jullie mening over vegetariërs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:45

ik eet ook geen vlees (al 3 jaar niet meer) omdat ik het gewoon onnodig vind dat er varkens, koeien kippen enz. op zo'n walgelijke manier worden behandeld/gefokt omdat 'de mens' deze graag wil eten.
ik moet er wel bij zeggen dat ik wel vis eet, eigenlijk zou ik daar liever ook mee stoppen maar zodra ik langer als een week geen vis eet wordt ik heel ziek omdat ik dan teveel van die voedingsstoffen misloop (ofzoiets) maar de vis die ik eet is dan wel vis die dolfijnvriendelijk in de zee is gevangen en geen fokvissen.

en wat ik al vaker hier op bokt heb gezegt: ik eet pas weer vlees zodra je mensenvlees in de winkel kan vinden Haha!

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:45

tsja..ik vind het prima dat sommige mensen ervoor kiezen geen vlees te eten.
Maar dan vind ik het een beetje wazig dat de meeste wel vis,eieren eten en melk drinken.
De vis wordt toch ook doodgemaakt,en het ei komt ook van die zielige batterij kip,de melkkoe eindigt uiteindelijk toch ook op t slachthuis?

Ik vind het ook vreselijk hoe sommige dieren worden behandeld,en de massaproduktie keur ik helemaal niet goed...maar in de natuur gaat het er ook niet zachtaardig aan toe. Je zou maar zo n zebraveulentje zijn die verscheurt wordt door een leeuw.dat vind ik veel heftiger dan zo n pin door je kop.

maw,ik vind het allemaal zielig,of je nu als vis zijnde kapot geslagen wordt tegen de grond,of als koe een pin door je kop krijgt. of als zebraveulentje levend je buik opengereten krijgt...

Mensen zijn nu eenmaal omnivoren en vlees zullen ze altijd blijven eten.
Ik vind het knap dat sommige mensen het vol houden om geen vlees te eten,zelf houd ik wel van een sappige steak...maar ben te laf om een stuk paardenvlees te verorberen...omdat ik t zielig vind.....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:55

ik be nu iets van anderhalf jaar vegetarier en ik mis het echt niet!! mijn zusje is ook vegetarisch en mijn ouders hebben respect voor onze keus. mijnmoeder moet altijd apart koken. ik voel me ook niet bezwaard als ik bij andere mensen met eten, als er nix vegetarisch is dan eet ik toch gewoon brood!
ik eet wel eieren, maar wel altijd scharreleieren. ik drink ook melk, waarom? omdat een koe niet geslacht wordt om zijn melk, net zoals hij niet geslacht wordt om zijn huid.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:11

marina schreef:
ik eet wel eieren, maar wel altijd scharreleieren. ik drink ook melk, waarom? omdat een koe niet geslacht wordt om zijn melk, net zoals hij niet geslacht wordt om zijn huid.


Beetje krom..je drinkt wel de melk,maar eet het vlees niet....vervolgens trek je de huid aan als jas om warm te blijven..dat is wel oke Verward

En scharreleieren zijn van kippen die misschien 1 vierkante meter hebben om rond te lopen,is misschien niet zo heftig als een batterijkip,maar je moet niet denken dat ze 'gelukkig'door een weitje scharrelen.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:13

Ik ben nu 6,5 jaar vegetariër maar eet sinds een jaar wel weer vis. Eigenlijk omdat ik me vaak wat slap voelde en het idee had dat dit door een bepaald tekort kwam.

Ik eet geen vlees. Niet omdat ik tegen vleeseten ben, maar omdat ik tegen de manier ben waarop er in de gangbare veehouderij oftewel bio-industrie dieren worden gehouden/ vervoerd/ geslacht.

Ik had er totaal geen moeite mee om te stoppen met vlees eten...
Maar hoevaak krijg ik wel niet de vraag 'vind je het dan niet lekker', of 'ach hier zit toch maar een beetje vlees in' of 'gelatine, dat is toch geen vlees?'
Zucht.. zij hebben het duidelijk NIET begrepen.

