jullie mening over vegetariërs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:01

*LOL*

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 12:26

Waarom niet iemand ipv een vleeseter?

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:51

Klopt, het schijnt "iemand" geweest te zijn, een carnivoor/ster ? Maar om alle verwijzingen naar wie dan ook uit te sluiten : ik ben geen ras-vega die alleen maar muesli e.v. eet hoor. Knipoog

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:14

Haha oke, alleen maar aan de sla en wortels Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:22

Sla en wortels, ja hoor, lekker Slim

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:48

ReBaTi schreef:
Ik vind het onzin.
Je gaat een kat toch ook niet verbieden een vogeltje te vangen?
Die zet je toch ook niet op sojaproducten?
Het kan in deze tijd wel, de vegetariers doen het immers ook.


Je vergeet hier één ding. Een heel belangrijk ding. Een kat is een carnivoor, een vleeseter. Een mens is een omnivoor, een alleseter. Een kat is dus 'gemaakt' om vlees te eten, een mens kan, net als bijvoorbeeld een varken, alles eten. Wij kunnen dus ook prima zonder vlees. Inderdaad, wij zijn geen hernivoren, maar wij hebben vlees ook niet nodig.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:13

Ik ben zelf ongeveer 6 jaar vegetarier, en ik zou niet anders meer kunnen. Veel mensen houden het niet vol, dat hoor ik erg vaak. Maar ik weet gewoon dat ik altijd vegetarier zal blijven, gewoon omdat ik het nu niet eens meer kan eten, ik ben gewoon er aan gewend het niet te eten.
Ik hoor gelukkgi wel dat er steeds meer vegetariers zijn, maar nog steeds veel te weinig.
En denk inderdaad dat een heleboel mensen echt wel om dieren geven maar er of gewoon niet bij stil staan of gewoon niet de kracht/wil hebben om een gewoonte te veranderen.
Ik vind het soms wel vervelend dat mensen rekening met mij moeten houden, thuis ben ik ook de enige vegetarier. Maar ik ben daarom gewoon niet al te kieskeurig, gewoon omdat ik al zo blij ben dat er elke dag weer wat vegetarisch is. (met niet kieskeurig zijn bedoel ik dat mijn vlees soms bij het echte vlees in de pan gebakken wordt omdat er niet genoeg ruimte is voor een extra pan)
En bij anderen gebeurd het wel eens dat ik bijvoorbeeld brood ofzo moet eten, of meestal krijg ik een ei, haha.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 01:02

Kieffertje schreef:
Wij kunnen dus ook prima zonder vlees. Inderdaad, wij zijn geen hernivoren, maar wij hebben vlees ook niet nodig.

We kunnen dan wellicht zonder vlees, maar totaal niet zonder de stoffen die erin zitten.
Tsja, ik ben geen vegetariër. Waarom niet? Omdat die dieren toch wel dood gaan. En ja, ik heb dan liever dat ze lekker op een weitje hebben kunnen grazen. Dus ik zal ook altijd scharrelvlees kopen (ik woon nog thuis, dus mijn ouders doen de boodschappen en dat is ook altijd "groen" vlees zeg maar). Maar ik eet gewoon vlees en vis omdat ik het lekker vind en zal er ook echt niet mee stoppen omdat het zo zielig zou zijn. Hiermee bedoel ik dan de dieren die een goed leven hebben gehad. Ik heb liever dat de dood van een dier nuttig benut wordt, dan dat het ligt te rotten in de vrije natuur. Laat er dan nog iemand van genieten!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 01:32

Kadavers worden in de natuur geheel benut.
Dat jij vlees wilt eten: best!
Maar dan toch ajb niet als weldoener, he?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:22

Kadavers worden benut ja; als voedsel. En zo benut ik het ook. Niks mis mee.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:56

Ik eet ook vlees, maar de mensen die dat niet willen, ga vooral je gang, ik stoor me er niet echt aan hoor...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:16

Ook ik ben vegetarisch, puur omdat ik tegen de manier van leven van slachtdieren ben.
Ik ben nu een jaar of 6 vegetarisch en mis het vlees absoluut niet (meer). Ook ik ben de enige thuis, maar daar wordt gewoon rekening mee gehouden, ook als ik bij andere mensen eet wordt er rekening met mij gehouden.
Ik heb absoluut niets tegen mensen die wel vlees eten, ieder zijn eigen keus. Maar waar ik niet tegen kan is mensen die vlees eten, omdat het dier toch wel geslacht wordt ook als ze geen vlees eten. Die mensen hebben gewoon een bord voor hun kop.
Ook vind ik dat als je vlees eet, je ook net zo goed paardenvlees kan eten, die hebben bovendien vaak een veel beter leven gehad dan een varken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:30

Ik wil toch mijn respect effe uitspreken voor de vegetariers. Zelf ben ik niet een makkelijke eter en daarom ben ik het niet. MAar ik heb wel vaak overwogen om het te worden.

