Het GING zo goed met me.... zucht! *update*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:20

In amerika heerst een ware reclame oorlog tussen de makers van Seroxat, Anax, Prozac en Zoloft. Prozac heeft zelfs de SLogan 'color your life'. Ik bedoel maar. Waar zijn we mee bezig? Het is allemaal voor de portemonnee van de maker. Ok, als het echt niet anders kan zal ik de laatste zijn die roept dat het niet mag. Maar Ilona is hier niet het voorbeeld van. En dus zeg ik 'afblijven'.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:21

Sypheron schreef:
Is het niet makkelijker om de discussie hierover in een nieuw topic te houden? Het gaat namelijk niet meer over Ilona, maar over medicijnen... sorry dat ik deze reactie plaats maar ik wil graag dat er reacties bij elkaar staan waar Ilona mee kan werken en waar ze 'beter' van kan worden...


Sory Roy Clown
Laatst bijgewerkt door Miep op 30-07-03 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:21

Sypheron schreef:
Is het niet makkelijker om de discussie hierover in een nieuw topic te houden? Het gaat namelijk niet meer over Ilona, maar over medicijnen... sorry dat ik deze reactie plaats maar ik wil graag dat er reacties bij elkaar staan waar Ilona mee kan werken en waar ze 'beter' van kan worden...


Je hebt gelijk Sypheron. Al hoeft het voor mij niet verder bepraat te worden.

Terug naar Ilona. OK dan!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:21

Ok daar zit wat in, maar ik vind het gewoon te moeilijk om maar hulpeloos toe te kijken zonder dat ik iets kan doen Verdrietig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:22

A. Risico's van antidepressiva

Moderne antidepressiva, zoals Seroxat, Zoloft en Prozac, worden door zo'n 800.000 mensen geslikt in Nederland. Te vaak worden deze middelen al bij lichte depressies door huisartsen voorgeschreven

De antidepressiva kunnen ernstige bijwerkingen veroorzaken die niet in de Nederlandse bijsluiters vermeld staan. Zo blijken antidepressiva uit de zogenaamde ssri-groep de kans op zelfmoord te vergroten. ssri's zijn de zogenaamde moderne antidepressiva. Ssri staat voor serotine heropname remmers

De Radar-uitzending van 16 september 2002 toont een interview met de Britse psychiater D. Healy. Healy deed onderzoek met een groep gezonde mensen. De groep werd verdeeld in een placebo-slikkende en een ZOLOFT-slikkende groep. Van de laatste groep bleek één op de 20 proefpersonen suïcidale gedachten te krijgen. Eén op de 80 bleek daadwerkelijk een zelfmoordpoging te ondernemen. Andere ernstige bijwerkingen zijn: verslaving en heftige gedragsveranderingen ten gevolge van het wegvallen van remmingen

De onderzoeker heeft later de rapporten van de fabrikanten mogen inzien. Daaruit bleek dat die bijwerkingen al langere tijd bekend zijn, maar nooit de bijsluiter gehaald hebben. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wordt vermelding nu afgedwongen door de rechter naar aanleiding van rechtszaken van slikkers. De Food and Drug Administration (USA) heeft de fabrikant van SEROXAT inmiddels verplicht deze ernstige bijwerkingen in de bijsluiter op te nemen

Bovengenoemde drie ernstige bijwerkingen staan in Nederland ook niet in de bijsluiters vermeld. In Nederland staan de antidepressiva uit de groep ssri’s daarom nog als veilig bekend. Dat wil zeggen dat de middelen weinig ernstige bijwerkingen zouden kennen

Ivan Wolffers, hoogleraar aan de VU en auteur van het boek Medicijnen, onderschrijft in de Radar-uitzending als één van de weinige Nederlandse artsen de bevindingen van Healy. "Duidelijk is dat er ontremming optreedt die bij sommige mensen tot zelfmoord kan leiden. Daarnaast is recent duidelijk geworden dat verslaving een nadelig effect is. Niet zoals heroïne, maar wel lichamelijke afhankelijkheid waardoor het moeilijk wordt echt te stoppen", aldus Wollfers

Het beeld vertoont overeenkomsten met de Halcion-affaire van ongeveer 20 jaar geleden. Daarbij sloeg de Haagse neuroloog Dr. C. vd Kroeft alarm vanwege onder meer riskante agressie-verschijnselen en zelfmoordneigingen. Een verbod op het medicijn was het gevolg

