Zinnen beginnen met, IK....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesurt

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:09

Kan iemand mij het verschil tussen opdringen en dwingen uitleggen dan?

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:10

Dat is pas verzieken van de Nederlandse taal ;)

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:10

Liesurt schreef:
BraveSpots schreef:
Mensen die een ander verbeteren komen trouwens ontzettend arrogant over.


BraveSpots schreef:
Overigens stel ik in een informeel gesprek mezelf zoveel op de voorgrond als ik zelf wil. Daar heeft een ander toch niets mee te maken?


Mensen die zichzelf op de voorgrond zetten niet dan?


In een informeel gesprek? Natuurlijk niet, anders zou je het nooit eens over jezelf kunnen hebben zonder arrogant over te komen.

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Zinnen beginnen met, IK....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:11

om over jezelf te praten, hoef je jezelf nog niet niet op de voorgrond te zetten.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:12

Liesurt schreef:
BraveSpots schreef:
Mensen die een ander verbeteren komen trouwens ontzettend arrogant over.


BraveSpots schreef:
Overigens stel ik in een informeel gesprek mezelf zoveel op de voorgrond als ik zelf wil. Daar heeft een ander toch niets mee te maken?


Mensen die zichzelf op de voorgrond zetten niet dan?


Jezelf op de voorgrond zetten is iets anders dan uit de hoogte doen. Wat je bij verbeteren dus is zekere zin wel doet, want je laat expliciet dat je meer kennis hebt dan diegene op het gebied waarop jij diegene verbeterd.

Nou hangt het natuurlijk wel af van de context waarin dit gebeurd. Als het verbeteren gebeurd in een informele conversatie is het waarschijnlijk niet om iemand iets te leren. Wat ook nutteloos is, want onderzoek heeft uitgewezen dat je iemand daar niets van leert.

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:13

Maritje1991 schreef:
om over jezelf te praten, hoef je jezelf nog niet niet op de voorgrond te zetten.


Precies, dat maakt taal zo leuk :D .

Artemide

Berichten: 1336
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:14

Maar kan iemand me dan eens een voorbeeld geven van een sollicitatiebrief waarin geen enkele zin met 'ik' begint? Dat lijkt me ergens toch vrij lastig... Als het een opsomming is van zinnen met 'ik ik ik', komt het inderdaad niet zo beleefd over (en het is saai om te lezen), maar helemaal geen enkele zin met 'ik' beginnen in een brief waarin je net jezelf probeert te promoten lijkt me heel erg moeilijk.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:14

Maritje1991 schreef:
BraveSpots schreef:
Mensen die een ander verbeteren komen trouwens ontzettend arrogant over.

Waarom? het kan ook goed bedoeld zijn. Zelf vind IK het heel fijn als mensen mij verbeteren, omdat ik daar alleen maar beter van kan worden.


Ik heb geen nood aan goede bedoelingen van halve vreemden. Mijn spelling en taalgebruik is verre van perfect maar ik vind het prima zo, ik beslis liever zelf waarover ik me bijschool.

En natuurlijk omdat verbeteringen meestal uit een 'kijk eens hoe goed ik wel ben' houding komen. Toch op bokt.

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:14

Mij is geleerd dat je bij een formele brief niet met "ik" mag beginnen bij de EERSTE zin. De rest maakt niet uit al moet je het wel met mate doen.
Verder let ik er zelf niet echt op, vaak is het woordje "ik" of "mij" niet te voorkomen :P

Natuurlijk moet iemand niet de hele tijd ego zijn, maar als iemand zegt "ik vind" vind ik veel beter klinken als "het is" want dan word het bestempeld als een feit ipv een mening :D

Ik erger me meer aan mensen die "sowieso" op heel veel verschillende manieren schrijven :') Of mensen die zeggen "Jou hond" ipv "Jouw hond"

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:15

Liesurt schreef:
Kan iemand mij het verschil tussen opdringen en dwingen uitleggen dan?


Citaat:
op·drin·gen drong -, h, i -gedrongen 1 naar voren dringen 2 iem iets ~ bij iem aandringen om iets te kopen, aan te nemen, te doen 3 zich ~ op een lastige, onaangename manier iems gezelschap zoeken, van dienst willen zijn


Citaat:
dwin·gen dwong, h gedwongen (met geweld) tot iets noodzaken: iem ~ een besluit te nemen; tot gehoorzaamheid ~

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:18

Maritje1991 schreef:
BraveSpots schreef:
Mensen die een ander verbeteren komen trouwens ontzettend arrogant over.

Waarom? het kan ook goed bedoeld zijn. Zelf vind IK het heel fijn als mensen mij verbeteren, omdat ik daar alleen maar beter van kan worden.

Ik zie een forum toch een beetje als een plek waar we gesprekken voeren....en dus ook waar je soms in spreektaal je zinnen formuleert....en waar je niet je post nog een paar keer gaat lezen voordat je 'm plaatst. Grote inhoudelijke discussies daar gelaten. Maar wat dat laatste betreft....vind ik het juist storend om elkaar steeds te gaan lopen verbeteren op vorm...het ging om de inhoud.

