Wat hou jij over?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:28

Nathalie schreef:
Nee maar omdat je zegt dat je met een tientje per week kan rondkomen. Dat kan je niet als je 5 avonden zelf kookt. Komt je vriendin dan nooit bij jou eten?

Kan hoor :j ik doe voor 60 euro in de maand boodschappen, heb 1x in de week mijn ouders over de vloer, eet nooit ergens anders en ik heb nog eten over aan het einde van de maand :j En dan eet ik iedere dag gezond, gevariëerd 3 maaltijden en 3 tussendoortjes
De handigheid is alleen dat ik alleen maar water drink en zo af en toe ranja :P

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:29

Nathalie schreef:
Dus? Fijn voor je....
Maar volgens mij gaat he thier om wat je overhoudt per maand en niet hoeveel je uit geeft aan eten....

Dan was je laatste regel ook totaal niet relevant. :)

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:29

Toevoeging: Ik moet wel anabiedingen scoren, ik denk dat ik zelf een stuk relaxter zou leven als ik dat niet meer hoef :n

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:32

Wij eten ook elke dag gezond en gevarieerd, maar als je net als upendo 3 dagen in de week voor je eigen avondeten hoeft te zorgen, dan kan het echt geen kwaad om te eten wat ik aangaf :) Toen ik nog alleen woonde leefde ik op Mac, chips en koekjes (en leed aan ondergewicht :D ), maar met een gezin is dat wellicht toch wat anders.

Hoewel ik wél van mening ben dat we goedkoper zouden kunnen eten, maar het hoeft financieel gezien niet. Wel vind ik het soms sport om voor weinig geld een uitgebalanceerde maaltijd op tafel te hebben :))
Voor de kleine man heb ik altijd zelf gekookt, nu eet hij met de pot mee.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:33

Ik vind het knap, maar op de manier dat wij graag leven lukt het niet en ik ga daar niet op bezuinigen. Wij zijn beide gestopt met roken en alcoholdrinken en wil het lekkere eten niet van me afnemen, zeker niet omdat we het makkelijk kunnen betalen. Daarbij wil ik gewoon altijd vers eten en veel eten we biologisch. Dus al duurder.
Maargoed ik vind het echt knap hoor. Maar jullie leven alleen en wij met zijn drietjes hè, dat scheelt natuurlijk nogal.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:35

Quellian schreef:
Wij eten ook elke dag gezond en gevarieerd, maar als je net als upendo 3 dagen in de week voor je eigen avondeten hoeft te zorgen, dan kan het echt geen kwaad om te eten wat ik aangaf :) Toen ik nog alleen woonde leefde ik op Mac, chips en koekjes (en leed aan ondergewicht :D ), maar met een gezin is dat wellicht toch wat anders.

Hoewel ik wél van mening ben dat we goedkoper zouden kunnen eten, maar het hoeft financieel gezien niet. Wel vind ik het soms sport om voor weinig geld een uitgebalanceerde maaltijd op tafel te hebben :))
Voor de kleine man heb ik altijd zelf gekookt, nu eet hij met de pot mee.


Helemaal met je eens. :j Toen we nog met zijn tweetjes waren aten we vaak zat simpel of fastfood o.i.d. maar dat doe ik nu niet meer.
Yasemin eet vanaf dat ze bijvoeding krijgt met ons mee (rapley) en vanaf dat moment eten we dus gezond en gevarieert.
Het is leuk om je best te doen maar ik doe het eigenlijk nooit, haha. We kunnen het missen dus ik koop gewoon wat we lekker vinden.

tamara16
Berichten: 1555
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:36

wij met zijn 2en houden beide weinig over in de maand, vrienlief heeft dan een 32urige werkweek maar zijn loon is gemiddel 1300, soms ook minder en de vaste lasten zijn al meer als 1000 euro.
Wij hebben dan een koopflat met een hypotheek en we moeten betalen voor de vereniging van eigenaren
ik verdien zo'n 400 per maand, betaal ik mijn eigen dingen van, vriendlief krijgt 75 in de maand en nog eens 23 voor mijn auto.
Verder betaal ik dan de boodschappen en voor de dieren, wij mogen blij zijn dat we het hier nog vol kunnen houden.
Nu ook net de gemeentebelastingen binnen, een fix bedrag dat gelukkig wel per maand wordt afgeschreven, nu laten wij 7 maart wel iemand komen van een andere verzekeraar om te kijken of we goedkoper kunnen als we alles onder 1 verzekeraar afsluiten.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:41

