1 op 6 nederlanders is winkeldief

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

1 op 6 nederlanders is winkeldief

ja ik heb al wat (kleinigheidje) gestolen
44 (36%)
Neen ik heb nog nooit wat gestolen
78 (63%)

Totaal aantal stemmen: 122


silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

1 op 6 nederlanders is winkeldief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:16

Dit artikeltje stond vandaag in onze krant. Is het ook zo?
Hebben jullie al wel iets gestolen?

Eén op zes Nederlanders is winkeldief
Eén op de zes Nederlanders steelt wel eens wat uit een winkel, zo heeft het Algemeen Dagblad vrijdag bericht onder aanhaling van een onderzoek van het studiebureau Deloitte en Touche onder 1.000 consumenten, winkelpersoneel en dieven.
Vooral snoep (37 procent), cosmetica (19 procent), drank (16 procent) en tijdschriften (13 procent) worden meegenomen.
De meeste dieven hebben geen spijt. Maar 81 procent van de ondervraagden vindt het goed als winkeliers zich desnoods met geweld verdedigen tegen diefstal.

Van de deelnemers zegt 40 procent wel eens te hebben gezien dat in een supermarkt of warenhuis werd gestolen. Van deze mensen zegt 15 procent niets tegen het personeel, voornamelijk omdat zij er niet in willen worden betrokken of bang zijn.
Een motief voor winkeldiefstal is geldgebrek, maar er zijn ook andere beweegredenen. Veel winkeldieven blijken zelfstandig fouten van de supermarkt te willen rechtzetten. Of ergeren zich aan het personeel of doen het voor de kick, zo blijkt uit het onderzoek.
Het Centraal Bureau Levensmiddelen schat de kostenpost voor de Nederlandse supermarkten vorig jaar op ruim 180 miljoen euro.
Volgens het Platform Detailhandel bedroeg de schadepost in 2001 bijna 1 procent van de omzet van de winkeliers, aldus nog de krant.

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:36

Ok, ik heb dus wel eens een pakje tampons "meegenomen" bij de drogist. Ik had ze nodig en ik had te weinig geld bij me, dit was nog voor het pin en chip-tijdperk trouwens. Achteraf schaamde ik me wel, maar ja, je kan ze moeilijk weer terugbrengen. Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:51

Euh een zooi make up in mijn puberjaartjes
Ik zou het nu niet meer doen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:57

Euhm even denken... jep heb welleens wat meegenomen ja..
we waren aan het afrekenen bij de kassa na het boodschappen doen.. en m'n vriend zegt ik heb een kratje grolsch (of hoe het ook schrijft)... maar ze sloeg hem niet aan, ik zag dat, heb bewust m'n mond gehouden en ben weg gelopen.
Sorry maar slapende honden ga ik ZEKER niet wakker maken.

Verder heb ik nog nooit iets meegenomen uit een winkel ofzo...

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:59

Ik kan mij alleen nog herinneren dat ik toen ik zo'n 9 jaar oud was eens bij de Jamin vroeger snoepjes heb gestolen Bloos! Bloos Ik heb toen gigantisch van mijn ouders op mijn flikker gehad en moest het terug brengen naar de winkel en heb het toen nooit meer gedaan

Ik neem niets mee uit winkels... durf zelfs niet meer 1 snoepje uit de bakken bij de Jamin te jatten Haha! Goede opvoeding gehad *LOL*

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:01

AnneOmie schreef:
Ik kan mij alleen nog herinneren dat ik toen ik zo'n 9 jaar oud was eens bij de Jamin vroeger snoepjes heb gestolen Bloos! Bloos Ik heb toen gigantisch van mijn ouders op mijn flikker gehad en moest het terug brengen naar de winkel en heb het toen nooit meer gedaan


Zooo das echt erg dan sta je zo verschrikkelijk voor joker Bloos!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:06

ik heb nog nooit iets gestolen uit een winkel, zelfs niet 1 snoepje, ik ben heel streng opgevoed en het kwam niet eens in mn hoofd op om iets zonder te betalen mee te nemen.