Sommige mensen zijn gewoon minder talig dan andere...moeten zij dan de dubbele hoeveelheid tijd gaan steken in hun post schrijven, omdat de taalnazi's zich anders storen aan de spelfouten? Kijk, sommige mensen maken het heel bont.....ik vindt!? Daar stoor ik me ook aan, maar dat is zo basaal. En mensen die geen leestekens gebruiken of zo krom schrijven dat er gewoon niets meer van te begrijpen is. Maar dat gemierenneuk...

slagchoco_91

Berichten: 553
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:18

Ik heb hier ook een handje van, beginnen met ik of mijn :')
Dat gebeurt best vaak... niet uit arrogantie of dat ik mezelf belangrijker vind.. maar omdat ik het dan niet anders weet te formuleren _O-

En nu weer welgeteld 4 x ik geschreven in maar twee zinnen :))

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:20

BraveSpots schreef:
Maritje1991 schreef:
Mensen die een ander verbeteren komen trouwens ontzettend arrogant over.

Waarom? het kan ook goed bedoeld zijn. Zelf vind IK het heel fijn als mensen mij verbeteren, omdat ik daar alleen maar beter van kan worden.


Ik heb geen nood aan goede bedoelingen van halve vreemden. Mijn spelling en taalgebruik is verre van perfect maar ik vind het prima zo, ik beslis liever zelf waarover ik me bijschool.

En natuurlijk omdat verbeteringen meestal uit een 'kijk eens hoe goed ik wel ben' houding komen. Toch op bokt.[/quote]


Dat is omdat veel mensen zich beledigd voelen als zij verbeterd worden, dit hoeft helemaal niet.
En dit ligt dat ook niet bij de 'verbeteraar' want die maakt gewoon een fout op, en haalt dat weg.

Dat iemand het dan arrogant over vind komen, zit bij de ander. Heel vervelend hoor, maar niet mijn probleem.
Klinkt misschien heel banketstaaf, maar ik verbeter niet om mij zelf goed te voelen, maar omdat ik zie dat iets 'fout' is en ik diegene daar graag op wijs. zodat het in de toekomst niet meer hoeft voor te komen.

Vond je de juffrouw vroeger dan ook arrogant? die deed niet anders.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:21

Maritje1991 schreef:
Dat is omdat veel mensen zich beledigd voelen als zij verbeterd worden, dit hoeft helemaal niet.
En dit ligt dat ook niet bij de 'verbeteraar' want die maakt gewoon een fout op, en haalt dat weg.

Dat iemand het dan arrogant over vind komen, zit bij de ander. Heel vervelend hoor, maar niet mijn probleem.
Klinkt misschien heel banketstaaf, maar ik verbeter niet om mij zelf goed te voelen, maar omdat ik zie dat iets 'fout' is en ik diegene daar graag op wijs. zodat het in de toekomst niet meer hoeft voor te komen.

Vond je de juffrouw vroeger dan ook arrogant? die deed niet anders.


Wist je dat dat niet werkt? Iig niet in een een conversatie of op een internetforum.

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Zinnen beginnen met, IK....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:22

Bij mij heeft het ook geholpen. En ik hoop dat mensen mij nog blijven verbeteren, zodat ik in de toekomst zo min mogelijk fouten maak.

Liesurt

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:23

Maritje1991 schreef:
Vond je de juffrouw vroeger dan ook arrogant? die deed niet anders.


De juffrouw van nu doet ook niet anders :j
Gelukkig vinden mijn leerlingen mij niet arrogant als ik hen verbeter indien nodig, het is goed bedoeld.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:24

IK vind het erger als er veel taalfouten in een tekst staan, sms taal, geen komma's en hoofdletters.
Dat staat heel slordig, en neem ik zo'n tekst ook minder serieus.
Het lijkt dan namelijk net alsof diegene het ook niet serieus bedoelt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-06-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesurt

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:24

Skygirl schreef:
Wist je dat dat niet werkt? Iig niet in een een conversatie of op een internetforum.


En dan nog?
Het lijkt mij allemaal goed bedoeld.
Het is aan jezelf of je jezelf er druk om maakt of niet :)

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Zinnen beginnen met, IK....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:25

Dus jij begint als juf zijnde nooit een zin met Ik? Dat kun je mij niet wijsmaken :n

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:25

Hihi, ja zo bedoelde ik het ook niet ;)

Zelf vind ik het wel waardevol als mensen mij tips en adviezen geven. Ookal is het ongevraagd, nooit gezien dat iemand er slechter van is geworden.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:25

Liesurt schreef:
Skygirl schreef:
Wist je dat dat niet werkt? Iig niet in een een conversatie of op een internetforum.


En dan nog?
Het lijkt mij allemaal goed bedoeld.
Het is aan jezelf of je jezelf er druk om maakt of niet :)


We zijn er eindelijk uit. Dit topic was ook niet nodig. We hebben de oplossing! *\o/*

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:25

Liesurt schreef:
Dat er een gebruik is dat het niet netjes is om zinnen met IK te beginnen.


Dit vind ik rare reden. Er zijn wel meer gebruiken die mensen niet (altijd meer) in praktijk gebruiken, waarom zou je je aan deze specifiek ergeren?

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:26

Citaat:
omdat de taalnazi's zich anders storen aan de spelfouten?


Ha, daar is ie weer de Wet van Godwin: Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's

Leuk stukje voor diegene die dat interessant vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law :D

Liesurt

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:27

Wietsje92 schreef:
Dus jij begint als juf zijnde nooit een zin met Ik? Dat kun je mij niet wijsmaken :n


Heb je mij zien zeggen dat je nooit een zin met ik mag beginnen?

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:27

Deze misschien niet alleen.

Persoonlijk erger ik mij wel aan meer dingen.