Zijn er bokkers met verstand van planschade?
Mijn vriend heeft net een reactie gehad op zijn planschade aanvraag dat volgens mij niet helemaal klopt.
Mijn vriend heeft een appartement in het centrum van Nieuwegein; gekocht in 2002.
Het is een centrum met een gedateerd winkelcentrum (City Plaza), en al jaren is er bekend dat er "wat" gaat veranderen.
Van het komen van een plein met nieuwe winkels zoals een V&D tot bouw van een nieuw gemeentehuis.
De gemeente heeft in Nieuwegein een referendum gehouden (rond 2000) om te meningen van bewoners te peilen.
Dus dat er wat ging veranderen was voor de aankoop van het appartement bekend. Echter waren er geen concrete plannen en de bouw die er stond (winkels, laagbouw en ver van zijn appartement af) viel goed mee.
Echter zijn in 2008 de definitieve plannen bekend geworden; en die maken het appartement van mijn vriend flink wat minder waard.
Zo zal er tegen zijn hoekappartement worden aangebouw (woningen) waardoor hij geen hoekappartement meer heeft en ook een raam aan de zijkant van het huis kwijt is.
Aan de overkant stonden op zo'n 60 m afstand winkels; laagbouw. Nu komt er echter op 10 meter(!) afstand een heel hoog gemeentehuis. Hij kan er straks het licht uitdoen als hij zijn arm uitsteekt. Dit is ook meteen het uitzicht vanuit de woonkamer....
En zo nog heel wat nadelen.
Kortom; planschade ingedient.
Onafhankelijk bureau ingeschakeld en nu dus de uitslag ontvangen. Ze erkennen de nadelige situatie voor mijn vriend en de forse waardevermindering van zijn huis, echter is er volgens hun geen recht op planschade omdat mijn vriend had kunnen weten dat er wát zou veranderen en dan ligt het risico bij de koper (virend dus).
Maar op het moment van aankoop was er totaal niet duidelijk wát er zou veranderen. Er is toen geen sprake geweest van een gemeentehuis op 10 meter afstand, veel hogere bouw en bouwen áán zijn woning.
De huidige situatie was veel verder en lager; dat ze daar iets nieuws bouwen was geen probleem geweest. Nieuwe woningen in de buurt ook niet; maar áán zijn appartement waardoor hij ook nog een raam verliest is nooit aan de orde geweest.
Weet iemand of het zin heeft hiertegen in beroep te gaan? Mijn vriend kreeg op de hoorzitting namelijk al het idee dat het "onafhankelijk bureau" wel erg dik was met de gemeente.
Of klopt het gewoon dat als je weet dát er wat kan gaan veranderen je als koper gewoon al het risico neemt....