Handig he...brandgel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:30

OK, het is vandaag bewolkt, maar we hebben al mooie temperaturen gehad. De zomer komt er aan met nog meer mooie temperaturen...en hoeveel van jullie hebben dan zo'n gezellige vuurpot op tafel staan? Met zo'n potje navulbare brandgel?
Het wordt zo makkelijk verkocht, als zijnde zo handig en veilig... Zo handig en veilig is het toch effe niet.

Mijn zusje van 24 werkte in een hotel. Net als in ieder ander hotel waren er warmhoudplaten, waar wegwerppotjes met brandgel onder werden gezet. Gesloten systeem, voor eenmalig gebruik. Maar er was een verkeerde levering geweest; jerrycans brandgel. Om dus na te vullen. Deze waren op zolder geparkeerd, en kwamen te voorschijn toen de zolder werd uitgemest. Het restaurantgedeelte werd namelijk verkocht. En dan is het natuurlijk wel zo praktisch die jerrycans in de laatste maanden op te gebruiken...
De eigenaar had het spul onderschat, hij dacht dat het ergste dat kon gebeuren een 2e graads brandblaar op je hand zou zijn. Mijn zusje heeft het nooit zo op dat spul gehad. Op de verpakking stond dat je na 2 minuten deksel er op zo'n potje kon bijvullen. Zij droeg haar collega's op gebruikte potjes met deksel er op weg te zetten en nieuwe te pakken. Was daar heel precies in.

14 september was het druk in het hotel, een collega die niet was ingeroosterd was zelfs toch gekomen omdat het anders niet te doen was. Eva heeft die ochtend extra potjes moeten gebruiken. Bij het navullen deksel er op gelegd en voor het eerst volgens de verpakking na 2 minuten weer gevuld. Een tweedegraads brandblaar op je hand het ergste? Vergeet maar...
Het vullen van het eerste potje is goed gegaan, het tweede niet. Het spul is ontploft, en Eva heeft een lading brandende gel over zich heen gekregen. En helaas is dit spul er op ontwikkeld door te branden. Haar collega hoorde haar om hulp vragen, heeft geprobeerd haar schort af te trekken en het vuur uit te slaan. Het enige wat dit opleverde was dat hij zelf in brand stond. Hij moest eerst zichzelf gaan blussen, Eva is toen achter de bar gaan zitten, waar niemand haar zag. Na ong 2 minuten was de blusdeken gevonden, en daarmee heeft deze collega en de kok het vuur kunnen doven. Eva was toen onherkenbaar verbrand. Tot zover die brandblaar...

Ze is in Venlo in kunstmatige coma gebracht en daarna meteen naar Aken gevlogen met trauma heli, dichtsbijzijnde brandwondencentrum. Daar hebben ze haar nog geopereerd, maar tijdens de operatie opgegeven. Dit was niet levensvatbaar, ze was echt van hoofd tot knieën 3e graad verbrand, ook de luchtwegen. Van knieën tot enkels had ze 2e graads brandwonden. Tegen ons werd verteld dat ze nog 12 tot 48 uur zou leven, achteraf gaf de arts aan nog nooit iemand te hebben gezien die zo verbrand was en nog leefde. Die 12 uur heeft ze ook niet gered; s'avonds is ze overleden. Gelukkig voor haar. Een dier mag je per direct in laten slapen, een mens 'mag' creperen tot het lichaam opgeeft. Ze is in coma gehouden, heeft morfine gekregen en alles, maar toch...dit wil je niet voor je kleine zusje

Haar collega's en baas zijn zich rot geschrokken, dit hadden ze nooit verwacht. De overgebleven jerrycans zijn ook meteen weg gegooit, en er is weer terug gestapt op gesloten brandgelpotjes. Het heeft heel veel indruk gemaakt. Toen het restaurant gedeelte was verkocht is de bar waarachter dit gebeurd is gelijk er uit gesloopt. Onder die bar vonden ze nog brandgelspetters...

