Alcohol en de grootheid der ontkenning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alcohol en de grootheid der ontkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:23

Dit stuk schrijf ik naar aanleiding van dit topic: [LZP] Wat drinken jullie in de kroeg?

Vroeger, toen Joolien nog een Joolientje was, mocht ik voor het eerst echt uit - kinderdisco's daargelaten- op de leeftijd van 14 jaar. Dat was o zo stoer, ik voelde me zeker de bom toen ik met een bessen 7UP in mijn ene hand en een sigaret in mijn andere hand stond. 3 drankjes later voelde het niet zo stoer meer, maar ach, het hoort erbij.
Toen ik 16 was, was ik al een vedette in het atten van verschillende concumpties en dan heb ik het niet over een bekertje limo. Bier, tequila en nog meer rommel werden in grote getalen geconsumeerd. Ik hoorde tot de categorie 'altijd dronken nooit ziek'. Ik kon drinken wat ik wilde, ging nooit over de grens en overgeven hoefde ik niet. Maar uiteraard werd door middel van shotjes tequila de grens al vrij snel opgezocht.
Op mijn 17e kwam ik echt in aanraking met het fenomeen jongens. Ik had wel eens gezoend maar nooit geflikflooit of verkering gehad. Mijn moeder introduceerde mij op de hockeyclub(stom van haar...). Ik kwam daar niet voor de hockey, tuurlijk niet! Ik kwam voor de Tdtjes en de 3e helft. Ik kreeg al snel een vriendje in het eerste en tja, dan word je eens uitgedaagd om mee te zuipen. Dat doe je dan ook gewoon, een half kratje op een avond was niks, en dan had je ook nog 2 flesjes of meer ge-at. Maar dat maakte me wel de stoerste chick van de club want vrijwel niemand hield me bij.
Op mijn 19e, ong 200 biertjes, 2 geatte bierpullen en 3 relaties verder, kreeg ik een ongewenst huisdier, de kater. In het begin was ie nog niet zo vervelend en bleef ie vaak weg maar na een tijdje begon ie me aardig te irriteren. Ik probeerde het eerst nog weg te drinken als ik dan smiddags ergens was, maar dan kwam ie dubbel zo hard terug. En tja, als je zo'n dier eenmaal aanschaft doe je er moeilijk afstand van he...

Inmiddels 21 jaar, ik had de kater aardig geaccepteerd en waren de shotjes zo 2003 dat ik daar niet meer aan begon. Na 1,5 jaar uitgaanspauze dus ook niet drinken vanwege ziekte pakte ik de draad rustig weer op. Bier was nog het enige wat ik nuttigte, zeker vanwege de belachelijke prijzen van andere dranken tegenwoordig. Waar ik de laatste jaren meestal uit ga zijn flesjes het makkelijkst aangezien je zo wild danst - of je nu wilt of niet- dat het zonde van je bier is als je het in een glas doet. Je bent het anders gegarandeerd kwijt aan andere mensen, of tenminste, over hun heen. Of als je pech hebt over jezelf en als je niet op past in je oog ofzo, maar dat eyeballing, dat gaat me toch echt ff te ver.

Nu 24 jaar, sinds kort verhuisd naar den anderen kant van het Nederige land. Hier is de drinkcultuur duidelijk anders. Laatst atte ik een biertje, omdat ik dat stoer vond, nou dat vinden ze hier niet stoer. Eerder raar. Ik werd nog net niet geyoutubt. Ok, niet meer doen dus...

Maar toen, dat ene atmoment, of ok niet het moment zelf want ik was toen dronken, maar toen enkele dagen later, ging ik mij afvragen waarom ik dat eigenlijk doe? Waarom drink je bier? Ja, ik vind het echt lekker. Maar ik vind bitter lemon ook lekker en daar at ik ook geen hele glazen van en drink er 10 op een avond. Maar heb ik dan drank nodig om het leuk te hebben? Nee, ik ben al zo gek als een deur dus dat hoeft niet. Heb ik namelijk wel eens geprobeerd, niks aan de hand, ik doe gewoon mee.

Waarom drink ik dan zoveel? Waarom word ik dronken? Wat beweegt mij ertoe om dat te doen?!?!
Is het dat ik vanwege mijn hectische leven gewoon even niet teveel meer na wil denken, dat ik gewoon even gek wil doen zonder een excuus. Want zeg nou zelf, als je nuchter bent en je bent belachelijk aan het doen op de dansvloer denken mensen serieus dat er wat mis met je is, drink je eerst 10 bier en ga je dan raar lopen doen, tja dan is het niet zo gek...

