Winterjas kopen (bont-verhaal)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Winterjas kopen (bont-verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 22:38

Ik stond in de Inwear een hele mooie jas te passen (tweed met een nepbontkraag) waarbij ik tegen mijn vriendin zeg: Dat heb ik ook bij mijn bontjas, dat voelt zo lekker! Waarop zij onmiddelijk uitroept: eeeew heb jij een bontjas? Dierenbeul!!!
Slapen

Ik heb er twee, twee hele mooie die ik geerfd heb van mijn oma. Ze zijn me erg dierbaar Lovers en ik geniet er absoluut van. In mijn ogen kan ik ze beter dragen dan dienen ze nog ergens voor, zeg maar.

Maar voortaan zeg ik denk ik maar tegen iedereen dat ze nep zijn... Bloos geen hond die het onderscheid ziet en scheelt mij weer dit soort gezeur Knipoog
Of is de gemiddelde bokker ook van mening dat je een dierenbeul bent als je bont draagt (een gegeven jas, ik zou het zelf niet kopen)?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:02

Eerlijk gezegd kan ik me daar helemaal niet zo druk om maken.. mensen die een bontjas dragen. Mijn moeder heeft ook nog een bontjasje van heeeel vroeger in de kast hangen, ik erf hem waarschijnlijk aangezien die een aardig fortuintje heeft gekost Schijnheilig Nee ik kan er niet zo mee zitten hoor. Ik koop verder geen dingen met bont, maar toch..

"What we call human nature, is actually human habit.."

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:05

Ik ben anti-bont, vind het niet nodig om dieren te laten lijden voor mijn plezier. Kan me wel voorstellen dat de jassen van je oma je dierbaar zijn hoor, als ik de bontjas van m'n moeder had ge-erfd zou ik er ook zuinig op zijn, maar ik zou hem nooit dragen.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 07:57

Ik kan er niet boos om worden hoor... Als je een bondjas wil dragen, dan doe je dat toch? Als je ze ge-erfd hebt, zou ik er idd zuinig op zijn

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:01

Vind 't meer afhangen van de omgeving. Als 't erg koud is, zijn de jassen met zo'n kunststoflaagje niet goed genoeg. Kunnen namelijk bevriezen en breken. Heeft een collega van me een keer gezien. *schouderklopje* *krak*. Als 't is om jezelf warm te houden, ok. Maar om rijk over te komen (*neuriet een bepaald liedje van Urbanus* Knipoog ). En een erfenis is weer anders, die jassen ed zijn vaak al redelijk oud en het houden/fokken van dieren ging toen sowieso heel anders. Mijn moeder heeft ook nog ergens een konijnenbonten mof (handenwarmer) liggen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:37

Sorry maar ik ben en was altijd al anti. Ben op een nertsenfarm geweest en het is afschuwelijk. Verder heb ik me er voor een project goed in verdiept.
De nersten hebben het van alle pelsdieren nog het beste, kan je nagaan.
Nee, als er iets anders voor handen is dan geen bont in een welvarend land als Nederland.
En als vóór bent, heb ik liever dat je er ook voor uitkomt. Ieder zijn eigen mening namelijk, en die kan je van elkaar toch respecteren?

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:38

Ik ben dus absoluut tegen bont! Er zijn prima alternatieven en het wordt op een zeer dieronvriendelijke manier "geproduceert'. Nee ik heb er echt moeite mee, zeker als je nieuw bont koopt.

Dat jij ze heb geerfd, dat vind ik wel anders. Ik zou ze niet aandoen, ik wil gewoon nieet met bont geassocieerd worden, maar dat is persoonlijk. Ik vind het ook echt heel lelijk...
En ja, dan krijg je de leerdiscussie weer, ik heb ook leren schoenen enz. Als er een goed alternatief zou zijn, ook voor mijn paardespulletjes zou ik niet perse leer hoeven, ik perk dat dus ook zoveel mogelijk in.

Maar iedereen moet het zelf weten, leef er alleen een beetje bewust mee.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:39

Ik ben anti-bont en zal dan ook nooit een bontjas dragen laat staan kopen, aan de andere kant ga ik wel een schapenvachtsjabrak voor mij paard kopen Scheve mond

Gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:23

Zelf zou ik nooit bont dragen, dit omdat het niet nodig is in NL.
het is hier nooit echt koud.
Maar in koude landen blijkt bont toch het enigste wat echt warm houd en is er nog geen ander materiaal uitgevonden wat ook tegen die extreme kou genoeg warmte bied.