Het Nederlands toezichtorgaan reageert geïnteresseerd laconiek

De druk van het farmaceutische omzetbelang is immens



Sorry. Deze wilde ik jullie toch even niet onthouden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:23

Sypheron schreef:
Ok daar zit wat in, maar ik vind het gewoon te moeilijk om maar hulpeloos toe te kijken zonder dat ik iets kan doen Verdrietig


Syph. Dat is ook moeilijk. Maar de enige die er hand in heeft dat jij je niet meer zo voelt is Ilona zelf. En op het moment ben ik erg bang dat dat er nog even niet inzit

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:23

Misschien kan er een split komen van dit topic?


Miep"]
[quote="Esme_27 schreef:

Haal anti-depressiva. Ik zeg zeker niet dat dit goed voor je is of wat dan ook. Maar hierdoor weet je gelijk zeker dat je depressief bent. Ik geloofde het eerst zelf ook niet, toen gaf de dokter me Xeroxat. Een anti-depressiva. Ik ben nog nooit in mijn leven zo ontiegelijk vrolijk of actief geweest!!! Ik ben na een maand gestopt, want het zijn heftige medicijnen en geen M&M's. Langzaam kwam het rotgevoel weer terug, de moeheid... en toen wist ik zeker dat ik het had. Pas dan sta je er voor open.



Zoals hierboven te lezen : je gaat je goed voelen van Xeroxat.
Wanneer je stopt voel je je weer net zo k*t als voor dat je begon.
Esmé was toen zo slim om te stoppen, helaas zijn veel mensen dit niet.

Het is t zelfde als met alcohol en drugs.
Doordat je je goed valt ga je door.
[/quote]

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je een terugval krijgt, het kan je serotonine-gehalte weer op peil brengen of je door een moeilijke periode heen helpen.
Als het goed is houdt degene die het voorschijft het ook in de gaten. Meestal wordt het slechts voor een periode (van bijvoorbeeld een half jaar) voorgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:27

Kayla, er is op internet genoeg te vinden over Seroxat (paroxetine). Je kunt terug vinden dat er te weinig onderzoek gedaan is op langere termijn naar de (bij)werking van paroxetine (en van SSRI's in het algemeen). Er staat echter wel in de bijsluiter dat het gebruik ervan nooit abrupt afgebroken mag worden, maar geleidelijk aan afgebouwd dient te worden. Samen met de beschrijvingen van het middel, kan ik daaruit opmaken dat het zeker geen mild middel is.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:29

Sorry dat ik me er ook even mee ga bemoeien...Maar wat hier allemaal wordt gezegd gaat toch soms ook een beetje te ver en dan bedoel ik dat met die anti-deppressivia! Scheve mond Misschien dat ik dit bericht niet zou moeten plaatsen, maar doe het toch...

Ten eerste, je komt idd (in mijn ogen) wel zwak over (zie alleen je eerste bericht van dit topic) daardoor gaan de bokkers je dingen aanraden wat je kunt proberen, allemaal goedbedoelde adviezen maar daar ben jij niet meegeholpen, jij geeft alleen maar aan hoe het met je gesteld is. Ga anders eens een andere psycholoog zoeken, of raadpleeg weer een andere dokter. En als je dat alle honderd keer hebt geprobeerd, dan zul je er toch echt op eigen krachten boven komen mét hulp van je vrienden en familie. Je komt in mijn ogen alleen het eerste bericht zwak over, in je andere berichten is dit echt niet het geval en kom je over als zelfstandig, die wel hulp wil accepteren maar misschien denk je wel dat je het zelf wel allemaal kan...En dat kan je waarschijnlijk ook maar accepteer in ieder geval die hulp van vrienden en familie!

