100% afgekeurd ([***]) En op je zelf wonen en paard houden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:49

:+ Misschien is het handig om het topic even door te lezen.


mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:54

Ik heb wel hier en daar wat gelezen, maar het blijft vaag, bijv ergens: je kunt ziek zijn wel activiteiten ontplooien maar niet werken. Wat voor soort ziektes zijn dat dan, ik nog wel snappen dat je niet 40 uur per week kunt werken met een gammel lijf, maar als je echt helemaal nul kunt werken, lijkt me dat je ook geen andere dingen kunt? Dit is niet aanvallend bedoeld hoor, naar niemand.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:59

Is niet helemaal zo mysa.
Vergeet ook niet dat het heel goed kan zijn om te revalideren..
Een begin om weer wat te kunnen gaan doen.

mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:02

Ok, een paard als revalidatie, dat kan ik nog wel snappen, maar daar daar ging de beginpost niet over. Lastig onderwerp dit.
Laatst bijgewerkt door mysa op 19-02-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:02

Je hoeft niet altijd een gammel lijf te hebben.. :)
In je hoofd kan het ook een rotzooi zijn, maar dat zie je vaak niet aan de buitenkant.
De reden dat ik afgekeurd ben, is vanwege mijn epilepsie, PTSS en dissociatieve stoornis.
Dit zijn de hoofdredenen, want ik heb ook nog wat andere 'ziektes', maar die zijn goed onder controle te houden met medicatie.
Als ik op mijn (vrijwilligers)werk ben en ik krijg ineens een aanval van flashbacks, kan ik helemaal overstuur raken en kan ik niet meer realistisch denken, in het hier en nu blijven.
Maar als ik bij mijn paard ben, heb ik hier bijna geen last van.
Kim leidt mij zo ontzettend goed af en kan me echt aan het lachen maken, en als ik op haar rug zit vergeet ik alles.
Ik vind het heerlijk om met haar alleen te zijn of met zijn tweetjes op buitenrit te gaan.
Het is voor mij al een hele stap om toch naar het werk te gaan, want ik leef altijd met de angst dat ik op mijn werk in paniek raak en dat anderen dat dan te zien krijgen.

Er zit gewoon véél meer achter en ik vind het zo jammer dat er dan gelijk een oordeel geveld wordt door veel mensen.
Dan denk ik; vraag gewoon!

mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:06

Ik heb gelukkig geen ervaring met psychische aandoeningen en kan (en wil) daar dan ook geen oordeel over vellen.
Dat jij voor een paard kunt zorgen lijkt me duidelijk, je werkt immers ook. Ik dacht vooral aan mensen die echt weinig tot niets kunnen, hoe dat zou moeten. Dan kun je volgens mij geen paard hebben, of je moet het uitbesteden aan een verzorgiemand.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:08

Ik weet niet of die ook de zorg voor een paard kunnen dragen.
Zelf werk ik ook hoor, maar ik zou geen zorg kunnen dragen voor een paard zoals ze hier gehouden worden.
Hier moet je gewoon elke dag wat met een paard doen, en dat kan ik niet altijd.

TrippleT
Berichten: 159
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:25

Misschien zou Lamar een toontje lager kunnen zingen?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 17:19

sja hier is duidelijk minder snapvermogen dan zij.... misschein moet ze in een topic met mensen van haar niveau gaan meedenken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:50

Lamar schreef:
Ik vind het systeem in nederland niet belachelijk hoor, in mijn vorige posts geef ik ook aan dat ik liever heel veel belasting betaal.
Ik kan er niks aan doen dat als ik dezelfde visie als Yellowcab hier neer zet dat door haar niet wordt begrepen en ze er na 20 posts nog steeds niets van snapt. Ik zeg precies hetzelfde als zij doet... alleen dan niet van werkende naar wajonger, maar van werkende naar werkende.
Daarbij heb ik al wél een aantal tips gegeven en ook al aangegeven dat dit topic daar juist over gaat. Maar dan wordt ik weer aangesproken met een hoop onzin en mag daar dan niet op anticiperen.
Oke goed..... blijkbaar heb ik het snapvermogen van meerdere mensen overschat.


