Waarom kinderbijslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:24

zalina schreef:
welke mensen en welke belasting???
Blond
Die mensen waar jij het over had.
Die mensen met een boven modaal inkomen die al meer moeten betalen voor de ziektekosten en die nu van jou ook geen kinderbijslag mogen. Die mensen die 50% of 60% inkomensbelasting betalen. Want ja, kinderbijslag wordt van belastinggeld uitbetaald....

Lielle

Berichten: 66256
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:26

wat dacht je van kinderbijslag naar nederlandse maatstaven voor kinderen die in het buitenland wonen! Dat was iig tot 1998 het geval.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:30

Kleintje"]
[quote="zalina schreef:
welke mensen en welke belasting???
Blond
Die mensen waar jij het over had.
Die mensen met een boven modaal inkomen die al meer moeten betalen voor de ziektekosten en die nu van jou ook geen kinderbijslag mogen. Die mensen die 50% of 60% inkomensbelasting betalen. Want ja, kinderbijslag wordt van belastinggeld uitbetaald....
[/quote]

Zo kan je op alle slakken zout leggen. Niet al het belastinggeld gaat naar kinderbijslag. Er zijn genoeg mensen die geen auto bezitten, maar wel belasting betalen. Het geld voor het aanleggen en onderhoud van de nederlandse wegen wordt echt niet alleen uit de inkomsten van de wegenbelasting betaald.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:36

ik vind het niet onlogisch dat mensen met een hoog inkomen meer voor hun ziektekosten moeten betalen, dus ook afschaffen van kinderbijslag voor mensen met een hoog inkomen vind ik niet onlogisch.

Lielle

Berichten: 66256
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:41

Probleem is alleen dat juist de middeninkomens hier de dupe van worden, en niet de echte topinkomens. Met een hoog salaris betaal je dus meer ziektekosten (per gezinslid!), meer belasting en je krijgt minder (kinderbijslag in jullie voorstel, huursubsidie bv, tegemoetkoming studiekosten, studifinanciering, noem maar op).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:48

Juist Lielle, toch nog iemand die het doorheeft.

Mensen die de moeite nemen om uit het minimum salaris te komen die krijgen het voor hun kiezen.
Die mensen worden er slechter van.

En maar blijven roepen, mensen met geld krijgen alles en kunnen zich alles veroorloven. Maar hoe denk je dat al die mensen aan geld komen? Allemaal van de staatsloterij of misschien ook door keihard te werken?

Ik vind dat het op die manier keihard de verkeerde kant op gaat.
Ik blijf het heel simpel vinden, als je geen geld hebt voor kinderen dan moet je er niet aan beginnen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:02

Als je geen geld hebt voor kinderen, heb je nog steeds niets aan die kinderbijslag. Daar kan je echt geen kind van onderhouden.

En hoe zit dat met mensen die niet meer KUNNEN werken en kinderen hebben? Jammer dan, had je maar niet ziek moeten worden? Of had je maar niet moeten scheiden en bij die klootzak moeten blijven zodat je kinderen niets te kort komen?

Lielle

Berichten: 66256
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:04

ik vind niet per se dat de kinderbijslag moet worden afgeschaft, maar ik heb wel bezwaar tegen het inkomensafhankelijk maken ervan. En tegen kinderbijslag naar Nederlandse normen voor kinderen die in bv Ghana wonen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:07

lis schreef:
Als je geen geld hebt voor kinderen, heb je nog steeds niets aan die kinderbijslag. Daar kan je echt geen kind van onderhouden.

En hoe zit dat met mensen die niet meer KUNNEN werken en kinderen hebben? Jammer dan, had je maar niet ziek moeten worden? Of had je maar niet moeten scheiden en bij die klootzak moeten blijven zodat je kinderen niets te kort komen?

Nee lis, daar denk ik heel anders over, dat staat al ergens hier in het topic.
Maar het is zo makkelijk om te roepen "de mensen die meer geld hebben krijgen niets".

Ik weet ook dat het geld wat je krijgt van de kinderbijslag niet genoeg is om een kind te onderhouden. Net zoals dat de studiefinanciering niet genoeg is om een kind te laten studeren. Je zal er toch echt zelf heel veel bij moeten leggen. Daarom zie ik de studiefinanciering liever terugkomen als een bijdrage in het onderwijs zodat ieder kind kan studeren en meer kans heeft op een hoger inkomen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:25

lis"]
[quote="Elles"]Er zijn mensen die "oeps!" kinderen krijgen en vervolgens niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Dat zou eigenlijk niet meer moeten kunnen.
[/quote]

Maar het opheffen van de kinderbijslag, heeft toch geen effect op het per ongeluk 'maken' van kindertjes?
[/quote]
Dat niet, maar misschien gaan ze dan een beetje beter oppassen, omdat het dan héle dure vergissinkjes zijn...

