je hebt taalfouten en taalfouten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:08

Ik kan me ook vreselijk ergeren aan allerlei rare tik- en schrijffouten.
En helemaal aan msn- of breezahtaal. En DiT vind ik heel erg IrRiTaNt.
Laatst bijgewerkt door MrMagic op 09-08-03 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:08

EN HET IS IRRITANT MET DUBBEL R


blondje Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:10

Ben ik helemaal met je eens MrMagic!!
Laatst bijgewerkt door Xantha op 09-08-03 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:11

het topic had beter kunnen heten : Je hebt taalfouten en foute taal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:20

Rainie"]
[quote="Lovely schreef:
Wat mij persoonlijk wel opvalt is dat nog maar heel weinig mensen een werkwoord kunnen vervoegen zoals het hoort.


Inderdaad! Dat vind ik ook echt irritant. Vooral als mensen dingen typen zoals ik vindt en hij vind...
[/quote]

Inderdaad, dat zijn voorbeelden. Toch vind ik die nog redelijk te doen, ik erger me meer aan het verschijnsel stam + d.

Hij luisterd...
Hij doed hebben we gelukkig nog niet gezien Haha!.
Hij mompeld...
Hij typde verkeerd...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 23:33

Lovely schreef:
Inderdaad, dat zijn voorbeelden. Toch vind ik die nog redelijk te doen, ik erger me meer aan het verschijnsel stam + d.

Hij luisterd...
Hij doed hebben we gelukkig nog niet gezien Haha!.
Hij mompeld...
Hij typde verkeerd...

Je ziet dit vooral bij de woorden geloven en gebeuren.
Omdat er al ge voor staat denken veel mensen gelijk dat het een voltooid deelwoord is.
Maar ja, er gebeurt wat is toch echt met een t.

Dit vind ik iets wat iedereen kan leren. Het zijn gewoon wat simpele regels. Die leer je al op de basisschool, dus ik snap het excuus niet om dat met simpele werkwoorden al fout te doen!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:37

Mijn excuus voor het fout doen van werkwoorden: ik heb geen zin om er moeite voor te doen, iedereen begrijpt het toch wel. Kijk, fouten als ik vindt of hij slaapd zal ik nooit maken, maar d'tjes en t'tjes verwisselen ben ik heel goed in Knipoog
Verder erger ik me ook heel erg aan van die fouten als "egt", "lagt" etc. Ik kan het dan ook niet nalaten om mensen die zo typen te verbeteren (op MSN). Wat ook zo irritant is: de z en de s verwisselen. Zodat je dus woorden als "so" ipv "zo" krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:40

Kleintje schreef:
Dit vind ik iets wat iedereen kan leren. Het zijn gewoon wat simpele regels. Die leer je al op de basisschool, dus ik snap het excuus niet om dat met simpele werkwoorden al fout te doen!

Voor zover ik weet, is iedereen wel op de basisschool geweest en zou het dus moeten weten. Maar oké, het is hier geen examenzaal of taalkamp, je moet er dus niet te zwaar aan tillen aan een kant Haha!. Aan de andere kant denk ik dat het voor iedereen handig is om er aandacht aan te besteden, het kan altijd nog van pas komen namelijk. Iedereen moet ooit wel een keer iets op schrift zetten wat goed moet zijn en oefening baart kunst Knipoog.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:47

Wat ik me ook net bedenk waar ik me aan erger...Van die jou/jouw fouten! Geef jou mening! Dat zijn jou spullen! Ik geef dat aan jouw!
Daar griezel ik echt van...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:05

sorry zit hier echt met een grijns Haha! ik kan maar niet begrijpen waar jullie je druk om maken *LOL*
tis een forum, waarvan ik denk bijna iedereen wel komt voor de gezelligheid en niet om elkaars spelfouten te verbeteren...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:18

ik typ alleen typfouten als het ik het snel wil doen. (doe onder nederlands af en toe mn ogen open Haha!)
Ik snap ook niet waar jullie je druk om maken, meestal zie ik die typfouten niet eens. Ik lees daar gewoon over heen (ben er aan gewend Knipoog ) dus ik stoor me er ook niet aan.

typfouten als neit komen door te snel willen typen, tog is msn taal (wat ik overigens bij uitzondering op msn gebruik wegens te veel bokken Haha! en ook alleen als ik haast heb of als het druk is op msn)