Dus ik drink om de sleur van het dagelijks leven te vergeten. Nu althans, vroeger deed ik omdat ik niet beter wist, omdat het stoer was en je hoorde erbij als je van je fiets pleurde vanwege dronkenschap. Mijn broer voelde zich ooit eens stoer omdat hij een boete kreeg voor openbaar dronkenschap, tja het is maar wat je stoer noemt...

Denk eens goed na, waarom drink jij? Weet je de consequenties ervan? Ik ben er van overtuigd dat ik mijn domme blondjes gedrag te danken heb aan de afsterving van mijn hersencellen vanwege drank, ik was 8 jaar geleden namelijk veeeeel slimmer!

Denk er eens bewust over na en wees eerlijk voor jezelf: waarom drink jij?!!?!?!?!?!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:25

Tsja... ik drink omdat ik het lekker vind, en ik drink af en toe een biertje - met uitgaan vaak niet meer dan één of twee glazen. :)
Fanta vind ik ook lekker, en daar drink ik ook niet tien glazen van op een avond. Waarom zou ik dan wel veel meer bier gaan drinken? Ik drink als ik dorst heb, en op een avondje drink ik dus niet zoveel. Drink ook graag fanta of cola. :j
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:26

Goed geschreven! :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:26

Wat fijn dat je jezelf zo aan het ontwikkelen bent!

ik heb nog nooit een drup gedronken, en zou ook niet weten waarom ik dat zou willen, ik vind het vies, het stinkt, en de meeste mensen worden er nou niet bijzonder veel leuker van....

Waarom alcohol zo algemeen geaccepteerd wordt, en drugs niet, is voor mij nog steeds een groot raadsel.
(niet dat ik drugs wél goedkeur, maar ik zie het verschil niet..)

Anoniem

Re: Alcohol en de grootheid der ontkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:29

Ik ben er best bewust mee bezig. Het is idd raar dat het zo geaccepteerd wordt. Eigenlijk onbegrijpelijk!!!

Julia

Geesteren? Geesteren hier in Overijssel? :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk amper/niet drink. Af en toe bij het eten een wijntje of 's avonds op de bank een biertje, gewoon omdat ik het erg lekker vind. Ik kak heel snel in als ik een drankje heb gehad, val dan echt zowat in slaap. Met uitgaan is dat niet echt een groot succes, dus dan drink ik sowieso niet meer dan 2 drankjes.

Anoniem

Dat hangt denk ik ook van de situatie af. Drink ik thuis een wijntje bij het eten, of op een gezellige avond daarna nog wat meer wijntjes, dan is dat omdat ik (rode) wijn erg lekker vind bij het eten, lekkerder dan een cola. En tja, als die fles dan toch al open op tafel staat, komt hij meestal wel op :)

Ga ik uit, dan ben ik er altijd eerlijk in geweest dat ik echt wel alcohol nodig heb om wat losser te zijn. Dat betekend alleen niet automatisch dat ik geen leuke avond kan hebben op cola light, want dat werkt ook best prima, alleen maak ik me wat minder druk wat andere mensen van me vinden als ik wat op heb. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:30

Als je hier een biertje zou atten denk ik ook wel dat ze je vreemd aan kijken :P ik ken ook mensen die thuis drinken als ze alleen zijn, ik zou dat zelf nooit doen. In de zomer is een koud biertje best lekker, maar om gewoon 's avonds wat flesjes te pakken... nee.

Ik heb verder ook geen alcohol nodig om los te komen, vaak hoor je ook wel van mensen dat ze losser worden van alcohol. Scheelt dat ik dat niet nodig heb, hoef ik het daarom ook niet te drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:31

Tsja eerlijk antwoord ...

Ik drink niet vaak maar als ik drink lust ik er wel een paar .. ik drink voornamelijk Rode wodka redbull of
Jack daniels cola of een wijntje bij het eten !!.

Als ik een paar borrels heb lijkt het wel dat het muurtje om me heen wegbrokkeld en voel ik me dus lekkerder.
Ik ben zo goed als nooit dronken maar wel aangeschoten. Voel ze wel zitten !!

Dus heel eerlijk ... Ik voel me er lekkerder door maar het is niet zo dat k elke week aangeschoten ben hoor haha.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:32

Ik drink eigenlijk niet vaak , ben 1 keer aardig aangeschoten geweest, of dronken , ik weet het niet, maar de fles tequila en beerenburg hadden we op :+ Ik weet gelukkig nog alles, en eerlijk geegd had het voor mij niet veel toegevoegde waarde.
Als ik drink drink ik meestal passoa met appelsap, en meestal een glas of 2 , soms meer , maar aangeschoten raak ik er niet eens van. Ik drink ook niet om dronken te worden of omdat er alcohol in zit, als er geen alcohol in passoa zit maar ik de smaak gewoon kon hebben vind ik het ook prima.