Nu ik naar Mongolië ga zal ik wel vlees moeten eten (is bijna het enige wat daar gegeten wordt), maar daar heb ik dus geen enkel probleem mee. Hier zijn geen stallen/ kisten/ kooien en geen slachthuis, maar gezellig grazende kuddes met een herder Lachen

En als ik terugkom, vrees ik dat al de vreselijke westerse praktijken nog niet uitgebannen zijn.

Dus dan blijf ik vleesloos, eet zoveel mogelijk graseieren en biologische producten

En ik vind vegetarische producten meestal minder lekker dan vlees, maar omdat ik achter mijn standpunt sta heb ik er totaal geen probleem mee om het te laten staan, net als bijna al het snoep (gelatine)

In al die jaren ben ik er juist met steeds meer afschuw tegen aan gaan kijken, en schaam me zeker niet! als ik bij anderen eet. Ik respecteer dat zij vlees eten, waarom zouden ze mij dan ook niet kunnen respecteren?

Ieder zijn eigen keuze, als deze maar weloverwogen is.
Het ergste vind ik dat de gemiddelde mens er bijna niet tot nooit bij stilstaat. Of ach wat zielig roept maar dooreet... Lips are sealed

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:22

Goh ik eet denk ik al 4 jaar of langer geen vlees meer.. Ik raak het zelfs niet aan, ik vind het echt erg als ik naar de slager moet en er hangt een koe, volgespoten om haar zo dik mogelijk te krijgen..

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:54

Elise schreef:
En ik vind vegetarische producten meestal minder lekker dan vlees, maar omdat ik achter mijn standpunt sta heb ik er totaal geen probleem mee om het te laten staan, net als bijna al het snoep (gelatine)


eet je wel de vegetarische producten? want in veel van die producten wordt de maagwant van een koe gebruikt als bindmiddel, komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als dat wat in snoep zit.

even voor de duidelijkheid: vegetariër eet geen vlees, veganist gebruikt helemaal geen dierlijke producten(zijn ook tegen paardrijden, dus veel zullene r hiervan niet op bokt zitten Knipoog )
veel mensen begrijpen het verschil hier tussen niet en kunnen vaak ook niet begrijpen waarom ik geen vlees eet maar wel leren schoenen draagt, eieren eet, melk drink enz.

en nog iets wat veel mensen in mijn omgeving niet (willen) begrijpen: de meeste eieren zijn niet bevrucht, dus het is niet zo dat je door een ei te eten voorkomt dat er een kip geboren wordt...een kip moet zijn ei kwijt...of er nu een haan is langs geweest of niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 01:04

Ik ben een jaar of 15 echt streng vegetarier geweest. Nu eet ik heel zelden een stukje vlees [ik lust niet zo veel]. Maar dan alleen biologisch vlees van de scharrelslager. Als ik dan vlees eet wil ik graag vlees van een dier dat een dierwaardig bestaan heeft gehad en met respect is behandeld en in zijn vertrouwde omgeving met een minimum aan stress wordt geslacht.
Daar staat dan tegenover dat een kilo rundergehakt van de Bio-scharrelslager iets van E 18,- kost en dat heb ik er graag voor over [2 keer per jaar Lachen]

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 01:28

Ik zelf ben ook vegetarier nu een half jaar. Ben toen ik 7 jaar was ook een jaar vegetarier geweest maar kreeg toen teweinig binne waardoor ik ziek was geworden van de dokter terug vlees moest eten. Nu eet ik genoeg vervang producten.
Ik eet graag vegetarische producten er bestaat zelf vege videe echt jamie Vingers aflikken

Ik ben vegetarier geworden omdat ik het echt zielig vind hoe de slacht dieren gekweekt, vervoerd en geslacht worden, echt onmenselijk en gevoeloos!!!