Ik stoor me wel aan mensen die vegetariers in het belachelijke trekken. Mag lijden dat ze na dit leven terugkomen als kettingzeug, kistkalf of wat dan ook. *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:01

Richtje schreef:
Ook ik ben vegetarisch


Is het niet lastig om van bladgroenkorrels te zijn Knipoog

Sorry kon het niet laten...

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:04

Jennygirl"]
Denk eens aan alle dieren die door de varkens/ kippenpest en gekke koeiziekte afgeslacht moesten worden.
[/quote]
Die maatregel had vooral te maken met export (overheid Boos! ). Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om te vaccineren (MKZ en Varkens/Vogelpest in ieder geval!!) Maar dan kwam er een export verbod. Maar ja dat was natuurlijk veel erger dan die dieren afmaken.... Verward

[quote="Jennygirl"]
Als ze dieren nu gewoon fatsoenlijk te eten geven (geen verpulverde botten van hun dode broertje)
[/quote]
Het verwerken van diermeel is inmiddels verboden, dus dat mag niet meer. Aan de andere kant: dat bevat wel precies de voedingstoffen die het dier nodig heeft om te groeien. Dus effiecienter voeren kan bijna niet. Lachen

En wat BSE betreft... Die link is (volgens mij) nog niet hard bewezen. Verward Er bestaat ook een vermoeden dat een chemisch bestrijdingsmiddel de boosdoener was, omdat BSE ook bij enkele in het wild levende herten is geconstateerd en die eten geen brokken.... (of diermeel op een andere manier). Scheve mond

[quote="Jennygirl schreef:
en de ruimte geven om te leven, dan zouden deze ziektes niet bestaan.

Die ziektes komen wereldwijd voor. Alleen bij een dichtbevolkte groep verspreiden ze sneller.... Das bij mensen ook zo. Waarom denk je dat griep in de winter vaker voorkomt? -> dan gaat iedereen binnen zitten (natuurlijk logisch). Meer mensen op elkaar, minder ramen open -> meer ziek.

En Nederland is nou eenmaal vrij dichtbevolkt (ook met dieren).

de ernst van MKZ is ook helemaal opgeblazen want daar gaan de dieren helemaal niet dood van. De blaasjes genezen vanzelf en dan heeft het dier antistoffen. Lachen niks aan de hand zou je denken...

Maar dat is juist het hele probleem.
NL was MKZ vrij en heeft daarom een non-vaccinatie beleid. Dat is gunstig met export (daar heb je de overheid weer). Boos!
Als de dieren afweerstoffen hebben is niet meer te onderscheiden of ze ziek zijn geweest of gevaccineerd zijn. Dus niet vaccineren, ben je gek?! Verward

Maar goed.
Het ging dus over vegetariers. Iedereen moet zelf weten of ie wel of geen vlees eet. Haha! Ik vind alleen niet dat ze ( ff in t algemeen) de veehouderij zwart moeten maken. Scheve mond Ik zal niet zeggen dat ik achter legkippen sta ofzo (scharrelkippen hebben het trouwens niet veel beter... je kunt beter graseieren nemen: die kippen hebben wel ruimte en komen echt buiten).
Ik vind ook dat dieren de ruimte moeten hebben en natuurlijk gedrag moeten kunnen tonen. Haha!
Maar weet dit ook: kistkalveren bestaan niet meer (=verplichte groepshuisvesting), koeien hebben grote ruime stallen en lekkere ligboxen en krijgen een perfect afgepast rantsoen en weidegang. Varkens worden ook steeds vaker in groepen gehuisvest etc. etc.. Dus die hebben het echt zo slecht nog niet. Knipoog En boeren hebben echt het beste voor met hun dieren. Ze zijn er dag en nacht voor in de weer... Dus die willen (het gros tenminste) echt wel meewerken aan beter welzijn en milieu.
Knipoog Maar dat is ook duurder. Het kost meer tijd, ruimte en geld. Dus de producten worden duurder...
En daar komt de consument om de hoek kijken. Scheve mond Je kunt er natuurlijk voor kiezen geen vlees en eieren te eten prima.
Maar je kunt ook kiezen voor kwalitatief beter vlees (= duurder), zoals bijvoorbeeld scharrelvarkensvlees en graseieren... Knipoog
En niet (wat de meeste doen) maar de goedkoopste uitkiezen.... Of de reclame meenemen...
Want dat is ook zo goedkoop (/efficient) mogelijk geproduceerd.
En als het niet in Nederland wordt 'gemaakt', dan wordt het uit het buitenland gehaald EN gegarandeerd dat de dieren het daar nog veel slechter hebben! Bovendien komt er dan ook nog het transport bij.... Verdrietig

