Oudere mensen hun rijbewijs afnemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:23

Sundancer schreef:
Euh dames laten we nou maar even ONTOPIC gaan..

Je mag imo alleen wat zeggen over iemands rijkunsten als je bij Chantalll (Of iemand anders) in de auto hebt gezeten...


Ik

Ik vind niet dat Chantal slecht rijdt, maar 160 gaan rijden is gewoon niet verstandig. Zeker niet met zo'n klein autootje. Maar goed, mijn reactie ging meer om die 160 km/u, dan om Chantal.

Zoals ik al zei; mijn vriend doet het ook en ik kan me daar verschrikkelijk kwaad om maken. Hij heeft al een ongeluk gehad (heeft dus net anderhalf jaar zijn rijbewijs) doordat hij te lui was om over zijn schouder te kijken ("ik heb genoeg aan mijn spiegels" NOT dus). Auto total loss, maar voor hetzelfde geld was ie nu dood, de vrachtwagen ramde hem dus van de zijkant met een gangetje van 80 km p/u. Hij heeft ongelofelijk veel mazzel gehad en heeft er helemaal niets van geleerd.
Gelukkig hebben we nu een dieseltje, die amper de 150 haalt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:26

Ha fijn, een deskundige! Lachen

helga schreef:
(...)
ieder jaar organiseert de bnor de broem dagen, speciaal voor 50 plus.

die dag krijgen ze zowel theorie als praktijk. er is altijd veel animo voor, maar het aantal ouderen groeit zo sterk, dat je slechts het topje van de ijsberg op zo'n dag krijgt.


Mooi. Maar wat kosten die dagen?

Ik meld me zo aan, mits de belanghebbenden (overheid, verzekeringen)
dit bekostigen.
Het melkkoetje willen zijn van verzekering, belastingen, geldboetescorende politie
(jaja, ik had laatst Bloos! - durf het nauwelijks te bekennen - een bon voor 3 km te hard rijden, hoor Bloos ) , leges-incasseerders, keuringsartsen (ik ken er 1 die er dikke extra vakanties aan overhoudt) en CBR, dat houdt voor mij een keer op, hoor.

(...)

Citaat:
bij twijfel krijgen ze een rijtest, die zijn overigens gratis


Lijkt me niet meer dan redelijk.

Citaat:
en kan door iedereen die twijfelt worden aangevraagd.
die test stelt wel veel voor, en daar komt echt niet iedereen zomaar doorheen.


Dat vind ik nou weer mooi. OK dan!
Waar kun je die test aanvragen?

Citaat:
(...)
ook bij de gemeente zijn ze niet altijd even goed op de hoogte, zo had ik laatst iemand die zijn rijbewijs was tot zijn 73 ste jaar geldig.
ik zeg dat kan niet, het is maximaal tot je 70 ste levensjaar, maar bij de gemeente zeiden ze rustig, nee meneer u mag nog 3 jaar rijden.

zo iemand rijdt wel onverzekerd rond, maar ja als de gemeente al geen goede informatie geeft , hoe moet je er dan achter komen.
en het is natuurlijk erg aantrekkelijk als iemand zegt dat je gewoon kan door karren.


Valt in geval van brokken zo'n gemeente dan niet aansprakelijk te stellen? Verward
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 20-08-03 14:33, in het totaal 3 keer bewerkt

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:30

ik zat laatst bij mijn opa en oma in de auto en ik weet zeker daar komen nog eens ongelukken van
ik vind inderdaad dat oudere mensen een rijtest moeten ondergaan
en dan niet eens zozeer een rijtest maar meer of het lichaam van een oudere nog wel geschikt is om correct auto te rijden en of de reflecties snel genoeg zijn

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:31

Citaat:
bij twijfel krijgen ze een rijtest, die zijn overigens gratis en kan door iedereen die twijfelt worden aangevraagd.

Is dat ook voor als je onder de 30 bent? Lachen Want dan wil ik ook wel... (had ik in een eerdere reactie al geschreven)
Botervlieg: maken we er gelijk een boktmeeting van? Haha!

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:31

Elles"]
[quote="lis"][quote="Fasel schreef:
Ik rij over het algemeen braaf. Geen 120 dat geef ik toe. MEestal 140 maar wel vloeiend.


