Drang om alles 10.000x te checken...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 13:18

Ja ik word stilletjes aan echt gek van mezelf!

Ik check veel te vaak of de deur op slot is.
Of de kranen wel dicht zijn.
Of het licht wel uit is.
Of de knopjes van de verdeelstekker wel af staan.
Of het fornuis afstaat.
...

Ik word er helemaal gek van? Het is net of mijn verstand mijn ogen niet meer geloven.

Telkens ik een kraan dichtdoe (voorbeeld), ga ik tot gemakkelijk 10x terug om te zien of ze wel echt dicht is.

Als ik op mijn weide doorrij, gegarandeerd sta ik een kwartier naar alle draden te staren of ze nu écht wel dicht zijn!

Iemand die hetzelfde heeft?

Ik zou graag weten wat het in godsnaam is want hier zie ik mezelf echt geen jaar meer met verderdoen zonder door te draaien ;(

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:19

Mijn vader heeft dit ook en het heet dwangneurose. Het is een ziekte en je kunt er iets tegen doen. Vaak zijn dit medicijnen en/of naar een psycholoog gaan zodat je anders leert denken. Succes!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:21

Daar is een naam voor, het is een dwangneurose. Als je dit echt denkt te hebben, zou ik naar de huisarts gaan, die kan je dan doorverwijzen eventueel.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:21


fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:23

Jep, ik controleer het gas wel 10 X als ik klaar ben met koken, als ik naar bed ga en als ik s' ochtends weer in de keuken kom...
Maar ook de deur wanneer ik wegga, dan trek ik ook een paar ik of de deur wel dicht zit, pak m'n fiets en loop weer terug naar de deur en check nog een keer en soms nog een keer... heel irri soms...
Of het strijkijzer... :)
Ik controleer met name dingen die gevaar op kunnen leveren. Dus ik check geen kranen en ook geen lampen...
Bij mij is het een hele lichte vorm van dwangneurose.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 01-04-11 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:25

Ja een dwangneurose: een nichtje van me heeft het ook, maar met medicijnen goed onder controle te krijgen.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 13:25

Dat was dus net 1 van de dingen die ik NIET wou hebben... Ik heb net een jaar bij een psychologe geweest (ander probleem) en dat was emotioneel zo zwaar dat ik niet nog eens een sessie kan verdragen.

Ik heb het alleen als ik alleen ben. Als mijn partner er is (hij weet ervan) en hij doet de handelingen, dan check ik hem nog 1x maar dan stopt het ook. Ik ben er ook geen hele dagen mee bezig.

Enkel ergens vertrekken, het afsluiten van iets, is enorm moeilijk.

Ben ik elk geval blij dat het kind een naam heeft en dat ik niet gek aan het worden ben...

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:36

chipieke schreef:
Dat was dus net 1 van de dingen die ik NIET wou hebben... Ik heb net een jaar bij een psychologe geweest (ander probleem) en dat was emotioneel zo zwaar dat ik niet nog eens een sessie kan verdragen.

Ik heb het alleen als ik alleen ben. Als mijn partner er is (hij weet ervan) en hij doet de handelingen, dan check ik hem nog 1x maar dan stopt het ook. Ik ben er ook geen hele dagen mee bezig.

Enkel ergens vertrekken, het afsluiten van iets, is enorm moeilijk.

Ben ik elk geval blij dat het kind een naam heeft en dat ik niet gek aan het worden ben...


Een dwangneurose wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties en de verstoringen die deze emoties geven in het energetisch systeem van jouw lichaam.
Je bent absoluut niet gek hoor, het is wel zo wanneer je het onbehandelt laat "kan" het erger worden en wordt het ook steeds moeilijker er vanaf te komen :j

LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:43

Mijn moeder heeft ook wel eens van die dingen. Alleen ik zou het bij haar niet echt dwangneurose noemen. Als we bijvoorbeeld weg gaan: we zitten al in de auto en rijden bijna de straat uit, dan gaat ze twijfelen, heb ik de strijkijzer wel uit het stopcontact gehaald, zit de deur wel opslot, is het gas wel uit? Ze heeft het niet altijd hoor negen van de tien keer gaat ze niet meer terug, maar soms twijfelt ze.