BrEeZaHtaal is heeeeel irritant, dat kan ik gewoon amper lezen. (ben er ondertussen ook wel achter dat ik gewoon niet goed genoeg kijk Haha!)

maar over typfouten als zei en zij, ik doe het ook heel vaak fout hoor daar niet van, maar dat is dus WEL een dyslectische fout. Mijn broertje heeft dat en ze halen dat soort letters door elkaar. Als het daar aan ligt mag je niet kwaad worden, ze kunnen die letters gewoon niet onderscheiden van elkaar.
Dat gebeurt bij mij trouwens gewoon uit niet nadenken over mn nederlands. Ik weet hoe het moet als ik er bij nadenk. d en t heb ik altijd al veel moeite mee gehad, dat doe ik dus niet expres fout allemaal.
Ik kan er ook niks aan doen dat ik geen professor ben in nederlands, wat denk ik (bijna) niemand hier is, dus er zal ook niemand zijn die 100% foutloos kan spellen.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:28

Of "jij bent groter als mij..."

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:33

Ik ben er van overtuigd dat het percentage mensen met dyslexie op bokt op mysterieuze wijze veel hoger ligt dan in de rest van Nederland.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:34

Margreet schreef:
Ik ben er van overtuigd dat het percentage mensen met dyslexie op bokt op mysterieuze wijze veel hoger ligt dan in de rest van Nederland.


Haha ja idd Haha!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:35

Zoals al eerder heb gelezen in dit topic is dyslexie echt een modetrend. Net zoals mensen die een dagje tegenslag hebben meteen het woord depressie in mond menen te moeten nemen. Wat mij betreft valt dit onder de noemer..........de klok wel hebben horen luiden............

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:36

Van die voorbeelden heb ik nou precies ook.

Echt zo dom maar soms zie ik het gewoon niet; zei of zij. Dan moest ik echt ff heel goed nadenken en dan weet ik het weer. Heel gek maar ik heb het sinds een tijdje en mijn zus ook al.

Opzich gaan de meeste worden wel goed maar bij sommige kan ik er echt gewoon niet opkomen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:38

Het is stom maar door bokt ben ik zelf ook slechter gaan schrijven.
Je weet na tig keer zelf bijna niet eens meer of het nou hoefsmid of hoefsmit is, steigeren of stijgeren (hebben we hem weer Knipoog ) dyslectie of dyslexie en nieuwsgierig of nieuwschierig.
Je gaat gewoon twijfelen omdat je alles in zo veel versies ziet langskomen keer op keer.
Hoe vaak ik www.vandale.nl er niet bij pak... Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:39

Maar dat is niet gelijk dyslexie Avanti.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:40

Cody schreef:
Het is stom maar door bokt ben ik zelf ook slechter gaan schrijven.
Je weet na tig keer zelf bijna niet eens meer of het nou hoefsmid of hoefsmit is, steigeren of stijgeren (hebben we hem weer Knipoog ) dyslectie of dyslexie en nieuwsgierig of nieuwschierig.
Je gaat gewoon twijfelen omdat je alles in zo veel versies ziet langskomen keer op keer.
Hoe vaak ik www.vandale.nl er niet bij pak... Haha!


Dat heb ik ook wel hoor, ik merk dat ik vaker over woorden e.d. twijfel sinds ik niet meer studeer (en dus minder schrijf) Bloos! .

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:41

Ik ook, hoogste tijd om na de vakantie het laatste jaar Nederlands af te maken, wie weet ga ik me dan hier ook irriteren aan taalfouten, tot nu toe valt dat mee namelijk Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:46

maar wat maakt het uit als er af en toe een typfoutje tussenstaat?
Je snapt toch wat er met neit bedoelt wordt? (weer zoiets, zit ik me nou helemaal af te vragen of daar nou een d of een dt moest komen)

Ik stoor me er echt niet aan, zolang het niet te erg wordt. (ojee ik weet het echt niet meer Bloos!)

en ik weet hoe het is om niet te kunnen lezen en schrijven (zie ik dus bij mn broertje en dat is echt niet leuk voor hem)
Dus ooit een opmerking naar iemand die van dat soort fouten maakt zul je van mij nooit horen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 02:31