Ik bespaar ook niet echt op boodschappen, toch is me in een boodschappenkosten topic wel eens opgevallen dat ik er niet zo gek veel aan uitgeef. Beste besparingstip is dat ik mezelf heb leren koken zonder al teveel pakjes/zakjes/Knorr wereldgerechten/dat soort meuk. De echte basis ingredienten kosten half zoveel en dan kan je nog eens geld uitgeven aan een echt goed stukje vlees oid. Ook word je veel inventiever dus komen je kliekjes ook echt op.

Toevallig heb ik twee weken terug onze financiën (2 pers, mijn vriend werkt fulltime, ik parttime, onze netto salarissen zijn ong. gelijk) eens op rij gezet. Heb een overzicht gemaakt waarin alle vaste lasten zijn opgenomen (dingen als riolering ed zijn écht geen verrassing! Vraag dat gewoon op en zet het in een overzicht, dan kan je er rekening mee houden!) en daarnaast een bedrag voor boodschappen, kapper, uitgaan, contant geld pinnen, etc. Als alles is betaald (incl de "standaard" variabele dingen) houden we gemiddeld nog 1 salaris over, dat voelt wel heel luxe.
Ik overweeg nog een tweede rekening te openen voor het "pinnen", zie dat in dat programma met Annemarie v Gaal steeds terugkomen en ik vind het wel wat hebben. Aan de ene kant vind ik mezelf gedisciplineerd genoeg en voor het geld hoef ik het ook niet echt te laten, maar als je er aan de andere kant bijv. E100,- per maand mee kunt besparen kan je daar toch leuke dingen van doen!

Toen ik minder te besteden had en meer moest schrapen met mijn geld ging het vaak mis doordat ik grote terugkerende rekeningen (zoals die riolering oid) niet goed ingecalculeerd had. Nog een paar tegenvallers erbij in de aangrenzende maanden en je zit zo in een situatie waarbij je steeds het ene gat met het andere aan het dichten bent, en dat is niet relaxed.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:49

je zou eerst beter moeten omschrijven wat over houden van is.... wat hou ik over per maand? Na wat mijn paard is een vaste last maar NIBUD denkt daar dus echter anders over.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:50

Denk dat het NIBUD vaste lasten rekent waar je niet buiten kan (huur, eten, verzkeringen) en een paard als luxe ziet?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:54

Een vaste last is een rekening die maandelijks standaard terugkomt.
De stalhuur van een paard kun je dus over het algemeen beschouwen als een vaste last.
Of dit dan voor een luxe product is of niet, dat maakt toch niet uit?

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:00

hey chubby zwanger!!!! wat leuk zeg. Hoever ben je nu? gefeliciteerd kom je weer eens kletsen in ons topic van pil tot baby?

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:09

tita schreef:
je zou eerst beter moeten omschrijven wat over houden van is.... wat hou ik over per maand? Na wat mijn paard is een vaste last maar NIBUD denkt daar dus echter anders over.


Ergens ben ik het wel met het NIBUD eens (paard is luxe) maar als je er eentje hebt is het wel een maandelijks terugkerend bedrag. In het overzicht dat ik gemaakt heb ik ook een vast bedrag opgenomen voor normale terugkerende variabele kosten, zoals boodschappen, kapper, uitgaan etc.

Maken jullie ook onderscheid tussen sparen voor korte termijn (noodgevallen) en lange termijn (beleggen oid) ?

Vankje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:14

tita schreef:
je zou eerst beter moeten omschrijven wat over houden van is.... wat hou ik over per maand? Na wat mijn paard is een vaste last maar NIBUD denkt daar dus echter anders over.