Ik heb niets tegen mensen die vlees eten, maar ze moeten me niet konstand lastig vallen met
*proef toch eens het is toch lekker*
*wat maakt dat nu uit dat jij geen vlees eet er eten zo veel andere mensen vlees*
enz enz
laat me toch doen!!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 03:15

Vleeseters heten agressiever te zijn (door de extra adrenaline die ze via de gedode dieren binnen krijgen, meen ik) dan vega's.

Ik ben opgegroeid in een omgeving waar vegetarisme heel normaal is
(basisschool op humanitaire grondslag, kennissen van ouders, vega verkering), dus het was voor mij niet bijzonder om vega te worden.

Wat ook geholpen heeft is dat ik als 8-jarige elke dinsdagmiddag naar het slachthuis moest om pens voor de hond te halen.
Dan moest ik vaak een half uur of langer wachten tot die pens beschikbaar was (koe leefde nog).
Wat ik daar niet aan dierenleed voorbij heb zien komen...
Echt niet fijn voor m'n tere kinderziel. Verdrietig

Ik gebruik beperkt eieren (vind eivrije mayo niet te pruimen! Haha!) en zuivel en doe al jaren met schoenen die ik bij The Vegetarian Shoe Shop in Brighton gekocht heb (echt een feestwinkel!).
Vega schoenen kun je ook per postorder bestellen.
Kunststof zadels bevallen me prima en leer van hoofdstellen
onderhoud ik goed, dus dat gaat heel lang mee.

Er zijn nog maar weinig restaurants waar je als vega niet mee kunt eten.
Als ze niks op de kaart hebben, dan fikst de keuken meestal wel wat voor je. En niet zelden iets waar je carnivore disgenoten met jaloerse blikken naar zitten te kijken (LOL !!).
Of je neemt gewoon 2 of 3 voorgerechten.

Restaurants die het flikken om van voorbereide gerechten vlees of vis af te halen en me die dan als 'vega' serveren, die kunnen wat beleven met mij. Dan produceer ik zelf adrenaline genoeg. Haha!

Wie z'n stukkie vlees niet wil missen kan kiezen voor scharrelvlees.
Viseters zou ik willen waarschuwen voor produkten uit de kweek-industrie.
Da's je reinste bio-industrie, dus ook niet echt gezond.

En wie nu nog roept dat je vlees nodig hebt, die heeft - sinds het stenen tijdperk - echt wat aan kennis omtrent voeding gemist. Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:44

Ik vind vlees erg lekker en kan niet zonder, omdat ik al die vleesvervangende producten gewoon om te Misselijk vind. Mijn moeder is wel vegetariër en helaas kookt ze ook wel eens voor ons allemaal vegetarisch, maar dan vind ik het eten echt niet lekker.
Ze haalt voor ons meestal wel biologisch vlees, ik zelf doe dat als ik in Utrecht zit meestal niet, dat kan mijn studentenportemonnee niet hebben.

Mijn toekomstideaal voor later is om in mijn eigen weitje ieder jaar een kalf op te nemen, lekker te laten scharrelen en na een jaar of twee ofzo te laten slachten. Dan weet ik dat ik echt scharrelvlees eet en dat het diertje een goed leven heeft gehad. Alleen, dan moet ik wel eerst dat boerderijtje vinden, waar ik de ruimte voor dat kalf heb, dus het zal wel een toekomstdroom blijven, denk ik.

Als wij met z'n allen geen vlees meer gaan eten, dat er dan minder dieren hoeven lijden, zal niet echt werken denk ik, want de meeste varkens worden hier ook gehouden om naar Italië te gaan voor de consumptie, het vlees dat de Nederlanders zelf eten, is maar een fractie.

Bovendien vind ik eigenlijk, dat met de nieuwe welzijnsaanpassingen dat het best nog meevalt in de vleesindustrie.

