Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:41

Ik heb nou niet bepaald geluk in de liefde, maar ik blijf proberen ;) Niet dat ik het halve land af ga, maar ik date af en toe wel eens en meestal wordt het dan een hapje eten oid. Volgende week heb ik een 1e date met iemand die ik via internet ken. Wat ik me nou altijd af vraag...wie betaalt dan de rekening? 'Hoort' het dan bijvoorbeeld dat de man betaalt of 50/50 of is het tegenwoordig hip als de vrouw betaalt? Wat vinden jullie hiervan?

Mariska_D

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:43

Zelf heb ik er een hekel aan als mensen voor me betalen, dus zou zoiezo 50./50 voorstellen. Maar je hebt ook mannen/jongens die er op staan om te betalen. Dan heb je weinig in te brengen denk ik .
In ieder geval veel plezier :j!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:44

Tjaldur schreef:
Ik heb nou niet bepaald geluk in de liefde, maar ik blijf proberen ;) Niet dat ik het halve land af ga, maar ik date af en toe wel eens en meestal wordt het dan een hapje eten oid. Volgende week heb ik een 1e date met iemand die ik via internet ken. Wat ik me nou altijd af vraag...wie betaalt dan de rekening? 'Hoort' het dan bijvoorbeeld dat de man betaalt of 50/50 of is het tegenwoordig hip als de vrouw betaalt? Wat vinden jullie hiervan?

Ik zou de eerste date graag mijn eigen eten en drinken betalen...
Wel zo netjes denk ik....en beter voor mijn eigen gevoel.
Ik zou niet alles gaan betalen, zou ik overigens van de man ook niet verwachten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:44

ik persoonlijk vindt het niet meer als normaal wanneer je beide 50/50 doet, als hij de date geslaagd vondt kan hij altijd nog voorstellen om alles te betalen. Stel je eens voor heb je een afschuwlijk etentje en mag je wel alles betalen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:45

Ik zou 50/50 doen, tenzij hij erop aandringt. :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:45

Zou zelf op 1e date liever iets gaan drinken. Scheelt ook nog eens flink in de kosten ;).
Vind het namelijk ook lastig wat je doet met de rekening.. Zeker als ik er geen vervolg in zie, dan leg ik de helft neer, terwijl ik daar echt niet van houd. Toch ga ik echt niet alles betalen (tenzij 4 drankjes alleen), voor iemand die ik nooit weer zie..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

maar om nou precies af te gaan rekenen hoeveel 50/50 is vind ik ook lastig
ligt eraan, omdat jij hem ook zo slecht kent
ik doe zulke dingen meestal pas als ik iemand beter ken, en dan wordt de rekening meestal naar de man :o ( sorry! :oo )

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

ik vind het ook erg gevoelig liggen bij mij als de ander betaald.
betaal liever of 50/50 of helemaal zelf.
Als de ander betaald heb ik zo het gevoel dat ik aan het profiteren ben. en dat heb ik zelfs nog als mijn vriendje me op een restaurantje trakteert terwijl wij al ruim 3 jaar samen zijn.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:51

Nou, inderdaad. Hij staat er dus op dat hij betaalt. Maar ik ben daar eigenlijk niet zo blij mee, zeker omdat ik hem niet goed ken en ik dan niet lekker zit te eten. Ga ik waarschijnlijk de goedkoopste gerechten bestellen ipv de lekkerste. Maarja, het lijkt me dan ook weer genant als je allebei je geld zit te tellen of om het naderhand aan hem terug te betalen. Ennn daarbij, als het tegenvalt heeft hij een hoop geïnvesteerd waar hij niks voor terugkrijgt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:58

ligt eraan hoe leuk je hem vind en hij jou en hoe geslaagd de date was...
als hij per see wil betalen en het is een leuke date dan kan je als grap zeggen "Nu zit je vast aan een tweede date, want om het eerlijk te houden moet ik nu ook nog een keer betale'n, maar dan wordt het natuurlijk wel mcdonalds".

vind je hem echt niet leuk, dan zeg je, 50/50 en bij de volgende date mag jij betalen (wetend dat die er echt niet gaat komen)

vind je hem wel leuk en gaan jullie 50/50 dan kan je altijd nog zeggen dat je nu graag alles betaald of 50/50 doet want de volgende keer als hij betaald dat je dan voor de kreeft gaat!

