erfenis: postzegel- en ansichtkaartenverzamelingen. En nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

erfenis: postzegel- en ansichtkaartenverzamelingen. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:25

Ik heb twee verzamelingen geerfd. Eén is een postzegelverzameling van mijn vader. Hij heeft heel fanatiek gespaard, zitten ook eerste uitgaves bij etc.
De tweede is een ansichtkaartenverzameling. Er zitten speciale exemplaren bij, kaarten van voor WOII, oorlogskaarten (verstuurd via Rode Kruis) etc.
En dan denk ik: Jemig wat moet ik hiermee. Aan de ene kant voel ik me schuldig om de spullen weg te doen, maar aan de andere kant, het staat gewoon in de weg.
Eigenlijk zou ik de spullen willen verkopen, maar echt, ze kunnen me bedriegen waar ik bij sta. Ik heb er geen verstand van. Ik hoef niet de hoofdprijs, maar ik wil wel een reeel bedrag voor wat de verzameling waard is. Weggeven daar voel ik niet zoveel voor.
Ik heb geprobeerd op internet wat wijzer te worden ivm waarde van verzameling, maar daar kom ik niet zo goed uit.

Wie heeft ook ooit voor dit probleem gestaan, en wat hebben jullie toen gedaan? Heeft iemand goede tips hoe ik het beste zo'n verzameling kan verkopen, wat zijn betrouwbare adressen zijn etc?

Tieneke

Re: erfenis: postzegel- en ansichtkaartenverzamelingen. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:32

Ik zou in zo'n geval echt op zoek gaan naar iemand die zulke voorwerpen kan taxeren. Wij hebben hier een verzameling boeken geërfd, hadden ook geen idee wat ze waard waren. Laten taxeren en nu bleek het toch iets behoorlijks te zijn. Uiteindelijk besloten ze te houden.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:34

Inderdaad laten taxeren door iemand die er verstand van heeft en door MEERDERE!! experts laten taxeren zodat je een gemiddelde krijgt van wat het waard is. vergis je niet, postzegels kunnen heel waardevol zijn!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:33

Inderadad door meerdere laten taxeren en evt een forum opzoeken met kenners.

Mijn vader heeft ook een postzegelverzameling van vroeger, dit werd getaxeerd op een bepaald bedrag, maar er zitten postzegels tussen die los van de collectie al meer waard zijn dan dat.
Je wordt belazerd waar je bij staat dus kijk alsjeblieft uit. ;)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:52

Wij hebben hier ook de postzegelverzameling van mijn opa liggen.
Meerdere malen verzamelaars, taxateurs etc naar laten kijken en stuk voor stuk lichten ze je op.
Ze zien inderdaad enkele belangrijke stukken in de collectie, zetten een pokerface op en liegen glashard dat ze niks waard zijn.
Dat is ook de reden dat de verzameling nog steeds in de kast ligt.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:58

@ TS: ken je ook niet toevallig een postzegelvriend van je vader? die kan je ook misschien helpen om de waardevolle je aan te wijzen en je zeggen waar je op moet letten.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:03

Ik snap dat je er een wrang gevoel bij hebt, maar hoe zou je vader er over denken? Zou hij niet veel liever hebben dat iemand doorgaat met het sparen van de postzegels en kaarten en zo de collecies aanvult? Iemand die er echt heel blij mee is? Of heeft hij liever dat het bij jou blijft, ook al kijk je er niet naar om?

Je kunt het in ieder geval laten taxeren, dan weet je wat het waard is. Wat je ook kunt doen is de collectie (deels) schenken aan een museum, dan weet je in ieder geval dat het goed terecht komt :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:13

Bedankt voor jullie reacties, Tienke, Blazelover, JuliaMaria, Sani en Kieffer!

Mijn vader is in 1996 gestorven, helaas ken ik geen postzegelvriend van hem. Ik heb al eens in mijn kenniskring rondgevraagd maar eigenlijk heeft niemand verstand van postzegels en ansichtkaarten.

Meerdere mensen laten kijken is iets wat inderdaad verstandig is. Maar ik ben ook zo bang voor dit:
Sani schreef:
Ze zien inderdaad enkele belangrijke stukken in de collectie, zetten een pokerface op en liegen glashard dat ze niks waard zijn.

