Wat hou jij over?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:33

vaatdoekjes, poetsdoekjes, handdoeken, theedoeken en ondergoed gaan hier op de kookwas, kill de bacteries...
Wel heb ik hier verschillende kleuren schoonmaakdoekjes; blauwe voor de wc, groene voor de badkamer, gele voor het afnemen en voor de vloeren ook weer andere. Vaatdoekjes liggen hier 1 dag op t aanrecht en worden alleen voor t aanrecht gebruikt.
Wegwerpdoekjes gebruik ik weinig, eigenlijk alleen om na het eten de tafel af te nemen en dan het doekie weg te gooien.of om snel even de salontafel af te nemen.
Verwarming staat hier max s'avonds op 18 graden aangezien ik het anders al bloedheet heb. Stofzuigen moet met 2 kids, katten, paarden etc hier dagelijks en de dweil gaat ook om de dag door het huis(en daarna in de was)

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:53

Gut wat een lage bedragen allemaal voor jullie energieverbruik!

Ik heb vorige winter (dus jan-feb-maart en okt-nov-dec 2010) enkel mijn kleine woonkamer verwarmd en de keuken (zit geen deur tussen), mijn kleine badkamer en bij echt heel koud vriesweer ook de slaapkamer. Daarnaast heb ik een thermostaat die aanspringt tussen 5 en 6 's ochtends en tussen 5 en 9 's avonds. Probeer de temperatuur op 20° te houden.
Nou, ik zit dus in het hele huis nog met enkele beglazing en tijdens de uren dat ie aanstaat draait ie als een gek. Bij stevige wind of vriesweer gaat het lampje dat de verwarming aanstaat zelfs amper uit.
Hou overal altijd alle deuren gesloten ook. In mijn inkomhalletje is het vaak even koud of slecht paar graden warmer dan buiten. Gezellig als je 's ochtends net wakker bent en naar beneden gaat :+

Moest vorig jaar in decmeber zo'n 500€ extra bijbetalen én betaal vanaf januari dus als maandelijks voorschot maar liefst €183!

Heb een keer flink pissig naar de woningmaatschappij gebeld dat dit echt schandalig was, want ik woon ook nog eens alleen en het is de maatschappij die de energieleverancier kiest.
Heb maar geëist dat ofwel de huur drastisch mocht zakken, of dat ze er zo snel mogelijk wat aan gingen doen. Kreeg het luie antwoord "Goh... misschien dat je dit voorjaar op de planning kan voor nieuwe dubbele beglazing, maar het zit nogal krap en in het najaar ook, dus als het gaat zetten we je op de planning voor 2012".

Omwille van dat soort onzinnige bedragen is het dus heel erg moeilijk om te sparen. gelukkig krijg ik in april flink terug van de belastingen en gaat dat netjes richting spaarboek.

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:46

inkepink schreef:
vaatdoekjes, poetsdoekjes, handdoeken, theedoeken en ondergoed gaan hier op de kookwas, kill de bacteries...
Wel heb ik hier verschillende kleuren schoonmaakdoekjes; blauwe voor de wc, groene voor de badkamer, gele voor het afnemen en voor de vloeren ook weer andere. Vaatdoekjes liggen hier 1 dag op t aanrecht en worden alleen voor t aanrecht gebruikt.
Wegwerpdoekjes gebruik ik weinig, eigenlijk alleen om na het eten de tafel af te nemen en dan het doekie weg te gooien.of om snel even de salontafel af te nemen.
Verwarming staat hier max s'avonds op 18 graden aangezien ik het anders al bloedheet heb. Stofzuigen moet met 2 kids, katten, paarden etc hier dagelijks en de dweil gaat ook om de dag door het huis(en daarna in de was)


ik weet niet wat voor ondergoed jij gebruikt maar als ik dat van mij op 90 graden was dan houd ik poppenkleren over
heb namelijk ook kant en zijde en syntetisch ondergoed en dat kan je echt niet op 90 graden wassen
word een beetje krap dan

Leer van de fouten van een ander je heb geen tijd om ze allemaal zelf te maken

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-11 18:42

Varekaj schreef:
Gut wat een lage bedragen allemaal voor jullie energieverbruik!