Zelf ben ik regelmatig op nertsen farmen geweest en het is er niet zielig.
Niet zieliger dan de ratten en konijnen die bij de mensen thuis gehouden worden, waar kind lief na een week al niets meer aan vind en ze geen aandacht geeft.
Of het 24/7 stal paard
ook het doden is niet zielig, tenminste niet de manier waarop.
Ze krijgen een hele grote overdosis narcose gas, hetzelfde merk als in het ziekenhuis.
Als je pecht hebt overkomt je hetzelfde bij een operatie.

En dieren laten lijden voor je plezier, genoeg paarden die meer lijden dan een nerts
het leer van je zadel en je laarzen ook niet vergten en dat is echt niet alleen maar een rest product.

En bontfokken verbieden in Nl heeft geen nut.
Zolang er vraag naar bont is vanuit de koudere landen, zal er bont gefokt worden.
is het niet in NL dan wel in andere delen van de wereld.
En dan heb ik de fokkerijen liever in NL
Hier zijn omtrend welzijn hele strenge regels, in andere landen zijn er bijna geen regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:18

Ann schreef:
Ik ben anti-bont en zal dan ook nooit een bontjas dragen laat staan kopen, aan de andere kant ga ik wel een schapenvachtsjabrak voor mij paard kopen Scheve mond


Schapenvacht is toch iets anders dan bont hoor! Bestaat gewoon uit de vacht van een geschoren schaap.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:21

Mijn moeder heeft ook bontjassen (die ze ook maar niet meer draagt inmiddels). SJa, zal die jassen ook ooit erven maar ik zal er niet snel mee lopen.

Een schapenvacht Ann, is wel wat anders dan bont. Een schaap wordt geschoren, bont komt van een gedood dier.

Ik vind dat een dier enkel en alleen doden om het vel belachelijk. er zijn goede warme alternatieven. Bont is een luxeprodukt. We kunnen leven zonder luxe. Het is hetzelfde als dierproeven omwille van make up. Niets levensbedreigends en toch moeten er dieren voor lijden.

Leder is een ander verhaal: dieren worden op de eerste plaats gedood voor voedsel, en dan is leder een nevenprodukt.

Zo, zal maar even mensen voor zijn die zeggen dat leer dragen hetzelfde is.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:24

Uhm, schapenbont is vaak ook nog gewoon met vel, dan is het niet anders dan bont.
Je hebt het ook alleen geschoren
Ligt er dus aan wat je koopt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:42

runningkawa schreef:
Uhm, schapenbont is vaak ook nog gewoon met vel, dan is het niet anders dan bont.
Je hebt het ook alleen geschoren
Ligt er dus aan wat je koopt.

Heet dat niet iets van Lammy? Whatever, dat schaap zal niet alleen geslacht zijn voor die vacht maar ongetwijfeld opgegeten. Ik denk namelijk dat vlees zowiezo meer opbrengt dan de schapenvacht/bont.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:44

geen idee hoe het dan heet
heb het nog nooit gekocht
en ook geen idee wat het meeste opbrengt, maar het was maar om aan te geven dat beide bestaat Lachen

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:46

Niet al het bont in nederland komt van nertsen die het hier in ned. relatief goed hebben. Veel bont komt uit china e.d. en is dus van honden en katten en die hebben het heel wat slechter. Worden met een touwtje tegen hun kooi aangebonden tot ze stikken (of niet) en vaak nog levend gevilt.

Er is laatst een docu geweest op TV daar gingen ze uitzoeken hoeveel bont in de nederlandse winkels van honden en katten is. Dat blijkt toch behoorlijk wat te zijn.

In een winkel was een jas te koop, de winkeliers weten niet eens wat ze verkopen (of willen het niet weten). Na dna tests bleek het om een mooi jasje van een mechelse herder te zijn. En dat alles om mooi te zijn, want wees eerlijk in nederland hebben we helemaal geen bont nodig.

Ik wil niemand aanvallen (ieder zijn eigen keus) maar ik zou nooit bont dragen. Maar Weet in ieder geval wat je draagt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Axxy, Boheme, Duran123, Es_ther, kiki1976, knockout1, moOby, MyWishMax, santaju, Selente, Vavane, verootjoo, Vinny12511, YandexBot en 172 bezoekers