Direct na dit ongeluk was door de politie onderzoek gestart; hoe had een simpele handeling als een potje navullen zo uit de hand kunnen lopen? Tijdens dat onderzoek bleek dat de vlam van een bijna leeg potje alleen zichtbaar is in het donker. Eva was in de late ochtend aan het vullen, onder een lamp. Had dit nooit kunnen zien. Een kleinigheidje dat niet vermeld wordt op verpakkingen.

Ik ben zelf op internet gaan zoeken, zag dat het brandwondencentrum in 2007 al voor de gel waarschuwde. Zag ook dat gel door een nog te warm potje spontaan kan ontbranden, terwijl de vlam al wel uit is.
Mn moeder en ik hebben een interview voor de telegraaf gedaan, waarin we dit verhaal hebben verteld. Hier kwamen reacties op, oa van een mevrouw van wie de kleinzoon van hals tot knieën verbrand raakte; tegen de tafel opgebotst waar zo'n gezellige vuurpot op stond met een potje brandgel. Afgelopen zomer zijn nog twee kinderen verbrand geraakt; iemand had kampvuur aan willen wakkeren met brandgel. Dit spul ontplofte, en niet degene maar deze twee kinderen werden geraakt door rondvliegende spetters. Tot zover een gezellige dag.


Tuurlijk, een vuurtje is leuk op een gezellige zomeravond. Maar ik hoop dat mensen bovenstaand verhaal in het achterhoofd houden. Alsjeblieft; onthoud de volgende punten;
- gebruik wegwerppotjes! Deze zijn gesloten; er kan niets uit lekken. Het is voor eenmalig gebruik, dus de gevaren van navullen zijn er niet
- moet je zo nodig hervulbare potjes gebruiken, onthoud dan dat je de vlam van een bijna leeg potje niet ziet. Dat de nieuwe gel zelfs kan ontbranden doordat het potje zelf nog te warm is. Niks geen 2 minuten met deksel wegzetten; zet dat ding helemaal weg en pak een ander potje!
- houd de voorraadcan uit de zon en weg van vuur. Door warmte kan gas ontstaan dat makkelijk ontploft
- kinderen rennen rond; zet zo'n potje buiten bereik, en op een plek waar het niet om kan vallen na een botsing
- en het belangrijkste; kleine spetters zijn inderdaad met een emmer water te doven. Maar grote hoeveelheden zoals bij Eva mengt zich met water...verspreid het vuur dus alleen maar. Tenzij je in een zwembad kopje onder kan springen, blussen met een blusdeken!
Dit spul is er op ontwikkeld door te branden, je krijgt het niet zomaar uit en het brand gelijk diep in de huid


Ik wens iedereen mooie avonden!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:32

Ik zag dit staan in het tijdschrift Vrouw, haar moeder vertelde precies hetzelfde. Is dit echt jouw zusje? Wat erg! Sterkte...

Jeanine93

Berichten: 1958
Geregistreerd: 20-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:35

Wat een verhaal zeg.. Wat vreselijk.
Ontzettend veel sterkte. Dit had echt nooit mogen gebeuren. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen..

The ones that love us, never really leave us. And you can always find them, in here

Yfke ♥

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:35

Poehee jeetje :(:) Gecondoleerd.. Wanneer is dit gebeurd??
Zooiets wat zo onschuldig lijkt dat zulke gevolgen heeft.. Veel sterke ook de komende tijd..

En goed van je dat je ook de rest probeert te waarschuwen voor deze gevaren..

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:37

@ Baileymix; Dat was inderdaad het interview dat mn moeder en ik samen hadden gedaan. Een paar dingen in het uiteindelijke verhaal klopte niet; Eva is niet meer bij geweest; we hebben haar niet meer kunnen spreken, ze heeft niet haar ogen open gehad. We hebben haar alleen in mummiepak aan kunstmatige beademing gezien... Haar oogleden (dicht dus) waren zichtbaar, verder was zelfs haar mond ingepakt.

Verder iedereen bedankt. Alsjeblieft onthoud dit verhaal, en vertel het door.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:37

Jeetje wat een heftig verhaal.... Wanneer is dit gebeurd als ik vragen mag?

