Wie gaan er ook nog naar de kerk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:07

ja, babies worden in zonde geboren. Maar dat verkondigt een moderne katholieke kerk echt niet meer hoor. Daar kun je toch niet meer mee aankomen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:12

Desiree schreef:
de bijbel en de koran is in veel opzichten hetzelfde. Het loopt allemaal al paralel met elkaar, en de namen zijn hetzelfde, met dat verschil dat de ene naam joods is gespeld en de andere arabisch.
de koran en de bijbel zijn niet zozeer gelijk aan elkaar, maar ze erkennen beide het oude testament en daarmee de leefregels die daar zijn opgesteld. de koran en het het nieuwe testament zijn niet parallel aan elkaar, dat kan ook niet omdat de koran 500 jaar geschreven is en afspeelt na JC.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-09-03 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:26

Geweldig, zowel de Islam als het Jodendom passen bij mij *LOL* *LOL* *LOL*

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:29

ik had Islam, Boeddhisme en Humanisme Haha!

Ann

Berichten: 13326
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:36

Ik ga voor het Boeddhisme Lachen
Er zitten wel erg onzinnige vragen bij Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:43

SuperPepeijn schreef:
ik niet, ik vind het namelijk geen basis voor verlichting, het geeft geen reden voor bestaan, geen reden voor het lijden geen uitweg tot iets beters. sorry fasel maar in een eigengemaakte "religie" daar geloof ik niet in. het haalt het niet bij de filosofie van bv. het zen-boeddhisme.


SP, bedoel je daarmee dat men zich aan "geloofsregels" hoort te houden om tot een (eigen) oprecht geloof te behoren?

Wat nu als je respect het voor je medemens en al wat leeft? Daarbij komen ook bepaalde principes, welke deel uitmaken van je persoonlijkheid en ervaringen. Ik denk dat men met name door de ervaringen en de levenslessen hieruit, tot een eigen religie zal komen. Ik heb de mijne gevonden, doch ik ben zeker nog niet uitgeleerd....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:20

tyrza, niet zozeer de regels maar de filosofie, dus de reden waarom die regels er zijn, daar shiet het aan te kort bij het zgn. "eigen geloof". bv. waarom je in het zen-boeddhisme je moet houden aan bepaalde richtlijnen en aan meditatie moet doen om zo tot verlichting te komen.

dat je met zo'n eigen geloof fijn kan samenzijn met de rest van je omgeving, daar ben ik wel van overtuigd, maar het geeft geen oplossing voor het lijden en ook geen zicht op iets beters en geen antwoord op "wat is mijn doel hier?". en dat is waar het in de religie allemaal om draait.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:54

mijn mening is dat je geen regels nodig hebt om je eigen mens te vormen. Wie bepaalt nou dat ik moet leven volgens bepaalde regels? Ik heb geen zen-boedhisme nodig om tot verlichting te komen hoor. REgels heb je in het verkeer en in een samenleving. Gedragscode ok. Je bent beleefd en gedraagt je naar maatstaven. Maar je eigen ik vorm je niet met regels.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:01

klinkt erg rebels hoor fasel, maar jij moet je ook houden aan regels, die in onze maatschappij grotendeels afgeleid zijn van het christendom.

ik vraag me af hoe je kan terugvallen op jouw eigen religie als er grote tegenslagen zijn in je leven. voorziet jouw religie je in die behoefte dan?

ik denk ook dat we een verschillende betekenis geven aan het woord verlichting.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:08

Ik denk dat jij niet wilt weten hoe ik terug kan vallen op mijne igen geloof in God. Ik denk ook niet dat je je realiseert wat ik al allemaal heb moeten doormaken. Kan je je ookn iet realiseren want dat weet je niet. MAar kortgezegd met een vader die je dood wil rijden, een familie die zich aan verslavingen ten onder werpt, je moeder met huidkanker (gelukkig weer helemaal goedgekomen) vluchten voor de dood etc etc. mag je wel zeggen dat ik heel wat tegenslagen heb moeten doorstaan. En dit is niet alles wat ik hier noem. Dus ja, mijn religie voorziet me zeer zeker. Na alle ellende heef tnog geen kerk of religie mij kunnen voorzien in die behoefte. Mijn eigen manier wel.

