jullie mening over vegetariërs

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:19

Natuurlijk ben ik er tegen dat die stierkalfjes doodgemaakt worden. Eigenlijk zou je, als je echt goed bezig wilt zijn, dan ook geen melk moeten drinken. Maar als je en geen vlees, en geen melkproducten eet, kom je toch wel wat tekort. Daarbij blijft het een feit dat voor de melk zelf de koe niet dood gemaakt hoeft te worden.

Nou is het wel zo, dat als er helemaal niemand meer vlees zou eten (wat erg onwaarschijnlijk is) er ook geen, of in ieder geval weinig melk geproduceerd zou kunnen worden, omdat we dan zitten met een overschot aan kalfjes. Als gevolg van de melkindustrie sterven wel dieren, anders zou de melkindustrie niet eens kunnen blijven bestaan. En ja, daar zit ik wel mee.

Draumpje:
Citaat:
vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja


Wat is er mis met schimmels? Paddestoelen zijn ook schimmels, en daar zijn heel gezonde bij.


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:29

Een paard rijden is heel wat anders dan een cavia alleen houden.
Een paard staat in de wei, heeft soortgenoten en daar zijn 'eigen' leven.
Cavia's zijn groepsdieren, maar vaak worden ze alleen gehouden in een hokje van 60 x 40 cm?
Ik heb zelf ook een cavia zitten, maar zoals ik zei, op het moment dat ze kwam, dacht ik er nog niet zo ver over na als ik nu wel doe. Mocht ze het nu ergens beter, met soortgenoten in een grotere ruimte kunnen krijgen, dan mag ze weg.
Ik vind dus een paard rijden en een cavia alleen houden geen goede vergelijking.

Vegetarische producten zijn zeer zeker wel nodig om te eten, je hebt wel vervangends nodig.

En uiteraard is zo'n beestje al een tijdje dood voor hij op je bord komt, maar dat is voor mij geen reden om er niet even bij stil te staan wat er allemaal aan voor af is gegaan...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:33

draumpje schreef:
(...) vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja
en ze zijn als vervanging van vlees niet nodig
ze zijn puur een uitvinding van producenten om uit de vegetarische consument nog eens wat extra geld te pompen


Bij de Natuurwinkels ga jij zeker producten vinden die bovenvermelde nadelen niet hebben!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:34

Ik ben geen vegetariër, maar wel bewust met vlees bezig. Wij eten niet elke dag vlees (niet nodig, en vegetarische recepten zijn vaak ook erg lekker). Ik vind het best als mensen vegetarisch zijn en zal er ook altijd rekening mee houden als iemand anders bij ons komt eten of logeren ofzo. Waar ik echter niet van hou is als men zijn/haar mening bij me probeert op te dringen. IK bepaal of en wanneer ik vlees eet, NIET een ander. Geldt voor alles trouwens, niet alleen voor vlees eten.

Moest van de week nog wel even lachen toen ik gehaktballen aan het maken was, dacht eraan hoe een fanatieke vegetariër een gehaktbal zou noemen. Iets van "in elkaar geprakt gemalen lijk" ofzo? Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:38

Kieffertje schreef:
(...) Maar als je en geen vlees, en geen melkproducten eet, kom je toch wel wat tekort. (...)


Niet waar.
Veganisten kunnen prima overleven.
Eventuele tekorten kun je met supplementen aanvullen
die niet tenkoste van dieren gaan.

Wat denk je trouwens dat je tekort zou kunnen komen?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:41

Botervlieg"]
[quote="draumpje schreef:
(...) vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja
en ze zijn als vervanging van vlees niet nodig
ze zijn puur een uitvinding van producenten om uit de vegetarische consument nog eens wat extra geld te pompen


Bij de Natuurwinkels ga jij zeker producten vinden die bovenvermelde nadelen niet hebben!
[/quote]

Nadeel is dan wel dat je je paard zo'n beetje zult moeten verkopen om je eigen boodschappen te betalen. Vreselijk goed, maar ook vreselijk duur, die natuurwinkels.....