Het klinkt inderdaad niet jofel dat spul, ik gebruik altijd gewone waxkaarsjes, dit komt er bij mij niet in. Vertrouw dat uberhaupt niet, brandbare vloeistof is het... Bedankt voor de waarschuwing! Heel fijn dat je anderen ook probeert te behoeden. :j

Heel veel sterkte met het verlies, vreselijk om te weten dat ze zo'n lijdensweg heeft moeten ondergaan.... :n

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:37

Hier in Duitsland is het afgelopen winter meerdere malen op TV geweest met waarschuwing en hebben ze ook laten zien wat er mis kan gaan. OOk met die gelhaarden. Ik vindt het levensgevaarlijk.

Heel erg veel sterkte.

MyLittleLove

Berichten: 4179
Geregistreerd: 21-08-10
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:38

Wat een vreselijk verhaal. erg veel sterkte.

Good or bad, just smile. You have a lot to be thankful for.

Sorriso

Berichten: 4888
Geregistreerd: 07-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:39

Jeetje, wat heftig zeg! Heel veel sterkte en gecondoleerd.

Ik ken het spul niet en zo te horen mis ik er ook niks aan. Vind het eigenlijk al apart klinken, gel die brandt, moet wel troep zijn.

I wonder, wonder, wonder... About the spell that you are under
Tell me it's some hocus pocus, Made to lose your focus

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:40

Juut schreef:
@ Baileymix; Dat was inderdaad het interview dat mn moeder en ik samen hadden gedaan. Een paar dingen in het uiteindelijke verhaal klopte niet; Eva is niet meer bij geweest; we hebben haar niet meer kunnen spreken, ze heeft niet haar ogen open gehad. We hebben haar alleen in mummiepak aan kunstmatige beademing gezien... Haar oogleden (dicht dus) waren zichtbaar, verder was zelfs haar mond ingepakt.

Verder iedereen bedankt. Alsjeblieft onthoud dit verhaal, en vertel het door.


Jeetje...Echt heel veel sterkte de komende tijd :(:)!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:44

@ Wilawander; hier in nederland helaas niet, het verhaal van brandwondencentrum stond alleen op internet. Zeer klinisch geschreven; niemand die het zomaar leest of onthoud.
Daarom dat interview in de telegraaf, daarom dit bericht hier

@ JuliaMaria; afgelopen 14 september

Bedankt allemaal!
Het is ook rotspul, snap niet waarom dit als leuk voor op de tafel of in de haard is bedacht. Je zult zo'n haard maar hebben, zo'n voorraad in de kelderkast hebben en de pech hebben een binnenhuisbrandje te krijgen. Weet je teminste zeker dat je je huis kan afschrijven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Jolliegirl

Berichten: 32931
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:45

Whoow...
Heftig....

Ik ga dit zeker onthouden...
Wij gebruikten deze potjes ook altijd op het bedrijf...

Wat een verhaal zeg.......

Sting

Berichten: 12850
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:47

Wat een vreselijk verhaal! Ik ken/heb het systeem niet, maar als ik het zo lees kan een foutje grote gevolgen hebben!
Heel veel sterkte :(:)

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 12:51

Jolliegirl schreef:
Whoow...
Heftig....

Ik ga dit zeker onthouden...
Wij gebruikten deze potjes ook altijd op het bedrijf...

Wat een verhaal zeg.......

+:)+ Hiervoor heb ik het geschreven

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Flying_Indo

Berichten: 207
Geregistreerd: 17-11-10

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:57

Jeetje wat een vreselijk verhaal!
Sterkte met jullie verlies en goed dat je iedereen waarschuwt.

Wat ik overigens wel bizar vindt is dat er een advertentie van gel-haarden onder dit topic staat.

TanteSabien
Berichten: 2507
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:59

Flying_Indo schreef:
Jeetje wat een vreselijk verhaal!
Sterkte met jullie verlies en goed dat je iedereen waarschuwt.