Ik heb het zelf bijvoorbeeld ook wel eens. Ik woon in een flat en heb een scooter die buiten staat. Als ik dan bijvoorbeeld iets uit de kelder heb gepakt en ik loop naar m'n scooter, haal m'n scooter van slot dan loop ik soms ook nog wel eens terug naar binnen om te kijken of de kelder wel dicht is. Met betalen in winkels check ik ook een paar keer of ik mijn pinpas wel in mijn portomonee heb gedaan. En als ik bijvoorbeeld op stal ben geweest en ik ben al thuis ga ik twijfelen: heb ik de poetspullen wel binnen gezet, heb ik de stal wel goed dicht gedaan?

Het is best irritant maarja, je kan der weinig tegen doen.

Baron31

Berichten: 449
Geregistreerd: 07-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:47

ik dacht dat ik de enige was die hier ook last van had, Ik zal het nog gekker maken, ik maak er zelfs fotos van met mijn telefoon zo dat ik zeker weet en kan aantonen dat het echt dicht zit, of geen water uit de kraan komt,

ik wordt er gek van

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 13:49

Baron31 schreef:
ik dacht dat ik de enige was die hier ook last van had, Ik zal het nog gekker maken, ik maak er zelfs fotos van met mijn telefoon zo dat ik zeker weet en kan aantonen dat het echt dicht zit, of geen water uit de kraan komt,

ik wordt er gek van


Heel bizar ben ik vorige week ook op dit idee gekomen maar dat vond ik ZO ver gaan dat ik dat uiteindelijk niet gedaan heb...

Zullen we een club oprichten *D

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:04

Mijn vriend heeft het ook, al wordt het wat minder omdat hij er zelf af en toe ook gestoord van wordt :+

Ik heb het ook, maar dan alleen met het gasfornuis. Tegenwoordig zeg ik hardop (terwijl ik controleer): het gas is uit!
Dan hoef ik het ook niet weer te controleren, want ik ben er dan bewust mee bezig geweest ;)

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:08

Ik heb het ook, maar ik probeer het wel niet dusdanig uit de hand te laten lopen dat ik zelfs foto's ervan ga maken :P
Ben vooral bang voor brand..

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:08

Ik ken het verder niet, maar het lijkt me niet fijn als je dit bij jezelf constateerd.
En hoop dat je de juiste hulp voor kunt vinden om het toch wat leefbaarder te maken.

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:08

ik heb het in huis niet maar bij de paarden wel.
zeker als er een ander bij is, iok wil alles zelf doen om zeker te weten dat het goed gaat.

Als ik weg ga bij de paarden en ze staan buiten moet ik ook van mezelf alles cheken.
hebben ze wel water?? en genoeg?
hek goed dicht?
touw eromheen?
slot erop?
stroom aan?
hooi?

alles dubbel en dubbel cheken.

met me knagers ook als ik weg ga extra goed cheken of halle hokken/kooien wel dicht zijn

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:20

wow, aan de ene kant gek, aan de andere kant goed te lezen dat er nog zo veel mensen zijn die dit ook hebben.

Thuis heb ik er niet zo heel veel last van, maar op stal des te meer....
ik moet soms wel 3 keer alle stallen nalopen om te kijken of ik ze dicht heb zitten en dan nog rij ik wel eens terug omdat ik nog aan mezelf twijfel.
Het is inderdaad vooral met dingen die 'gevolgen' kunnen hebben.
Hou dan ook mijn hart vast mocht ik nog eens kinderen krijgen. :+

Overigens is dingen hardop zeggen vaak wel de oplossing, ik moet dat alleen nog in mijn 'systeem' krijgen.