Ik denk dat we zowieso verschillend zijn Knipoog. Misschien gewoon respecteren?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:14

ps. Ik zeg niet dat ik me niet aan regels moet houden SP. Ik wee tniet zo goed waar je dat nu weer vandaan haalt. Maar in mijn manier van geloven ben ik vrij en heeft niemand het recht mij dat op te dringen. Nogmaals, dat waar jij je prettig in voelt doe jij, waar ik me prettig in voel doe ik. Waarom isdat voor jou zo moeilijk?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:16

Ik ben het hierin wel met Fasel eens...

Ik denk niet dat de regels of zich iets uitmaken voor of je gelooft of niet... Als je op je eigen manier gelooft, dat is toch waar het uiteindelijk om draait... geloven. Niet direct waarin, welke regels enzo... Maar dat je gelooft...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:19

wat of waarin geloof je dan? volgens mij is het dan meer een levenswijze dan een geloof of "eigen geloof" zo je wilt.
Fasel schreef:
Nogmaals, dat waar jij je prettig in voelt doe jij, waar ik me prettig in voel doe ik. Waarom isdat voor jou zo moeilijk?
hoe kom je erbij dat dat moeilijk is voor mij? wat je doet moet je zelf weten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:25

fasel, je zegt dat je "eigen ik" niet vatbaar is voor regels van buitenaf, of dat je die iig niet nodig zou hebben. maar dat heb je mis, tenminste ik ga bv. voor het gemak ervan uit dat je voorstander van monogamie bent. dat heeft zijn oorsprong in maatschappelijk-religieuze regels.

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:28

runningkawa schreef:
Citaat:
Nee
Als god zon toffe peer was, waarom dan zoveel leed in de wereld?
Hij is oppermachtig en heeft alles in de hand, nou als hij dat allemaal rustig af kan gaan zitten kijken, komt hij bij mij in vergelijking aardig dicht in de buurt van Hitler.
Pas als hij voor me staat en daar uitleg aan kan geven die zinnig is, kom ik pas weer op zondag in de kerk.


Dat is nou precies de reden waarom ik niet in god geloof (welke dan ook). Lachen Als die er wel was zou de wereld wel beter in elkaar steken (meer evenwicht)en zou de mens niet voor zoveel verwoesting zorgen (lees het kappen van bossen, walvisvangst, olifantenjacht, (dieren)mishandeling, mensensmokkel, armoede in de derde wereld, oorlog en alle andere ellende door de mens veroorzaakt)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:35

SuperPepeijn"]
wat of waarin geloof je dan? volgens mij is het dan meer een levenswijze dan een geloof of "eigen geloof" zo je wilt.
[quote="Fasel schreef:
Nogmaals, dat waar jij je prettig in voelt doe jij, waar ik me prettig in voel doe ik. Waarom isdat voor jou zo moeilijk?
hoe kom je erbij dat dat moeilijk is voor mij? wat je doet moet je zelf weten.
[/quote]

Ik geloof gewoon heel simpel in God. Wat is daar nou zo moeilijk aan? Ik geloof alleen niet in religie, in welke vorm dan ook, die mij zou moeten vertellen op welke manier ik in god zou geloven. Zij kunnen voor mij niet bepalen op welke manier ik 'goed' in God zou geloven. Goed zijn zit in je hart, moet je zlefstandig in zijn en het zit niet in een regel.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:39

SuperPepeijn schreef:
fasel, je zegt dat je "eigen ik" niet vatbaar is voor regels van buitenaf, of dat je die iig niet nodig zou hebben. maar dat heb je mis, tenminste ik ga bv. voor het gemak ervan uit dat je voorstander van monogamie bent. dat heeft zijn oorsprong in maatschappelijk-religieuze regels.


Mijn manier van geloven is niet vatbaar voor regels van buitenaf. Mijn persoonlijkheid is van mij en niet van regels van buiten. Mijn normen en waarden hangen wel gedeeltelijk af van regels. Ik pas mij aan. Ik ben beleefd, help oudere mensen waar nodig, ben vriendelijk. Maar mijn geloof is van mij en zit in mijn hart. Daar blijft een ander van af.

Voor wat je vraag betreft over monogamie. Ja, ik ben voorstander van monogamie. Maar had ik tegenstander geweest dan is er ook een religie die dat zijn oorsprong geeft. Dus zo kunnen we wel door blijven gaan.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:42

Ook ik ben christelijk opgevoed en ga bijna wekelijks naar de kerk. Waarom? Ik kan het niet uitleggen. Ik ga eigenlijk met Fasel mee. Ik geloof wel dat God er is, maar echt alle regels en verplichtingen die de kerk ons oplegt, daar ga ik niet in mee. Ook ik heb een soort van eigen geloof. Ik pluk van alle kanten wel wat dingen af. De Bijbel is een mooi boek, maar hoe dat alles te verklaren valt met het verleden van de aarde enzo, ik weet het niet en heb geen behoefte alles verklaard te hebben. Zo kan ik voor dingen zijn waar de kerk op tegen is, jammer dan. Of God werkelijk bestaat? Ik weet het niet, ik GELOOF van wel. En ja, ik rijd mijn paard op zondag.