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:42

ik ben zelf al bijna 4 jaar vegatarisch en het bevalt mij heel erg goed... ik doe het omdat ik tegen de bioindustrie ben... ik heb momenteel geen vlees nodig om te kunnen leven... Mocht het nu echt zo zijn dat ik zo ziek zou worden en het wel moest eten, zou ik het wel weer eten... Maar ik vind het niet nodig dat zoogdieren voor mij moeten sterven, terwijl je prima vleesvervangers kan eten... Iedereen moet doen wat hij/zij zich goed bij voelt, en helaas genoeg moet ik mij nog vaak verdedigen waarom ik bewust geen vlees eet... dat snap ik niet, want ik voel anderen ook niet aan de tand waarom ze wel vlees eten.... maar gelukkig maak ik mij niet veel zorgen om de mening van anderen...

ik denk dat het wel goed is om bewust met vlees bezig te zijn, vaak zitten in de dieren nog stoffen die niet goed voor je zijn, zie dioxinekippen etc..

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:02

Martijn, welke ziekte kun jij verzinnen waarbij je met vlees moet genezen? Verward

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:14

Ik heb geen zin om een discussie mee te voeren, dat eeuwige gezeik altijd over wel of niet vegetarisch..

Ik eet alleen geen vlees maar wel vis.. en doe dit ook al zo'n 5 jaar.
Ik wou eerst helemaal niks eten, geen vlees/vis/eieren enzo, maar m'n ouders vonden dat ik wel vis moest blijven eten, om maar iets binnen te krijgen, vis is nl wel heel gezond.. en gezien ik verder absoluut niet van groente hou(eet het wel hoor) eet ik dit..

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten en niet eeuwig moet blijven zeuren, waarom die of die wel of niet vegetarisch is.. Boos! Schijnheilig *LOL*

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:19

Er zal vast wel iets zijn wat je te kort kunt komen als je geen vlees eet, waardoor je ziek zou kunnen worden (moeheid?) Maar dat is heel makkelijk op te lossen en niet speciaal door weer vlees te eten, zolang je goed gezond eet (dus groente, en vervangends) word je echt niet ziek van geen vlees eten..

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:25

Je doet anders lekker mee, denz! Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:35

Botervlieg schreef:
Je doet anders lekker mee, denz! Haha!


Tsjah eigenlijk wel he..., maar ik hou mij nog uiterst in hoor Bloos Schijnheilig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:44

Je bent meer dan welkom op het LUV-topic
(MAKE LOVE NOT WAR!!!) van Fasel, hoor.
Is heeeeeeeeeel fijn daar.

Schijnheilig

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:09

Joyce schreef:
Een paard rijden is heel wat anders dan een cavia alleen houden.
Een paard staat in de wei, heeft soortgenoten en daar zijn 'eigen' leven.
Cavia's zijn groepsdieren, maar vaak worden ze alleen gehouden in een hokje van 60 x 40 cm?
Ik heb zelf ook een cavia zitten, maar zoals ik zei, op het moment dat ze kwam, dacht ik er nog niet zo ver over na als ik nu wel doe. Mocht ze het nu ergens beter, met soortgenoten in een grotere ruimte kunnen krijgen, dan mag ze weg.
Ik vind dus een paard rijden en een cavia alleen houden geen goede vergelijking.

waarom niet? het zijn beide dieren die voor ons plezier gehouden worden.
en er zijn ook paarden die alleen uit hun stal gehaald worden om te kunnen berijden en die niet in een wei staan (zoals de meeste manegepony's) dan heeft een cavia het toch wel beter, die wordt niet gedwongen een ijzeren staaf in zijn bek te doen en een mens op zijn rug te dragen omdat die het leuk vinden om even wat rondjes te rijden.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:33

letten jullie er dan ook op om geen postzegels te likken enzo?