Varkens lopen binnen een paar jaar allemaal los in de stal in Nederland, de echte kistkalveren bestaan hier in Nederland al niet meer, die worden ook in groepjes van 5 ofzo en op stro gehouden. De batterijsystemen zijn ook alweer aangepast, naar meer verreikte kooien.
En zeg nou zelf, wie heeft er nu niet een leuk konijntje in zijn uppie in een kooitje? (of een cavia of hamster)

Iedereen die vegetariër wil worden moet dat voor zich weten, zolang ze mij ook maar in mijn waarde laten en met koken ook rekening willen houden met mijn wens om wel vlees te eten! (zoals ik dat ook voor hun zal doen, als ik kook)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:51

Ik ben vegetarier geweest 1 jaar ofzo.

Opzich eet ik nog wel elke avond groentje burgers, maar mij moeder doet ook gewoon vlees door het eten enzo door de spagetti, macroni enz. Ze vond het teveel moeite om het niet te doen ( wel begrijpelijk want zij heeft het ook druk.) En met bbq doe ik ook wel gewoon mee.

Aan de ene kant heel zielig maar aan de andere kant ik eet toch wel vlees opdat het erdoor zit, en ik vind het lekker. Eigenlijk moet ik nu weer zo'n filmpje zien over die dieren en dan eet ik gelijk geen vlees meer. Beleg enzo eet ik trouwens ook niet.

Eigenlijk eet ik zo min mogelijk vlees.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:19

Marije_jiplover schreef:
Als wij met z'n allen geen vlees meer gaan eten, dat er dan minder dieren hoeven lijden, zal niet echt werken denk ik, want de meeste varkens worden hier ook gehouden om naar Italië te gaan voor de consumptie, het vlees dat de Nederlanders zelf eten, is maar een fractie.


Dit vind ik een drogreden.
Moet ik een student nog uitleggen waarom?

Citaat:
Bovendien vind ik eigenlijk, dat met de nieuwe welzijnsaanpassingen dat het best nog meevalt in de vleesindustrie.

Varkens lopen binnen een paar jaar allemaal los in de stal in Nederland, de echte kistkalveren bestaan hier in Nederland al niet meer, die worden ook in groepjes van 5 ofzo en op stro gehouden. De batterijsystemen zijn ook alweer aangepast, naar meer verreikte kooien.


Waarmee ze nog altijd niet het dierwaardig bestaan hebben dat jij je slachtkalfje in de wei wèl gunt... Verdrietig

Citaat:
En zeg nou zelf, wie heeft er nu niet een leuk konijntje in zijn uppie in een kooitje? (of een cavia of hamster)


Nou, ik niet dus. En ook geen vogel, of een vissie in een kom.
Maar ik ben met je eens dat de vega's die dat wel doen daar wel eens over zouden mogen nadenken.

Citaat:
Iedereen die vegetariër wil worden moet dat voor zich weten, zolang ze mij ook maar in mijn waarde laten en met koken ook rekening willen houden met mijn wens om wel vlees te eten! (zoals ik dat ook voor hun zal doen, als ik kook)


Dit vind ik een weinig doordachte en onredelijke eis.
Je mag je bij mij (ik drink ook al niet Haha! ) helemaal laten vollopen met drank en als jij niet rookt, dan laat ik mijn Bloos! peuk na het eten (erg mijn wens om juist dan te roken, hoor!) in z'n pakkie.
Maar je onmisbare stukkie kadaver mag je zelf meebrengen en bereiden. Tong uitsteken

Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 22-08-03 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:21

Ik ben al mijn hele leven vegetarier. Dan is het dus wel makkelijk vol te houden, zou je zeggen. En dat is ook zo *LOL* . Omdat bij ons thuis niemand vlees eet, hoeft er nooit apart gekookt te worden. Er zijn wel mensen die stom doen (vervelende, kleine jongetjes uit je klas Boos! ) maar de meeste mensen doen dat niet.

