je hebt taalfouten en taalfouten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 16:59

Oeps dat had ik dan niet eens door. Scheve mond

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:57

De Achterhoek ligt toch ook niet zo gek ver van Twente? Haha!
(grappie)
(en flauw, ja)

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:02

wat heeft het eigenlijk voor nut ... zo'n topic als dit,er zijn wel belangrijkere dingen om je aan te erCHeren Tong uitsteken .. en niet zoiets onbenulligs als dit..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:20

Karin schreef:
Niets, dat had ze ook goed. Ik had dan ook nog meer kippenvel gekregen wanneer ze 'als' had gezegd.

Het gaat hier om 'langerder'. *yuk* Scheve mond

En dat mensen daar moeite mee hebben, heeft niets met dyslexie te maken. Net zoals zaken als 'groter dan', 'even groot als' etc. Puur taalkundige regels, die misschien nog wel vaker in spreektaal worden genegeerd dan in schrijftaal. Zulke regels kun je jezelf aanleren, daar hoef je niet foutloos voor te kunnen spellen.

Maar... dat heeft te maken met voorkeursspelling, dan en als zijn beiden niet fout!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:29

'Groter als' is pas sinds kort 'goed Nederlands'. Puur omdat het vaak wordt gezegd, en dan schijn je er niet meer omheen te kunnen. Maar ik vind het afschuwelijk.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:32

Is dat nu correct?? Jeetje ik leer hier nog eens wat! Knipoog Maar ik vind het inderdaad ook vreselijk klinken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:34


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:38

Karin schreef:
'Groter als' is pas sinds kort 'goed Nederlands'. Puur omdat het vaak wordt gezegd, en dan schijn je er niet meer omheen te kunnen. Maar ik vind het afschuwelijk.

Volgens het handboek is dit al veel langer goed. Zie het stukje wat ik heb overgetikt, het staat elders in dit topic!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:40

Hmm... ik vind het net ook op de site van Onze Taal, en die neem ik toch behoorlijk serieus. Kan best dat het al veel langer 'goed Nederlands' is, maar ik ga persoonlijk het liefst af op wat Onze Taal adviseert.

http://www.onzetaal.nl/advies/alsdan.html

Daar wordt het volgende advies gegeven:

Onze Taal schreef:
Grammatica's oordelen nog milder over groter als; volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (1997) (de gezaghebbendste van allemaal) bestaat er op zichzelf beschouwd zelfs geen enkel bezwaar tegen groter als. Maar omdat groter als door strenge taalgebruikers nog steeds wordt afgekeurd - sommigen vinden het zelfs een fout waaruit direct blijkt dat iemand zijn taal helemaal niet beheerst - is het volgens de ANS-redactie veiliger groter dan te schrijven. Bij dat laatste sluiten wij ons aan: het is nog steeds het best om het op schrift te houden op groter dan; u vermijdt taalkritiek en voorkomt dat de aandacht van degene die uw brief, folder, enz. leest, afdwaalt van het onderwerp waar het u om gaat.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:52

Karin"]
(...) wordt het volgende advies gegeven:
[/quote]

[quote="Onze Taal schreef:
Grammatica's oordelen nog milder over groter als; volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (1997) (de gezaghebbendste van allemaal) bestaat er op zichzelf beschouwd zelfs geen enkel bezwaar tegen groter als. Maar omdat groter als door strenge taalgebruikers nog steeds wordt afgekeurd - sommigen vinden het zelfs een fout waaruit direct blijkt dat iemand zijn taal helemaal niet beheerst - is het volgens de ANS-redactie veiliger groter dan te schrijven. Bij dat laatste sluiten wij ons aan: het is nog steeds het best om het op schrift te houden op groter dan; u vermijdt taalkritiek en voorkomt dat de aandacht van degene die uw brief, folder, berichtje enz. leest, afdwaalt van het onderwerp waar het u om gaat.


Een waardevol advies, vind ik.
Waar ik voor de gelegenheid (van dit topic) maar een woordje aan toegevoegd heb.
;)
.