100% afgekeurd ([***]) En op je zelf wonen en paard houden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:12

laura22 schreef:
Dat is zo, het is een aanslag maar het is maar net waar je prioriteiten liggen ik ben snel tevreden heb voor mezelf niet veel nodig dus dan is het redelijk te doen, het is wel krap maar dat geeft niet.


nou je zal ook geen keuze hebben maar als je zoals TS nog paarden heb dan loop je dus risico dat ze ziek worden of wat dan ook
en hoe ga je dan die kosten dragen als je bv maar 50 euro week heb om eten te kopen etc
misschien nog wel brandstof voor een brommer
vaak onderschatten mensen het hebben van een paard met diens kosten
of ze zijn naief en denken dat hun paard niet ziek kan worden

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:15

DDDMakkink schreef:
shilady schreef:
Het ligt er aan hoeveel wajong je dan uitwonend krijgt en hoeveel huur en kosten je moet betalen kwa boodschappen en verzekering... :) Ik zou zeggen gewoon informeren en dan op een rijtje zetten wat je over hou :)


dat heb ik dus gedaan in het topic maar daar was nogal wat kritiek over


Niet overal zijn huurhuisjes duur
niet overal zijn de pensionstallingen even duur
zelfs de dierenartsen verschillen erg in kosten
Ik heb mijn 2 hengstjes laten castreren voor 265
het is maar net waar je het allemaal zoekt

Jou berekeningen hoeven niet juist te zijn ;)

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:16

Ik heb ook een pony en ben echt niet naief om te denken dat hij niet ziek kan worden. Maar zoals ik al eerder zei ik kan als het moet terug vallen op mijn vader of broer en als dat niet kan, kan ik wat regelen met de da. Geloof me als mijn pony wat mankeerd dan bel ik meteen de da ik ga niet de zorg voor hem ontzeggen omdat ik een wajong uitkering heb

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:22

laura22 schreef:
Ik heb ook een pony en ben echt niet naief om te denken dat hij niet ziek kan worden. Maar zoals ik al eerder zei ik kan als het moet terug vallen op mijn vader of broer en als dat niet kan, kan ik wat regelen met de da. Geloof me als mijn pony wat mankeerd dan bel ik meteen de da ik ga niet de zorg voor hem ontzeggen omdat ik een wajong uitkering heb


Idd ben ik met je eens
hoe de ts het allemaal beschrijft maak ik eruit op dat ze het niet al te slecht heeft bij haar ouders..
Als ik is een hoge dierenarts rekening krijg dan kan er er ook iemand bijspringen of eventueel in termijnen aan de da worden betaalt.
Bij mij is het elke maand eerst stalling betalen en voer en hooi en stro kopen en dan kijken wat ik overhou :)

Maar dat geld toch ook allemaal als je een baan hebt? Een baan kan je ook kwijtraken en als je het niet meer kan betalen moet jeje beestje verkopen zowel als je een baan hebt of tekort komt met je uitkering
de een red het de ander red het niet.

Kinderen hebben of niet speelt ook mee als jij een kind heb en alleenstaande moeder ben ga je het waarschijnlijk niet redden een paard erbij... Tis voor iedereen anders en mij maakt het niet uit hoe iemand zn paard houd zwart of wit ik gun het ze :j

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:27

DDDMakkink schreef:
flower:
ik heb een WIA omdat ik lichamelijk wat mankeer
ik kan dus ook (tijdelijk) niet werken
als ik vrolijk tegen de UWV zeg dat ik wel tig auto's was dan gaan ze geheid vragen waarom ik dat wel kan en niet bv achter de kassa
bij de supermarkt
is logisch want je kan ook ander zwaar werk (ik vind een auto wassen en hele opgave)doen


Maar wat voor jou zwaar werk is dat hoeft toch voor de ander niet zo te zijn en misschien is het werk voor de ander ook zwaar maar haald diegene er wel veel voldoening uit?
Ik denk niet dat dat voor elkaar in te vullen is.
Voorbeeldje als ik op maandagavond wil sporten vinden sommige dat raar want je bent toch ziek?... alleen vergeet men dat ik daarvoor wel de "hele dag" op bed moet liggen om 's avonds te kunnen sporten. Zonder die rust redt ik het niet. Als ik met sporten niet op tijd pauze inlas dan ben ik de volgende dag letterlijk ziek... maar 't geeft me zo veel voldoening dat het het waard is. Als ik alleen maar thuis zit wordt ik dood ongelukkig en dat bevorderd m'n gezondheid en m'n humeur echt niet en sociaal wordt het er ook niet beter op.
Als iemand auto's wassen "leuk" vind dan is de belastig er wel maar heel anders omdat diegene er veel plezier aan beleefd. Het kan je dan veel psychische voldoening geven zodat je de pijn "even" vergeet wat ik me heel goed kan voorstellen.