Wow, wat ben jij een arrogant zeg. Jij snapt mij ook helemaal niet anders zou je niet zo reageren.
Sowieso slaat het helemaal nergens op wat je net zei.
Ik ben hoogopgeleid maar een starter dus momenteel zit ik nog niet in de hoogste schaal nee, ik ben een stuk jonger dan jij bent dus ik verwacht nog wel hoger te komen. Plus, daar gaat dit hele topic niet over. Jammer dat je alleen mijn berichten eruit pikt aangezien er ook mensen waren die het hier wel mee eens waren. Jammer dat je het niet bij een nette discussie kunt houden.

Ik vind het goed dat er zoiets is als Wajong uitkering en dat moet ook absoluut zo blijven maar ik blijf bij mijn punt dat een eigen paard niet iets is wat onder basis behoefte zou moeten vallen. Het zal gerust rustgevend, ontspannend en therapeutisch werken maar er zijn toch ook dingen als maneges of een lease paard? Het schopt een hoop werkende mensen tegen het verkeerde been als zij geen paard kunnen betalen maar iemand met een bepaalde uitkering wel. Zoiets komt hard aan en is wat mij betreft gewoon niet eerlijk. Nee ziek zijn is ook niet eerlijk dat snap ik ook wel. Maar toch denk ik dat er toch wel iets van werk mogelijk is zoals bijvoorbeeld Koudbloedkim laat zien met vrijwilligerswerk, wat ik heel goed vind! Je verdiend er misschien geen loon mee maar wel ervaring, je komt eruit en doet nog iets voor het geld wat je krijgt.
Laatst bijgewerkt door Yellowcab op 19-02-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:56

mysa schreef:
Ik heb wel hier en daar wat gelezen, maar het blijft vaag, bijv ergens: je kunt ziek zijn wel activiteiten ontplooien maar niet werken. Wat voor soort ziektes zijn dat dan, ik nog wel snappen dat je niet 40 uur per week kunt werken met een gammel lijf, maar als je echt helemaal nul kunt werken, lijkt me dat je ook geen andere dingen kunt? Dit is niet aanvallend bedoeld hoor, naar niemand.


Ik snap heel goed dat je zo denkt hoor, snap dat je zoiets hebt van 'Je kan niet 40 uur per week werken, maar wel leuke dingen doen?'.
Ik ben iemand die 100% afgekeurd is en dus niet kan werken, maar ik kan wel leuke dingen doen.
Ik ga namelijk gerust in de week eens 2 uurtjes naar een vriendin. Dat ik de rest van de dag en de volgende dag niets meer waard ben, dat zien mensen dan niet.
Ik ga bijvoorbeeld ook wel eens dagje winkelen in een grote stad. 2 dagen voor die dag kan ik niets doen, kan dan die dag hooguit 4 uurtjes winkelen en de dagen erna ben ik ook helemaal niets waard. Maar men ziet wel dat ik weg ben gegaan die dag.
Ik kan zeker niet iedere dag iets doen en zeker niet de hele dag. En moet ook nog dagelijks overdag slapen, anders red ik het niet tot de avonden.
Ik kan niet zeggen op welke dagen ik niet ziek ben en ik kan niet te lang iets achter elkaar iets doen.. En tot nu toe heb ik nog geen baas gevonden waar ik eens in de zoveel tijd zomaar een uurtje kan gaan werken.
Maar kan me wel goed voorstellen dat mensen niet snappen dat ik af en toe iets kan doen. Vooral omdat men alleen maar de dingen ziet die zieke mensen doen en niet de tijd erom heen.

Op mezelf wonen met m'n wajong zou ik ook niet kunnen. Ik ben al m'n loon al kwijt aan de huur van een huisje in deze regio :')

mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:03

Wat jij beschrijft dat snap ik wel, maar het ging er om of men een paard kan houden, niet alleen financieel, maar dus ook fysiek, dat vroeg ik me af in m'n allereerste post. Maar als ik lees dat je bijv. af en toe iets kunt doen, dan lijkt me dat je niet voldoende energie hebt voor een paard, want, afhankelijk van hoe je die houdt, moet die toch elke dag, of in elk geval meermalen per week wat. Ik heb zelf m'n paarden thuis, da's natuurlijk intensiever dan wanneer ze in pension staan, is veel werk, ook als je redelijk gezond bent. Maar ook in pension kun je zo'n beest toch niet 6 dagen per week laten staan, in de hoop dat je de zevende dag energie zult hebben?