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:10

och zo heb ik ook dat ik ALLES moet controleren voordat ik weg ga
gas, lampen, stekkers uit het stopcontact..

ik ben als de dood voor brand in huis.. vooral als mijn hond alleen thuis zit.. van mij mag het hele huis afbranden bij wijze van dan) als mijn hond er maar uit is.. daarom heb ik er ook absoluut geen last van als ik mijn hond mee neem

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:16

Ik had het ook. Met gas en deuren controleren. Deed het precies 3 keer hetzelfde. Werd er gek van. Rij ik weg bij de paarden en dan na een paar 100 meter, hup weer terug. Heb het ook met ons maandelijks budget uitrekenen.
Ik heb het zelf aangepakt heb me eigen gedwongen terug te gaan naar 2 keer en na een paar maanden naar 1 keer. Het was niet makkelijk maar werd gek van mezelf. Mijn zusje en vader hebben dit ook in lichte mate.

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:19

fl0wer schreef:
Jep, ik controleer het gas wel 10 X als ik klaar ben met koken, als ik naar bed ga en als ik s' ochtends weer in de keuken kom...
Maar ook de deur wanneer ik wegga, dan trek ik ook een paar ik of de deur wel dicht zit, pak m'n fiets en loop weer terug naar de deur en check nog een keer en soms nog een keer... heel irri soms...
Of het strijkijzer... :)
Ik controleer met name dingen die gevaar op kunnen leveren. Dus ik check geen kranen en ook geen lampen...
Bij mij is het een hele lichte vorm van dwangneurose.


dat van de viirdeur ken ik ja dat doe ik ook
soms als ik twijfel fiets ik gewoon nog trg ook.
verder controleer ik te vaak of de staldeur dicht zit.
:(:)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:30

fl0wer schreef:
chipieke schreef:
Dat was dus net 1 van de dingen die ik NIET wou hebben... Ik heb net een jaar bij een psychologe geweest (ander probleem) en dat was emotioneel zo zwaar dat ik niet nog eens een sessie kan verdragen.

Ik heb het alleen als ik alleen ben. Als mijn partner er is (hij weet ervan) en hij doet de handelingen, dan check ik hem nog 1x maar dan stopt het ook. Ik ben er ook geen hele dagen mee bezig.

Enkel ergens vertrekken, het afsluiten van iets, is enorm moeilijk.

Ben ik elk geval blij dat het kind een naam heeft en dat ik niet gek aan het worden ben...


Een dwangneurose wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties en de verstoringen die deze emoties geven in het energetisch systeem van jouw lichaam.
Je bent absoluut niet gek hoor, het is wel zo wanneer je het onbehandelt laat "kan" het erger worden en wordt het ook steeds moeilijker er vanaf te komen :j


Dat klinkt heel zweverig!!

Een dwangstoornis, oftewel Obsesieve Compulsieve stoornis, is een angststoornis. Je bent bang dat er dingen fout gaan als je iets vergeet, en dat het dan onder jouw verantwoordelijkheid valt.

Je bent dus een heel verantwoordelijk persoon, maar het slaat door.

Het probleem is, alles wat je vaker dan 2x checkt, levert juist meer onzekerheid dan rust op. Na 2x geloof je jezelf niet meer, je kunt niet meer beoordelen of het licht nu echt uit was.

Hier zijn goede behandelingen voor, waardoor je er helemaal vanaf kunt komen, of in ieder geval flink verbeteren. Ik raad je toch aan om naar een psycholoog te gaan, er zijn maar weinig mensen die hier zelf vanaf kunnen komen, en het is zo jammer van de energie die je erin moet stoppen!

Als je meer info nodig hebt, laat maar weten (ik studeer ervoor).

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:07

Citaat:
Een dwangneurose wordt veroorzaakt door onverwerkte emoties en de verstoringen die deze emoties geven in het energetisch systeem van jouw lichaam.

GJ9 schreef:
Dat klinkt heel zweverig!!

Een dwangstoornis, oftewel Obsesieve Compulsieve stoornis, is een angststoornis. Je bent bang dat er dingen fout gaan als je iets vergeet, en dat het dan onder jouw verantwoordelijkheid valt.

Je bent dus een heel verantwoordelijk persoon, maar het slaat door.

Het probleem is, alles wat je vaker dan 2x checkt, levert juist meer onzekerheid dan rust op. Na 2x geloof je jezelf niet meer, je kunt niet meer beoordelen of het licht nu echt uit was.