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:35

DDDMakkink schreef:
Wietsje92 schreef:
Nee voor jou misschien niet, maar voor mij zou het wel logisch klinken! Jij hebt waarschijnlijk gewoon je werk voor sociale contacten, mensen die 100% afgekeurd zijn niet. En dan kun je zeggen dan zoek je contact met je vriendinnen / vrienden. Als die allemaal gezond zijn hebben die het allemaal druk!

zoals ik al vaker heb gezegd ben ik ook niet gezond
ik mankeer ook wat
maar als het UWv hoord dat ik niet kan werken maar wel auto's wassen dan stoppen ze gelijk mijn uitkering
want een auto wassen is best zwaar werk
contacten kan je ook onderhouden door naar het buurtcentrum te gaan en koffie te drinken


Maar als iemand auto's wassen nou veeeel leuker vind dan een in misschien zijn ogen suf buurtcentrum ;)
Iets wat je geestelijke voldoening geeft kan je lichamelijk ook iets beter doen voelen, dat is dan wel van tijdelijke aard maar voor iemand die "altijd" ziek is kan dat heel veel waard zijn.
Of het nou auto's wassen is of een buurtcentrum, een ziek persoon mag toch wel iets om handen hebben wat ie "leuk" vind, dat betekend niet automatisch dat ie ook geschikt is om te werken?

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:40

is idd afwegen wat je wilt, ik denk dat beide tegelijk teveel word als je echt 0,0 erbij verdient..
En zodra je kleine kusjes gaat doen kan je naar mijn idee net zo goed achter de kassa of callcenter werk doen bijv.
Iets dat je leuk vind om te doen is prima, maar zodra je er geld mee verdient kan je uitkering veranderen.

Mag ik trouwens vragen welke vorm van reuma je hebt? Aangezien ik dit ook al vanaf mij geboorte heb en ik, na
een gesprek met mijn nieuwe arts hierover, ook een poging wil doen voor WAJONG uitkering.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:59

DDDMakkink schreef:
flower:
ik heb een WIA omdat ik lichamelijk wat mankeer
ik kan dus ook (tijdelijk) niet werken
als ik vrolijk tegen de UWV zeg dat ik wel tig auto's was dan gaan ze geheid vragen waarom ik dat wel kan en niet bv achter de kassa
bij de supermarkt
is logisch want je kan ook ander zwaar werk (ik vind een auto wassen en hele opgave)doen


hmm, tig auto's is misschien zwaar overdreven, maar al gaat iemand met een aandoening en uitkering 1 auto wassen kijken sommige mensen die persoon al scheef aan... Terwijl dit zoals gezegd ontzettend veel moeite/pijn kan kosten en tijd om te herstellen kost, die wel opwegen tegen het nuttige gevoel voor die persoon.

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:03

Loiz schreef:
is idd afwegen wat je wilt, ik denk dat beide tegelijk teveel word als je echt 0,0 erbij verdient..
En zodra je kleine kusjes gaat doen kan je naar mijn idee net zo goed achter de kassa of callcenter werk doen bijv.
Iets dat je leuk vind om te doen is prima, maar zodra je er geld mee verdient kan je uitkering veranderen.

Mag ik trouwens vragen welke vorm van reuma je hebt? Aangezien ik dit ook al vanaf mij geboorte heb en ik, na
een gesprek met mijn nieuwe arts hierover, ook een poging wil doen voor WAJONG uitkering.


Is deze vraag aan mij bedoeld omdat ie onder mijn berichtjes staat? ;)

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:09

Ten eerste, is het aan niemand hier om te oordelen wat iemand wel een wajong uitkering wel of niet zou kunnen.

Het is zeer begrijpelijk dat je ondanks een wajong uitkering een paard zou willen. Ik begrijp dat mensen hier een dubbel gevoel over hebben, want werken kunnen ze niet, maar paardrijden wel? Daarbij stoot ik weer op mijn eerste zin, je kan niet oordelen over wat iemand wel of niet kan. Als iemand is afgekeurd voor arbeid, moet die persoon dan de hele dag thuis zitten niks doen? Terwijl het wel mogelijk is om activiteiten uit te voeren?
Het is al niet leuk om op zo'n jonge leeftijd afgekeurd te zijn. En dan zou je ook nog is de rest van je leven niet in kunnen vullen? Want je bent een uitkeringtrekker die er alleen maar plezier van beleeft?
Uitkering krijg je voor je basisbehoeftes, en daar hoort ook bij je hobby's ed. Plezier en ontspanning is zeker ook een basisbehoefte.

Dus ik zou zeggen, mocht het financieel haalbaar zijn, moet je het doen. Mocht je te krap komen bij kas, zou ik er nog wel over nadenken, dit ivm welzijn van het paard..

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:17

MaaikeMo schreef:
Uitkering krijg je voor je basisbehoeftes, en daar hoort ook bij je hobby's ed. Plezier en ontspanning is zeker ook een basisbehoefte.


Die redenering kan ik ook volledig volgen, ben het er ook mee eens :j
Maar je kunt plezier hebben en je kunt een paard gaan houden, waarbij je dus een behoorlijke financiele last hebt en plotseling voor
flinke kosten kunt komen te staan. Soms zal je dan een afbetaling met de DA af kunnen spreken, maar je maandlasten groeien dan dus
alleen maar. Vervolgens kan er wéér iets gebeuren, je moet niet altijd van het ergste uitgaan maar ik vind dat je die verantwoordelijkheid
wel moet blijven zien als je een paard hebt.

Je kunt toch ook plezier hebben van 2x per week een bijrijdpaard? Dan ben je toch onder de paarden, misschien betaal je dan ook een
bijdrage in de kosten, maar dan zijn onvoorziene uitgaven niet voor jouw rekening.

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:23

Maar wat voor iets leuks heeft iemand die 40-60 uur in de week moet werken dan?
Zijn werk? Lijkt mij een beetje kort door de bocht. Waar is dan de 'basisbehoefte'plezier?

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:25

Mas schreef:
MaaikeMo schreef:
Uitkering krijg je voor je basisbehoeftes, en daar hoort ook bij je hobby's ed. Plezier en ontspanning is zeker ook een basisbehoefte.


Die redenering kan ik ook volledig volgen, ben het er ook mee eens :j
Maar je kunt plezier hebben en je kunt een paard gaan houden, waarbij je dus een behoorlijke financiele last hebt en plotseling voor
flinke kosten kunt komen te staan. Soms zal je dan een afbetaling met de DA af kunnen spreken, maar je maandlasten groeien dan dus
alleen maar. Vervolgens kan er wéér iets gebeuren, je moet niet altijd van het ergste uitgaan maar ik vind dat je die verantwoordelijkheid
wel moet blijven zien als je een paard hebt.

Je kunt toch ook plezier hebben van 2x per week een bijrijdpaard? Dan ben je toch onder de paarden, misschien betaal je dan ook een
bijdrage in de kosten, maar dan zijn onvoorziene uitgaven niet voor jouw rekening.


Ik ben het er mee eens hoor wat betreft het financiele plaatje ;)
Maar wat het nemen van een verzorgpaard betreft is dat zo eenvoudig nog niet.

Dat is een lastig verhaal wanneer je afgekeurd bent, misschien is TS afgekeurd omdat ze ziek is (dat weet ik niet)?
Maar als je ziek bent dan houd je ziekte geen rekening met jou en het zou zomaar kunnen dat je dan moet afbellen, als paardeneigenaar wil je niet een verzorgster die regelmatig afbeld.
Ik ben zelf ziek en weet daarom dat het niet werkt met een verzorg/lease paard...omdat je vaak afspraken hebt op vaste tijden maar je lijf houd daar geen rekening mee.
Met een eigen paardje kun je die tijd zelf indelen, voel je je 's ochtends niet goed dan kan je s' avonds gaan en omgedraaid en om jezelf te ontzien kun je voor een paar dagen een verzorgster nemen...

Voor een eigen paard moet je alleen wel de financiele middelen hebben zodat wanneer hij ziek wordt je wel de juiste hulp kunt bieden maar ook nog de rest van de rekeningen kunt betalen,
daar ga ik volledig in mee @Mas ;)

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:40

ushi schreef:
Maar wat voor iets leuks heeft iemand die 40-60 uur in de week moet werken dan?
Zijn werk? Lijkt mij een beetje kort door de bocht. Waar is dan de 'basisbehoefte'plezier?


Volgens mij zegt niemand dat ;)

De meeste mensen werken full-time (40 uur) en hebben daarnaast gewoon een hobby of zelfs meerdere.
Als dat niet kan omdat je werk je uitput dan is dat ook heel erg vervelend.

Maar geloof me, iemand die altijd ziek is en daardoor niet "kan" werken, zou echt dolgraag aan het werk willen hoor.
Je sociale kring wordt namelijk erg klein... eenzaamheid maakt ongelukkig, depressie ligt op de loer omdat je bijna nergens voldoening uit kunt halen en "afhankelijk" bent van een pietluttige uitkering... en nee dat voelt niet fijn ;)

Als je door wat voor reden dan ook niet iets voor jezelf hebt zoals een hobby = basisbehoefte... dan is dat echt heel erg vervelend.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:10

loulou87 schreef:
Ik vind sommige uitspraken behoorlijk erg hier! :( Een wajong uitkering is niet voor de mensen die NIet willen werken! Ik ben sinds kort ook volledig afgekeurd, waar ik zelf heel heel veel moeite mee heb, omdat ik zelf gewoon het liefst ook wil werken! Je bent niet afhankelijk van de uitkering, en als je werkt verdien je gewoon meer, plus dat je sociale contacten hebt via het werk! Als ik dan weer lees dat we teren op iemand anderse belasting centen :( Pff daar draait mijn maag van om! Ik heb er wel moeite mee als mensen een uitkering krijgen omdat ze niet willen werken. Ik vind dat de wajong soms daarom verkeerd word beoordeeld, mensen die werken hebben soms toch ook een paard? Waarom iemand met een wajong uitkering niet? Als ze het financieel kunnen redden? En er veel levenskracht van krijgen? Waarom niet?


Is toch ook niet altijd zo hoor. Soms verdien je wel meer, maar heb je ook meer lasten of vervallen je rechten op toeslagen. Of misschien verdien je gewoon niet zo veel ;)

Iedereen die een paard kan houden met zijn inkomen moet dat lekker zelf doen, waar ik wel ook verbaasd over ben is dat het hebben van een paard behoorlijk zwaar is (lichamelijk) / kan zijn. Sommige mensen hebben een paard en kunnen daar van alles mee en werken niet. Maar goed, de rotte appels verpesten het altijd voor de mooie groene, toch?

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:32

MaaikeMo schreef:
Ten eerste, is het aan niemand hier om te oordelen wat iemand wel een wajong uitkering wel of niet zou kunnen.

Het is zeer begrijpelijk dat je ondanks een wajong uitkering een paard zou willen. Ik begrijp dat mensen hier een dubbel gevoel over hebben, want werken kunnen ze niet, maar paardrijden wel? Daarbij stoot ik weer op mijn eerste zin, je kan niet oordelen over wat iemand wel of niet kan. Als iemand is afgekeurd voor arbeid, moet die persoon dan de hele dag thuis zitten niks doen? Terwijl het wel mogelijk is om activiteiten uit te voeren?
Het is al niet leuk om op zo'n jonge leeftijd afgekeurd te zijn. En dan zou je ook nog is de rest van je leven niet in kunnen vullen? Want je bent een uitkeringtrekker die er alleen maar plezier van beleeft?
Uitkering krijg je voor je basisbehoeftes, en daar hoort ook bij je hobby's ed. Plezier en ontspanning is zeker ook een basisbehoefte.

Dus ik zou zeggen, mocht het financieel haalbaar zijn, moet je het doen. Mocht je te krap komen bij kas, zou ik er nog wel over nadenken, dit ivm welzijn van het paard..


Paardrijden is een hobby en dat moet ook inderdaad mogelijk zijn maar ik vind het hebben van een eigen paard een luxe en dus geen basisbehoefte.

Anoniem

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:57

Wat iemand met zijn/haar uitkering doet moet hij/zij zelf weten. Maar in de wajong of wia zitten en zwart bijklussen is ronduit asociaal. Dit soort mensen moeten er rap uitgedonderd worden en alle ontvangen uitkering terug betalen. Zo aso! :r

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:15

Ik heb niet het hele topic gelezen!!

Ik heb zelf een gedeelde WAJONG (ben voor 45/55% afgekeurd) en mijn vriend is ook voor 100% afgekeurd. wij komen dus echt rond van een minima we wonen samen. Ik heb sinds kort een eigen paard (veulen) heb wel gezorgd voordat ik hem kocht dat ik een spaarpotje had want er kan altijd iets gebeuren. Ik heb hele lieve ouders die financieel bijspringen als het even niet lukt met het geld. Het is ook net hoe luxe je wilt wonen en leven! Je kan inderdaad huurtoeslag aanvragen voor de meeste woningen maar dat is ook geen vetpot. Ik weet niet waar je woont/wilt wonen maar houd er rekening mee dat de huurmarkt nu heel druk is en kopen met een WAJONG zo goed als onmogelijk is.

Ik zou als ik jou was is kijken wat je nu kwijt bent aan kosten en wat je overhoud is dit minder dan laten we zeggen 650,- per maand (Denk aan huur, gas&electra, verzekering, boodschappen, water & tv/internet) zou ik het zeker niet doen... Maar gok dat je wel minder overhoud! Kijk anders inhoeverre je ouders je willen en kunnen ondersteunen?

Ps. Als je 21 bent en je woont op jezelf dan word je uitkering ietsje verhoogt verteld mijn vriend net... Geen super bedrag een paar tientjes maar!

Ps2. ik heb mijn paard ook omdat het mij helpt te sterken om straks wél aan het werk te gaan!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 23:24

Nou ik heb wel wat los gemaakt met mijn vraag :D

Ik ben 28 (bijna 29) jaar en ben al sinds mn 18e 100% afgekeurd. Ik krijg dan idd 80% van het minimum loon wat bij mijn leeftijd hoord. Ik heb mijn leven lang al reumatoide artritis een ontstekingsreuma. Vandaag ben ik helemaal goed maar morgen kan ik wel ontzettend pijn mn arm hebben (wat ik toevallig ook heb) Ik ben de afgelopen 3 jaar 5x geopereerd en dat waren niet de meest eenvoudige operatie's. Ik heb 2 nieuwe knieën, ik heb een vast gezette voorvoet en een enkelprothese gekregen. In mei word ik weer geopereerd dit keer gaan ze mn linker enkelgewricht helemaal vast zetten. Alles is helemaal kapot door de reuma!

Je begrijpt dat dit gepaart is gegaan met veel ontstekingen en pijn! Niet fijn dus! Ik heb inderdaad twee fjordenpaardjes. Een word dit jaar 23 ik heb haar al 12 jaar. Ik zat nog op school en liep in der tijd kranten om haar te kunnen bekostigen. Maar ik heb nooit kunnen werken door de reuma! Na mn eerste drie operatie's heb ik een "pauze" ingelast ik had er zo'n genoeg van van dat revalideren... Met Imka heb ik wel veel pech gehad, veel ziek geweest en nog. Ze werd dampig en had het best slecht. Ik woon nog thuis en ben bij mn nicht achter haar huis in een weilandje komen te staan met Imka. Ik had de mogelijkheid om er een 2e bij te nemen met de wetenschap dat Imka te oud zou worden om te kunnen berijden. Ik heb nu twee paardjes staan waar je normaal nog geen 1 paard in half pension voor kan neerzetten. Dus wat dat betreft ik huur het weiland en of er dan een of twee staan maakt voor mij in dit geval niet uit. Ik koop eens per jaar mn ruwvoer in en betaal ik van mn vakantiegeld dus idd voor mij geen vakantie. En laat ik daar nou ook niks om geven :D Kleding geef ik ook niks om. Ik koop zo nu en dan eens wat maar shoppen is voor mij niet weggelegd dat slenteren door een winkel heen hou ik niet vol.

Sommige denken nu ook dat is raar ze kan wel 2 paarden hebben maar niet werken. Ik heb de hele dag om me te vervelen. Ik word smorgens wakker moet rustig op gang komen (wat een werkgever je niet in dank af zal nemen maar mn paard kan het niets schelen als die zn natje en zn droogje maar heeft) dan ga ik eens rustig een boterham eten en vertrek ik smiddags naar de paardjes die overigens smorgens dan al gevoerd zijn door mijn nicht. Ik kan dan de hele dag doen over het mesten, wat ik overigens niet alleen doe want mn vriendin die ook haar paardje bij mn nicht achter het huis heeft staan. Zij doet het merendeel van de zware klusjes zoals poep scheppen en het wegbrengen. Ik doe het voer klaar zetten en kuilplukken en alles op mijn eigen tempo! Als ik een Pdag heb dan kan ik haar ten alle tijden bellen dat ik een dag niet kan. Wat overigens niet veel voor komt!
Rijden kan ik niet, Imka is gronische bevangen en dampig dus die kan niet meer werken. Meer als een blokje om het weiland doet ze niet. Ik haal mijn plezier dan ook uit het haar zien genieten van haar oude dag! Emy is 2½ nu, haar heb ik gekocht van mijn ziektekosten die ik van de belasting terug gekregen heb. En dus eigenlijk zelf opgespaard had. Haar opfokken heeft mij vrijwel niks gekost. En ik hoop tegen de tijd dat ik met haar aan de gang ga helemaal uitgedoktert te zijn en wie weet ooit wel eens te kunnen gaan werken!

Ik heb met weten van het UWV vrijwilligers werk gedaan, en op de dagen dat ik dat deed was ik ook helemaal afgebrand. Die dagen deed mn vriendin mijn paardjes ook. Maar helaas moest ik ermee stoppen vanwege de operatie's. Ik wil het wel weer gaan oppakken en heb met het uwv "afgesproken" dat dit misschien een opstap kan zijn naar ooit betaald werk.

Ik vind het "banketstaaf" overkomen als mensen zeggen dat een uitkering niet is om een paard van te houden. Is het dan wel om alleen in een huisje te zitten en eten te kopen? Want meer mag blijkbaar niet??? De een gaat uit en vind dat een levensbehoefte. De ander zit op een sport en ik heb 2 paardjes bij mn nicht in de achter tuin staan die misschien wel net zo veel kosten als een sport van een ander. Ik ga daarnaast niet op vakantie en mn paardjes zijn mijn hele leven! Ik heb het al niet getroffen met dat küt lichaam! Waarom mag ik dan niet gewoon genieten van mn paardje die ik al had voor het zo slecht met me ging en bleek dat ik 100% afgekeurd zou worden?!

De 2e heb ik gekocht met de wetenschap het ooit niet meer te kunnen betalen ik voor haar een andere oplossing moet zoeken. dwz misschien idd een ander baasje moet zoeken. Maar tot op heden haal ik heel veel schik uit mn beestjes. En is het een verademing als ik ze geborsteld heb. Dan ben ik zo blij als een kind!

Ik hoef het huis helemaal niet uit! Ik woon prima bij mijn ouders, maar ja ik word 29 en wie weet is het toch eens tijd om na alle ellende en revalidatie's mn vleugels uit te slaan. Een spaarpotje heb ik. Ik weet immers dat ze ziek kunnen worden. Ik heb ervaring zat! Ik vroeg me alleen af of er mogenlijkheden waren en of er misschien andere meiden/jongens zijn die net als ik een paardje(s) heeft/hebben en wel op zich zelf kunnen wonen.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:23

Yellowcab schreef:
MaaikeMo schreef:
Ten eerste, is het aan niemand hier om te oordelen wat iemand wel een wajong uitkering wel of niet zou kunnen.

Het is zeer begrijpelijk dat je ondanks een wajong uitkering een paard zou willen. Ik begrijp dat mensen hier een dubbel gevoel over hebben, want werken kunnen ze niet, maar paardrijden wel? Daarbij stoot ik weer op mijn eerste zin, je kan niet oordelen over wat iemand wel of niet kan. Als iemand is afgekeurd voor arbeid, moet die persoon dan de hele dag thuis zitten niks doen? Terwijl het wel mogelijk is om activiteiten uit te voeren?
Het is al niet leuk om op zo'n jonge leeftijd afgekeurd te zijn. En dan zou je ook nog is de rest van je leven niet in kunnen vullen? Want je bent een uitkeringtrekker die er alleen maar plezier van beleeft?
Uitkering krijg je voor je basisbehoeftes, en daar hoort ook bij je hobby's ed. Plezier en ontspanning is zeker ook een basisbehoefte.

Dus ik zou zeggen, mocht het financieel haalbaar zijn, moet je het doen. Mocht je te krap komen bij kas, zou ik er nog wel over nadenken, dit ivm welzijn van het paard..


Paardrijden is een hobby en dat moet ook inderdaad mogelijk zijn maar ik vind het hebben van een eigen paard een luxe en dus geen basisbehoefte.


Nee ik zeg ook niet dat het een basisbehoefte is, maar als het financieel mogelijk zou zijn, denk ik waarom niet.. Maar wat ik ook eerder al zei, t moet wel lukken ivm welzijn vh paard.. Als het kan, waarom niet? Omdat ze afgekeurd is?

Sommige berichten uit het topic geven mij namelijk het idee dat ze het niet moet doen, want ze kan niet werken dus moet ze ook geen paard hebben.. Zo kort door de bocht is het namelijk niet :)

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:36

Ik weet niet precies hoeveel een (wajong)uitkering bedraagd, maar ik studeer, woon alleen, heb een paard en draai voor ALLE mogelijk denkbare kosten zelf op. Mijn maandelijks inkomen is ca. 850 netto.

Maandelijks minder dan 1000,- en toch op jezelf wonen en een paard hebben kan dus wel. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Marjo_Wystan

Berichten: 1819
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:52

lovehaffie schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen!!

Ik heb zelf een gedeelde WAJONG (ben voor 45/55% afgekeurd) en mijn vriend is ook voor 100% afgekeurd. wij komen dus echt rond van een minima we wonen samen. Ik heb sinds kort een eigen paard (veulen) heb wel gezorgd voordat ik hem kocht dat ik een spaarpotje had want er kan altijd iets gebeuren. Ik heb hele lieve ouders die financieel bijspringen als het even niet lukt met het geld. Het is ook net hoe luxe je wilt wonen en leven! Je kan inderdaad huurtoeslag aanvragen voor de meeste woningen maar dat is ook geen vetpot. Ik weet niet waar je woont/wilt wonen maar houd er rekening mee dat de huurmarkt nu heel druk is en kopen met een WAJONG zo goed als onmogelijk is.

Ik zou als ik jou was is kijken wat je nu kwijt bent aan kosten en wat je overhoud is dit minder dan laten we zeggen 650,- per maand (Denk aan huur, gas&electra, verzekering, boodschappen, water & tv/internet) zou ik het zeker niet doen... Maar gok dat je wel minder overhoud! Kijk anders inhoeverre je ouders je willen en kunnen ondersteunen?

Ps. Als je 21 bent en je woont op jezelf dan word je uitkering ietsje verhoogt verteld mijn vriend net... Geen super bedrag een paar tientjes maar!

Ps2. ik heb mijn paard ook omdat het mij helpt te sterken om straks wél aan het werk te gaan!


wil je zeggen dat je meer dan 650 over hebt? dat is behoorlijk veel!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:21

Gut, wat een vooroordelen hier weer :D

Ik heb op verschillende tijden in mijn leven Wajong, WAO en zelfs Bijstand gehad, en tijdens de Wajong uitkering had ik dus ook nog een paard die in een dure stalling alas 275 euro per maand stond + speciaal beslag nodig had en ook nog eens qua gezondheid een zorgenkind was. Ja, je moet er een hele hoop voor laten, maar als je echt heel goed bent met plannen, dan kan het wel. Nou zat ik dusdanig door trauma's psychologisch in de knup dus dat was de reden dat ik 100% afgekeurd werd en vervolgens in de WAO en daarna in de bijstand terecht kwam.

MAAR inmiddels gaat het na EMDR behandelingen heel erg goed en kwamen de dames en heren van het UWV er achter dat ze me nooit in de bijstand hadden mogen zetten, dus zit ik godzijdank weer in de WAO (en ja, daar ben ik blij mee want vanuit de WAO is er veel meer uitzicht op werk dan in de bijstand) maar het verschil is wel dat ik vanuit de WAO een minder grote bijdrage krijg als toen ik nog in de bijstand zat. Gelukkig heb ik nu geen paard meer, anders had ik het ook echt niet meer gered. Nu huur ik vrij goedkoop een heel leuk huisje, maar daar heb ik ook veel geluk mee gehad.
Maar ik wil niets liever als heel gauw weer aan het werk en ben er ook mentaal echt aan toe. Helaas lijkt het tot nu toe erg moeilijk om uit die 100% arbeidsongeschiktheid te komen als je daar in het verleden bent ingezet! Ik kan wel gaan bijverdienen maar dat moet je natuurlijk wel allemaal netjes opgeven en het liefst ga ik gewoon helemaal uit de WAO, maar dat kan nog even duren. Op dit moment werk ik wel een aantal uur per week en de bedoeling is om zsm terug naar 36 uur te gaan.

Ach, iedere situatie is weer anders. Je wordt op den duur heel creatief met geld en leert ook hoe je zo effectief mogelijk je geld kunt uitgeven en ook nog eens wat overhoud :) Het zou alleen mijn keus niet meer zijn om in zo'n situatie een paard erbij te houden. Je maakt het jezelf dan wel heel erg moeilijk.

Oh ja, en hierboven riep iemand dat je dan maar helemaal geen huisdier moet houden, behalve misschien een goudvis. Dat is natuurlijk de reinste onzin. Ik heb drie vogels en de afgelopen maanden heb ik daar ook 200 euro aan dierenartskosten aan gehad (ja aan vogels ja) maar ik ben in staat om met het kleine loontje nog wel te sparen, en op die manier kom je er ook wel.

Gut ik zou me bijna gaan schamen zeg, maar ik vertik het :D
Er is niemand die voor de lol aan een uitkering begint.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: 100% afgekeurd (wajong) En op je zelf wonen en paard houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:21

wajong en paard is haalbaar, geen vetpot , maar haalbaar

opmerkingen als "ja maar die uitkering is voor je basisbehoeften , niet voor leuke dingen"ik stel voor dat we die gewoon de kliko inflikkeren?? want dat zou betekenen dat als je de pech hebt niet te kunnen werken door een functiebeperking je de rest van je leven in je huisje op water en brood moet gaan zitten en vooral geen leuke dingen mag gaan doen , wat is dat nou voor onzin ?

en nee de wajong is niet zo een vetpot dat je er continu feest mee kan vieren ,
van mijn wajong blijft welgeteld niks over, na alle vaste lasten (inclusief verzekering voor paard) en boodschappen
ik werk er nog 5 uur in de week naast , ja gewoon wit, ondanks alle stress die het meebrengt door het bureaucratisch gezeik van het uwv omtrent bijbaantjes naast de wajong
want geloof me, ik snap mensen die een paar uurtjes in de week zwart werken wel... ten eerste kost het onwijs veel papierwerk , een bijbaantje en dan heb je ook nog kans dat je meer moet inleveren op je uitkering , dan dat je uberhaupt verdient met je bijbaantje , de logica?? die ben ik lang geleden gestopt met zoeken , want die lijkt dus gewoon niet aanwezig te zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:29

Sonja_vR schreef:
wajong en paard is haalbaar, geen vetpot , maar haalbaar

opmerkingen als "ja maar die uitkering is voor je basisbehoeften , niet voor leuke dingen"ik stel voor dat we die gewoon de kliko inflikkeren?? want dat zou betekenen dat als je de pech hebt niet te kunnen werken door een functiebeperking je de rest van je leven in je huisje op water en brood moet gaan zitten en vooral geen leuke dingen mag gaan doen , wat is dat nou voor onzin ?



:j

Ik had toendertijd ook erg last van straatvrees, maar voor mijn paard moest ik er wel iedere dag uit.
In die zin was het ook een stuk therapie, naast het sociale aspect natuurlijk. Op die manier heeft hij me er toch een hele tijd doorheen getrokken.
Dan gaat het helemaal niet om de "leuke dingen". Het was ook een gewoon een stukje nood.
Bovendien is het ook niet bepaald goed voor je geestelijke gesteldheid om er geen hobbies op na te mogen houden. Dan zak je vooral psychisch alleen maar verder weg en probeer dan nog maar eens uit het negatieve spiraaltje en dus de vicieuze cirkel te klimmen.