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:07

sooo een heel verhaal.... Maar dat wilde ik ff kwijt... Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:39

Juist, de consument.
Als die ophoudt te denken dat je niet zonder vlees kunt, dan komt het wel goed.
Maar de reclamemakers/vleesindustrie proberen juist die mythe in stand te houden:
"Vlees mevrouw, u weet wel waarom"
(Ojee, ik wil toch niet dom zijn? Die meneer zal het wel weten, dus doe ik
ook maar alsof.)

"Nou gewoon, ff tjekke"
(Een kind weet nog wel dat wat de slager verkoopt helemaal okee is,
dus kan ik daar met een gerust hart naartoe.)

En als het niet de veehouderij is waar je vraagtekens bij kunt zetten, dan wel de vleesverwerkende industrie.
De consumentenbond bijv. doet geregeld onderzoekjes naar hygiëne en bewerking van (verpakt) vlees/vis/gevogelte.
Dan kom je van die resultaten tegen als te oud, teveel bactieriën, varken als kalf verkopen, kippenvlees met water oppompen enz.

Vind ik allemaal niet erg als consumenten hiervoor kiezen,
maar het is wèl realiteit en niet maar wat ongefundeerd zwartmaken.

En als de omstandigheden voor slachtdieren nu verbeterd zijn, dan is dat niet aan de veehouders te danken, maar aan het aanhoudend gez**k van de consument(enorganisaties) en dierenbelangenorganisaties.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:41

Okkie1"]
[quote="Richtje schreef:
Ook ik ben vegetarisch


Is het niet lastig om van bladgroenkorrels te zijn Knipoog

Sorry kon het niet laten...
[/quote]

Is af en toe wel lastig idd, vooral op bewolkte dagen Haha!
Oké, ik zal me voortaan wat nauwkeuriger uitdrukken (want zo gaat het wle weer erg off-toppic, sorry Schijnheilig )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:55

Botervlieg schreef:
En als de omstandigheden voor slachtdieren nu verbeterd zijn, dan is dat niet aan de veehouders te danken, maar aan het aanhoudend gez**k van de consument(enorganisaties) en dierenbelangenorganisaties.

sja, dat zijn ook niet degenen die moeten investeren en investeren en vervolgens te weinig ervoor vangen zoals de boeren. dus die hebben makkelijke praat. Natuurlijk zou de consument de veehouder kunnen steunen door meer voor het vlees te betalen maar DAT willen ze niet.

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:02

Botervlieg"]
En als het niet de veehouderij is waar je vraagtekens bij kunt zetten, dan wel de vleesverwerkende industrie.
De consumentenbond bijv. doet geregeld onderzoekjes naar hygiëne en bewerking van (verpakt) vlees/vis/gevogelte.
Dan kom je van die resultaten tegen als te oud, teveel bactieriën, varken als kalf verkopen, kippenvlees met water oppompen enz..
[/quote]
Ja das waar. Maar de veehouder wordt er vaak op aangekeken... Scheve mond
[quote="Botervlieg schreef:
En als de omstandigheden voor slachtdieren nu verbeterd zijn, dan is dat niet aan de veehouders te danken, maar aan het aanhoudend gez**k van de consument(enorganisaties) en dierenbelangenorganisaties.

Ok, hier ben ik het gedeeltelijk ook wel mee eens.
Lachen Maar omdat de consument kiest voor goedkoop (en de retail ook) zijn boeren door de jaren heen efficienter gaan werken om goedkoper te kunnen produceren. Helaas is dat ten koste gegaan van het welzijn van de dieren. Verward En dat moet nu worden teruggedraaid! Maar dan moet diezelfde consument er wel meer voor over hebben. Of vegetarier worden idd. Knipoog

boerinneke
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Son en Breugel / Heibloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:03

Desiree"]
[quote="Botervlieg schreef:
En als de omstandigheden voor slachtdieren nu verbeterd zijn, dan is dat niet aan de veehouders te danken, maar aan het aanhoudend gez**k van de consument(enorganisaties) en dierenbelangenorganisaties.