Dat atten ( nadat ik er op google achter ben gekomen dat dat betekend dat je in 1 teug je drankje op drinkt) snap ik niet zo , Dat is toch zonde van je drankje? dan kun je net zo goed water drinken imo, dat smaakt toch naar niets.

die 2 keer per jaar dat ik alcohol drink is omdatik het lekker vind , maar niet persee voor de alcohol dus, ik kan me net zo goed vermaken met een cola light of gewone appelsap.

kimmysan

Ik heb bijna de neiging om dit naar al m'n vrienden te gaan sturen :D

Julia

Ik denk dat het ook ligt aan de gelegenheid trouwens. Met carnaval kunnen ze er hier ook wat van. Heb een aantal meiden in mijn klas die uit hetzelfde drop als Joolien komen, maar (vergeleken met mij dan) zuipen echt flink vind ik. Sowieso altijd op zaterdag uit en dan nog op zondag nog naar Bruins. Op maandag met huisdier en al brak op school zitten. :+

avh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:33

haha HEEL Herkenbaar verhaal!! Hier ook een flinke bierdinker en atter in het verleden! Ik denk dat het toch een uitlaatklep is om de stress van de werkweek van je af te drinken. En inderdaad als vrouw was het erg stoer een pilsje sneller te atten dan een man :-) Maar brabant he haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:33

Fiffill schreef:
Als je hier een biertje zou atten denk ik ook wel dat ze je vreemd aan kijken :P ik ken ook mensen die thuis drinken als ze alleen zijn, ik zou dat zelf nooit doen. In de zomer is een koud biertje best lekker, maar om gewoon 's avonds wat flesjes te pakken... nee.

Dat zou ik dan weer wel doen, een biertje savonds bij of na het eten vind ik best lekker. Dan gaat het dus wel weer puur om het 'lekker vinden' en absoluut niet om de alcohol. Dan heb je het ook niet over een dagelijks verhaal overigens :+ En in de weekenden als ik thuis zit drink ik bij het eten of na het eten zaterdagavond vaak met mn broer wel een biertje, dan gaat het weer om het gezellige gevoel van samen even wat drinken. (En neehee, voordat mensen erover vallen, dat betekent NIET dat het niet gezellig is om samen cola te drinken, want dat doen we ook wel eens. :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:34

Ik drink ongeveer 1 a 2 keer per maand. Dan altijd 1 wijntje of roséetje. Puur omdat ik het lekker vind.

Toch herken ik je verhaal wel :j toen ik 'nog jong' (14 - 20) was ging ik veel uit en ik zoop ook echt veel. Waarom, weet ik achteraf niet eens heel goed... het was lekker, en iedereen deed het. Ik denk dat dat nog de beste verklaring is. Ook ik denk dat ik dommer ben geworden door dat zuipen :+ op sommige vlakken ben ik echt naief terwijl ik gewoon weet dat ik 'vroegah' veel kritischer was. Maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:34

kimmysan schreef:
Ik heb bijna de neiging om dit naar al m'n vrienden te gaan sturen :D

Haha :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:35

Ik ben overigens wel blij met het feit dat ik nooit een kater heb :D ondanks dat ik (vooral vroeger) wel af en toe meer dronk.

WildWings schreef:
Fiffill schreef:

Dat zou ik dan weer wel doen, een biertje savonds bij of na het eten vind ik best lekker. Dan gaat het dus wel weer puur om het 'lekker vinden' en absoluut niet om de alcohol. En in de weekenden als ik thuis zit drink ik bij het eten of na het eten zaterdagavond vaak met mn broer wel een biertje, dan gaat het weer om het gezellige gevoel van samen even wat drinken. (En neehee, voordat mensen erover vallen, dat betekent NIET dat het niet gezellig is om samen cola te drinken, want dat doen we ook wel eens. ;) )

Bij hen gaat het niet puur om het lekker vinden...
Wij hebben nooit bier in huis en wijn lust ik niet, en ik ga niet zelf bier halen om het in mijn uppie op te drinken 's avonds. Ik vind het lekker met warm weer, maar in de avond drink ik liever frisdrank omdat ik vaak snel inkak als ik alcohol drink... ook met uitgaan, maar daar ben ik wat meer in beweging. :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Solitudine

Ik kan best in de zomer eens een koud rosé-biertje pakken, maar dat is puur omdat ik het lekker vind en niet om bezopen te worden.