Ik heb dislectie(kijk dit woord alleen al,geen idee hoe je het schrijft),maar ga mijn tekst hier eens na op fouten,dan zul je zien dat het er niet zoveel zijn. Haha! (echt niet valsgespeeld hoor)

Idd hoeven het niet altijd grote woorden te zijn die ik fout type.
Kleine woordjes schrijf ik ook fout.Helaas ik kan er niks aan doen.
Ik zit soms wel eens te denken,hoe schrijf ik dat nou.Tja dan gok ik erop dat het met een D moet en dan blijkt het een T te zijn Tong uitsteken

Wat ik vreselijk vind en ik hoop dat de persoon waar het over gaat zich flink aangesproken voelt Boos! is de PB's of in het topic de verbeteringen.
Ik kreeg laatst een PB(en zeg het gerust hoor als deze van jou kwam,voel je dan ook zo geweldig) over hoe ik dan kon weten hoe ik iets zou moeten schrijven.
Ik schreef waar ergerD een jury zich aan.Ik had nog zitten denken.Ik erger,hij ergerde(fout bleek dus)
Hallo ik deed mijn best om even na te denken over hoe ik het zou schrijven.Sorry dat het alsnog niet goed was.
Ik verontschuldigde me nog als ik het me goed herinner in dat topic omdat ik dislectie heb.En dan nog krijg ik een PB over dat woordje.
Nee dat is niet goed en je moet het zo en zo schrijven,met even een kort lesje nederlands schrijven.Donder toch op joh,waar slaat zoiets op Boos! Ik vind dit echt nergens op slaan Ik ga toch ook niet zo'n dom PBtje sturen naar iemand over hoe hij/zij schrijft.Er zitten zat jonge kinderen hier op bokt en soms zijn de zinnen erg onduidelijk omdat het zo opgeschreven is als men praat.We waren er niet bij en dus snappen we het even niet,maar dan staat het er ook nog zonder punten en komma's.Ach dan doe ik wat meer moeite erop zodat ik het dan toch snap maar ga niet lopen klagen.Zou wat zijn als de persoon die mij een PBtje stuurde ook al die andere bokkers eens even een lesje nederlands ging leren Boos! Kom zeg,hou je met jezelf bezig en respecteer elkaar gewoon.
Ik hoop dan ook nooit meer zo'n vreselijk DOM PBtje te krijgen van die persoon,want deze keer verdween het gewoon in de prullenbak maar de volgende keer reageer ik terug met een hoop commentaar op jou! OK dan!
Ik heb dislectie en probeer het toch gewoon op zijn best!Klaar.

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 02:40

Kvind kennen en kunnen altijd van die vervelende fouten...ik KEN dat nie...ja je KUNT dat inderdaad niet nee..
Die afkortingen zoals idd (gebruik ik zelf ook vaak) komt idd (gaatie weer) van MSN af... Schijnheilig
Pff waar ik me ook zo aan kan ergeren zijn die mensen die alles met hoofdletters en kleine letters door elkaar schrijven (geen aanval alleen een mening) zoals: HeeYYY LieVeRD dan denk ik van ja hallo heb je niks beters te doen ofzo dan zo te typen maar goed!! Stoom uit je oren

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 03:22

Euh... sinESappel? Haha!

_Scarlet_ en Waterkippie:
Dat bedoelde ik eerder dus met 'respect voor de lezer hebben'.
(Met gezelligheid heeft dit niets te maken.)

Cody: Het sluipt langzamerhand in spreektaal, maar 'je irriteren aan'
is echt niet goed.
'Je ergeren aan' wel.

Maar, zoals eerder gezegd: niemant sgreift vautloos! Haha!

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 05:17

ik maak wel zo vreselijk vele spelfouten. BEn nl dyslextisch. Er is maar 1 woord waar ik me wel aan erger! En dat is het fout schrijven van nieuwsgierig... (nieuwschierig) Dit is nl wel een vrij makkelijk woord, beter gezecht, 2 woorden: Nieuws en gierig. Vrij logisch imo...

Verder maakt het mij allemaal wijnig uit. Maar dat komt omdat ik er zelf waarschijnlijk toch over heen lees *LOL*

hoeveel spelfouten heb ik in mn bovenste stukkie tekst staan *LOL*