[quote="Elles"]
Had lis toch gelijk... OK dan!
[/quote]
[quote="lis schreef:
Ik heb altijd gelijk Clown
*snif* *snuf* Sjonge, het meurt hier ineens als een beer.... Haha!

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:53

Tong uitsteken

Ontopic;
Kleintje schreef:
Nee lis, daar denk ik heel anders over, dat staat al ergens hier in het topic.
Maar het is zo makkelijk om te roepen "de mensen die meer geld hebben krijgen niets".


Grotendeels ben ik het dus wel met je eens. Ik ben ook niet voor; boven een bepaald inkomen krijg je niets, maar aan de andere kant vind ik het niet logisch dat mensen met een inkomen van 150.000 per jaar hetzelfde bedrag aan kinderbijslag krijgen als mensen met een inkomen van 15.000 per jaar.

Ik ben het in principe ook eens dat kinderbijslag in de meeste gevallen niet nodig is. Maar een bijstandmoeder met kinderen heeft dat geld wel hard nodig denk ik. En dan kom je weer bij; dan had je geen kinderen moeten nemen. Maar in sommige gevallen heb je niet echt een keus (wat ik in de vorige post al aangaf).

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:55

Debo schreef:
slecht plan.. ik als aanstaande (aleenstaande) moeder kan het extra geld hard gebruiken!... Kinderen zijn duur en voor sommige mensen (bijv. die alleen staanbd zijn) net wat te duur ...

Kinderbijslag is een uitkomst! Maar het zou mischien beter gesoorteerd moetren worden op de inkomsten van de ouder(s)


Als je het niet op kan brengen er niet aan beginnen! Is niet eerlijk tegenover het kind.

Overigens is de kinderbijslag mij om het even. Maar ik vind het wel een goed plan om er een maximum aan te stellen, dus bijvoorbeeld voor maximaal twee kinderen per gezin. En alleen voor twee kinderen in Nederland.Moet je eens zien wat er dan bespaard wordt!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:20

Ik vind dat ze eerst mogen kijken naar de kinderbijslag die wordt betaald voor kinderen die wonen in het buitenland. SOrry maar dat snap ik dus weer niet Waarom di kidneren daar onderhouden terwijl ze waarschijnlijk ook niet voor Desiree's pensoentje gaan werken Verward

En idd denk ik dat je niet aan kinderen moet beginnen als je ze niet kunt betalen, maar soms loopt je leven gewoon anders dan dat je op dat moment dacht.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 18:42

Je weet toch hoe het zit met de bloemetjes en de bijtjes, dan moet je ook de consequenties aanvaarden.

Als mensen gebruik willen maken van die fokpremie, dan kunnen we ook wel afstammelingen keuringen gaan houden.
Als je kinderen niet voldoen aan de maatstaven, dan wordt je paspoort ingenomen en mag je niet meer fokken! *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 18:52

Ik begrijp zelf ook niet zoveel van kinderbijslag, niet dat ik klaag hoor want ik ben erg blij met de sponsering van de overheid aan mn kind dr kleren. Maar echt snappen doe ik het niet. Ik denk dat het eerlijker is om een soort van kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:02

Citaat:
En hoe zit dat met mensen die niet meer KUNNEN werken en kinderen hebben? Jammer dan, had je maar niet ziek moeten worden? Of had je maar niet moeten scheiden en bij die klootzak moeten blijven zodat je kinderen niets te kort komen?

Ziek worden kun je idd niets aan doen.
Maar als je kinderen op school zitten, kan ook een alleenstaande moeder werken.
En er is ook nog iets als alimentatie, zodat de vader nog voorziet in het onderhoud van zijn eigen kinderen.


Maar in NL zijn ook veel mensen die niet willen werken, want het is zo verdomde handig dat je dan alles krijgt.
Want werk je braaf met zijn tweeen vis je overal langs.

Misschien dat dat ook eens aangepakt moet worden.

En kinderen krijgen ben je nog altijd zelf bij, als je weet dat het niet kunt betalen, vind ik het een logische belissing braaf de pil te slikken, maar blijkbaar is dat niet zo logisch.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:10

runningkawa"]
[quote]En hoe zit dat met mensen die niet meer KUNNEN werken en kinderen hebben? Jammer dan, had je maar niet ziek moeten worden? Of had je maar niet moeten scheiden en bij die klootzak moeten blijven zodat je kinderen niets te kort komen?
[/quote]
Ziek worden kun je idd niets aan doen.
Maar als je kinderen op school zitten, kan ook een alleenstaande moeder werken.
En er is ook nog iets als alimentatie, zodat de vader nog voorziet in het onderhoud van zijn eigen kinderen.
[/quote]

Ik kwam toevallig van de week een kennisje tegen die gescheiden is. Ze heeft een kind. Ze werkt 24 uur in de week (meer gaat echt niet, want dan moet ze de opvang zelf betalen en dat kost meer dan ze binnen krijgt). Ik vroeg haar of ze dan uit de bijstand was. Nee dus, ze heeft nog steeds aanvulling nodig van de bijstand.. En die alimentatie wordt gewoon ingehouden door de sociale dienst. Dus zo eenvoudig ligt het niet.

