Wie gaan er ook nog naar de kerk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:07

Ctal schreef:
Het christendom is in mijn ogen wel tolerant en zeker niet gewelddadig, God keert geweld juist af.
dan heb je heel selectief de bijbel gelezen zeker. de ongelovigen branden toch in de hel?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:19

Yep dat doe je dan zelf, God is wel degelijk barmhartig, en vergevingsgezind, maar hieruit word duidelijk dat je niet alles zo maar kunt doen en laten.Een beetje je hele leven lang iedereen uitmoorden en dan genieten in de hemel?
En nog zou God vergeven als er oprecht berouw is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:22

daar ben ik het dan dus niet mee eens.
tuurlijk kan je spijt hebben als je mensen hebt vermoord, maar imo ben en blijf je dan fout, dus vergeven? no way!

levenslang opsluiten of de doostraf, oke dat heeft weer niets met geloof te maken

maar dat God die mensen vergeeft, en dus toelaat in de hemel

en de ongelovigen (ongeacht of ze wel/niet iets verkeerds hebben gedaan in hun leven) gaan wel naar de hel

lekker krom dan!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:29

Dat is dus barmhartigheid, dat is eigenlijk onbegrijpelijk.Maar nu vat je het op alsof iedereen die moordt in de hemel komt.Dat is niet zo, iedereen die oprecht berouw heeft of er nu kleine of grote dingen verkeerd zijn gedaan kan worden toegelaten.Net als bij t verhaal van de kruisiging.
Ik zou die mensen ook levenslang opsluiten, maar God kan nog zo barmhartig zijn dat ze wel in de hemel komen, mits er maar diep berouw is.

Het is neit zo dat als ik hannibal ben en ik zeg ik ben christelijk en lees in de bijbel dat ik dan nog word opgenomen in de hemel, je overtreed wel de geboden van God.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:30

En ieder mens doet dingen verkeerd, al denk je alleen maar GVD dan is het voor God even erg, als wanneer je het zegt.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:42

Ik begrijp wat je wilt uitleggen Ctal, ik ben zelf ook Katholiek opgevoed, maar sta er geen 100% achter. (ga niet naar de kerk, geloof op m'n eigen manier en geloof de dingen die voor mij de moeite waard zijn en niet omdat het net in dat geloof past)

Waarom? Sommige dingen komen nogal krom over soms, is het niet zoals het in de bijbel staat, dan is het wel over dingen die de Paus vindt dat passen bij het Catholicisme (zoals tegen condoom-gebruik zijn, homo's en homo-huwelijken afkeuren e.d.).
Ik vind hierin de Paus zelfs strijdig met wat er verkondigt wordt: nl. dat voor God iedereen gelijk is)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:44

ik snap ook wat je bedoeld Ctal, maar toch vind ik t een beetje vreemd.

maargoed, ik kan me sowieso niet helemaal vinden in de bijbel(en ja ik hem zowel de kinderbijbel als de gewone bijbel helemaal gelezen)

ik ben op dit moment gelukkig, zonder ergens duidelijk in te geloven.

ik geloof wel dat er 'iets' is, maar wat precies??

ik ben happy zo, en heb daar nu geen geloof bij nodig.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:48

Geloven kun je op vele manieren doen. daar is niet persé een kerk voor nodig. Je hoeft je ook niet te vinden in de verschillende manieren waarop dit uitgedragen wordt.
Wat ik wel flauw vind is dat sommigen geneigd zijn om het slechte van deze wereld af te schuiven op een al dan niet bestaan van het hogere ("als hij wel zou bestaan waarom...."?). Het is nogal makkelijk om de verantwoordelijkheden en daden van de mens af te schuiven op een evt. van hogerhand regerend 'iets'.
Dit doet mij direct terugdenken aan de tekst gezongen door Freddy Mercury (Queen), "Is this the world we created". Imo begrijpt deze man waarom het gaat!
Zelf heb ik mijn eigen manier gevonden om in een bepaald 'iets' te geloven zonder anderen daarmee lastig te vallen want ik vind het net zo storend wanneer anderen de draak steken over het geloof danwel dat sommigen hun visie willen opdringen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:56