Nu wil ik toch nog een keer proberen uit te leggen waarom ik wel eieren eet en melkproducten gebruik (vis eet ik niet). Eigenlijk is het heel duidelijk: Voor eieren en melk is geen enkel beest doodgemaakt. Ik zal altijd alleen scharreleieren eten (liefst biologisch). Soms is het wel vervelend om te vragen of de eieren wel scharreleieren zijn, maar ik doe het toch, omdat ik me anders de hele tijd dat ik zit te eten schuldig zou voelen. Ik eet geen gewone kaas, maar alleen kaas waar geen dierlijk stremsel in zit. Dat melkkoeien uiteindelijk ook geslacht zullen worden, vind ik niet zo'n geweldig argument, want ze zíjn tenslotte nog niet geslacht.

Ook eet ik geen snoep waarvan ik weet of denk dat er gelatine in zit. Alleen met E-nummers waar eventueel ook dierlijke bestanddelen in kunnen zitten, let ik niet zo heel goed op. Dat kan je zien als zwakte, en dat is het ook wel een beetje, maar ik vind toch dat ik mezelf een stuk minder zwak kan noemen dan al die mensen die wel vegetarisch willen worden, maar dat niet doen omdat ze 'vlees zo lekker vinden Vingers aflikken '.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:12

Marije_jiplover schreef:
Mijn toekomstideaal voor later is om in mijn eigen weitje ieder jaar een kalf op te nemen, lekker te laten scharrelen en na een jaar of twee ofzo te laten slachten. Dan weet ik dat ik echt scharrelvlees eet en dat het diertje een goed leven heeft gehad. Alleen, dan moet ik wel eerst dat boerderijtje vinden, waar ik de ruimte voor dat kalf heb, dus het zal wel een toekomstdroom blijven, denk ik.

Wij kopen nog wel eens lammeren op en laten die in het najaar slachten.
Ze hebben dus al die maanden buiten op een wei gelopen en een goed leven gehad.
Toch vinden veel mensen dat zielig en zijn we dan dierenbeulen. "Je eigen schaapje/geitje eet je toch niet op?"

Eieren eet ik van onze eigen kippen. Die leven hier in een waar kippen-paradijs Lachen
Zielig? Nee, ze worden toch niet uitgebroed door de kippen.

Vleesvervangende produkten heb ik geprobeerd. Verschillende merken en soorten. De een wat minder vies dan de ander. Daar zou op zich nog aan te wennen zijn, alleen word ik er dus echt ziek van. Geen optie dus voor mij.
Voor mij dus een paar keer per week echt vlees op tafel. Niet iedere dag want dat is volgens mij voor een mens ook niet nodig.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:32

Botervlieg"]
[quote="Marije_jiplover schreef:
En zeg nou zelf, wie heeft er nu niet een leuk konijntje in zijn uppie in een kooitje? (of een cavia of hamster)


Nou, ik niet dus. En ook geen vogel, of een vissie in een kom.
Maar ik ben met je eens dat de vega's die dat wel doen daar wel eens over zouden mogen nadenken.
[/quote]

Dit is idd een goed punt..
Ik ben vegetariër, en ja, ik heb thuis een cavia, en een vogel.
De vogel kochten we 10 jaar geleden (toen was ik 7). Hij had toen nog een soortgenootje maar die is vorig jaar dood gegaan. In '98 waren er jonge cavia's op school die weg moesten. Toen was ik 12. Beide leeftijden dacht ik er nog niet zo over na, als dat ik nu wel doe. De cavia ging in '00 dood en ik kocht een andere. Deze is er nu 3 jaar. (ben 17 nu Tong uitsteken )
Toen ik de beestjes kocht, dacht ik er niet over na. ''iedereen heeft het toch, dus het zal zo wel horen''..
dezelfde gedachte als met vlees ''iedereen eet het toch..''
Nu durf ik te zeggen, wanneer deze beestjes er straks niet meer zijn, komen er ook nooit geen andere beesjes in kooitjes meer..
Al liep mijn eerste cavia eigelijk altijd los door het huis.. Het was net een hondje, als hij de koelkast hoorde stond ie er al Haha! Van deze durf ik met zekerheid te zeggen dat ik hem geen beter leven had kunnen geven, tenzij ik hem in de natuur had gezet of een soortgenootje had kunnen geven.. De cavia die ik nu heb, mag niet los in huis. Zit dus in haar hokje. Ze komt wel op schoot, maar that's all. (mocht iemand een stal oid met caafjes hebben en je voelt je geroepen.. Naar een beter thuis, mag ze)
Er over nadenken doet deze vega dus zeker wel.. Knipoog