Btw.. Wat is in godsnaam 'vloeiend' rijden Verward
[/quote]
Netjes met het verkeer meerijden, geen rare plotselingen bewegingen maken. Vooruit kijken (anticiperen noemden ze dat bij de rijles geloof ik Knipoog ), zodat je niet voor verrassingen komt te staan en vervolgens vol in de remmen moet. Dat is "vloeiend" rijden.
[/quote]

Oké, das duidelijk. Die term had ik nog nooit gehoord.
Maar als je 140 rijdt, zal je toch af en toe wel in de remmen moeten, toch?

Offtopic (nog erger dan we al waren Haha! )Het valt mij op de snelwegen wel op dat er een mentaliteitsverschil is in regio's. Hier in het noorden houdt iedereen zich redelijk aan de max.snelheid. In het westen kan je kiezen; of 140/150 rijden in de linkerbaan met een bumperklever op je achterklep of 100 rijden in de rechterbaan en af en toe met gevaar voor eigen leven een vrachtwagen proberen in te halen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:32

Oh, maar dat gebeurt in het oosten ook hoor. Mensen die via de A1 of A12 vanaf Duitsland ons land binnen komen rijden en even vergeten hoe dat ook alweer zat met die maximum snelheid. Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:34

je moet gewoon mensen die slecht rijgedrag hebben hun rijbewijs afnemen, of die nu jong of oud zijn.

...dus dames, inleveren dat ding Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:38

Elles schreef:
Botervlieg: maken we er gelijk een boktmeeting van? Haha!




Mèt alcoholvrije picknick tussen de pilons op het testterrein
en een snel bokt-petje voor de goedgekeurden? Haha!

OK dan! OK dan! OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:38

SuperPepeijn schreef:
...dus dames, inleveren dat ding Haha!


Boos!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:42

SuperPepeijn schreef:
je moet gewoon mensen die slecht rijgedrag hebben hun rijbewijs afnemen, of die nu jong of oud zijn.

...dus dames, inleveren dat ding :D


Cheese! Vroeg me al af waar je bleef????????? Haha!

Seeyou bij de rijtest-meeting (als je durft)? ~~}>

*LOL* *LOL* *LOL*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:45

Negeren werkt IMO beter bij dat soort opmerkingen.

Zullen we weer on topic gaan? Het ging over oudjes, toch?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:13

Mij stoort zo'n ludiek intermezzo niet, hoor.
(Ook al ben ik al wat ouder Haha! )

En we zijn verder werkelijk voorbeeldig on topic, dacht ik zo.

Het gaat inderdaad over oudjes.
Maar is het verwonderlijk dat daar nuancerende kanttekeningen bij worden geplaatst in de zin van 'wie is nou gevaarlijker'?
En dan gaat het m.i. terecht niet alleen meer over oudjes.
Ik vind (bijv.) jou dan ook best on topic als je je eigen rijstijl
weergeeft, terwijl je helemaal niet oud bent. Toch? Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:18

Botervlieg"]
[quote="Elles schreef:
Botervlieg: maken we er gelijk een boktmeeting van? Haha!


Mèt alcoholvrije picknick tussen de pilons op het testterrein
en een snel bokt-petje voor de goedgekeurden? Haha!

OK dan! OK dan! OK dan!
[/quote]
Nee, wie niet slaagt, moet gewoon zijn boktpetje inleveren, voor straf ~~}>

Maar serieus, als iemand erachter kan komen waar je zo'n test kan doen, hou ik me aanbevolen. Scherp blijf je alleen maar door jezelf zo af en toe te laten corrigeren, toch? Ik moet er niet aan denken dat ik straks (over 40 jaar) ook als een "gevaarlijke ouwe gek" bestempeld word...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:22

Heb vorig jaar even een opfriscursus gehad toen ik mijn motorrijbewijs haalde......... je verkeersinzicht word er wel beter van. Ik ben zowizo voorstander van opfriscursussen van zeg 10 lessen eens in de 5 jaar

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:25

gijsenkim schreef:
Heb vorig jaar even een opfriscursus gehad toen ik mijn motorrijbewijs haalde.........
Gekregen, of betaald? Ik kan me voorstellen dat ie er voor een motorrijbewijs gewoon bijzit, maar dat je je scheel betaalt als je het zomaar wilt doen. Klopt dat?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:26

Nee ik heb mijn motorrijbewijs gehaald, maar dan moet je eerst motorrijlessen volgen en opnieuw je theorie halen. Kost een bak met centen maar het is het wel waard. Je leert weer een hele hoop

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:41


Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:42

Ik vind eigenlijk dat er voor alle bestuurders elke 10 jaar een rijtest moet worden afgenomen. Dan verdwijnen er een boel vreemde figuren van de weg.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:32

Maar wat doe je dan met bestuurders die zich tijdens de test voorbeeldig gedragen,
maar die zich gelijk na de test (weer) laten vollopen en verder gaan met beesten in het verkeer?