Het allerliefste Kieffer, heb ik dat de verzameling goed terecht komt.
Ik heb bv 2 blaasinstrumenten van mijn vader en die gaan een keer naar iemand die graag muziek wil maken, en geen geld heeft voor zo'n instrument. Dan weet ik dat ik iemand er heel gelukkig mee kan maken. En ik weet wel zeker dat mijn vader dat ook het liefste wil. Dan hoef ik daar uiteraard ook geen geld voor.

Het allerziekste zou ik zijn als ik de verzameling zou schenken, en deze vervolgens verkocht zou gaan worden. Daarom wil ik de verzameling niet zomaar weg gaan geven.

Een museum zou voor de oude kaarten zeker een optie kunnen zijn!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:37

Moeilijk dilemma. De optie van een museum is idd een goede. En ook laten taxeren natuurlijk, en om uit te sluiten dat ze je oplichten door meerderen laten taxeren. Ook de tip van een forum vind ik een goede tip, daar zitten immers de postzegelfanaten?
Het idee van de blaasinstrumenten is super!!!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:42

Yvonne, als het je niet persee in de weg staat zou ik het nog even opbergen.
Er komt vanzelf een keer iemand op je pad..waarvan je denkt...meen je niet, verzamel jij dat ? En die je het zou willen schenken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:55

Astrid en Leonie, bedankt voor jullie reactie.

Eigenlijk staat het wel in de weg, da's het probleem. Je hebt gelijk Leonie, die postzegelverzameling bewaar ik al een hele tijd omdat ik dat idee ook wel heb. Maar ik kom nu echt op het punt dat het me begint te hinderen. Ik kan het eigenlijk niet goed kwijt, de dozen staan in mijn slaapkamer.... Wil niet zeggen dat het a la minute het huis uit moet, maar ik ben nu toch wel serieus bezig om voor de postzegels en kaarten een andere bestemming te gaan zoeken.

Maar nu is mijn zus ook overleden, en ook van haar heb ik weer spullen.
De hoeveelheid spullen begint me echt te irriteren ^)

Wel leuk om te vermelden:
Mijn zus verzamelde ook van alles, en haar hele collectie archeologische spullen (allemaal zelf gevonden bij opgravingen en op akkers etc) hebben we geschonken aan een museum. Binnenkort trouwens een tentoonstelling van :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:01

Mss kun je het laten veilen?
Of naar 'Tussen kunst en kitsch'?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:22

Amalarab schreef:
Mss kun je het laten veilen?
Of naar 'Tussen kunst en kitsch'?

Of naar Schatgraven van TV Gelderland?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:47

Yvonne, wat ontzettend leuk dat je de archeologische vondsten van je zus aan het museum hebt kunnen schenken en dat er ook nog een tentoonstelling van komt!!Gaaf :j

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:55

je zou eens in een verzorgings huis langs kunnen gaan daar zijn vast wel ouderen mensen die je kunnen helpen
ook zou je daar miss wel wat kaarten aan kunnen schenken
en wat de postzegels betreft idd door veel verschillende mensen naar laten kijken
miss kan je dat bij een postmuseum laten doen
weet niet waar je woond maar ik weet dat er zo'n museum in den haag zit
daar kunnen ze je miss helpen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:58

Je moet ze bij een erkend taxateur laten taxateren. En dan zeggen dat ze getaxeerd moeten worden voor een verzekering. Dus niet omdat je ze wil verkopen. Hier zitten dan wel wat kosten aan. Maar dan weet je wel wat het waard is.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:01

Mijn overbuurman heeft vroeger bij de ptt gewerkt, hij heeft ook een hele verzameling postzegels en kaarten dus heeft er denk ik wel verstand van.
Hij heeft geregeld wat op marktplaats staan dus hij zal de waarde denk ik wel kennen, misschien wil/kan je hem eens een mailtje sturen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:04

Er zijn ook speciale veilingen. Mijn vader spaart postzegels en gaat 1x in de zoveel tijd naar zo'n veiling en koopt dan weer eens een zet spullen om dan weer uit te zoeken.

