25kilo) hebben ze ruimte zat, maar als ze "vet" zijn(110 kilo) dan hebben ze echter maar weinig ruimte, dat vind ik persoonlijk erg dieronterend
verder zijn de hokken donker en de beestjes komen nooit buiten , op enkele plaatsen na.
ze hebben meestal onbeperkt eten, maar de vloer is hard en ze liggen in hun eigen stront (wat ze schijnbaar wel lekker vinden )
de enige buitenlucht die ze zien is als ze als big van de fokker naar de mester gaan, en als vet varken naar de slachterij gaan.
wisten we maar in hoeverre beesten konden denken, want wat ze niet weten,missen ze ook niet, wel?? en als ze te vreten hebben zijn ze al heel gauw tevreden.
ook gaat varkens laden niet altijd even zachthandig.varkens zijn sterk en lomp, en kunnen niet net als paarden aan een halstertje de wagen op
zou een varken goud geld opleveren , dan zou dit natuurlijk wel het geval zijn , maar boeren draaien of net rond (geen winst/geen verlies)
of ze draaien verlies,dus vandaar dat het in deze grote getalen plaatsvind en er dus op een wagen geen 10, maar 120 varkens moeten.

koeien vind ik daarentegen hebben een veel beter leven, die staan lichtelijk nog op de wei en kunnen op twee keer melken na de hele dag luieren en vreten,en als ze echt op zijn gaan ze naar de slacht.nuchtere kalveren gaan vaak naar de mester en worden een jaar later naar de slacht gebracht (stiertjes)
maar die zitten dan in grotere hokken of in de wei
sommige (oudere) boeren hebben het wel minder voor elkaar, nl kistkalveren , dat vind ik ook zielig, dat zijn kalveren die minstens een half jaar in een KIST staan waarin ze niet eens kunnen omdraaien, ze krijgen twee keer per dag een emmer melk en onbeperkt hooi, maar voor de rest staan ze zich een half jaar lang dag in dag uit te vervelen
op de nieuwere stallen staan alleen de zwakkere en de jongste kalveren in een kist en later gaan ze naar een groepsstal met een dikke laag stro erin

kippen vind ik ook meestal zielig, die liggen ook in heeele grote getalen op elkaar gefrot in een grote schuur
en het transport van kippen vind ik nog erger, die worden door een stel polen met teveel kippen in een mand gedouwd, en dan of met de heftruck in de wagen gezet of gewoon met de hand de vrachtwagen in gegooid (!!!!)
dat is de reden waarom ik dus ook niet zo van kip hou ....


iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 14:48

oke bedankt voor al jullie reacties alvast!!! kan ik goed gebruiken voor mijn spreekbeurt en ik vin het mooi om te lezen wat jullie er van denken

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:38

iloveperry"]
[quote="pienV schreef:
Makkelijk he om te oordelen over iets waar je absoluut geen verstand van hebt! Heb je ooit wel eens de moeite genomen om te gaan kijken op een boerenbedrijf? Als je weet wat die mensen allemaal doen voor hun dieren... Koeien moeten ook in de vakantie en op zondagen en andere vrije dagen gemolken worden. Kippen leggen ook op die dagen gewoon hun ei. Varkens willen ook op die dagen gewoon hun voer! De mensen die deze dieren verzorgen zijn NOOIT vrij maar staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar klaar voor hun dieren!
Natuurlijk vind je dat niet op de site van wakker dier. Daar staan alleen maar negatieve verhalen. Daar laten ze je foto's zien die echt niet meer van deze tijd zijn.

Prima hoor dat je een mening hebt. Als iedere Nederlander gewoon meer wil betalen voor zijn lapje vlees of zijn ei dan laten wij de boel toch los lopen. Geen probleem, weet je in ieder geval zeker dat je te maken krijgt met nog veel meer ziekten. En wel eens van voedselveiligheid gehoord?