sja, dat zijn ook niet degenen die moeten investeren en investeren en vervolgens te weinig ervoor vangen zoals de boeren. dus die hebben makkelijke praat. Natuurlijk zou de consument de veehouder kunnen steunen door meer voor het vlees te betalen maar DAT willen ze niet.
[/quote]
dat bedoel ik Knipoog

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:09

1 jaar ben ik vegetariër geweest, omdat ik ertegen was dat de slachtdieren zo slecht behandeld werden.
Ik ben er niet op tegen om dieren op te eten. (alhoewel ik liever geen paard heet, maar dat heeft meer te maken dat ik sharir in gedachten op mijn bord ziet liggen)
ik waardeer altijd vegetariërs die zich verzetten tegen de slechte behandeling van de dieren, maar ik vraag me weleens af, als dat de enige reden is dat ze geen vlees eten, dan kunnen ze toch wel bio/scharrelvlees eten?
dat kopen wij ook (en ook gewoon vlees trouwens), smaakt heerlijk en echt veel extra kost het volgens mij niet hoor, we worden er in ieder geval niet arm van Knipoog

_Jimmy_

Berichten: 15
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:43

paar van mijn beste vrienden zijn vegetariers. toenik dit berichty zag moest ik gewoon reageren. ik heb s een keer un programma op tv gezien waar ze schapen levend de keel door sneden dus toen was t in ieder geval niet waar, maar dat zegt niox over alle slagerijen

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:45

boerinneke schreef:
Maar goed.
Het ging dus over vegetariers. Iedereen moet zelf weten of ie wel of geen vlees eet. Haha! Ik vind alleen niet dat ze ( ff in t algemeen) de veehouderij zwart moeten maken. Scheve mond Ik zal niet zeggen dat ik achter legkippen sta ofzo (scharrelkippen hebben het trouwens niet veel beter... je kunt beter graseieren nemen: die kippen hebben wel ruimte en komen echt buiten).
Ik vind ook dat dieren de ruimte moeten hebben en natuurlijk gedrag moeten kunnen tonen. Haha!
Maar weet dit ook: kistkalveren bestaan niet meer (=verplichte groepshuisvesting), koeien hebben grote ruime stallen en lekkere ligboxen en krijgen een perfect afgepast rantsoen en weidegang. Varkens worden ook steeds vaker in groepen gehuisvest etc. etc.. Dus die hebben het echt zo slecht nog niet. Knipoog En boeren hebben echt het beste voor met hun dieren. Ze zijn er dag en nacht voor in de weer... Dus die willen (het gros tenminste) echt wel meewerken aan beter welzijn en milieu.
Knipoog Maar dat is ook duurder. Het kost meer tijd, ruimte en geld. Dus de producten worden duurder...

En daar komt de consument om de hoek kijken. Scheve mond Je kunt er natuurlijk voor kiezen geen vlees en eieren te eten prima.
Maar je kunt ook kiezen voor kwalitatief beter vlees (= duurder), zoals bijvoorbeeld scharrelvarkensvlees en graseieren... Knipoog
En niet (wat de meeste doen) maar de goedkoopste uitkiezen.... Of de reclame meenemen...
Want dat is ook zo goedkoop (/efficient) mogelijk geproduceerd.
En als het niet in Nederland wordt 'gemaakt', dan wordt het uit het buitenland gehaald EN gegarandeerd dat de dieren het daar nog veel slechter hebben! Bovendien komt er dan ook nog het transport bij.... Verdrietig


OK dan! Juist zo is het!
Kistkalveren bestaan NIET meer, in holland.
Sommige blijven bij die dingen stilstaan en worden vegetarier.
Een boer moet aan regels voldoen,ze kunnen niet zomaar in het wilde weg boeren!!!
De nieuwe stallen zijn ruim.
Als wij nog varkens hadden had ik sommige van jullie gerust eens uitgenodigt om eens te kijken hoe het nou gaat.
De beelden op tv zijn bijna altijd de ergste.
Daar erger ik me aan, ze kiezen de ergste uit!
Toen de MKZ en de varkenspest heerste kwamen er op tv alleen maar beelden dat er dieren met een grijper op een vrachtwagen geladen werden.
Daar erger ik me aan!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 06:35

SharirBobby schreef:
(...)
ik waardeer altijd vegetariërs die zich verzetten tegen de slechte behandeling van de dieren, maar ik vraag me weleens af, als dat de enige reden is dat ze geen vlees eten, dan kunnen ze toch wel bio/scharrelvlees eten?



Ja, maar dan zijn het geen vegetariërs meer, he? Haha!