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:05

Marilla schreef:
mysa schreef:
Ik heb wel hier en daar wat gelezen, maar het blijft vaag, bijv ergens: je kunt ziek zijn wel activiteiten ontplooien maar niet werken. Wat voor soort ziektes zijn dat dan, ik nog wel snappen dat je niet 40 uur per week kunt werken met een gammel lijf, maar als je echt helemaal nul kunt werken, lijkt me dat je ook geen andere dingen kunt? Dit is niet aanvallend bedoeld hoor, naar niemand.


Ik snap heel goed dat je zo denkt hoor, snap dat je zoiets hebt van 'Je kan niet 40 uur per week werken, maar wel leuke dingen doen?'.
Ik ben iemand die 100% afgekeurd is en dus niet kan werken, maar ik kan wel leuke dingen doen.
Ik ga namelijk gerust in de week eens 2 uurtjes naar een vriendin. Dat ik de rest van de dag en de volgende dag niets meer waard ben, dat zien mensen dan niet.
Ik ga bijvoorbeeld ook wel eens dagje winkelen in een grote stad. 2 dagen voor die dag kan ik niets doen, kan dan die dag hooguit 4 uurtjes winkelen en de dagen erna ben ik ook helemaal niets waard. Maar men ziet wel dat ik weg ben gegaan die dag.
Ik kan zeker niet iedere dag iets doen en zeker niet de hele dag. En moet ook nog dagelijks overdag slapen, anders red ik het niet tot de avonden.
Ik kan niet zeggen op welke dagen ik niet ziek ben en ik kan niet te lang iets achter elkaar iets doen.. En tot nu toe heb ik nog geen baas gevonden waar ik eens in de zoveel tijd zomaar een uurtje kan gaan werken.
Maar kan me wel goed voorstellen dat mensen niet snappen dat ik af en toe iets kan doen. Vooral omdat men alleen maar de dingen ziet die zieke mensen doen en niet de tijd erom heen.

Op mezelf wonen met m'n wajong zou ik ook niet kunnen. Ik ben al m'n loon al kwijt aan de huur van een huisje in deze regio :')


Eigenlijk zouden er meer baantjes moeten zijn op vrijwillige basis waar dat wel kan. Dat lijkt me voor Wajongers ook fijn en motiverend aangezien toch vrij veel mensen uit dit topic al klagen over het vele thuis zitten. Zo kom je er af en toe eens uit op de momenten dat je je wel goed voelt. Je doet iets nuttigs en je onderhoud wat sociale contacten, zulke dingen zijn er wel voor mensen die uit de ziektewet komen en weer klaargestoomd worden om te werken maar ik ben nog niks tegen gekomen wat echt bedoeld is voor mensen die waarschijnlijk nooit meer kunnen werken.

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:10

Daar heb je wel gelijk in :j Ik vraag me soms ook wel eens af hoe mensen dat doen hoor! Maarja, misschien met een heleboel hulp?

Ik snap heel goed allebei de kanten, ik ben zelf ook ziek, maar soms verbaast ik me ook nog wel eens over wat mensen kunnen terwijl ze 100% afgekeurd zijn. Kunnen ze mij dat dan ook niet leren? :+
Maar sommige mensen hebben hun paard om als reden om iedere dag hun bed uit te klimmen. Om toch iedere dag een uurtje uit huis te gaan en niet de hele dag op bed te liggen. Toch kan ik me dat stiekem ook nog wel iets bij voorstellen.. Zodat je toch ìets hebt om te doen en niet hele dag voor pampers ligt.

Yellowcab, daar heb je helemaal gelijk in! Als ik ooit nog iets vind wat ik kan doen wanneer ik me fit voel en hoe lang het me dan lukt, dan ga ik dat zeker doen :j Heb al veel opties overwogen, maar nog niets geschikt gevonden.

mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:13

Vrijwilligerswerk, ja leuk, maar ook daar wil men op je kunnen rekenen, je kunt dan wel zeggen; maar een paar uurtjes per week, maar als je nou net die paar uurtjes beroerd bent, dan kom je dus niet opdagen, wat de organisatie weer in de war .

Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:15

Precies en dat is waar veel wajongers tegen aan lopen, denk ik! Het zou zo makkelijk zijn als we zeker wisten dat we bijvoorbeeld iedere dinsdagmiddag 3 uurtjes fit zijn. Maar doordat het zo veranderlijk is, is het ook zo lastig om iets passends te zoeken.
Het mooiste zou zijn als je bijvoorbeeld iets af moest hebben en daar een week de tijd voor kreeg thuis en het dus kon doen wanneer je fit was. Maarja, zulke dingen zijn nu eenmaal moeilijk of niet te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:16

Dat ligt eraan waar je werkt. :)
Ik werk bijvoorbeeld boven een winkel, waar alleen mensen met een psychische beperking werken.
Als je een tijdje te ziek bent om te kunnen komen, weten ze waarom en ook wat het inhoud. :)

Wat Marilla beschrijft is eigenlijk exact wat ik ook ervaar, ben alleen niet zo goed in verwoorden. :o

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:19

Marilla schreef:
Precies en dat is waar veel wajongers tegen aan lopen, denk ik! Het zou zo makkelijk zijn als we zeker wisten dat we bijvoorbeeld iedere dinsdagmiddag 3 uurtjes fit zijn. Maar doordat het zo veranderlijk is, is het ook zo lastig om iets passends te zoeken.
Het mooiste zou zijn als je bijvoorbeeld iets af moest hebben en daar een week de tijd voor kreeg thuis en het dus kon doen wanneer je fit was. Maarja, zulke dingen zijn nu eenmaal moeilijk of niet te vinden.


Ik denk dat er van beide kanten veel meer begrip zou zijn als zoiets er wel was en het geeft meer mogelijkheden, jammer dat er weinig van zulke organisaties zijn in Nederland want wat Koudbloedkim beschrijft lijkt me wel ideaal inderdaad.

mysa

Berichten: 10443
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:38

Klinkt wel ideaal, maar toch snap ik niet goed hoe ze dat dan organisatorisch doen, kan al in elk geval geen echt commercieel iets zijn, is niet kostendekkend als je nooit weet hoeveel mensen je in kunt plannen.

Anoniem

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:55

De winkel waar wij boven werken is een kringloopwinkel.
Wij krijgen van bedrijven/scholen/particulier computers binnen waar we alle informatie af moeten halen en de computers weer opnieuw moeten inrichten.
Computers die we van particulieren krijgen hebben vaak allerlei problemen en daarvan moeten dan dingen vervangen worden of we halen alleen de werkende onderdelen eruit.
De computers die wij kunnen repareren zetten we, als ze klaar zijn, in de kringloopwinkel en van het geld dat we daarvan krijgen, kopen we weer nieuwe computers of onderdelen.
Ook repareren we computers voor mensen die niet weten wat er mis is of niet weten hoe ze iets moeten oplossen.
En het geeft gewoon een heel goed gevoel als je zo'n computer dan weer werkend kunt maken en de klant daar ook blij mee is.
Het is niet erg als er één of twee weken niet gewerkt wordt, want we hebben een voorraadje die de mensen van de winkel onder ons gewoon op kunnen halen.
En ook al is die er niet, dan nog maakt het niet zoveel uit. :)

Tja, ik kan me voorstellen dat mensen neerkijken op mijn werk, maar voor mij betekend het gewoon erg veel omdat ik zo toch iets voor de medemens kan betekenen.

F_Orumster

Berichten: 15319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:56

Lijkt me wel leuk werk Kim, het is erg fijn als je andere mensen blij kunt maken.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:25

KoudbloedKim schreef:
De winkel waar wij boven werken is een kringloopwinkel.
Wij krijgen van bedrijven/scholen/particulier computers binnen waar we alle informatie af moeten halen en de computers weer opnieuw moeten inrichten.
Computers die we van particulieren krijgen hebben vaak allerlei problemen en daarvan moeten dan dingen vervangen worden of we halen alleen de werkende onderdelen eruit.
De computers die wij kunnen repareren zetten we, als ze klaar zijn, in de kringloopwinkel en van het geld dat we daarvan krijgen, kopen we weer nieuwe computers of onderdelen.
Ook repareren we computers voor mensen die niet weten wat er mis is of niet weten hoe ze iets moeten oplossen.
En het geeft gewoon een heel goed gevoel als je zo'n computer dan weer werkend kunt maken en de klant daar ook blij mee is.
Het is niet erg als er één of twee weken niet gewerkt wordt, want we hebben een voorraadje die de mensen van de winkel onder ons gewoon op kunnen halen.
En ook al is die er niet, dan nog maakt het niet zoveel uit. :)

Tja, ik kan me voorstellen dat mensen neerkijken op mijn werk, maar voor mij betekend het gewoon erg veel omdat ik zo toch iets voor de medemens kan betekenen.