Het is zo simpel mensen te veroordelen. Als je maar nooit vergeet dat er zonder deze groep mensen geen eten zou zijn. Misschien zou het goed zijn dat er eens een tijdje honger zou komen. Dan weet je weer waar het vandaan komt!


em ja ik kom zelf van de boerderijen dus ik weet wat daar gebeurt!!! Scheve mond
En nee ze hebben geen vakantie maar dat is nog geen reden om kippen in kleine hokies te proppen om meer geld te verdienen of om kalveren in kisten te stoppen voor wit vlees!!!!! Boos!
[/quote]

Als de boeren ruimere hokken zouden maken, dan zouden ze minder kippen kunnen houden, wat betekent minder winst, en aangezien ze al amper rond kunnen komen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:43

crossmonster schreef:
boeren in nederland hebben het de laatste jaren heel slecht , varkens, melk en eieren leveren bijna niets meer op, dus voor de boeren is het , of groot worden (veel beesten in weinig ruimte) , of stoppen, of een baan erbij. alledrie de opties worden nu nog steeds benut, veel boeren hebben in belgie stallen gehuurd omdat de biggen niets opleveren , en in belgie is de huur niet zo duur.

omdat het zo weinig oplevert zijn er dus boeren die de hokken propvol hebben liggen, ze doen dit naar de wet. dwz een bepaald aantal varkens per oppervlakte stal
elke stal heeft zijn eigen maximum, gemiddeld gaan er 9 a 10 biggen in een hokje, als big zijnde (25kilo) hebben ze ruimte zat, maar als ze "vet" zijn(110 kilo) dan hebben ze echter maar weinig ruimte, dat vind ik persoonlijk erg dieronterend
verder zijn de hokken donker en de beestjes komen nooit buiten , op enkele plaatsen na.
ze hebben meestal onbeperkt eten, maar de vloer is hard en ze liggen in hun eigen stront (wat ze schijnbaar wel lekker vinden )
de enige buitenlucht die ze zien is als ze als big van de fokker naar de mester gaan, en als vet varken naar de slachterij gaan.
wisten we maar in hoeverre beesten konden denken, want wat ze niet weten,missen ze ook niet, wel?? en als ze te vreten hebben zijn ze al heel gauw tevreden.
ook gaat varkens laden niet altijd even zachthandig.varkens zijn sterk en lomp, en kunnen niet net als paarden aan een halstertje de wagen op
zou een varken goud geld opleveren , dan zou dit natuurlijk wel het geval zijn , maar boeren draaien of net rond (geen winst/geen verlies)
of ze draaien verlies,dus vandaar dat het in deze grote getalen plaatsvind en er dus op een wagen geen 10, maar 120 varkens moeten.

koeien vind ik daarentegen hebben een veel beter leven, die staan lichtelijk nog op de wei en kunnen op twee keer melken na de hele dag luieren en vreten,en als ze echt op zijn gaan ze naar de slacht.nuchtere kalveren gaan vaak naar de mester en worden een jaar later naar de slacht gebracht (stiertjes)
maar die zitten dan in grotere hokken of in de wei
sommige (oudere) boeren hebben het wel minder voor elkaar, nl kistkalveren , dat vind ik ook zielig, dat zijn kalveren die minstens een half jaar in een KIST staan waarin ze niet eens kunnen omdraaien, ze krijgen twee keer per dag een emmer melk en onbeperkt hooi, maar voor de rest staan ze zich een half jaar lang dag in dag uit te vervelen
op de nieuwere stallen staan alleen de zwakkere en de jongste kalveren in een kist en later gaan ze naar een groepsstal met een dikke laag stro erin

kippen vind ik ook meestal zielig, die liggen ook in heeele grote getalen op elkaar gefrot in een grote schuur
en het transport van kippen vind ik nog erger, die worden door een stel polen met teveel kippen in een mand gedouwd, en dan of met de heftruck in de wagen gezet of gewoon met de hand de vrachtwagen in gegooid (!!!!)
dat is de reden waarom ik dus ook niet zo van kip hou ....


