je hebt taalfouten en taalfouten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 05:51

Achja, als iedereen zijn teksten nog eens na zou lezen, en gewoon goed zou opletten op school, dan komen er al veel minder tikfouten.
Spelling was toch wel m'n sterke vak op de basisschool, dus echt veel fouten maak ik volgens mij niet, ook niet met d's en t's.

Waar ik zelf vaak een handje van heb, is te snel de spaties intoetsen en dan krijg je dus dingen als: I kben Astrid.

Ik erger me ook niet aan fouten van anderen, tenzij het echt van die hele domme dingen zijn, maar dan nog, ergeren doe ik me sowieso niet snel Lachen
Enigste waar ik me wel écht aan erger is msn-taal. Verschrikkelijk

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 07:48

Spelling was ook zeker mijn sterkste kant samen met Engels en Biologie. Mijn taalvakken deed ik op de Mavo al gauw op VWO-niveau omdat ik de stof al binnen drie maanden door was Haha! . Dessalniettemin maak ook ik fouten. Niet omdat ik het niet weet maar simpelweg omdat ik eigenlijk vaak te snel typ. Komt denk ik omdat mijn hoofd een zeef is. Dan denk ik 'snel schrijven want anders ben ik het halverwege de zin alweer kwijt' Verward

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 07:58

ok ik maak me ook zeer vaak schuldig aan spelfouten.......... daarom ben ik af en toe zeer blij (NOT) dat ik een dialect heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 09:08

En weet je waar ik me aan erger, het 100e topic hierover Gaaaap

Niet iedereen heeft een taalknobbel en heeft nog alles onthouden van school als ze er al jaren af zijn. En nooit meer hoeven te schrijven.
Leuk om elke keer te lezen dat mensen zich ergeren aan je berichtjes.
Dus de tip, sla die van mij dan maar vast standaard over. Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:31

Zeg RK, je hebt mijn spellingregels toch nog wel steeds boven je bed hangen? }>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:36

Volgens mij zijn we hier nog steeds allemaal mensen, en volgens mij is fouten maken nog steeds menselijk.

Als ik aan het typen ben typ ik heel vaak zij ipv zei. Dislectisch ben ik niet (voor zover ik weet) maar dit sluipt er gewoon in. Meestal heb ik het wel door en kan ik het aanpassen, soms ook niet.
Als je er nou over viel dat mensen gaan van: Hij zegde tegen mij.... Ala, maar ik vind dit erg overdreven om je druk over te maken

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:42

maar zoon ramp is dat toh neit??

ik heb er geeen lasrt van hor!!

haha ja kan erg iri zijn ja!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:42

Zullen we als Bokt massaal meedoen aan het nationaal dictee der nederlandse taal Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:44

Natasja91 schreef:
maar zoon ramp is dat toh neit??

ik heb er geeen lasrt van hor!!



Haha nee gelukkig heb jij er geen last van Tong uitsteken

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:45

Fasel schreef:
Zullen we als Bokt massaal meedoen aan het nationaal dictee der nederlandse taal Haha!


Count me in Haha!

en dat bespaart Margreet en mij weer wat werk Schijnheilig

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 11:46

lis schreef:
Of "jij bent groter als mij..."

Handboek Nederlandse taal (wil het ISBN nummer nog wel voor je opzoeken) zegt dat dit niet fout is.
Het kan allebei, als en dan.
Maar er is wel zoiets als voorkeursspelling, vooral bij het schrijven.
Maar ze mogen het nooit fout rekenen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:48

Serieus Kleintje? Waar gaat het heen met de Nederlandse taal Verdrietig...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 11:57

Kayla schreef:
Serieus Kleintje? Waar gaat het heen met de Nederlandse taal Verdrietig...

Ik heb het handboek er even bijgepakt. het is van 1996.
ISBN nummer 90 254 9555 9

Een erg fijn boek, staat heel veel in.

Deel 2, stijlverschijnselen, onderdeel 30 Als of dan?

Zoals vaak bij keuzemogelijkheden in een taal is ook hier een norm ontstaan, volgens welke dan te prefereren is boven als. Zij die deze norm voorstaan (wat niet wil zeggen dat zij deze in hun eigen taalgebruik ook altijd hanteren!), menen dat zelfs dat dan in dit geval de enige juiste vorm is. Dit lijkt ons zowel uit historisch oogpunt (in het Middelnederlands en het Zeventiende-eeuws vindt men vaak als na een vergrotende trap) als op grond van het feitelijk taalgebruik onjuist. Hoe dan ook, in schriftelijk taalgebruik kan men het beste dan gebruiken na een vergrotende trap, al was het maar omdat veel taalgebruikers menen dat groter als fout is.