Voor mij is "over houden" alles wat er voor mij over blijft om kleren van te kopen, uiteten, avondje bios, etc.
De kosten voor mijn paard zie ik ook als vaste lasten.
Ik houd per maand tussen de EUR 300,- en EUR 400,- over. Dan heb ik ook al gespaard op onze gezamelijke rekening en voor mijn paard, nog niet gespaard voor mezelf. Dat komt over een tijdje wel weer :)

@Equimotion: Ik maak onderscheid tussen sparen voor lange en korte termijn :j (Heb dan ook echt teveel verschillende bankrekeningen lopen :') )

manfredie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:16

we doen geen gekke dingen, maar houden ook niets over.
we zijn een gezinnetje van drie en hebben geen gat in ons hand.
moet er gewoon een keer goed voor gaan zitten en alles op een rij zetten...
en dingen gaan wegstrepen/wijzigen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:37

:j eigenlijk bestaat het enkel uit huis,gas, licht, water en heffingen, boodschappen..maar ja de ene doet met 2 man voor 50 euries en ik alleen meestal 70 euries...

Is een heel ruim begrip mensen die 6000-8000 euro overhouden neem ik dus niet serieus of ze krijgen een toelage, of zitten in illegale circuit anders richting hoereren...

Goed voor de ene is 400 ruim genoeg en de ander kom niet rond met 1200 euro.

Sparen vertel eens wat is verschil op korte termijn en lange termijn..ik spaar gewoon ongeacht wat en er gaat niks af alleen bij uitzondering

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:39

Ik verstond onder vaste lasten alle automatische incasso's zeg maar. Dus geen boodschappen of kapper of zulke dingen.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:42

tita schreef:
Is een heel ruim begrip mensen die 6000-8000 euro overhouden neem ik dus niet serieus of ze krijgen een toelage, of zitten in illegale circuit anders richting hoereren...

Hè toe :oo , dat heet gewoon bovenmodaal hoor :roll:

fjordowner18
Berichten: 2627
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: wamel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:45

tja wij zitten ook niet erg ruim met geld.
het is op het moment moeilijk werk te vinden en het baantje wat ik eigenlijk zou krijgen werd ineens toch intern opgelost, dus heb geen werk.
mijn vriend krijgt ongeveer 1400 euro, deze maand houden we 200 euro over,hiervan moeten we dan nog tanken eten enz...

dus erg ruim hebben we het ook niet.

en dan inderdaad die rekening van bsr, word je niet vrolijk van nee.

maar achter de wolken schijnt de zon en je leert wel met geld omgaan op deze manier denk ik dan maar :P

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:51

tita schreef:
Sparen vertel eens wat is verschil op korte termijn en lange termijn..ik spaar gewoon ongeacht wat en er gaat niks af alleen bij uitzondering


Ik zet E150,- p.m. naar de aan de betaalrekening gekoppelde spaarrekening, voor een onvoorziene tegenvaller oid. Het scenario "wasmachine kapot" zegmaar. Daarnaast bouw je wat op voor de langere termijn. Ik zou daar wel iets mee willen doen wat meer rendement oplevert.

Het voelt wel luxe hoor, heb ook jaren op dat niveau gezeten dat het allemaal net aan kon. De laatste twee jaar begint het een beetje relaxter te worden.

Blabla1980

Berichten: 2054
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:53

onder vaste laste reken ik ook de boodschappen (die zijn hier ongeveer 260 euro/pm voor 2 volwassenen en een kindje van 2,5)

Ik gok dat wij rond de 500 eur over houden om zo uit te geven p/p. (dus 1000 euro totaal)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:53

ik verdien ook bovenmodaal(ver ruim) en dat is vanaf 2500 bruto maar 6000 netto is niet echt normaal in je eentje laat staan 8000
Laatst bijgewerkt door tita op 28-02-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:54

foutje

fjordowner18
Berichten: 2627
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: wamel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:55

Blabla1980 schreef:
onder vaste laste reken ik ook de boodschappen (die zijn hier ongeveer 260 euro/pm voor 2 volwassenen en een kindje van 2,5)

Ik gok dat wij rond de 500 eur over houden om zo uit te geven p/p. (dus 1000 euro totaal)



dat is bij ons dus verschillend, houden we minder over eten we vaker bij schoonmoeder, eten we de hele week thuis, ben ik ongeveer 70 euro per week kwijt aan boodschappen, wij hebben ook een kindje van 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:55

Ik heb ongeveer 600 euro vaste lasten p.m. ( thuis wonend ) auto , verzekeringen telefoon endergelijke.
ik zou dus 1000 euro moeten kunnen sparen.

Maar goed ik rook, lust wel gezellig een borreltje en leuke dingen doen !!.
Ik zet 500 euro op me spaarrekening en van de rest ' leef ik '