Ctal schreef:
God is wel degelijk barmhartig, en vergevingsgezind, maar hieruit word duidelijk dat je niet alles zo maar kunt doen en laten.
weet je wat, lees jij exodus vanavond, en kom dan morgen even terug en zeg dit nog eens. vergeet vooral de passage van de plagen voor de egyptenaren niet te lezen.

ik ben het wel met eyes eens in de zin dat een kerk niet per definitie nodig is. het is toch iets wat vanuit jezelf komt. maar ik begrijp wel dat mensen met dezelfde ideeen graag samen komen, of dat in een hoop gevallen een geestelijke jou op weg helpt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:01

Eyes schreef:
Wat ik wel flauw vind is dat sommigen geneigd zijn om het slechte van deze wereld af te schuiven op een al dan niet bestaan van het hogere

Ik weet niet of je mij ook bij de groep rekende, maar zo bedoel ik het in ieder geval niet. Ik bedoel, kort gezegd, als God alleen maar goed is, waarom is er dan kwaad?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:10

het kwaad is er volgens mij zodat je daarna het goede weer waardeert....

maar van mij had er een stuk minder kwaad in de wereld mogen zijn!!

al wordt het grootste deel van jet kwaad door de mens zelf veroorzaakt, alleen natuurrampen/aarbevingen/orkanen ed mag God(of wie/wat er dan ook is) onder controle houden!

de mens moet zelf gaan inzien dat hij verantwoordelijk is voor een groot deel van het kwaad op deze wereld, de schuld daarvan kan je niet afschuiven op een ander.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:16

Het wordt niet afgeschoven op God, het gaat erom dat hij het toestaat, dat het gebeurt. Waarom zijn de mensen niet vredelievender gemaakt. Oorlogen bestaan al sinds er mensen zijn. Hoe kwam God erbij om ons zo te schapen.
Volgens mij wordt dit bedoeld.

En nu niet zeggen dat het de schuld van Eva is Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:18

zoals ik al had gepost lis;

1) Hij bestaat niet;
2) Hij is een zielige machtswellusteling die voortdurend bevestiging
nodig heeft;
3) Hij verveelde Zich kapot en wij zijn Zijn computerspelletje;
4) Hij bedoelt het op Zich goed maar het komt allemaal niet zo uit de
verf, misschien door tegenwerking, of doordat Hij het gewoon niet zo
goed kan;
5) Hij heeft een Diepere Bedoeling met alle ellende op de wereld die
wij helaas niet kunnen doorgronden;
6) Hij wilde de wereld helemaal niet scheppen maar het gebeurde per
ongeluk, of Hij werd er wreed toe gedwongen;
7) Hij wist eigenlijk van tevoren helemaal niet zo goed wat er
allemaal zou gaan gebeuren en heeft die bijbel achteraf geschreven,
zodat het net leek alsof hij alles al voorspeld had.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:21

ik vind nummer 3 het mooiste antwoord *LOL*

maar verder heb ik zelf de behoefte niet om er diep over na te denken, het juiste antwoord vind je IMO toch niet...
Ja, ik weet het, het is wat kort door de bocht..

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:28

Ik heb iene miene mutte gedaan Blond
Kom uit op nr 4.

Machie schreef:
maar verder heb ik zelf de behoefte niet om er diep over na te denken, het juiste antwoord vind je IMO toch niet...


Ben jij gelovig? Je hebt namelijk wel de juiste instelling. Gewoon GELOVEN. Ik kan dat niet. Moet eerst bewijzen zien.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:29

newforestlover"]
dat doet me denk aan toen ik nog in H.I. Ambacht woonde daar zat ook een 'zwarte kousen school' en die zag je dan op zondag allemaal lopen met een hoedje op een een rok/jurk aan.
[/quote]

zwarte kousen school in ambacht Verward Verward Verward

ik heb wel op een gereformeerde school in ambacht gezeten, en daar moest je wel rokken aan, maar echt geen zwarte kousen of kleren hoor Slim

het is wel zo dat er in ambacht veel mensen wonen die naar een (wat zwaardere) kerk gaan.