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:36

Rainie schreef:
Ik ben vegetarier geweest. De enige reden waarom ik het niet meer ben is omdat er te veel mensen rekening met mij moesten houden, en dan voel ik me zo ongemakkelijk.


Dit geld voor mij ook. Verder eet ik als ik thuis ben geen vlees, en zal ik ook nooit ergens vlees bestellen. Maar als ik ergens anders eet, en er zit vlees in het gerecht vind ik het wel zo netjes om gewoon mee te eten, ze hebben immers voor mij gekookt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:36

OK dan! Voor Joyce ! Lovers

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:46

MarijeR schreef:
(.....) Toch vinden veel mensen dat zielig en zijn we dan dierenbeulen. "Je eigen schaapje/geitje eet je toch niet op?" (.....)


Dat vind ik nou het toppunt van hypocrisie.
Alsof een dier van een liefhebbend mens 'beter' zou zijn dan een ander dier.

Clown Clown Clown

Een vriend die een tijd in Afrika woonde en daar zijn eigen geiten en kippen moest slachten als hij vlees wilde eten zei:

"Ik denk dat er in Nederland heel wat meer vegetariërs zouden zijn als de vleesconsumenten de dieren zelf zouden moeten doden."

Iemand die daar anders over denkt? }>

.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:09

Denk dat die vriend daar zeker wel gelijk in heeft *LOL*

Mijn vader moest een tijdje voor zijn werk bij een kippenslachter zijn. Nee hij hoefde ze niet te slachten oid, denk een bliksembeveiliging of iets maken Knipoog Maar hij zag dat dus (en rook het) en hij hoefde thuis een hele poos geen kippen meer..
Nu eet ie ze weer graag hoor, maar toch..
Mensen zouden er eens wat meer bewust van moeten zijn wat er allemaal gebeurt voor het stukje beest op hun bord terecht komt.. En dan kijken of ze nog vol overtuiging kunnen zeggen hoe lekker en onmisbaar het is..

De opmerking ''vega producten lust ik niet '' heb ik ook altijd wel mijn vraagtekens bij. Oke, smaken verschillen en ik vind ook niet alles lekker, maar ik geloof niet dat iemand echt helemaal niks van de vegetarische producten lust..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:12

Ik ben ook al sinds ik me kan herinneren vegetariër en ik moet letterlijk Misselijk als ik vlees binnen een straal van een 30 cm ofzo van mijn mond heb. Zal wel tussen mijn oren zitten maar dat maakt me niet uit.

Ik eet het niet omdat ik het een smerig idee vind om een dood dier in je mond te stoppen etc. Dat dier heeft rondgelopen (voor zover dat mogelijk was in zijn hok) en een naam (of nummer) gehad.

Vlees vind ik luxe, omdat vleesvervangers het evengoed doen. (Ik leef nog altijd, gezond).

Daarbij maakt het me helemaal niet uit of andere mensen het wel of niet eten. Zolang ze iedereen in hun waarde laten.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:56

Botervlieg schreef:
Citaat:
En zeg nou zelf, wie heeft er nu niet een leuk konijntje in zijn uppie in een kooitje? (of een cavia of hamster)


Nou, ik niet dus. En ook geen vogel, of een vissie in een kom.
Maar ik ben met je eens dat de vega's die dat wel doen daar wel eens over zouden mogen nadenken.