[quote="RK schreef:
En kinderen krijgen ben je nog altijd zelf bij, als je weet dat het niet kunt betalen, vind ik het een logische belissing braaf de pil te slikken, maar blijkbaar is dat niet zo logisch.


De pil is niet 100% betrouwbaar, ik geloof 99%. Dat betekent dus dat van de 100 pil-gebruiksters er 1 onbedoeld zwanger raakt.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:19

Hoe hoog is de bijstand volgens jou?

edit; er stond hierboven toch echt een reactie van RK Verward
Hmm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:22

Mijn moeder is ook alleenstaand
dit doordat mijn vader jong is gestorven.
Zij moest ons onderhouden van 900 gulden per maand
En zij moest er dus ook echt wel bij gaan werken.
Niet de banen die ze graag zou willen, maar de baantjes die onder schooltijden pasten.
En uiteindelijk kreeg ze toch alle eindjes aan elkaar geknoopt.
Maar nee, idd vakantie en luxe artikelen hadden wel niet, maar wat je nooit hebt gehad mis je ook niet.
En wat ze teveel werkte werd er ook afgehaald.

En als ik dan hoor hoe hoog bijstand is, moet dat dan toch ook makkelijk lukken.
Zonder kinderbijslag.

ging iets fout, nogmaals mijn bericht
-------

800 euro of zoiets
Maar ik doelde dus vooral op mensen die niet willen werken

En nee ik zeg niet dat bijstand het een vetpot is, maar wel te doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:25

Ben ook lang alleenstaand geweest met Sanne, Prima gerooid, ja goed geld niet in overvloed maar ik kon door zuinig te leven het goed voor elkaar hebben. Ik moet zeggen dat ik wel een tijd een aanvullende bijstandsuitkering had omdat ik 30 upw werkte en ik dus aan het eind van de maand als ik de rekening van het dagverblijf kreeg ik onder het sociaal minimum uitkwam. De Soos betaalde het verschil. Alternatief was stoppen met werken en in zijn geheel in de soos.

Ik moet wel zeggen dat ik toen die kinderbLijslage wel nodig had. nu niet meer, van mij hoeven ze het nu ook niet aan me over te maken

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:31

Wie een paard kan onderhouden voor 170 euro per kwartaal mag zich bij mij melden Knipoog

Waarom kinderbijslag? Tja, de jeugd is de toekomst, toch? Haha! De jeugd zorgt weer voor onze oude dag, lang leve het sociale stelsel in NL.

Maar goed, ik vind het geen pre, ik vind best dat ze de kinderbijslag inkomensafhankelijk mogen maken.

Bijstandsuitkering hoog? Hoe wil jij een schoolgaand kind (1500 euro per jaar! aan schoolgeld, excl. alle andere lasten!) ruimschoots kunnen onderhouden met een bijstandsuitkering?

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:32

Iets wat ik me eigenlijk al een hele tijd afvraag:

Met kinderbijslag wordt niet gekeken naar de inkomsten van ouders, maar waarom met studiefinanciering dan wel?
Ik vind het ronduit belachelijk dat ik minder krijg, alleen omdat mn ouders meer verdienen, naja, mn stiefvader dan! VAn mn vader zie ik geen rooie cent, is hij niet verplicht Verward dus mijn stiefvader mag mijn studie betalen? Niet helemaal eerlijk imo....

Van mij mogen ze het hele wie-geef-ik-wel-of-geen-geld in nederland wel een keer goed op zn kop zetten! Ik vind er vrij weinig van klopppen. En tja, kinderbijslag, net zo iets onbenulligs als hondenbelasting...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:36

Het is te doen, zonder verdere luxe
Het hoeft toch ook geen vetpot te zijn van iets wat je krijgt.

Maar nogmaals gaat het mij op mensen die niet willen werken.
Mensen die liever op hun luie reet liggen en hun hand ophouden
terwijl ze wel kunnen werken

En dan vind ik NL krom
werk je mag je alles inleven
werk je niet, krijg je alles
Dat stimuleert toch niet?

(ff heel zwart/wit geschreven)

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:37

Sjuimpje schreef:
Je weet toch hoe het zit met de bloemetjes en de bijtjes, dan moet je ook de consequenties aanvaarden.

Als mensen gebruik willen maken van die fokpremie, dan kunnen we ook wel afstammelingen keuringen gaan houden.
Als je kinderen niet voldoen aan de maatstaven, dan wordt je paspoort ingenomen en mag je niet meer fokken! *LOL*


Sommige mensen zouden inderdaad geen kinderen mogen krijgen Bloos OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:43

Het is in Nederland ook enorm krom, zoals iemand al eerder zei, Het wordt hoog tijd dat er eens goed gekeken word naar wie wat krijgt en waarom.........