konijn-- leeftijd

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-01 19:55

hoe oud worden konijnen gemiddeld?
ik heb namelijk geen flauw idee, mijn mam en ikd achten namelijk dat ons konijn 4 was en 5 werd, maar toen kwam de buurvrouw langs en die zei dat hij al 6 is en dit jaar 7 word!!
is dat oud voor een konijn?

"Some memories are best forgotten"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 19:59

yor ! onozel mens ! haal onmiddelijk die hond uit dat konijnenhok ! ze vroegen al waarom jij een konijn uitliet?

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 20:07

Nee hoor ik had een jong konijntje gehad voor mn 6de verjaardag die is ongeveer 3 geworden en is overleden aan een hartaanval maar ik ken konijnen die rond de 10 zijn geworden.
Maar een dwerghamster zou ook maar 2 worden, de meeste van onze hamsters zijn 3 geworden, eentje was zelfs 4 en een half!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 20:21

ons konijn is 10 of 11 geworden

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-01 22:09

Ik geloof gemiddeld zo'n 7 a 8 jaar. Dus hij komt nu dus op middelbare leeftijd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, konijnen die veel ouder owrden, maar ook die veel jonger al overlijden...

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 00:12

Hoi,

Konijnen kunnen wel 10 tot 12 jaar oud worden, maar dit komt maar heel zelden voor. Het ligt er aan hoe ze gehouden worden. Als ze lekker los mogen lopen, worden ze vaak ouder. Mijn konijntje (Muis, omdat hij helemaal lichtgrijs is) is nu 7 jaar. Volgens de dierenarts is dat al behoorlijk oud. Maar hij is nog heel actief en nooit ziek, dus hij zal nog wel een tijdje in leven blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 07:51

Hoi,

Mijn konijn is afgelopen zomer op 9-jarige leeftijd overleden. Ze was niet eens grijs geworden maar wel een beetje stakeriger ondanks dat ze veel at. Het was een gewoon konijn, geen dwerg maar ook geen reus.
Ze heeft wisselend binnen en op balkons gewoond. Wel liet ik haar regelmatig gewoon los lopen, ze was heel tam dus dat kon ook makkelijk. Toen ze ouder werd , werd ze veel rustiger en hoefde niet meer in mijn kasten te hopsen enzo. Op een ochtend lag ze op haar zij en schokte een beetje, heel zielig maar met twee uur was ze er niet meer. ik had haar op wat handoeken gelegd want ze krabde alle houtwol weg en ik heb er een doos over gezet zodat ze wat meer afgeschermd zat.
Het dwergkonijntje van een vriendin is 11 geworden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-03-08 07:53 ]</font>

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 07:53

ik dacht altijd ook dat het wat van het soort konijn afhing. Dat van die kleine dwegkonijntjes jaar of 6/7 werden en van die grotere konden wel 12 worden.
Mijn konijn is trouwens 5 geworden,na een operatie waarbij der baarmoeder eruitging heeft ze nog 3 maanden geleefd waarna we der toch hebben inlaten slapen. was best zielig. maar ze heeftw el een superleuk leventje gehad

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 10:38

Mijn konijn is 8 jaar oud geworden en vrij plotseling een paar weken geleden overleden.

Maar hoe oud ze kunnen worden dat weet ik ook niet.
Dacht wel dat dat zo tussen de 7 en 10 lag.

Maar ja je hebt altijd uitzonderingen die veel ouder worden of juist veel te vroeg dood gaan.

Ik heb mijn verstand niet verloren. Ik heb het zelf weggegeven ~~~ Quote R.W.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-01 10:51

ik zal heel eerlijk zijn, wij doen dus echt geen ene kont met daan, hij heeft een best wel groot hok helemaal voor zichzelf, een binnehok+buite overdekt en beneden dat helemaal open is en helemaal begroeid met gras (wat ie dus niet eet Verward vaag konijn) maar sinds een half jaar ofzo durft/kan ie niet meer naar beneden dus zit ie de hele dag in z'n buitenhok te niksen.. zo af en toe verschonen we het hok en mijn mam geeft hem eten en drinken, verder doen we dus niks, hij is trouwens een bruin/zwart hangoor knijn, hij is best wel groot!
in iedergeval bedankt voor de reacties!!hij kan er dus waarschijnlijk nog wel een paar jaartjes tegenaan!!

"Some memories are best forgotten"

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 12:34

Die van mij werd * toen is ie gestoken door een soort vlieg die leggen eitjes onder de huid en als die uitkomen vreten de larven het konijntje van binnenop.Heel erg naar dus en het is een vrij nieuwe 'ziekte' omdat het in Nederland steeds warmer wordt.
We hebben haar meteen laten inslapen ze was toen bijna 9 op de boerderij hadden we een knijntje van 14 en die ze nu hebben is ook alweer 6 zijn erg leuke dieren...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:00

mijn nijn is ong 10 en leef nog steeds. hij word al wel iets minder dan ie was maar valt nog steeds op zijn voer aan dus datzit nog wel ff goed.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:19

Nimber,
dat wat je beschrijft komt al heel lang voor hoor! Je ziet het vaak bij konijntjes en andere dieren die natte plekken hebben en buiten staan. Met natte plekken bedoel ik dan: ontlasting/pies die onder de staart de boel nat houden, ontstoken oogjes, wondjes elders op de huid. Met warm weer zijn er veel vliegen die aangetrokken worden door die vochtige plaatsen. ze leggen er hun eitjes in, en als die uitkomen vreten de maden zich in het vlees! Is echt verschrikkelijk om te zien. Vaak kun je het in het beginstadium nog schoonkrijgen (goed wassen en alle maden verwijderen, bovendien het konijn vrij houden van vliegen, hetzij door binnen te plaatsen of door een stuk horgaas/vliegengaas/vitrage voor het hok te hangen.
Dit komt trouwens ook wel bij andere dieren voor die buiten staan in de zomer... Let dus ook op je paard, mocht ie een vochtige wond hebben, schoonhouden en vliegvrij (zo goed als dat gaat).