mijn rijinstructeur (auto dan he, niet paard Knipoog ), had ook een tijd in ambacht gereden, en hij vertelde dat het grootstte deel vertelde later niet meer te gaan als ze uit huis waren. maar wij gingen eerst ook naar die kerk, en ik moet eerlijk zeggen, die kwam me ook m'n keelgaten uit. strenge sociale controle, en de dominee preekte je alleen maar de hel in.
nee daar zou ik ook niet mijn hele leven naar willen luisteren

[quote="Natalie schreef:
Sommige dingen komen nogal krom over soms, is het niet zoals het in de bijbel staat, dan is het wel over dingen die de Paus vindt dat passen bij het Catholicisme (zoals tegen condoom-gebruik zijn, homo's en homo-huwelijken afkeuren e.d.).
Ik vind hierin de Paus zelfs strijdig met wat er verkondigt wordt: nl. dat voor God iedereen gelijk is)


(de meeste) catholieken geloven heel anders dan protestanten
die aanbidden maria niet, geloven niet in een vagevuur (tussen hemel en hel in, je nabestaanden kunnen dan hard bidden of je naar de hemel kan), en zo zijn er nog een aantal grote verschillen.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:31

lis"]
[quote="Machie schreef:
maar verder heb ik zelf de behoefte niet om er diep over na te denken, het juiste antwoord vind je IMO toch niet...


Ben jij gelovig? Je hebt namelijk wel de juiste instelling. Gewoon GELOVEN. Ik kan dat niet. Moet eerst bewijzen zien.
[/quote]

Nee, ik geloof niet Haha!
geloof pas als ik het heb gezien, maar ga er geen energie in steken, het zien zal ik waarschijnlijk toch niet...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:32

Ik geloof niet, ik weet. Voor mij staat vast dat God er is. In welke vorm? Ik denk niet de zo geliefde oude man met witte baard. Het maatk mij ook niet uit. Hij is er en daar gaat het om.

Ga ik naar de kerk? Nee. Waarom niet? Omdat ik niet in religie geloof. Ik geloof in God en niet in de dingen die ons opgedrongen worden. Geen christendom, geen katholicisme en geen boedhisme en islam en wat nog meer voor mij. Ik geloof vanuit mijn hart. Want in je hart zit je liefde voor God. Daar zit hij. Want God is namelijk altijd bij jou ongeacht waar je bent. Hij heeft je lief en accepteert je, ongeacht hoe je bent en of je nou hetero, lesbisch, homo of whatever bent. Hij gelooft in jou. De kerken accepteren je niet zoals je bent. ALs je doet zoals zij verlangen dan ben je een waardig gelover volgens hen.

Bega je een zonde? Vroeger kocht je een aflaat. Moest je wel geld voor hebben maar dan was je ook weer zondenvrij voor de kerk. Voor een arme donder niet te doen. Alsof God naar rijk of arm zou kijken? Hij kijkt niet naar je portemonnee, hij houdt van je zoals j ebent, zoals je in je hart bent en niet zoals je portemonnee is.

Oorlogen? Hoe verdrietig ook maar zoveel oorlogen worden in naam van God gevoerd. En het gaat er bij mij niet in dat God dit zo gewild heeft.

Waarom er dan toch zoveel leed is? Tja, dat antwoord heb ik ook niet. En ook niet overal hoeven antwoorden voor te zijn. Niet alles hoeft voor mij verklaarbaar te zijn. Ik heb dingen moeten meemaken en doormaken die voor mij duidelijk genoeg bepalen dat hij er is en van me houdt.

Tja, zo denk ik er over. Ik klink een beetje als een EOér maar dat komt omdat God veel voor mij betekent. Bidden doe ik niet, ik heb gesprekken met God. En niet echt bewust dagelijks maar ik denk wel dagelijks aan hem.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:33

Oh trouwens. Een kleine aanvulling. Als je de geschiedenis ingaat (de film de Tien Geboden kijken helpt al) dan wordt gezegd 'gij zult geen beelden aanbidden'. En wat zie je vervoglens in kerken? Het ene beeld na het andere. Verward

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:34

lis schreef:
Het wordt niet afgeschoven op God, het gaat erom dat hij het toestaat, dat het gebeurt. Waarom zijn de mensen niet vredelievender gemaakt. Oorlogen bestaan al sinds er mensen zijn. Hoe kwam God erbij om ons zo te schapen.
Volgens mij wordt dit bedoeld.