Ik heb vorige winter (dus jan-feb-maart en okt-nov-dec 2010) enkel mijn kleine woonkamer verwarmd en de keuken (zit geen deur tussen), mijn kleine badkamer en bij echt heel koud vriesweer ook de slaapkamer. Daarnaast heb ik een thermostaat die aanspringt tussen 5 en 6 's ochtends en tussen 5 en 9 's avonds. Probeer de temperatuur op 20° te houden.
Nou, ik zit dus in het hele huis nog met enkele beglazing en tijdens de uren dat ie aanstaat draait ie als een gek. Bij stevige wind of vriesweer gaat het lampje dat de verwarming aanstaat zelfs amper uit.
Hou overal altijd alle deuren gesloten ook. In mijn inkomhalletje is het vaak even koud of slecht paar graden warmer dan buiten. Gezellig als je 's ochtends net wakker bent en naar beneden gaat :+

Moest vorig jaar in decmeber zo'n 500€ extra bijbetalen én betaal vanaf januari dus als maandelijks voorschot maar liefst €183!

Heb een keer flink pissig naar de woningmaatschappij gebeld dat dit echt schandalig was, want ik woon ook nog eens alleen en het is de maatschappij die de energieleverancier kiest.
Heb maar geëist dat ofwel de huur drastisch mocht zakken, of dat ze er zo snel mogelijk wat aan gingen doen. Kreeg het luie antwoord "Goh... misschien dat je dit voorjaar op de planning kan voor nieuwe dubbele beglazing, maar het zit nogal krap en in het najaar ook, dus als het gaat zetten we je op de planning voor 2012".

Omwille van dat soort onzinnige bedragen is het dus heel erg moeilijk om te sparen. gelukkig krijg ik in april flink terug van de belastingen en gaat dat netjes richting spaarboek.


Ohh das wel heel veel geld voor 1 persoon zeg.. Ik zou denk toch proberen iets meer op mijn strepen te gaan staan en te eisen dat er dubbelglas gezet word, en wat voor cv ketel heb je? Laaat je niet afschepen hoor, dat zijn geen normale bedragen meer!!

# Never regret something that once made you smile #

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:01

Ligt er ook aan in wat voor huis je woont.. Ik betaal voor een 1-persoonshuishouden ook 113 euro voor gas en electriciteit (waarvan 91 euro voor het gas) en moet nog bijbetalen!

Maar ik woon in een oud huis met energielabel >10. En het huis van mijn buren heeft het hele jaar leeg gestaan.. de meneer van de energie vertelde mij dat ik daardoor ook fijn voor de buren heb gestookt omdat dat bij oude huizen gewoon door de muren heen trekt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:36

Geen idee welk energielabel ik heb := werkt net wat anders in België denk ik.
Bij de buren is het netjes bewoond en goed geïsoleerd (zijn koophuizen) dus normaal heb ik daar niet echt verlies gehad. Het meeste ontsnapt echt gewoon via de grote ramen in de woonkamer omdat die van grond tot plafond zijn op 2/3 van de muur naar de tuin. Het enige stukje blinde muur is dat wat grenst aan het aangebouwde berghok.

Heb ook een nieuwe voordeur geëist. Komt er normaal gezien gelijk met nieuwe dubbele beglazing. Heb nieuwe vloer gehad toen ik het huurcontract overnam paar jaar trug, maar de deur sleepte nogal dus hebben ze er wat afgehald onderaan, het is een houten deur met glas in. (ook alweer enkel). Nou hebben ze me mooi met een tochtstreep van haast 1cm hoog laten zitten! Kan je al raden hoeveel wind en koude daar doorheen komt, zelfs zo'n tochtding aan de deur werkt niet.

Het is steevast "het staat op de planning mevrouw" maar heb de indruk dat het voor hen niet zoveel uitmaakt. Nadeel is dat ik niet zomaar "foert" kan zeggen en verhuizen. Er staan in een straal van 5km amper 10 huizen te huur en het goedkoopste is €800/maand en ook al te groot eigenlijk voor mij alleen. Zou ik me ook blauw betalen aan energie... Appartementen zijn er niet, zijn allemaal koopprojecten en liggen boven mijn budget, ook al omdat ik dus niet echt kan sparen met die torenhoge vaste kosten.