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 17:21

mhhh mijn veearts vertelde het anders namelijk dat het vrij nieuw was een vlieg waarschijnlijk uit de tropen die dus een konijn onder de huid stak en daar dus eitjes neer legt. mijn konijn had namelijk nergens een wondje of vies/nattig was namelijk op zijn rug ik merkte een bult bij het aaien en 2 dagen later barste het open(nouja je begrijpt wel hoe onwijs goor....)de veearts verteld dat er wel wat aan te doen was voor de eitjes uitkwamen maar dat bijna niemand het optijd merkt.. wij dus ook niet Boos!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 19:30

Een nichtje van mij heeft een dwergje (kruising pooltje ofzo geloof ik) en die is nu al 12. Leeft dus nog steeds.
De konijnen die ik vroeger had, leefden ook altijd lang! Z'on 10 jaar, gemiddeld, ik had er nogal wat!
Ik heb "slechte" ervaringen met konijntjes uit de d.winkel. Die kunnen niets hebben en zijn zo ziek. 1 blaadje sla en ze hebben diaree. Liever een konijntje dat gefokt is, geen ras, die houden het bij mij het langst.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 19:56

mijn konijntje is gister ingeslapen........snik hij is 6 geworden, best wel oud

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 09:45

wat had ie?

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 22:28

zijn kiezen werden steeds te lang en dat koste 300 gulden per keer om af te slijpen, en dat moest elke maand, veel geld dus voor een konijn, en toen waren zijn kiezen zo lang dat ze in zijn oogkassen zijn gegroeid dus zijn ogen waren helemaal ontstoken en eng..... toen konden we ze weer laten trekken maar dat kost toch een beetje veel om elke maand te laten doen, dus

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 00:57

Hoi Katrien, even een reactie op je bericht. Muis is niet grijs geworden, hoor. Toen we hem kochten was die al grijs, met een wit buikje. Het is een pooltje (blijven klein) uit de dierenwinkel. Kennelijk zitten daar ook goede exemplaartjes tussen!

En Flopsy, is dat nou serieus? Ik bedoel dan niet dat konijnen doorgroeiende tanden hebben, dat heeft Muisje ook. Maar dat het 300 gulden kost om ze af te slijpen? En dat je zo lang hebt gewacht dat ze doorgegroeid zijn tot zijn ogen? Als je wist dat dat zijn probleem was, dan had je toch al eerder kunnen besluiten om hem af te laten maken? Toen we erachter kwamen dat Muis doorgroeiende tandjes kreeg, zijn we eerst twee keer naar de dierenarts geweest. Inderdaad duur, maar wij betaalden 40 gulden per keer. Daar hebben we geleerd hoe we ze zelf moesten knippen en dat doen we nu om de week. Niet een leuk klusje, maar wel noodzakelijk.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 19:10

nou, het was onmogelijk om in zijn mond te kijken zelf, maar altijd als hij weer last kreeg stopte ie met eten en gingen wij weer naar de dierenarts. maar dit keer stopte hij niet met eten en die kiezen waren ook helemaal scheef gegoeid echt precies weet ik het allemaal niet, maar zoiets was het

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:50

Oke, wel sneu. Onze dierenarts heeft ons alles laten zien. Hij zei ons ook dat als de tandjes eenmaal doorgroeien en het konijntje houdt het zelf niet meer bij, je regelamtig moet behandelen.
Omdat je schreef dat je al meerdere keren bij de dierenarts was geweest met dit probleem, had ik verwacht dat je wel meer verteld was door hem (haar?). Kennelijk werken niet alle dierenartsen zo. Het was niet bedoeld als een aanval op jou.

Gelukkig laat Muisje zich heel goed behandelen, je kan hem zo op zijn ruggetje in je armen houden, bekje open trekken met je vingers, en met een schaartje knippen. Hij sputtert wel wat tegen, maar zal nooit bijten ofzo. Het zal inderdaad lastig zijn om zelf iets na te kijken of te behandelen wanneer ze dit niet toelaten.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 12:36

He Flopsy
tanden kun je inderdaad zelf bijknippen, maar kiezen, daar kom je alleen onder narcose bij. Maar wat een prijs vraagt die dierenarts ervoor! Wij doen dat voor 50,= tot 75,= naar gelang de tijd die het kost om te vijlen. Is inderdaad een erg vervelend probleem doordaat een konijn door goed kauwen zijn kiezen slijt, maar alsie niet goed op z'n voer kauwt slijten ze niet voldoende, kunnen dan door groeien en in het wangslijmvlies prikken, bij elke kauw geeft dat pijn, dus willen ze niet meer eten. Hoe sneller je er dan bij bent hoe beter, want de narcose is vrij zwaar voor knaagdieren, omdat ze er iedere keer weer anders op reageren!

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 20:41

ja het is belachelijk hoog, ja, maar tja nu valt er niet zoveel meer aan te doen, snik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Afanaisa91, Esplen, Facebook, Fair, Ginny135, IASCrawler, Jasia, journee, Kaetibangsi, leo_nore, MalaQ, moOby, Moonfight, ontherun, Prairy, Relserk, secricible, sunshine, Switch2016, Zwerte en 59 bezoekers