Wij hebben een bedrijf van 250.000 slachtkuikens, als je die allemaal 1 voor 1 moet gaan optillen dan denk ik dat je wel even bezig bent, en dat de werknemers dan wel iets teveel uren op moeten schrijven.
De kuikens hebben t best, ruimte zat, meestal gaan ze toch bij elkaar zitten, ook al is er nog ruimte zat.

De boer heeft dit heus niet zo gewilt, ze zitten gewoon vast, kunnen niet anders, door de liefde voor t vak gaan ze door, maar het is echt geen ideale baan.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:50

pienV schreef:
Makkelijk he om te oordelen over iets waar je absoluut geen verstand van hebt! Heb je ooit wel eens de moeite genomen om te gaan kijken op een boerenbedrijf? Als je weet wat die mensen allemaal doen voor hun dieren... Koeien moeten ook in de vakantie en op zondagen en andere vrije dagen gemolken worden. Kippen leggen ook op die dagen gewoon hun ei. Varkens willen ook op die dagen gewoon hun voer! De mensen die deze dieren verzorgen zijn NOOIT vrij maar staan 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar klaar voor hun dieren!
Natuurlijk vind je dat niet op de site van wakker dier. Daar staan alleen maar negatieve verhalen. Daar laten ze je foto's zien die echt niet meer van deze tijd zijn.

Prima hoor dat je een mening hebt. Als iedere Nederlander gewoon meer wil betalen voor zijn lapje vlees of zijn ei dan laten wij de boel toch los lopen. Geen probleem, weet je in ieder geval zeker dat je te maken krijgt met nog veel meer ziekten. En wel eens van voedselveiligheid gehoord?

Het is zo simpel mensen te veroordelen. Als je maar nooit vergeet dat er zonder deze groep mensen geen eten zou zijn. Misschien zou het goed zijn dat er eens een tijdje honger zou komen. Dan weet je weer waar het vandaan komt!


Heeeel goed gezegt!! OK dan!
Wij konden vroeger ook bijna nooit een dagje weg!

Brabantse Fries ;)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:53

Ja, het nare is dat de boer erg weinig krijgt voor n ei, en de consument er toch daadwerkelijk veel meer voor betaalt.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:54

Ctal schreef:
Als de boeren ruimere hokken zouden maken, dan zouden ze minder kippen kunnen houden, wat betekent minder winst, en aangezien ze al amper rond kunnen komen.


Ja zo is het!

Brabantse Fries ;)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:05

Alleen begrijpt de gem. mens dat niet, omdat ze er zelf nooit mee te maken hebben gehad.En dat is heel erg jammer, de meeste mensen hebben geen enkel idee waarover ze het hebben.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:21

Ja juist dat is idd erg jammer.
In een ander topic heb ik ookal gezegt dat als we nog varkens hadden ik jullie gerust uitgenodigd had marja..

Brabantse Fries ;)

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 17:24

in Barneveld hebben we een broederij, die nog leeg staat van de vogelpest, en t vleeskuikensbedrijf is in holwierde, groningen, en ook neit echt goed voor die beesten als er n ware rondleiding door een stal wordt gegeven ofzo, maar die dieren komen niks te kort.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 18:25

ZO ff een mega SCHOP!!!!!

kunnen we nu heir weer verder discuseren? Pling

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:15

Daar zitten we op te wachten zeg
slotje!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 19:17

uh waarom niet???
en hoezow slotje? dit is een topic waat je gewooon kan duscureren over die bio industrie! en als het jou niet intereseert moet er een slotje op?

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:49

iloveperry schreef:
ZO ff een mega SCHOP!!!!!

kunnen we nu heir weer verder discuseren? Pling


Als een topic al 4 maanden oud is vind ik dat je het niet weer omhoog moet halen. Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:54

idd, zeker als er niets nuttigs meer gezegd wordt.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnoukS_, Antgillya, Astrophe, boyca, Christina, Eefje_Sammy, ellen05, fjord_brucht, fotolijstje, Freyr, IASCrawler, Josien_, Robin_Rikkie, Sabbientje, Selina, Tamara1991, VenoSnorlax, WendyShet, zonnebloem18 en 247 bezoekers