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger (toen ik nog date) er altijd op stond om de helft te betalen. Maar tegenwoordig vind ik het wel sexy (denk dat ik het zo kan noemen) als de man betaald. Gewoon een soort van bevestiging dat hij voor je zou kunnen zorgen en hij je af en toe is verwend. Maar ik zou aan het eind van het etentje gewoon vragen zullen we delen...? Dan heb je het gewoon voorgesteld en kan hij ja of nee zeggen en hoeft niemand zich schuldig te voelen... Aan het einde van het etentje heb je echt al wel gemerkt of het klikt of niet :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:01

Eerste keer 50/50.. En als de date niks is, dan sta ik daar ook op...!
Komt er waarschijnlijk een vervolgdate en wilt hij persee betalen is dat ook goed, dan doe ik het de volgende keer...

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:02

Ongeacht de ongeschreven regels betaal ik altijd inelkgeval voor mezelf! Wil niemand iets verschuldigd zijn!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:04

Ik ben daar heel simpel in; ik heb geen geld te makken, dus als je met me uit eten wilt, moet jij betalen. :)

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:05

Ik doe ook liever 50/50 de eerste date...

Zoals hierboven gezegd staat het wel een beetje genant als je allebei je geld zit te tellen in zo'n restaurant, maar je kan hem natuurlijk ook zodra je buiten bent gewoon geld in zijn handend drukken :P Laat je hem eerst betalen.

Ik vind sowieso dat als je na de eerste date al het gevoel hebt dat het sowieso niks gaat worden je hem niet alles moet laten betalen. Voor mij zou het dan nog meer als profiteren voelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:07

Als ie leuk is zou ik hem lekker laten betalen. Vind ik hem niks of gewoon gezellig betaal ik de helft. Mannen van mijn leeftijd interpreteren het als het goed is ook zo, maar ik weet net hoe dat met jonge jongens zit...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:07

of het gelijk als ijsbreker gebruiken... als je de menu kaart in handen hebt heel luchtig zeggen "uh, even over hoe we het gaan doen met betalen, dan weet ik of ik een salade bestel of filet mignon... " En dan een beetje verleidelijk kijken en dan lachen...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:10

Voorkeur voor 50/50.
En mocht het zo zijn dat ik of hij helemaal betaald, dan bij het volgende deel vice versa :P

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:10

Hangt ervanaf, drankje heb ik wel eens door een jongen laten betalen, wilde hij per sé.
Maar een etentje word wel een duur grapje, dus dan ga ik voor 50/50. :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:11

Nou weet je, als de rekening komt pak je zelf ook je portemonnee, en als het een echte vent is en een leuke date zegt hij vanzelf wel dat hij betaalt! Want call me old fashion, ik vind toch nog steeds dat een echte gentleman hoort te betalen voor zijn date! :o

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:12

zou ook voor 50/50 gaan.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:13

Ik vind het altijd wel zo netjes als de man betaald :o ben nog van de oude stempel haha *D
Wacht gewoon af tot je de rekening krijgt.. kijk hoe hij reageert :+

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:15

kyraliam schreef:
Nou weet je, als de rekening komt pak je zelf ook je portemonnee, en als het een echte vent is en een leuke date zegt hij vanzelf wel dat hij betaalt! Want call me old fashion, ik vind toch nog steeds dat een echte gentleman hoort te betalen voor zijn date! :o

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens :')

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:15

LecyTinker schreef:
of het gelijk als ijsbreker gebruiken... als je de menu kaart in handen hebt heel luchtig zeggen "uh, even over hoe we het gaan doen met betalen, dan weet ik of ik een salade bestel of filet mignon... " En dan een beetje verleidelijk kijken en dan lachen...

:')

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:16

Dit is inderdaad ook een punt waar ik van te voren vaak een heel ''drama'' van maak in m'n hoofd.
Ik vind 50/50. :j