Ik heb buien dat ik het fijn vind om aangeschoten te worden, want dan ben ik losser en soms voel ik me dan ook daadwerkelijk beter. Ik denk dan een stuk makkelijker over dingen (geen ernstige zaken, meer dingen waar ik normaal gesproken echt een punt van kan maken waarvan je achteraf denkt hoe dom dat eigenlijk is) en ben daardoor een stuk gezelliger om mee om te gaan.

Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd ook zeer bewust bezig ben met wie ik nou eigenlijk ben, en dus ook dingen aan het veranderen ben in mijn gedrag.

Wat betreft drinken... Ik doe het dus wel, meer omdat ik het lekker vind, soms ook voor het effect wat het geeft.

Ben het overigens wel eens met kehdra waarom alcohol wel zo geaccepteerd is en drugs niet, want alcohol is minstens zo erg (als het niet erger is...).

Anoniem

Wat is atten?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:36

ja alcohol word gedronken omdat je er losser van word toch? Want er zijn genoeg anderere lekkere aloholvrije drankjes. Af en toe drink je het wel omdat het lekker is, zoals een koud biertje in de zomer, of een wijntje bij het eten. Maar dan hebben we het over 1.. hooguit 2. Daarna word de alcohol wel opgemerkt. Ik heb natuurlijk ook vroeger welleens veel gedronken, maar zulke verhalen als ts verteld.. nee. Zou me er ook gewoon voor schamen om herrinnert te worden als dat mens die zo overdreven stond te atten. Natuurlijk hebben velen welleens een glijer, maar echt alcohol is leuk om uit te gaan ( ik word wel losser) maar echt met mate, dat zeker.

Anoniem

Wat ik trouwens zelden tot niet doe, is thuis drinken. Ik lust geen wijn :P

Atten is in een keer een glas leegdrinken. :j

Julia

suze_ schreef:
Wat is atten?

Zo snel mogelijk je drankje wegtikken, meestal een wedstrijdje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:37

Ik ben overigens één keer echt dronken geweest (zo dronken dat ik delen van de avond niet meer wist) en ik vond het vreselijk. Nooit meer.
Ik heb een heel goed geheugen en normaal onthoud ik zeer veel, het was voor mij dan ook heel erg eng om dingen niet meer te weten. :+

pinuts schreef:
ja alcohol word gedronken omdat je er losser van word toch? Want er zijn genoeg anderere lekkere aloholvrije drankjes. Af en toe drink je het wel omdat het lekker is, zoals een koud biertje in de zomer, of een wijntje bij het eten. Maar dan hebben we het over 1.. hooguit 2. Daarna word de alcohol wel opgemerkt. Ik heb natuurlijk ook vroeger welleens veel gedronken, maar zulke verhalen als ts verteld.. nee. Zou me er ook gewoon voor schamen om herrinnert te worden als dat mens die zo overdreven stond te atten. Natuurlijk hebben velen welleens een glijer, maar echt alcohol is leuk om uit te gaan ( ik word wel losser) maar echt met mate, dat zeker.

Ik drink ook omdat ik het lekker vind, niet omdat ik er losser van wordt (dat vind ik juist een nadeel ;) ik ben van mezelf al lichamelijk/gezellig/spontaan, als ik wat op heb ga ik helemaal iedereen aanraken en knuffelen, niet altijd even handig). Ik drink op een avond eigenlijk max 2 biertjes.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:37

Ik drink vrijwel nooit en als ik drink is het een paar glazen. Waarom ik drink? Voor de gezelligheid, niet om het leuker te hebben ofzo. Want met cola bereik ik hetzelfde....
Ik heb eens een hele avond op cola gezeten, waarna ik de vraag kreeg hoeveel ik al op had.... :+

Of alcohol echt zo geaccepteerd wordt in de maatschappij weet ik niet hoor Kehdra....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:38

chrisje_83 schreef:
Ik drink vrijwel nooit en als ik drink is het een paar glazen. Waarom ik drink? Voor de gezelligheid, niet om het leuker te hebben ofzo. Want met cola bereik ik hetzelfde....
Ik heb eens een hele avond op cola gezeten, waarna ik de vraag kreeg hoeveel ik al op had.... :+

Of alcohol echt zo geaccepteerd wordt in de maatschappij weet ik niet hoor Kehdra....

Herkenbaar... :')