*I am seeing in me now the things you swore you saw yourself*

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:07

Ik ben nu sinds enkele maanden vegetarisch, had er eigenlijk nooit overnagedacht hoe dieren geslacht werden (heel stom eigenlijik) maar ben zo opgegroeid met het idee dat vlees heel normaal is, ben er eigenlijk pas kort geleden echt over na gaan denken. Sindsdien ben ik ook echt op de een van de andere dag gestopt, kon het idee dat ik iets zat te eten waar dieren zo onder lijden echt niet verdragen. Ik heb er soms nog wel moeite mee als ik bijvoorbeeld ene kroket ruik, ben namelijk altijd een echte vleeseter geweest, maar als ik dan aan de dieren denk, weet ik ook zker dat ik nooit te nimmer meer een kroket aan zal raken. Bovendien is dat vegatarische etren ook best lekker!

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:29

Wanneer we alle landerijen die we nu gebruiken voor de begrazing van melk en vlees vee zouden gebruiken voor de teelt van gewassen dan zou het wereldvoedselprobleem in 1 klap opgelost zijn.

Voor de productie van 1 kilo varkensvlees is 8-9 kilo plantaardig voedsel nodig. Bij rundvlees ligt dat omslagpunt al op 10-11 kilo.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:00

draumpje schreef:
vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja
en ze zijn als vervanging van vlees niet nodig
ze zijn puur een uitvinding van producenten om uit de vegetarische consument nog eens wat extra geld te pompen


Dus jij eet ook geen yoghurt, geen kaas, geen paddenstoelen enzo?

Overigens is bijna al het eten gemaakt om de producent geld te laten verdienen, dat is niet voorbehouden aan vleesvervangers.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:02

ankiexxx schreef:
letten jullie er dan ook op om geen postzegels te likken enzo?


Ik koop zelfklevende. Tong uitsteken Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:08

replika schreef:
(...) Ik heb er soms nog wel moeite mee als ik bijvoorbeeld ene kroket ruik, ben namelijk altijd een echte vleeseter geweest, maar als ik dan aan de dieren denk, weet ik ook zker dat ik nooit te nimmer meer een kroket aan zal raken. Bovendien is dat vegatarische etren ook best lekker!


Veel snackbars verkopen al groentekroketten (sommige ook kaaskroketten) en om te doehetzelven heeft Appie ze in de diepvries.

Restaurants hebben soms champignonkroketten.
En als je helemaal wild wordt, dan maak je je vega-kroketten toch zelf? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:11

Miran"]
[quote="draumpje schreef:
vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja
en ze zijn als vervanging van vlees niet nodig
ze zijn puur een uitvinding van producenten om uit de vegetarische consument nog eens wat extra geld te pompen


Dus jij eet ook geen yoghurt, geen kaas, geen paddenstoelen enzo?

Overigens is bijna al het eten gemaakt om de producent geld te laten verdienen, dat is niet voorbehouden aan vleesvervangers.
[/quote]

OK dan!

Bovendien wil je niet weten hoeveel soja verwerkt wordt in andere producten. Knipoog

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:30

Botervlieg schreef:
Bovendien wil je niet weten hoeveel soja verwerkt wordt in andere producten. Knipoog

hihi...is idd zo, gistar hadden we een bbq (ja, met dit weer Scheve mond ) en iedereen wilde natuurlijk mijn vegaburger wel even proeven en de rreactie was: "goh, nieteens zo vies, smaakt gewoon naar een hamburger van de mac!!" *LOL*
(voor degene die het niet weten, daar zit dus ook meer soja in als vlees)

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:34

Botervlieg schreef:
Martijn, welke ziekte kun jij verzinnen waarbij je met vlees moet genezen? Verward


ik bedoel dat ze sommige vitamines of andere bouwstoffen niet binnen krijgt... die kan je niet met vleesvervangers of iets makkelijk vervangen (ik slik liefst geen pillen at all), als je hierdoor ziek zou worden...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:40

Martijn toch!
Alleen B12 is lastig ergens anders in te vinden
Ben helaas vergeten waar het behalve vlees wel in zit,
maar dat is na te zoeken als je werkelijk geïnteresseerd bent. }>

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

martijn

Berichten: 417
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:46

vitamine b12 heb ik een tijdje geslikt omdat ik heel erg last had van vermoeidheid... maar tegenwoordig heb ik er gelukkig geen last van en ben ik vrolijk vegatarier...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Suky en 24 bezoekers