-------------------------

Overigens Runningkawa, dit is wel het zoveelste topic hierover, maar ik zie hier toch andere woorden naar voren komen, andere mensen reageren en een kleine discussie over dyslectisch zijn.
Als we moeten kijken naar alle zoveelste topics dan kan bokt net zo goed stoppen en alleen nog maar een archieffunctie hebben.

Ik stoor me niet aan jouw berichten, ze zijn wel netjes geschreven, met zorg. De leestekens ontbreken niet, je maakt geen ontzettende grote fouten en schrijft geen MSN taal.

--------

Wat overigens ook nieuw is tegenwoordig, een spatie voor een leesteken.
Ook heel raar en irritant ! Knipoog

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 11:59

Kleintje"]
[quote="lis schreef:
Of "jij bent groter als mij..."

Handboek Nederlandse taal (wil het ISBN nummer nog wel voor je opzoeken) zegt dat dit niet fout is.
Het kan allebei, als en dan.
Maar er is wel zoiets als voorkeursspelling, vooral bij het schrijven.
Maar ze mogen het nooit fout rekenen!
[/quote]

"Als mij" of "dan mij" mag toch niet?? Gaat dus om het woordje mij.
Volgens mij is "als ik" tegenwoordig wel goed, hoewel ik dat ook niet netjes vind.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 12:05

lis"]
[quote="Kleintje"][quote="lis schreef:
Of "jij bent groter als mij..."

Handboek Nederlandse taal (wil het ISBN nummer nog wel voor je opzoeken) zegt dat dit niet fout is.
Het kan allebei, als en dan.
Maar er is wel zoiets als voorkeursspelling, vooral bij het schrijven.
Maar ze mogen het nooit fout rekenen!
[/quote]

"Als mij" of "dan mij" mag toch niet?? Gaat dus om het woordje mij.
Volgens mij is "als ik" tegenwoordig wel goed, hoewel ik dat ook niet netjes vind.
[/quote]
Je hebt gelijk, mij mag niet!
Ik dacht dat het alleen om als of dan ging.
Maar mij mag dus inderdaad niet!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:05

Fasel"]
[quote="AniqueN schreef:
Ik heb best wel veel moeite met goed schrijven, dat weet ik zelf. Soms weet ik ineens hele makkelijke dingen gewoon echt niet meer en kan ik niet meer zien wat nou logischer zou zijn.
Dat je je daarnaan ergert is jammer, vooral voor jezelf.
msn-taal vind ik ook heel wat anders dan dingen fout schrijven trouwens.


Aannemende dat je mij bedoeld AniqueN dan heb je me jammer genoeg toch iets verkeerd begrepen. Mensen die moeite hebben met de taal daar heb ik geen moeite mee. Ik kan nog geen 1 + 1 bij elkaar optellen gewoon omdat ik echt cijferblind ben. Maar echt dat bewuste popi jopi schrijven vind ik wel verschrikkelijk.

Misschien een geruststelling voor je; dyslectie of mensen die moeite met de taal hebben pik je er zo uit.

Overigens vind ik dat jij keurig schrijft hoor OK dan!
[/quote]

Oke Lachen dan heb ik inderdaad verkeerd begrepen!
Ik heb ook erg mijn best gedaan op dat stukje haha. Ik heb et ongeveer 3 keer nagelezen geloof ik Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:21

machie schreef:
ik maak wel zo vreselijk vele spelfouten. BEn nl dyslextisch. Er is maar 1 woord waar ik me wel aan erger! En dat is het fout schrijven van nieuwsgierig... (nieuwschierig) Dit is nl wel een vrij makkelijk woord, beter gezecht, 2 woorden: Nieuws en gierig. Vrij logisch imo...

Verder maakt het mij allemaal wijnig uit. Maar dat komt omdat ik er zelf waarschijnlijk toch over heen lees *LOL*

hoeveel spelfouten heb ik in mn bovenste stukkie tekst staan *LOL*


Geen idee!! Haha!