Ik ken ze van 18 tot achterin de 60 (niet ouder geworden wegens fataal boomkleven) en zelfs 1 van in de tachtig die wekelijks met diverse wijntjes + twee jonkies achter de kunstkiezen 50 km van dochter naar huis kachelde (ze maakte nooit erge brokken overigens).

Ik hou niet zo van somberen, hoor, maar ik denk dat er - met welk pakket van maatregelen dan ook - niet echt heel veel gaat verbeteren in het almaar drukker wordende verkeer...

Verdrietig

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 22:09

Inderdaad ik had de titel wel wat duidelijker mogen maken, ik was helaas te laat met het verander. maar ach volgens mij wisten de meesten wel waar het om ging.

Het is overgens zeker niet zo dat ik ouderen niet respecteer. Ik werk in een verpleeghuis, en vind oudere mensen verzorgen ook echt leuk.
Alleen irriteer ik me er echt aan als ze het verkeer vertragen.

In het kranten artikel staat inderdaad niet duidelijk of de oudere man wel schuldig is of niet . Maar een feit is dat het reactie vermogen van ouderen minder is .


Die rand diebielen die het zo kickuh vinden om hard een woonwijk in te rijden mogen ze van mij ook een zwaar trappende fiets geven en de auto afnemen.

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:19

Jenna schreef:
Die rand diebielen die het zo kickuh vinden om hard een woonwijk in te rijden mogen ze van mij ook een zwaar trappende fiets geven en de auto afnemen.


Er was een tijdje geleden ook zo'n programma ala Blik op de weg,
daar was ook zo'n gast die in 2 jaar tijd 16 auto's in de prak heeft gereden.
tijdens het filmen stond nr 16 op de oprijlaan en meneer had alweer auto nr 17 waar hij mee kon gaan scheuren.

dat soort lui moeten ze idd de papieren in laten leveren

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 01:35

Hahaha, een zwaar trappende fiets......... OK dan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:22

Vrouwen zijn echte zeikerds achter het stuur. Ik rij ook 160 km/uur hoor Chantal! Maar dat is als ik een enorme takkenafstand afleg (van eindhoven naar Twente). Overigens is het met een kleine auto niet zo verstandig; je rijdt hem naar de klote. Niet te vaak doen want dan leeft hij niet lang. Ik zie eigenlijk niet waarom 160 nu zoveel gevaarlijker is dan 120 km p/u. Als het kan, dan kan het. Vaak genoeg gedaan. Niemand had last van mij, ik doe niets onverwachts etc. Ook anticipeer ik goed zodat ik gas vroeg los laat i.p.v. te remmen op het laatste moment zoals de fileveroorzakers dat doen. Alles gebeurt daardoor geleidelijk aan en niet onverwachts. dAt is ook vloeiend rijden. Mensen remmen op de weg veel te veel en onnodig. En dat is super irritant. Ze kijken ook niet vooruit, zien niet wat er voor zich gebeurt of gaat gebeuren want dan reageren ze gewoon veel eerder en rustiger.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:36

Mjah het is niet dat die van mij het niet aan kan, het is een sportwagen, maar hij is klein en daar moet ik lis gelijk in geven ...
Hij is ook nog eens ontzettend licht en met wind met zo'n snelheid is hij vrij moeilijk te rijden ...

PascalB

Berichten: 1796
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:41

Chantalll schreef:
Mjah het is niet dat die van mij het niet aan kan, het is een sportwagen, maar hij is klein en daar moet ik lis gelijk in geven ...
Hij is ook nog eens ontzettend licht en met wind met zo'n snelheid is hij vrij moeilijk te rijden ...


Ken die wagen's vrij goed. het zijn auto's waar je veel mee kan doen. maar ga je te ver, is er bijna geen houden mee aan. en dan heb je als nadeel dat het een kleine auto is die je dus wat minder bescherming geeft.
(wou er paar jaar terug ook 1 kopen , maar dat is niet door gegaan)