En nu niet zeggen dat het de schuld van Eva is Knipoog


God heeft ons geschapen met een wil, en niet als robotjes die alleen maar automatisch 'halleluja' roepen als ik het even zo mag zeggen Bloos Bloos!
Als hij alles tegen zou houden zodra we wat slechts willen doen, zouden we geen wil meer hebben zegmaar (vaag uitgelegd Verward )

Zo denk ik erover tenminste

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:35

Fasel schreef:
Oh trouwens. Een kleine aanvulling. Als je de geschiedenis ingaat (de film de Tien Geboden kijken helpt al) dan wordt gezegd 'gij zult geen beelden aanbidden'. En wat zie je vervoglens in kerken? Het ene beeld na het andere. Verward


dan ben jij zeker alleen maar in catholieke kerken geweest Verward
catholieken aanbidden beelden, protestanten niet

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:42

Romkabouter"]
[quote="Eyes schreef:
Wat ik wel flauw vind is dat sommigen geneigd zijn om het slechte van deze wereld af te schuiven op een al dan niet bestaan van het hogere

Ik weet niet of je mij ook bij de groep rekende, maar zo bedoel ik het in ieder geval niet. Ik bedoel, kort gezegd, als God alleen maar goed is, waarom is er dan kwaad?
[/quote]

Nee joh, ik bedoelde jou daar helemaal niet mee Lachen . Ik weet niet of God alleen maar goed is. Naar ik heb begrepen zou God de mens geschapen hebben naar zijn evenbeeld. Dit houdt in het goede maar ook kwalijke elementen zoals hebzucht, afgunst enz. waaruit weer andere kwalijke handelingen volgen zoals agressie, moord en mishandeling. Persoonlijk vind ik dat, indien er kwaad geschiedt, dit de verantwoordelijkheid van de mensheid is.
Ik weet dat het voor mij makkelijk praten is. Ik ben niet de ouder wiens kind vermoord is en zich in wanhoop de vraag stelt "Waarom? Waarom heeft God dit laten gebeuren"?
Wat ik er mee probeer te zeggen is dat de vraag neerleggen bij het geloof, ongeacht of dit vanuit het kwade maar zeer zeker ook vanuit het goede gebeurt, mij te eenvoudig lijkt. Persoonlijk denk ik dat dit bij de mens in zijn algemeenheid, welke is onderverdeeld in individuen in een sociaal stelsel, neergelegd moet worden. Het goede hoeft niet van God te komen, kan je ook van de medemens of zelfs van jezelf krijgen, zo ook het kwade.
Indien aanwezig: Hemel en Hel wordt niet door een evt. God gecreëerd maar door jezelf afhankelijk hoe je met diverse omstandigheden omgaat (imo).
Wat er in the afterworld gebeurt is slechts gissen of... geloven. Het hangt er maar vanaf vanuit welk geloofsstandpunt je het bekijkt. De één gelooft in een hemel, de ander gelooft in een (door)evolutie naar een perfecter wezen (of andersom).
En toch... blijft mij steeds de tektst van dat liedje achtervolgen (Is this the world we created-Queen).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:45

Een paar pag. terug schreef ik het volgende:
Citaat:
Ik geloof wel in god, niet in het instituut kerk; ik ga er dan ook niet (meer) heen.


Wat Fasel hierboven geschreven heeft, is precies zo als ik het bedoelde!
Goed verwoord!!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:47

Ik vind de verwoording van Fasel ook heel erg sterk!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:52

ik niet, ik vind het namelijk geen basis voor verlichting, het geeft geen reden voor bestaan, geen reden voor het lijden geen uitweg tot iets beters. sorry fasel maar in een eigengemaakte "religie" daar geloof ik niet in. het haalt het niet bij de filosofie van bv. het zen-boeddhisme.