Schijnheilig

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:05

zie je wel, botervlieg Haha! ik kan er weinig aan doen...
Wel merk ik bij mezelf dat ik heel onconsequent bent met de ei/ij en f/v gebruik...
Maar botervlieg, dubbele hoofdletter is geen spelfout he, dat was een typefout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:08

Citaat:
Overigens Runningkawa, dit is wel het zoveelste topic hierover, maar ik zie hier toch andere woorden naar voren komen, andere mensen reageren en een kleine discussie over dyslectisch zijn.
Als we moeten kijken naar alle zoveelste topics dan kan bokt net zo goed stoppen en alleen nog maar een archieffunctie hebben.

De discussie over dislechtisch zijn is wel vaker geweest.
Maar dat je idd er dan wel een archief van kunt maken daar heb je gelijk in
Maar de voorbeelden die gegeven werden zijnde als taalfouten, sorry, ik zie dan echt niet wat er fout is.
En waarom niet, omdat ik het gewoon niet weet.
Ik ben niet dyslectisch, maar die dingen weet ik echt niet meer, maar toch komen er veel topics over.
Terwijl veel mensen net als ik, nooit meer de taal hebben hoeven schrijven, totdat bokt er kwam Lachen
En het is dan vervelend om te lezen dat mensen je misschien niet eens serieus nemen, terwijl je toch echt je best doet op je tekst, maar helaas haalt Word, niet alle fouten eruit en al helemaal de grammatica fouten niet.


Ik stoor me niet aan jouw berichten, ze zijn wel netjes geschreven, met zorg. De leestekens ontbreken niet, je maakt geen ontzettende grote fouten en schrijft geen MSN taal


Mijn berichten zijn idd met zorg geschreven, maar ik maak dan misschien geen grote fouten, maar mijn inziens werden er toch erg kleine fouten aangehaald, dus blijkbaar groot genoeg om mensen te laten ergeren.
En idd, aan MSN taal of gewoon alles achter elkaar aan getypte berichten erger ik me ook, maar dit omdat je er gewoon geen touw aan vast kunt knopen, maar zoiets noem ik geen taalfouten meer.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:08

Kleintje schreef:
kennen of kunnen
liggen of leggen

Bloos
Ik zeg eigenlijk bijna altijd 'ken' ipv 'kan', dat gaat automatisch en dat doet bijna iedereen hier, alleen met schrijven schrijf ik meestal wel gewoon kan, want anders vind ik het raar staan *LOL*
'Leg' ipv 'lig' zeg ik ook wel eens, maar niet altijd, en dat schrijf ik echt nooit haha.

Trouwens, schrijf je elektriciteit nou zo? Ik weet nl nooit hoe je dat schrijft Bloos! Bloos!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:40

Citaat:
Ik zeg eigenlijk bijna altijd 'ken' ipv 'kan', dat gaat automatisch en dat doet bijna iedereen hier,


Bloos! Pardon??????? Verward

Hoeveel kun je er aanwijzen in dit topic? Haha!

En ik weet inderdaad niet hoe je electriciteit schrijft, maar als iemand zich daaraan stoort, dan hoor ik dat graag en zoek ik het onmiddellijk op. Tong uitsteken

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:47

machie schreef:
zie je wel, botervlieg Haha! ik kan er weinig aan doen...
Wel merk ik bij mezelf dat ik heel onconsequent bent met de ei/ij en f/v gebruik...
Maar botervlieg, dubbele hoofdletter is geen spelfout he, dat was een typefout...


Nee, machei, maar we haden t ok over slordichheden en teipvauten enoz en daarmo teldde ik die mee. En vatuen maken ken ik oo hele gode, horo, maar dat beoit nisk. Haha! Vele leifs van otbervleig! Tong uitsteken

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:52

Botervlieg schreef:
Citaat:
Ik zeg eigenlijk bijna altijd 'ken' ipv 'kan', dat gaat automatisch en dat doet bijna iedereen hier,

Bloos! Pardon??????? Verward

Hoeveel kun je er aanwijzen in dit topic? Haha!

Niet hier op Bokt!
Hier in Spijkenisse en omgeving! Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:24

Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-08-03 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:25

Klopt
zoals ik, omdat het erg vind dat er mensen zijn die zich ergeren aan mijn berichten.
En dat terwijl mijn kennis van de taal simpelweg niet beter is.