Ten tweede, iedereen heeft het beste met je voor maar er worden te snel conclusies getrokken wat je zou kunnen hebben. Net zoals die anti-depressivia om te kijken of je depressief bent of niet, weer een goedbedoeld advies maar idd zoals de andere bokkers het is weer bij iedereen anders, en ook komen sommige bokkers in mn ogen over alsof ze het allemaal beter weten en willen bewijzen! Ik zal misschien veel 'gepreek' over me heen krijgen, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen Knipoog misschien dat je gewoon in een zwart gat terug bent gevallen en dat je daar weer een poging moet komen om er weer uit te komen...En probeer dat weer, net zoals je vorige poging die wel (gedeeltelijk) geslaagd was. Verder veel sterkte en ook voor jou gaat de zon zeker weer schijnen!
Laatst bijgewerkt door Larissa op 30-07-03 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:30

Ik hoop dat ik niet bot overkom...

Jurga, waarom ben je niet gelukkig?
Wat mis je?
Je hebt zoveel om gelukkig te zijn, je hebt werk, je paarden, een lieve vriend, een auto (tuurlijk begeven die krengen het wel eens...)
Er zijn mensen die het zo veel slechter hebben...

Ik heb ook een poosje heel erg met mezelf in de knoop gelegen. Wat ik toen heb gedaan is alle dingen opgeschreven die ik had waar ik blij mee was, en alles op geschreven waar ik niet blij mee was.
De dingen waar ik blij mee was ben ik veel gaan bezoeken (paard vrienden enz. enz.) Dingen waar ik niet blij mee was ben ik, waar kon, mee gestopt.
Ik ben gaan kjiken naar wat ik allemaal had in tegenstelling tot anderen. Ik weet het, het klinkt heel materialistisch, maar zo zit het nou eenma; vaak in elkaar. Ik zeg niet dat je depressief bent. Maar probeer eens alles van een postieve kant te bekijken.... Doe rustig, overhaast je niet. Dit maakt jezelf gelukkiger (tenminste, mij wel.)

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:45

Fasel"]
[quote="Kinta"][quote="Fasel"]
U bedoelt?
[/quote]
Dat je Jurga niet zomaar moet zeggen bepaalde medicijnen niet te moeten slikken, omdat jij er toevallig die ervaring mee hebt. En als je medicus bent, zet dat er dan bij, is het duidelijk vanuit welke hoedanigheid je het zegt he?
[/quote]

Ten eerste gaat je dat niet aan. En ten tweede ga je mensen toch niet bewust aan een verslaving helpen of wel soms? En die ervaring heb ik niet bij mezelf maar met tig anderen.

Misschien moet jij niet zo snel oordelen.
[/quote]
ik begrijp werkelijk niet waarom jij zo achter uit je keel reageert. Je moet toch begrijpen dat het op zijn zachtst gezegd verwarrend is als je arts je een middel voorschrijft (stel he want het gaat hier niet specifiek om seroxat en niet specifiek om jurga) en mensen in je omgeving gaan verhalen noemen van mensen die daardoor door rood licht gingen rijden enzo. Dat heeft niets met het helpen aan een verslaving te maken. Een antidepressivum bouw je op onder begeleiding van een arts en wordt ook rustig afgebouwd na verloop van tijd. Maar dat zou ik jou niet hoeven vertellen, want dat zou je moeten weten.

[quote="Miep"]
Kinta: Fasel mag haar niet zeggen geen medicijn te gaan slikken?
Maar , weet niet meer wie, maar ilona wel zeggen wel die en die medicijnen te gaan slikken?
[/quote]
Dat is hetzelfde, ben ik het ook niet mee eens. Jurga zou dat toch veel beter met haar dokter kunnen regelen? Hij/zij EN Jurga zelf weten het het beste.Het is vast goed bedoeld, hoor, daar niet van, maar nogmaals je kent haar specifieke situatie niet, dus moet je, hoe aardig ook bedoeld, niet dat soort adviezen geven en medicijnen afkraken of ophemelen. Wat voor jou een rotmedicijn was is voor een ander de uitvinding van de eeuw en omgekeerd. Ik denk dat je daar alleen maar iemand mee in de war brengt.

[quote="Larissa schreef:
Ten tweede, iedereen heeft het beste met je voor maar er worden te snel conclusies getrokken wat je zou kunnen hebben. Net zoals die anti-depressivia om te kijken of je depressief bent of niet, weer een goedbedoeld advies maar idd zoals de andere bokkers het is weer bij iedereen anders, en ook komen sommige bokkers in mn ogen over alsof ze het allemaal beter weten en willen bewijzen!