Snoepjes bij de Jamin of bij een drogist pakken uit die bakken en dan meteen in mn mond stoppen deed ik ook niet.
Ik zie dus regelmatig dat er kinderen zijn die dat dus wel doen, en de ouders staan er bij en zeggen er nix van!
laatst was er zelfs een kind dat was heel irritant aan t doen, pakte ALLES met zn handen vast, graaide in de bakken, en elke soort ging hij er 1 of 2 van 'proeven' en die ouders vonden het goed!

ik heb er dus ook wat van gezegd!
dat vind ik zo ranzig, als iedereen met zn vieze handen aan die snoep gaat zitten, en dat kind had dus echt al een stuk of 20x een snoepje gepakt en opgegeten, dat is toch aso!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:03

Toen ik een jaar of 10 was heb ik een zakje knikkers gestolen en wat snoepjes. Daarna nooit meer iets, voor zover ik me kan heugen...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:06

Ik heb nog nooit iets gestolen, ik ben er te schijterig voor denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:11

Juliaa schreef:
Ik heb nog nooit iets gestolen, ik ben er te schijterig voor denk ik Knipoog

idem dito
Bij het idee zou ik al een rood hoofd krijgen en niet door de kassa komen en bang zijn voor wat me moeder me aan zou doen Lachen
Wat ze gedaan zou hebben weet ik eigenlijk niet Verward


Mensen die regelmatig jatten mogen ze van mij ook wel harder aanpakken.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:42

Angelique18"]
[quote="AnneOmie schreef:
Ik kan mij alleen nog herinneren dat ik toen ik zo'n 9 jaar oud was eens bij de Jamin vroeger snoepjes heb gestolen Bloos! Bloos Ik heb toen gigantisch van mijn ouders op mijn flikker gehad en moest het terug brengen naar de winkel en heb het toen nooit meer gedaan


Zooo das echt erg dan sta je zo verschrikkelijk voor joker Bloos!
[/quote]

Haha ja echt wel... daardoor dus nooit meer gedaan Bloos *LOL*

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:00

Ik heb 1 keer toen ik een jaar of 10 was, 21 snoepjes in een zakje gedaan van 5 cent en er 20 afgerekend. Ik was er wel een week ziek van Ziek (van het idee dat ik iets gestolen had dan).

Dat was dus eens en nooit weer Haha!.

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:00

Heb nog nooit iets gestolen.. heb daar ook helemaal geen behoefte aan Haha!. En zowiezo zou ik er te schijterig voor zijn..

-

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:52

Toen ik klein was (6j), toen heb ik wel eens wat gestolen(snoepjes uit een open zakje gehaald), maar nu zou ik dat niet meer durven (jatten dan). Maar is dat dan optie 1 of 2?

- Offline -

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:16

ik heb toen ik 8 was ofzo wel eens een paar snoepjes (tum-tummetjes ofzoiets) uit de snoepbakken gevist, daarna niets meer, ben ik nu ook winkeldief?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:28

Ik heb ook wel eens wat gejat. Maar dat was eigenlijk heel per ongeluk.

Laatst nog. Ik legde mijn boodschappen mooi op de band. Maar ik had nog een setje naalden in mijn hand. Bij de kassa legde ik het nog heel onschuldig op de rand terwijl ik mijn geld pakte. Netjes alles betaald en het geld en de naalden zo, hup, in mijn tas. Toen ik eenmaal buiten was realiseerde ik me dat het dus niet betaald was.

Maar ja, ik heb het zeker niet stiekum gedaan. Ik ben dus ook niet terug gegaan.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:15

ik heb nog nooit iets gestolen, maar als ze teveel geld teruggeven ga ik dat echt niet zeggen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:34

Ehm, met mijn beste vriendin toen ik een jaar of 10 was, bij de portegies voor 500 gram aan drop gekocht en nog 1 kilo erbij (gezamenlijk) in onze jaszakken Bloos Bloos! omdat we ook altijd kochten viel het niet op denk ik Haha!
er waren veel jongeren die daar drop mee namen, op een gegeven moment hadden ze extra beveiliging *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Enola

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:57

flair schreef:
Euh een zooi make up in mijn puberjaartjes
Ik zou het nu niet meer doen.