Wat ik overigens wel bizar vindt is dat er een advertentie van gel-haarden onder dit topic staat.



Inderdaad vreselijk en bizar dat er hieronder zo'n gel-haard banner staat :(
ts; super dat je iedereen waarschuwd.
Heel veel sterkte met het verlies van je zusje :(:)

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:00

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je zus.

Deze waarschuwing ga ik zeker onthouden en ook verspreiden. Ik hoop dat anderen dat ook zullen doen zodat er toch nog iets zinvols volgt uit deze akelige geschiedenis.

Bij mij komen ze er na dit schrijven van jou iig niet in huis.

Flying_Indo

Berichten: 207
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:01

Ik heb een TeM gedaan, de advertentie kan hier m.i. echt niet.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:06

@ Anne_GTI; super! Bedankt!

Anderen ook bedankt!
@ Flying_Indo; lief dat je erop temt. Ik verwacht dat dit automatisch gaat, dat mods er weinig mee kunnen. En het maakt mensen wel bewust; zo makkelijk word linke zooi verkocht

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

xxStitchxx

Berichten: 852
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:06

Flying_Indo , dat is zeker bizar!

ts, veels sterkte!! dit vergeet ik nooit meer, geen brandgel in mijn huis in iedergeval!!

Jolliegirl

Berichten: 32931
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:07

Helaas gaat die banner automatisch...
Hier kan je niets aan doen...

Ziet er allemaal mooi uit...
Schijn bedrieg...

Eskimo

Berichten: 3015
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:09

Ik had het ook gelezen, vreselijk! Ik wist ook niet wat het was, die gel. Maar toen zag ik dat ze het ook gebruikte bij het restaurant waar ik werkte. Heel veel sterkte met het verlies van je zus, verschrikkelijk!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:13

In restaurants wordt het vrijwel standaart gebruikt. Hoewel het niet verplicht is gebruiken de meesten wel uit zichzelf de gesloten wegwerpsystemen. We hebben de baas van Eva gevraagd een interview te geven voor het blad Horeca, zodat ook de laatsten die navulbare potjes gebruiken de gevaren er van inzien

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Jolliegirl

Berichten: 32931
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:15

Juut schreef:
In restaurants wordt het vrijwel standaart gebruikt. Hoewel het niet verplicht is gebruiken de meesten wel uit zichzelf de gesloten wegwerpsystemen. We hebben de baas van Eva gevraagd een interview te geven voor het blad Horeca, zodat ook de laatsten die navulbare potjes gebruiken de gevaren er van inzien


Die baas zal het er ook moeilijk mee gehad hebben gok ik?

Ik heb het in mn onderschrift gezet.

Ik kom weer in de horeca te werken.
Maar denk maar niet dat ik nog met dit soort dingen ga rondlopen.

Als je er goed mee omgaat kan er 'niets misgaan' zegt men altijd..
Maar je doet er niets tegen als je een keer struikelt.. of iets laat omvallen....

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 13:31

Bedankt, super! Hoe meer mensen dit lezen hoe beter
Het is zoals je schrijft; er kan altijd wat mis gaan... Het eerste verhaal dat we hoorden was ook dat Eva gestruikeld zou zijn met een dienblad brandende potjes. Paar dagen later hoorden we pas dat het mis was gegaan met vullen.
Haar baas heeft het er zeker moeilijk mee, had écht gedacht dat die brandblaar het ersgte was. Eva was eh...nogal aanwezig daar (eigenlijk had hij met haar zíjn baas aangenomen :+) ), en werd op zijn vakantie opgebeld dat ze dus zwaar gewond was afgevoerd. Het restaurant gedeelte heeft hij verkocht, het hotel gedaalte heeft hij nog. Bij de receptie staat een mooie foto van Eva :)

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, BLEXBot, Brittneyx, criollo_yess, DotBot, Firebug, gerlienke, Ginny135, Milando, mriek1990, Niika, Pellelilly, Roosch, s1993, Saranghea, Selina, Snippergroen, StalNollie, veerledec en 67 bezoekers