Sluit ik me helemaal bij aan.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:53

Lovely schreef:
Kayla, er is op internet genoeg te vinden over Seroxat (paroxetine). Je kunt terug vinden dat er te weinig onderzoek gedaan is op langere termijn naar de (bij)werking van paroxetine (en van SSRI's in het algemeen). Er staat echter wel in de bijsluiter dat het gebruik ervan nooit abrupt afgebroken mag worden, maar geleidelijk aan afgebouwd dient te worden. Samen met de beschrijvingen van het middel, kan ik daaruit opmaken dat het zeker geen mild middel is.


Dat heb je mij ook niet horen zeggen Knipoog

En ik sluit me helemaal aan bij wat Kinta hierboven zegt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:59

Machie, ik weet dat toen ik in een dip zat het mij asbsoluut niet heeft geholpen om te bedenken waarmee ik gelukkig was of hoorde te zijn. Dit is omdat ik dan ook heel veel dingen ga bedenken waarom ik niet gelukkig zou zijn of juist een schuldgevoel ga opbouwen van ik heb dit allemaal en nog voel ik me niet gelukkig enz. enz.

Wat ik hier neerzet is de methode die dus in mijn geval werkte...
Het enige wat je kan doen is proberen de dingen vanuit een positief oogpunt te zien. Dus ipv ik moet de hele dag naar die rotbaan (voorbeeld) zeg je ik ga nu werken, zodat ik straks weer lekker naar de paarden kan gaan en dat ik geld heb om te doen wat ik wil doen.
Probeer alles vanuit een zo positief mogelijk oogpunt te zien. Dat is in het begin erg moeilijk, maar met iemand die het tegen je blijft zeggen en als je het zelf echt probeert gaat het steeds beter
Natuurlijk zijn er af en toe dipjes, ook ik heb die en op zo'n moment is het gewoon heel erg moeilijk., Probeer voor die momenten vrienden te hebben waar je op terug kan vallen. Waar je dus tegen kan zeggen ik voel me heel erg poedersuiker op dit moment. Ook dan heb je niets aan de reactie kijk nou eens hoeveel er is om voor te leven en gelukkig mee te zijn, dat werkt niet. Die vrienden moeten in mijn geval iets zeggen van wat poedersuiker voor je dat je in een dipje zit, probeer alles van de positieve kant te bekijken (en dat is dus iets anders van kijk eens hoeveel dingen er zijn die leuk zijn).

Zo werkt het voor mij het beste, hoewel ik wel weet, dat als ik zo slecht wordt als ik geweest ben, ik dit keer toch maar wel echt naar een psych ga... Voorlopig red ik het hiermee en ik hoop dat jij er ook iets aan hebt, Ilona Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 20:55

Ben weer terug: les ging lekker. Zo gauw mijn pics ergens op de upload kunnen laat ik zien waar ik trots op ben! MIJN tuiger die voor haar (en mijn doen!) zo ontzettend goed loopt! Voor ons is het iig een hele prestatie, voor een ander zal het niets voorstellen.

Ludo, de dokter heeft dmv een test ook depressiviteit uitgesloten.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:02

Zijn dat nieuwe pics of nog steeds de pics die ik gemaakt heb Iloon? Helaas ligt mijn upload eruit dus kan ik ze niet plaatsen Boos!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 21:13

Nee jouw pics.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:16

Baan, *twee* studies *en* nog een hoop te doen bij de paarden?

Lijkt dat je zelf ook niet onmogelijk veel? Je hebt wel op z'n minst een uur per dag nodig om jezelf te zijn hoor. Gewoon een boek lezen of voor je uit staren en lekker mijmeren. Misschien helpt het om eens realistisch te kijken naar welke dingen in je leven niet absoluut nodig zijn, en welke taken je tijdelijk aan een ander kan overlaten. Dan raad ik aan dat je een hangmat koopt en een leuk gesproken boek oid, en beide combineert in minstens een uur helemaal niets doen en hoeven per dag.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:32

Tja, Kinta, jammer maar ik begrijp niet waarom jij mij denkt te moeten vertellen wat ik wel en niet mag zeggen. Ieder heeft hier zijn mening. Jij de jouwe en die respecteer ik verder. Zullen we het daar dan bij laten en weer verder gaan bij Jurga? Of misschien nog beter Sypheron? Want ook die heeft het volgens mij moeilijk.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:34