De waarde van postzegels schijnt nu wel enorm op zijn gat te liggen. De catalogus waardes halen de meeste postzegels al lang niet meer tenzij ze mega speciaal zijn. Dus als je er niet direct van af hoeft zou ik ze gewoon nog even lekker op bewaren :)

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:40

Mijn vader was ook een postzegelverzamelaar en doordat hij ook lid was van een postzegelvereniging en we daar mensen van kenden kwamen we aan de naam van een betrouwbare taxateur. We hebben deze man verteld dat we een indicatie van de waarde nodig hadden voor de verzekering, dus niet vanwege verkoop. Mijn vader hield zelf van bepaalde landen bij in de landencatalogus welke zegels hij had. Een werk van jaren, maar het gaf ons wel inzicht in het al dan niet aanwezig zijn van kostbare zegels van die landen.
Catalogusprijzen zijn inderdaad al lang niet meer representatief voor de waarde van de zegels.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:03

Gooya schreef:
Wel leuk om te vermelden:
Mijn zus verzamelde ook van alles, en haar hele collectie archeologische spullen (allemaal zelf gevonden bij opgravingen en op akkers etc) hebben we geschonken aan een museum. Binnenkort trouwens een tentoonstelling van :)

Dit is heel erg gaaf, dan kunnen er meerdere mensen van genieten :)

Ik ben ook bang dat je wordt opgelicht waar je bij staat.
Het enige advies dat ik voor je heb is het inderdaad door meerdere experts laten taxeren, maar dan nog heb je geen volle zekerheid.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:10

Ik denk bij de WOII kaarten aan een oorlogsmuseum oid ?
Wat de postzegels betreft had ik al willen voorstellen een catalogus aan te schaffen, maar ik lees dat die waardes al gedateert zijn....
De mzuiekinstrumenten misschien eens informeren bij de muziekschool of die iemand weten die er echt blij mee zal zijn ?

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:38

@ TS: ik heb je even een PB gestuurd!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:22

Dank jullie voor jullie reacties. Heel fijn dat er zo meegedacht wordt! :)

Wat een goede tip van jullie, voor een taxatie voor de verzekering. Had ik zelf nog niet aan gedacht!

Justdiesel: graag, misschien heeft hij goede tips voor me.

Ik las nog een tip van veilingen. Veilingen heb ik al naar geinformeerd, maar is pas interessant als ik de waarde van de collectie weet. Maar ik hou 't in gedachte!

Postzegelmuseum zou ik ook wel eens kunnen benaderen.

Thats_me: als ik op internet kijk, lijkt het wel alsof overal verzamelingen opduiken. Misschien heeft de waardedaling daarmee te maken?

Hihi kunst en kitch en Schatgraven zijn wel goede opties, maar ik kom niet zo graag met mijn snuffert op TV. Ik hou het wel in gedachte!

Luanova, die muziekinstrumenten, die kan ik wel kwijt. Plaatselijke harmonie, muziekschoon inderdaad. Zal fijn zijn als iemand daar heel erg mee geholpen is.

Blazelover, ik ga m lezen!

Hoop dat ik niemand vergeten ben. Nogmaals bedankt +:)+

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:26

Gooya schreef:
Ik heb twee verzamelingen geerfd. Eén is een postzegelverzameling van mijn vader. Hij heeft heel fanatiek gespaard, zitten ook eerste uitgaves bij etc.
De tweede is een ansichtkaartenverzameling. Er zitten speciale exemplaren bij, kaarten van voor WOII, oorlogskaarten (verstuurd via Rode Kruis) etc.
En dan denk ik: Jemig wat moet ik hiermee. Aan de ene kant voel ik me schuldig om de spullen weg te doen, maar aan de andere kant, het staat gewoon in de weg.
Eigenlijk zou ik de spullen willen verkopen, maar echt, ze kunnen me bedriegen waar ik bij sta. Ik heb er geen verstand van. Ik hoef niet de hoofdprijs, maar ik wil wel een reeel bedrag voor wat de verzameling waard is. Weggeven daar voel ik niet zoveel voor.
Ik heb geprobeerd op internet wat wijzer te worden ivm waarde van verzameling, maar daar kom ik niet zo goed uit.

Wie heeft ook ooit voor dit probleem gestaan, en wat hebben jullie toen gedaan? Heeft iemand goede tips hoe ik het beste zo'n verzameling kan verkopen, wat zijn betrouwbare adressen zijn etc?

Voor verzekeringen is het normaal deze dingen te laten taxeren. Ik zou zeggen laat het met die "smoes" taxeren bij 1 of 2 verschillende zaken. Dan heb je een idee. eventueel kun je na de taxatie eerste aan die zaken aanbieden ?
mvg