Ik wel en ik vind er helemaal niets mis mee, ik heb al ruim 5 jaar een goudvis in een bak van 10 liter water zwemmen, ik heb twee katten van 7 jaar, ze mogen alleen niet naar buiten, de een vecht dan steeds met de kat van de buren en de ander durft nieteens naar buiten..en aan hun gedrag te zien vinden ze het wel best zo. (deze beesten had ik dus al voor ik geen vlees meer at)
en ik heb sinds kort ook nog een cavia, deze heb ik gekregen van iemand omdat niemand bij haar thuis het beestje uit z'n kooi haalde en ze wist dat ze bij mij een goed tehuis zou krijgen...en dat heeft ze ook, ze is echt enorm opgeknapt nu ze elke dag een paar uit haar kooi wordt gehaald, ze mag los door de kamer rennen (katten blijven natuurlijk even uit de kamer) en ze vind het vooral heerlijk om geaait en geknuffeld te worden.

zolang je je huisdier goed verzorgt vind ik dat er helemaal niets mis mee is om er een te hebben..ookal eet je dan geen vlees, we rijden hier toch ook (bijna) allemaal paard...alsof dat niet zielig is dan, dat beest vraagt daar toch ook niet om

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:07

Ik eet wel vlees maar ik heb geen problemen met mensen die dat niet doen. Dat is ieder zijn eigen keuze, toch?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:52

Kieffertje schreef:
Nu wil ik toch nog een keer proberen uit te leggen waarom ik wel eieren eet en melkproducten gebruik (vis eet ik niet). Eigenlijk is het heel duidelijk: Voor eieren en melk is geen enkel beest doodgemaakt. Ik zal altijd alleen scharreleieren eten (liefst biologisch).


hier moet ik even op reageren
en dan doel ik op de melkproducten

voordat een koe melk geeft moet zij gedekt worden en een kalf krijgen
die kalveren gaan gelijk van de koe af en krijgen kunstmelk
die kalveren belanden voor een groot deel in de vleesindustrie
99 procent van de uit melkkoeien geboren stieren belanden bij de slacht voor ze volwassen zijn en ook minimaal de helft van de koe kalveren belanden bij de slacht
redenen , de stieren zijn niet geschikt voor de melkproductie
en maar een miniem percentage van de stieren is nodig voor dekdienst
omdat je met KI met 1 kwakkie ontzettend veel koeien kan bevruchten
de kuusje(koekalveren) zijn of niet goed genoeg voor de melkproductie of al van vaderskant voor de vleesproductie gefokt
of gewoon niet nodig omdat er genoeg betere kalveren zijn die voor de melkproductie

dus de stelling dat er voor de melkproductie geen dieren hoeven te sterven is bullshit
melk oogsten is bloed zaaien

in de biologische melkindustrie hebben de kalveren wel weer het voordeel dat de kalveren zoveel mogelijk naar biologische opfok bedrijven word verkocht, helaas zijn er meer kalveren qua aanbod in de biologische melk industrie dan dat er vraag is naar biovlees, dus een deel vaan die biologische kalveren beland alsnog in de bioindustrie
dus blijft de stelling "melk oogsten is bloed zaaien" blijft gelden


en nee ik ben niet vega
en ja ik weet hoe het eraan toe gaat in de bio en de biologische industrie , heb namelijk veehouderij opleiding gedaan

vlees vervangers ben ik ook anti
of ze zijn gemaakt van schimmels, of van genetisch gemanipuleerde soja
en ze zijn als vervanging van vlees niet nodig
ze zijn puur een uitvinding van producenten om uit de vegetarische consument nog eens wat extra geld te pompen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:16

Als zo´n lekker stuk vlees op mn bord terecht komt is ie al een tijdje dood. Als ik stop met vleeseten stoppen ze niet met dieren slachten dus waarom zou ik zo´n lekker stukkie vlees dan laten liggen??? Ik eet zelfs paardenvlees.