Het gaat hier niet over mij maar over Jurga Fasel, als dat zich oplost gaat het met mij ook weer goed Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 21:35

Ik red het allemaal wel hoor Arwen, waar een wil is... Het is gewoon aanpoten, maar zo ben ik nou eenmaal. Ik zit 's avonds toch altijd wel even te niksen achter de pc o.i.d. hoor.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:37

Daar heb je ook gelijk in Roy. Dat weet ik ook wel maar ik vind het moeilijk voor jullie beidjes. Uiteindelijk wordt het wel opgelost. One way or the other.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:10

OK, als je maar een beetje tijd overhoud voor jezelf. Die fout heb ik zelf namelijk wel gemaakt, altijd maar door te willen en te moeten, en waar zit ik nu? Al drie-en-een-halve maand in de ziektewet. De eerste maand vloog ik tegen de muren op, dat kan ik je wel vertellen. Het is nog maar de vraag of ik mijn nieuwe studie lichamelijk aan zal kunnen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:25

Ik lees je berichtje en ik zit na te denken. Een groot deel herken ik wel. Ik weet ook waar je de fout in gaat. Je wordt geleefd. Iets in jouw leven is er te veel. Je moet te veel en je bent te veel onderweg. En net als jij heb ik ook altijd zo hard mijn slaap nodig en hoeft er ook maar iets te gebeuren zodat ik niet toe kom aan mijn slaap. Ik ben bang dat de combinatie studie - baan te veel is voor je. En je moet er uit. Zelfs de stal zou je even achter je moeten laten. Je zou een time out moeten hebben, een sabbatical leave of zoiets. Kon je maar effe een paar maanden naar Frankrijk om daar mee te helpen met een paardentrektocht of zo. het zou je heel erg goed doen. je moet bepaalde dingen loslaten, minder eisen aan jezelf stellen. Want je holt jezelf maar achterna maar je kunt het niet bijhouden.

Blijf in ieder geval van pillen rotzooi af. wat je hooguit kunt proberen is een homeopatisch slaapmiddel, verder mag je niet gaan, want dan zak je nog veel verder in de stront. misschien is het toch wel wijs om verder te gaan praten met die psycholoog. Je moet anders leren te denken. Ik moet dat zelf trouwens ook. Maar ik heb die stap ook nog niet gezet.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:40

Sypheron schreef:
Het gaat hier niet over mij maar over Jurga Fasel, als dat zich oplost gaat het met mij ook weer goed Lachen


zij is jou allesie? Toch denk voor Jurga's sake dat een stukje afstand bewaren het beste is voor jullie beide, ondanks dat je het doet uit liefde voor haar. Ik denk dat jurga een typje is die een klein beetje met rust gelaten wil worden als ze in een dipje is. Vertel me als ik er naast zit hoor jongens!!
Laatst bijgewerkt door Prima op 30-07-03 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:53

Medicatie is niet per definitie rotzooi. Het kan je lichaam en je gedachten net even (tijdelijk) dat beetje rust geven dat je nodig hebt om de boel weer in perspectief te kunnen zien. Maar als je eraan begint, moet je daarnaast wel een andere vorm van therapie hebben: praten, praten en nog eens praten, met een professional. Want van medicatie alleen ga je je niet beter voelen: je moet het niet zien als 'oplosmiddel', maar als een ondersteunend middel. En uiteraard nooit op eigen houtje slikken, altijd onder begeleiding van een arts. Maar die is ook degene die het moet voorschrijven, een psych mag dat niet en sterke medicatie krijg je toch niet zonder recept mee.

Maar het aller-allerbelangrijkste is dat je erkent DAT je een 'probleem' hebt, DAT je iets hebt waar aan gewerkt moet worden. Of dat nou een depressie heet, of overspannenheid, of oververmoeidheid, dat doet er niet toe. Het gaat erom dat je erkent dat er iets is wat moet verbeteren. En sta mensen dan ook toe om je daarbij te helpen. Steeds maar blijven roepen 'ik moet er zelf uit zien te komen' werkt niet, dat blijkt wel: je voelt je weer (of nog) net zo rot als een tijdje geleden. Accepteer hulp van anderen: dat deze psych je niet heeft kunnen helpen wil nog niet zeggen dat er niet eentje is die je kan helpen.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.