Ik ook, zou het een Helderse afwijking zijn? Kom toch uit een keurig gezin en heb een nette opvoeding gehad Haha! . Zou het nu ook niet meer in mn hoofd halen

xxxxElvis my pridexxxx
*Profiel bijgewerkt*

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:58

Niet bewust met voorbedachte rade iets gestolen, maar wel van die dingen die ik hierboven ook al aangehaald zie.
Iets dat je even in je tas gestopt hebt om je handen vrij te hebben en het vervolgens glad vergeten.
Een krat bier op de grond zetten, 1 flesje op de band, netjes zeggen dat je een krat hebt, als die muts het dan niet aanslaat, dan is het ook haar eigen schuld hoor.
Laatst nog een prullenbak bij de Blokker. Zelf deksel en bak bij elkaar zoeken, apart geprijsd, geef het netjes allebei met de streepjescode naar voren, ze scant alleen het deksel. Tja...
Als ik in een goede bui ben wil ik zoiets nog wel eens zeggen, maar dit was zo'n enorme simpele ziel en ook niet erg vriendelijk, ik had al 10 minuten staan wachten omdat de klant voor mij iets ingepakt wilde hebben wat ze vreselijk onhandig deed en ik was al sjaggo, dus ze kon er wat mij betreft in zakken.

Denk dat op deze manier nog veel meer dan 1 op de 6 Nederlanders een winkeldief is. Winkelpersoneel is af en toe ook wel vreselijk stom en heeft een hoop 'diefstallen' aan zichzelf te danken....

Nulla tenaci invia est via

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:34

ik toen ik 6 was in de carrefour een aardbei Schijnheilig

*I am seeing in me now the things you swore you saw yourself*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:39

ik hoor wel bij de "foute" groep Bloos
make-up, haarproducten, kleren...nu schaam ik me ervoor en zal het dus noooooooit maar dan ook nooooit meer doen, dit was ook in een tijdperk waarin ik erg aan het puberen was, en het dus "stoer" was ..najeh het idee alleen al, opgepakt kunnen worden voor winkeldiefstal, alles behalve stoer!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:44

Ik heb ook een paar keer make up gestolen,
als ik er aan terug denk krijg ik het alweer Spaans benauwd Haha!
(Toen voelde ik me overigens wel heel stoer... Scheve mond)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:49

Volgens mij heb ik het al eens eerder op bokt bekend, maar idd ik heb ook wel eens wat gejat Bloos! En volgens mij hebben we het er toen ook over gehad dat degenen die dat vroeger deden nu soms nog overdreven duidelijk in de winkel laten zien dat ze echt echt echt niks meenemen, omdat ze het gevoel hebben nog altijd verdacht te zijn Haha!
Maar 1 op de 6 vind ik wel erg veel trouwens. Zijn kinderen en bejaarden ook meegerekend?

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:49

Tja...ik hoor volgesmij ook wel bij de "foute" groep... maarja ik ben nog een puber he Tong uitsteken Tong uitsteken *LOL*
Ik heb vaak genoeg heel me zakken vol gestopt met snoep bij de schepsnoep bij de kruidvat.....ene ik heb een keer in de super een zak snoep opengescheurd en bijna de hele inhoud meegenomen..Keb ook wellus van make-up heel de veiligheidsstrips enzo eraf zitte peuteren in de winkel en hem toen meegenomen.....en laatst was ik met me moeder ergens gaat ze afrekene en ik heb nog zo'n bal ofzo in me handen dus we lopen weg...Heej volgesmij hebbe we dit niet betaald Haha! whaha LOL..dat was wel egt per ongelijk!
Als ik dit nalees moet ik me wel schamen he...Tong uitsteken

[edit]owja ik las het berichie naar mij..ik heb ook welleens oorbellen/sieraden gejat....
Laatst bijgewerkt door Liesje_Lover op 05-09-03 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt