Kat doet zijn behoefte op de bank.... wat nu?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Kat doet zijn behoefte op de bank.... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:18

Ik vind dit een erg vies verhaal en vind het ook niet leuk om te vertellen, maar ik wel er wel vanaf komen. Mijn kat heeft altijd netjes zijn behoefte op de Tommy's John gedaan (ik heb die kat nu anderhalf jaar en in die tijd heeft hij twee keer naast de bak gepoept, een keer van angst (hij moest naar de dierenarts) en een keer was hij nog maar 1 dagje bij ons, dus toen deed hij het waarschijnlijk per ongeluk). Dit weekend ben ik weg geweest en ik kwam thuis en toen was de bank weer nat. Kat heeft op de bank geplast. Die bank is dus echt niet meer te redden nu. Gelukkig hebben we twee banken hier, dus het was nog niet zo'n megaramp, maar nog geen half uur geleden zat ik aan de telefoon en hij zat naast me op de (schone) bank, nog geen halve meter naast me. Hij zit altijd bij me op de bank als ik telefoneer, want hij wil altijd meepraten. Maar nu ging hij ineens heel raar zitten en voordat ik het door had poepte mijn kat van 8,4 kg weer op de bank. En ook niet zo'n beetje ook (maar wat wil je ook met zo'n grote kat, de drollen zijn bijna van een schaap!!!) Ik was een zakelijk gesprek aan het voeren dus kon niet kwaad worden op mijn kat, maar ik heb hem heel afkeurend met een kladblok die ik in mijn hand had op zijn kop geslagen. Hij was totaal beledigd en sprong gillend en blazend achter de bank. Iets wat hij normaal echt nooit doet, want hij is erg aanhankelijk geworden sinds hij enkele maanden geleden een zwaar ongeluk heeft gehad waarbij hij ook een oog is verloren.

Ongeveer drie weken tot een maand is het nu zo, sinds we terug zijn van vakantie: Elke keer als we weg zijn geweest en we komen thuis drijft onze ADSL router weer op het plas (we hebben al drie keer een nieuwe aan moeten schaffen) en is op de Winnie de Pooh (hoe toepasselijk) mat gepoept. De bank is van de laatste week. Woensdag had hij daar ook al gepoept en geplast, op de beste bank.. een stoffen bank, dus echt niet meer schoon te krijgen.

Ik schreeuw steeds dat ik hem weg doe als hij zoiets doet, maar kan dat toch niet over mijn hart verkrijgen. Maar hoe leer ik mijn kat dit gedrag in hemelsnaam af? Ze kunnen nergens anders zitten dan in de woonkamer, want mijn huis is niet zo heel erg groot. Ik heb ook een kleine douche waar ik ze eventueel (uit voorzorg) 's avonds in zou kunnen stoppen, maar het probleem is dat ik mijn andere kat daarmee dan ook straf. En die doet niets fout (op een enkel plasje na dan). Maar structureel steeds op de bank poepen en plassen gaat me echt te ver. Als ik nu een nieuwe bank zou kopen, zou het morgen weer gebeuren. Ik kan dus ook nooit op andermans huis passen met mijn katten, want ik vertrouw ze gewoon niet meer... Wie heeft een tip voor me?? Verdrietig


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:25

Heel eerlijk gezegd denk ik dat hem lichamelijk iets dwars zit. je schrijft dat hij een ongeluk gehad heeft? Laat m nog eens nachecken bij de da, en probeer dan een plasje mee te nemen om na te laten kijken. Onzindelijkheid kan ook een gevolg van blaasontsteking zijn.

Goedgekeurd onderschrift :)

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:29

Een blaasontsteking heeft hij niet, tenminste, een klein tijdje geleden nog niet, toen heeft de dierenarts daar naar gekeken. Wat natuurlijk wel kan is dat hij door die beschadiging aan zijn hersenen (hij is aangereden en heeft waarschijnlijk ergens twee of drie dagen in de hitte gelegen, hij is NET op tijd gered (ogen waren al weggedraaid)) niet goed weet wat hij doet. Maar dan nog. Hij loopt zeker van zichzelf naar de bank, gaat daar zitten en doet daar gewoon zijn behoefte. Of dat te wijten is aan een beschadiging aan zijn hersenen vraag ik me af

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:31

Billy schreef:
Heel eerlijk gezegd denk ik dat hem lichamelijk iets dwars zit. je schrijft dat hij een ongeluk gehad heeft? Laat m nog eens nachecken bij de da, en probeer dan een plasje mee te nemen om na te laten kijken. Onzindelijkheid kan ook een gevolg van blaasontsteking zijn.


Maar hoe onzindelijk hij ook is door een medische reden: hij gaat niet keer op keer op de bank zitten.
Ik denk dat het echt een gedrags-probleem van je kat is. Katten zijn altijd heel secuur met waar de de plas neerleggen (op sproeikaters na dan) en zullen niet zomaar op de bank gaan zitten poepen. Ik denk dat dit een groot probleem blijft. Het enige wat je kan doen is straffen als je het ziet (thuis bent) en zorgen dat als je weg bent de kat niet in de huiskamer kan komen. Sluit hem desnoods op in een hondenbench met kattenbak daarin.

Don't dream your life, live your dreams!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:37

Als eerst zou ik hem laten onderzoeken door de dierenarts. Hoewel het een gedragsprobleem lijkt te zijn kan het ook een lichamelijke oorzaak hebben bijvoorbeeld:
-blaasontsteking
-blaassteentjes
-latente blaasontsteking
-redenen waardoor ze veel drinken en daardoor veel plassen, bijvoorbeeld suikerziekte
-pijn, waardoor het in de bak klimmen moeilijk wordt, bijvoorbeeld pijnlijke rug of heupen

Wanneer deze redenen zijn uitgesloten kun je de volgende dingen proberen.
-meerdere kattenbakken in huis zetten
-het poepen en plassen op je bank onaantrekkelijk voor hem maken, bijvoorbeeld door het neerleggen van aluminiumfolie (dat spettert), een drukalarm, of ondersteboven liggende muizenvallen(vliegen bij aanraking omhoog). De gewone kattenbak moet aantrekkelijker voor hem worden. Je kunt bijvoorbeeld ook een paar druppels valeriaan in de kattenbak druppelen, dat vinden veel katten aantrekkelijk, en erg goed schoonhouden natuurlijk.

Wanneer je het ziet straffen met de plantenspuit. In ieder geval niet met de neus er doorheen halen enzo. Dit is een erg dier-onvriendelijke methode die bovendien niet werkt. Hoe minder hij de straf met de aanwezigheid van het baasje associeert hoe beter.
Succes ermee!

Ik lees nu je aanvullende commentaar, zeker in verband met zijn ongeluk zou ik contact opnemen met de dierenarts.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:43

Dank je voor jullie reacties! Ik denk dat het wel een reden moet hebben maar welke is me echt onduidelijk. Ik moet binnenkort toch met hem naar de dierenarts om het ijzerdraadje uit zijn kaak te halen (die was gebroken bij het ongeluk) en dan kan ik meteen navragen of hij even kan kijken. Hij drinkt in ieder geval niet veel, dus suikerziekte lijkt me uitgesloten. Hij springt wel op tafels en stoelen en maakt de meest typische bewegingen (hij is altijd een beetje druk), dus het lijkt me ook niet dat hij last heeft van zijn gewrichten oid. Ik zal kijken of ik vanavond al naar de dierenarts kan, dat lijkt me toch wel heel erg verstandig. Daarnaast zal ik ze vanavond toch in de douche moeten zetten (de enige kamer met deur hier, op de woonkamer na) en dat idee van een hondenbench vind ik eigenlijk ook helemaal niet slecht. Het hoeft maar tijdelijk te zijn, misschien dat hij het al afleert als hij de hele dag in zo'n bench moet zitten, omdat hij anders zijn behoefte op verkeerde plaatsen doet. Zijn grote vriendinnetje kan dan wel vrij rondlopen en hij zal daar vast van balen.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:46

Een kennis van ons heeft een gecastreerde kater en die sproeide het hele huis onder. Straffen hielp niet, want als ze er niet was deed hij het toch. Zij heeft een hondenbench aangeschaft en dat werkt prima. De kat vindt het een fijn plekkie, want hij heeft daar een lekker zacht mandje en krijgt daar ook zijn eten. Er hangt ook een kattenbak in. Ook als de kat moe is en wil gaan slapen gaat hij in de bench liggen. (kat is 5 jaar oud dus ook niet jong meer).

Don't dream your life, live your dreams!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 11:08

Slim idee van die hondenbench.. Die dingen zijn ook niet zo duur, of wel? De kat moet er natuurlijk wel behoorlijk in kunnen bewegen en leven, dus echt klein mag hij niet zijn. Welke maat zouden jullie me dan aanraden? En zou hij daar dan echt de hele dag in moeten zitten? (is ook zo sneu, waarom heb je dan een kat?)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:14

En ondertussen je bank flink in de witte peper zetten. Dan kakt ie daar tenminste niet meer op voorlopig Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 11:19

Dees schreef:
En ondertussen je bank flink in de witte peper zetten. Dan kakt ie daar tenminste niet meer op voorlopig Knipoog


Vanwege de geur of vanwege de 'brandbaarheid'? Verward

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:21

Vanwege dat als ze eraan snuffen (doen ze eerst alvorens te gaan zitten) het zal prikken in de neus. Dan loopt poes wel weg.
Is dus wel even vervelend voor poes, maar dat is hij zo vergeten als hij is weggelopen. En je bank blijft dan toch iets frisser...
Koffiedik kan ook helpen, maar dat geeft zulke rare vlekken. Witte peper zuig je zo weer op met de kruimeldief of stofzuiger.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:51

Als het puur een gedragsprobleem is:
Plantenspuit bij de hand houden en als je ziet dat hij ergens gaat zitten om z´n behoefte te doen even natspuiten.
Werkt echter alleen als je thuis bent, dus of je er veel aan hebt?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 12:07

Ik heb hem net wel natgespoten met een plantenspuit. Toen begon hij pas echt te blazen. Het werkte wel, voor mijn gevoel, maar hij is zo'n sufkop dat hij het volgende keer vast alweer vergeten is

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:28

Even, ik weet niet hoe schoon je kattebak is, maar probeer vooral met dit warme weer de kattebak ontzettend schoon te houden, want het gaat nu erg snel stinken.
En om de kattebak weer aantrekkelijk voor hem te maken moet ie dus brandschoon zijn!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:50

Misschien is t een vorm van aandacht trekken, je zegt dat je op vakantie bent geweest? Mijn ene kat heeft t ook gedaan toen we terug kwamen van vakantie vorig jaar. Hij ging in elk hoekje pissen, en normaal deed hij dat nooit. Na een week was t wel weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:04

Dat probleem heb ik ook gehad, gelukkig bleef het wel bij plassen en poepen op de (laminaat)vloer, dus was het steeds heel makkelijk schoon te maken.

Ik weet niet of je meerdere katten hebt? Ik heb er twee en bij mij heeft een tweede kattenbak heel goed geholpen. Verder maak ik de kattenbak altijd heel goed schoon, minimaal elke dag een keer. Als de kat naast de bak poept/plast heel goed schoonmaken zodat de geur helemaal weg is.

Bij mijn kat is het dus eigenlijk vanzelf over gegaan, maar ik denk dat het toch belangrijk is om eerst eventuele medische oorzaken uit te sluiten.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:20

Je schrijft dat ie het telkens doet als je wat langer weg bent geweest, ben je nu vaker weg dan vroeger? Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Het zou ook kunnen dat je kat last heeft van blaasgruis, daarvoor moet je even naar de d.a. en dan kun overschakelen op ander voer waardoor het probleem verdwijnt.

Als een kat eenmaal ergens geplast heeft blijft die plek aantrekkelijk, die kun je dan inspuiten met, lach niet, 'hoepla-poepla' Clown (het bestaat echt).

Ik zou sowieso eerst de lichamelijke oorzaak uitsluiten (zeker gezien het ongeluk wat je kat heeft gehad) en dan kijken of er iets in de dagelijkse routine is veranderd, zoals vaker alleen, op andere tijdstippen eten, ruzie met andere kat enz. Succes

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:18

Ik weet precies wat je bedoelt..een van onze katten loopt dus nu ook het risico een echte bonte kraag te worden. Wij hebben ook alles geprobeerd maar meneer blijft het leuk vinden om op bed of op de mand van de hond te piesen. En alsof hij niet irri genoeg is begint die andere kat ook Verdrietig

Wat bij ons wel echt helpt is Keep Off. Dat vinden ze wel smerig en Azijn ook.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:52

Bij het lezen van de topicnaam kwam dit boven: SCHOONMAKEN!!! Haha! Knipoog

Sorry, ik heb er geen ervaring mee, onze kat heeft het nooit gedaan. Altijd netjes in z'n bakje of buiten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Butterfly, ComscoreBot, GoogleAdsense, L_Flo, linoleum, maralyn, Moon_light94, SennaS, Shetje14, Thami en 59 bezoekers