Ik win vaak wel wat aan warmte in het voorjaar als de zon achterin binnen schijnt in de namiddag. Ik kom vaak thuis voor ze verdwijnt, dus als dat zover is sluit ik de gordijnen om de warmte binnen te houden. Mis ik wel heel wat natuurlijk licht, maar heb spaarlampen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:45

DDDMakkink schreef:
inkepink schreef:
vaatdoekjes, poetsdoekjes, handdoeken, theedoeken en ondergoed gaan hier op de kookwas, kill de bacteries...
Wel heb ik hier verschillende kleuren schoonmaakdoekjes; blauwe voor de wc, groene voor de badkamer, gele voor het afnemen en voor de vloeren ook weer andere. Vaatdoekjes liggen hier 1 dag op t aanrecht en worden alleen voor t aanrecht gebruikt.
Wegwerpdoekjes gebruik ik weinig, eigenlijk alleen om na het eten de tafel af te nemen en dan het doekie weg te gooien.of om snel even de salontafel af te nemen.
Verwarming staat hier max s'avonds op 18 graden aangezien ik het anders al bloedheet heb. Stofzuigen moet met 2 kids, katten, paarden etc hier dagelijks en de dweil gaat ook om de dag door het huis(en daarna in de was)


ik weet niet wat voor ondergoed jij gebruikt maar als ik dat van mij op 90 graden was dan houd ik poppenkleren over
heb namelijk ook kant en zijde en syntetisch ondergoed en dat kan je echt niet op 90 graden wassen
word een beetje krap dan


Ander ondergoed kopen dan. :P Ik (lees licht smetvrees) vind het dus echt vies om onderbroeken op bijv 30 graden te wassen.
Net zoals beddengoed en handdoeken.
En ik heb nog nooit een gekrompen onderbroek uit de machine getrokken. :n

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:49

bij mij gaat alles gewoon op de 35graden stand hoor!
handdoeken of beddengoed af en toe wat heter maar meer niet.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:02

nou wij wonen met 4 personen en ga echt niet elke keer nieuw ondergoed kopen
vind ik zonde van mijn geld
ik bedenk maar zo mijn moeder deed het vroeger niet anders en ik leef nog :+

Leer van de fouten van een ander je heb geen tijd om ze allemaal zelf te maken

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat hou jij over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:39

Haha dat bedoelde ik ook niet, ik bedoel, gewoon in 1 x ondergoed kopen dat niet krimpt. :P Ik heb nog nooit een klein onderbroekkie uit de was geplukt.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:18

DDDMakkink schreef:
er werd iets gezegd over op 30 graden wassen is vies ivm poepbacterie??
je zou dan op zeker 70 graden moeten wassen

Ho ho, geen connotaties aan mijn woorden toeschrijven die er niet zijn ;)
Uums schreef:
:j Poepbacterieën :+ Die gaan er onder de 70 graden niet uit *braak*

Wat je doet met die informatie mag je zelf weten hoor :+

Over dat wassen op lage temperaturen: voor het behoud van je wasmachine is het goed om eens in de twee maanden op 90 graden te wassen. Dat heb ik pas onlangs geleerd trouwens en mijn Bos-beessie doet het al jaren prima :D
Hier begon de wasmachine raar te ruiken en toen kreeg ik als tip om één of twee keer heet te wassen. Dat hielp; wasmachine rook weer fris. Dus er is wel iets voor te zeggen om af en toe van je lage temperaturen-patroon af te wijken :)

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:53

ik bedoel dat volgens jou die bacterien er niet uit gaan onder de 70 graden en dat je dus dan ook
je ondergoed op zeker 70 graden zou moeten wassen
maar klopt wel eens in de tijd je wasmachine vullen met handdoeken en dan even op 90 graden schoonspoelen
doe ik ook een paar keer per jaar

Leer van de fouten van een ander je heb geen tijd om ze allemaal zelf te maken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carineken, Googlebot, GrapeshotBot, meniekske en 4 bezoekers