Hier zijn goede behandelingen voor, waardoor je er helemaal vanaf kunt komen, of in ieder geval flink verbeteren. Ik raad je toch aan om naar een psycholoog te gaan, er zijn maar weinig mensen die hier zelf vanaf kunnen komen, en het is zo jammer van de energie die je erin moet stoppen!

Als je meer info nodig hebt, laat maar weten (ik studeer ervoor).


Volgens mij bedoel je het goed :) maar ik weet hoe OCS werkt en hoe het vaak wordt veroorzaakt, mijn zinnetje vond ik daarom niet zweverig geschreven, zo is bij mij de lichte vorm ontstaan, je krijgt het niet vanzelf er zit vaak iets achter.
Bij mij was de oorzaak onverwerkte emoties, da's niet zweverig maar zoals het is.
Ben geen controlfreak en 't slaat ook niet door, dat is pas wanneer het je leven beheerst en da's bij mij lang niet het geval.
Het is gewoon vervelend, dat het niet vanzelf over gaat daar ben ik ook van op de hoogte.
Ik volg een goeie therapie o.a. hiervoor en ben er erg tevreden over ;)
Sorry als ik arrogant overkom maar je benadert het nogal direct, ik heb maar een hele lichte vorm, doorslaan vind ik dan nogal overdreven klinken.
'T is aardig dat je info aanbied, je bedoeld het ook vast goed maar ik houd 't het liever bij m'n eigen behandeling, vind het erg vervelend als er verwarring ontstaat en ben juist tevreden nu zoals 't gaat ;)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:16

Ik denk dat ik nogal een andere benadering leer dan jij (alleen wetenschappelijk, en daar wordt het energetisch systeem en onverwerkte emoties niet in betrokken).

Verder was mijn post ook aan TS gewijd.

Te veel controleren is bij mij wel doorslaan. Sorry als ik daarvoor andere termen gebruik als jij.

En verder zeg ik ook niets over je behandeling, fijn dat je een goede behandeling voor hebt gevonden! Succes ermee!!

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:28

GJ9 schreef:
Ik denk dat ik nogal een andere benadering leer dan jij (alleen wetenschappelijk, en daar wordt het energetisch systeem en onverwerkte emoties niet in betrokken).

Verder was mijn post ook aan TS gewijd.

Te veel controleren is bij mij wel doorslaan. Sorry als ik daarvoor andere termen gebruik als jij.

En verder zeg ik ook niets over je behandeling, fijn dat je een goede behandeling voor hebt gevonden! Succes ermee!!


No hard feelings hoor ;)
'T leek alleen door je quote meer aan mij gericht dan aan TS.

hipkippie

Berichten: 2217
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Re: Drang om alles 10.000x te checken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:52

Heel herkenbaar!
Ik heb er ook last van, vooral nu ik op mezelf woon is het veel erger geworden.
Ben ook heel erg bang voor brand is huis, dus alles moet gecontroleerd.
Mijn vriend word zelfs soms beetje boos op mij dat ik niet zo achtelijk moet doen ''alles is wel uit'' zegt ie dan.
Heb er ook wel eens aangedacht om naar een psycholoog te gaan, want kan er zelf niet meer stoppen en komen zelfs nieuwe dingen bij.
Een vriendin van mij heeft dit ook gehad, ook erger geworden toen ze op haar zelf ging wonen en filmde op een gegeven moment ook alles.
Zij heeft ook hulp gezocht en is er ook vanaf gekomen, maar ik denk steeds zo ik moet het zelf toch ook kunnen stoppen??

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:56

Ik had t vroeger heel erg en nog steeds met bepaalde dingen (als t bijv m'n dieren aangaat, idd de draden/hekken 10x controleren etc). Het gasfornuis 3x extra controleren enz. Het ligt er bij mij ook aan hoe ik in m'n vel zit; voel ik me goed en zekerder, heb ik t minder. Alleen 'beheerst' t bij mij m'n leven veel minder dan vroeger. En word het steeds minder. Ik heb er nooit gesprekken voor gehad.