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:46

Sterre schreef:
Zat vanavond toevallig naar het programma Spiritus van de NCRV te kijken. Op hun HP kun je de religie test doen en kijken welk geloof of stroming, het beste bij je past !!
www.ncrv.nl/spiritus


Lachen Ik heb de test gedaan (ik hang geen geloof aan) en er kwam uit dat "humanisme" het beste bij me past Verward Wel grappig dat je zo'n test kunt doen. Klopt het ook voor iedereen? Scheve mond Haha!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:50

Nee, boerinneke bij mij klopte er geen drol van! Ik heb hem al een tijdje terug gedaan, maar vond het maar een rare test, met vage vragen en nog dommere antwoorden. Inderdaad wat eerder al gezegd wordt: wat ligt er op je barbecue en dan over heilig vlees beginnen. Verward

Ik vind het jammer dat een aantal mensen maar het argument blijft gebruiken: als er een God was, waarom is er dan zoveel leed op de wereld. De visie die christenen daarop hebben wordt al uitgelegd in dit topic, hoor.

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 16:58

Kinta schreef:
Citaat:
Nee, boerinneke bij mij klopte er geen drol van! Ik heb hem al een tijdje terug gedaan, maar vond het maar een rare test, met vage vragen en nog dommere antwoorden. Inderdaad wat eerder al gezegd wordt: wat ligt er op je barbecue en dan over heilig vlees beginnen. Verward

Ja vage vragen idd. Knipoog

Citaat:
Ik vind het jammer dat een aantal mensen maar het argument blijft gebruiken: als er een God was, waarom is er dan zoveel leed op de wereld. De visie die christenen daarop hebben wordt al uitgelegd in dit topic, hoor.
Ik heb er een stel gelezen. Ik ben alleen nog niet alle pagina's doorgewerkt. (Kost toch best wat tijd en dat vindt m'n baas minder...) Bloos
Persoonlijk deel ik die visie niet, ik geloof niet in god en niet in de bijbel. Maar even goeie vrienden. Iedereen moet geloven waar ie zich goed bij voelt. Ik zal de laatste zijn om een ander daarover te be- of veroordelen... Knipoog Ik denk wel dat je ziel verder gaat, maar dan in een nieuw leven of iets dergelijks. Hoe ik me dat precies moet voorstellen weet ik niet. Maar hey, daar kom ik vanzelf een keer achter, niet waar? Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:09

Fasel schreef:
Goed zijn zit in je hart, moet je zlefstandig in zijn en het zit niet in een regel.
maar fasel, wat is dan hetgene dat voor jou "goed" definieerd? volgens jou is monogamie "goed", maar je vindt dat goed, omdat onze samenleving hier in NL zo in elkaar zit. als jij in arabie was geboren, had jouw "ik" daar weleens anders over gedacht.

het is niet alleen iets voor jou, je hoeft je dus niet aangevallen te voelen, maar voor alle bokkers in dit topic. ze hebben religie/levenswijze/of hoe je het ook wilt noemen gekozen omdat hun omgeving deze normen en waarden overgebracht hebben. het is dus imo niet iets van jezelf maar iets van je omgeving.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:23

SuperPepeijn schreef:
ze hebben religie/levenswijze/of hoe je het ook wilt noemen gekozen omdat hun omgeving deze normen en waarden overgebracht hebben. het is dus imo niet iets van jezelf maar iets van je omgeving.

En als je op latere leeftijd zelf (dus niet door je ouders) voor een religie kiest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:32

Sinds wanneer is Humanisme iets wat als religie opgevat kan worden, vraag ik me zo af.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:46

precies lov, de zgn. eigengemaakte religies hier, zijn volgens mij gewoon vormen van humanisme. dat is geen religie, maar een levensbeschouwing.

ik begrijp daarom de functie van "God" in fasels' vorm ook niet. god is iets dat aanbeden wordt omdat hij zorgt voor verlossing van het aardse lijden. daarbij stelt Hij een filosofie met regels. zolang je je daaraan houdt, komt het helemaal goed met je, volgens Hem.