Ik denk niet dat er veel mensen op neerkijken hoor! Je doet mooi werk, zijn genoeg mensen die computers nog erg ingewikkeld vinden dus lijkt me heel nuttig wat jij doet!

Anoniem

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:26

Zo voel ik het ook. :j
We werken nu met ongeveer 7 mensen, waarvan 2 (w.o ik) er elke week in ieder geval 1 dag zijn.
Ik heb er zelf geen moeite mee, maar ik denk dat het voor de andere 5 niet echt motiverend is om voor 'niks' te werken en de meeste daarvan zeggen niet eens af als ze niet komen. :o

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:42

mysa schreef:
Wat jij beschrijft dat snap ik wel, maar het ging er om of men een paard kan houden, niet alleen financieel, maar dus ook fysiek, dat vroeg ik me af in m'n allereerste post. Maar als ik lees dat je bijv. af en toe iets kunt doen, dan lijkt me dat je niet voldoende energie hebt voor een paard, want, afhankelijk van hoe je die houdt, moet die toch elke dag, of in elk geval meermalen per week wat. Ik heb zelf m'n paarden thuis, da's natuurlijk intensiever dan wanneer ze in pension staan, is veel werk, ook als je redelijk gezond bent. Maar ook in pension kun je zo'n beest toch niet 6 dagen per week laten staan, in de hoop dat je de zevende dag energie zult hebben?


Ik vroeg me hetzelfde af als Mysa, je "moet" toch elke dag naar je paard. Sommigen mensen reageren dat ze gelukkig zelf kunnen bepalen op welk gedeelte van de dag ze gaan, afhankelijk van hoe ze zich voelen, maar hoe doe je dat dan als je paard ziek wordt? Bijv. een hoefzweer. De voet moet een paar maal per dag in de Badedas. Of nog erger, je paard krijgt koliek en er moet mee gestapt worden. Wat als jij je net op dat moment niet lekker voelt? En wie gaat er tig keer per dag met het paard wandelen bij een peesblessure? Ook dat soort dingen horen, helaas, bij het hebben van een eigen paard.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 10:43

KoudbloedKim schreef:
Je hoeft niet altijd een gammel lijf te hebben.. :)
In je hoofd kan het ook een rotzooi zijn, maar dat zie je vaak niet aan de buitenkant.
De reden dat ik afgekeurd ben, is vanwege mijn epilepsie, PTSS en dissociatieve stoornis.
Dit zijn de hoofdredenen, want ik heb ook nog wat andere 'ziektes', maar die zijn goed onder controle te houden met medicatie.
Als ik op mijn (vrijwilligers)werk ben en ik krijg ineens een aanval van flashbacks, kan ik helemaal overstuur raken en kan ik niet meer realistisch denken, in het hier en nu blijven.
Maar als ik bij mijn paard ben, heb ik hier bijna geen last van.
Kim leidt mij zo ontzettend goed af en kan me echt aan het lachen maken, en als ik op haar rug zit vergeet ik alles.
Ik vind het heerlijk om met haar alleen te zijn of met zijn tweetjes op buitenrit te gaan.
Het is voor mij al een hele stap om toch naar het werk te gaan, want ik leef altijd met de angst dat ik op mijn werk in paniek raak en dat anderen dat dan te zien krijgen.

Er zit gewoon véél meer achter en ik vind het zo jammer dat er dan gelijk een oordeel geveld wordt door veel mensen.
Dan denk ik; vraag gewoon
!


juist dat is dus ook mijn mening
en van oordeel mag je best wel veroordeling maken hoor :+
want veel mensen hebben dat zonder eerst even wat info. in te winnen over iemand zijn situatie

Leer van de fouten van een ander je heb geen tijd om ze allemaal zelf te maken