Verstand versus gevoel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Verstand versus gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 13:01

Ben ik daar de enige in of herkennen jullie dat wel?

Dat je verstand zegt: zo zou je het moeten doen maar je gevoel zegt wat anders.

Ik zal een aantal voorbeelden geven:
met Fitz: verstand zegt verkopen, gevoel zegt houden.
rijtechnisch: verstand zegt dat je het zo moet doen maar het gevoel is niet goed.
Qua werk: verstand zegt: ga weer een vervolgopleiding doen voor betere baan maar gevoel zegt: 'je zit toch prima'
En uiteraard had ik dat ook altijd in relaties: verstand zei kappen ermee maar gevoel wat anders.

Ben ik nou zo'n draaikont?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:04

Volgens mij niet Haha!

Bij mij hebben verstand en gevoel meer dan een jaar met elkaar overhoop gelegen.
Uiteindelijk heeft het verstand het gewonnen. Vanmorgen is mijn fjordenbaal door zijn nieuwe baasje (Tallie1979) opgehaald.
En ik moet zeggen dat het nu goed voelt, ik vind het jammer dat ik hem niet meer heb, maar het is goed zo.

Hetzelfde heb ik met werk, ik heb 1,5 jaar geleden ontslag genomen voor een sabbatical year. Inmiddels is de tijd gekomen om weer eens wat te gaan doen Haha! , maar wat?
Daar puzzel ik dus al een half jaartje over inmiddels.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:20

Het is niet gek dat je gevoel en je verstand verschillende dingen willen. Het is erg lastig, maar ik kan je alsadvies meegeven dat je je gevoel niet uit moet schakelen in dit soort dingen.
Ik merk de laatste tijd juist dat ik meer naar mijn gevoel moet luisteren, want die klopt meestal wel aardig. het is heel moeilijk om beslissingen te nemen als je gevoel en je verstand elkaar tegen "spreken" maar denk dat je beide nodig hebt om een juiste keuze te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:58

je bent geen draaikont

Wat betreft verkopen zit ik in bijna hetzelde schuitje als jou
Mijn verstand zegt verkopen en met een jonge lekker opnieuw beginnen, maar bij de gedachte alleen al dat Kawa weg is begin ik spontaan te janken Huilen

En ik denk dat ik het mezelf nooit zou vergeven om mijn maatje weg toe doen, dus mag hij blijven.

En ik ben Marco de hele tijd al lief aan aan het kijken voor een jonge erbij, maar dat lukt nog niet echt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:22

Het zou niet goed zijn als je nergens meer aan zou twijfelen, maar wanneer het je leven gaat beheersen zal je ergens een knoop door moeten hakken, hoe rot dan ook.

Niemand zal de keuze voor je kunnen maken, dat zal je zelf moeten doen.

Zelf heb ik jaren geleden met pijn in mijn hart mijn paardje verkocht. Ik kon haar niet geven wat ik haar wilde geven. In mijn hart voelde ik dat het een goede keuze was, maar minder verdrietig werd ik er niet van. Ik heb gehuild en gebaald, maar sta 100% achter mijn besluit als ik zie hoe goed ze het nu heeft!

Het klinkt wellicht stom, maar wie weet helpt het om voors en tegens naast elkaar op papier te zetten en te kijken welke kant het langst is en dus het zwaarste weegt.

Succes!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:34

ik denk dat je verkeerd bezig bent als je het tot in extremen laat lopen. als je altijd maar twijfelt aan je geluk zie je de leuke dingen niet meer, het blokkeert je feitelijk. je bent dan altijd maar bezig met: wat kan ik krijgen en hoe kan ik dat krijgen ipv dat je geniet.

keuzes maken moet iedereen en daar is ook niets mis mee. je hoopt dat je een goede keuze maakt maar dat weet je nooit met zekerheid.

ik ken je niet zo goed om te zeggen of je het tot zijn extremen neemt of niet, maar volgens mijn gevoel valt dat wel mee. controleer dat bij jezelf want als je van bovenstaande dingen nog kan genieten denk ik dat het wel goed zit.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:35

Gevoel boven verstand.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:14

Nee hoor Fitz, jij bent geen draaikont, maar je hebt dezelfde handicap als wel meer Bokkers hier Haha! : geen 18 meer en dus een stuk kritischer.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:25

niets mis Fitz. Geeft gewoon aan dat je niet zomaar wat doet, maar nadenkt en betrokken bent bij alles wat je bezig houdt. Volgens mij hoort het bij volwassen zijn. En zolang het idd je leven niet overheerst, en daardoor lamlegt, is het een verrijking.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:08

Het vervelende is dat hoe ouder je wordt, hoe meer je met je verstand gaat doen in plaats van met je gevoel. Je hebt ook meer verplichtingen waardoor je ook af en toe gedwongen wordt om zo 'verstandig' te doen en niet op je gevoel af te gaan. Juist bij zaken waarbij geld een rol speelt, komt dat extra vaak voor lijkt het wel...

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:37

Pfff... je verwoord, waar ik al een tijd last van heb (is altijd wel een 'zwak'punt van mij hoor)..
Dat hoofd van mij is maar aan het malen.... Ik heb een tijdje geleden de ingrijpende beslissing genomen om mijn pony te verkopen.
Een beetje late overgang van pony naar paard, om maar te zeggen....

Het heeft heel wat voeten in aarde gehad, veel getwijfel in mijn koppie, maar dat was eigenlijk vooral omdat het góed voelde... Terwijl ik hem al bijna 11 jaar heb..

En natuurlijk komt met zo'n verkoop een stuk verstand om de hoek kijken, maar dat is nou juist zo moeilijk omdat het om hém gaat.

Het valt me zo vies tegen dat mensen een heel andere pet opzetten op het moment dat ze hem eventueel willen gaan kopen.
Het raakt me dan ook als ze (on/?)gegrond? commentaar (en dan bedoel ik meer: de grond in boren) gaan staan leveren...
Doe het dan niet! Ik ben eerder bereid om mensen tegemoed te komen, als ze helemaal hotel de botel van hem zijn , dan dat ze hem gaan staan af te kraken...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 16:49

Even ter verduidelijking: Fitz is hier maar een voorbeeld van. Maar ik heb het dus met meer 'kwesties' in mijn leven.

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:52

Ik ook hoor, maar dit is iets wat nu (erg) speelt in mijn leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:53

Ik denk dat iedereen dat wel heeft
tenminste ik wel
gelukkig alleen niet in mijn relatie
Maar over werk ook.
Over het kopen van een ander huis, want nu zit je toch goed
Over toen het verplaatsen van Kawa naar een andere stal

eigenlijk over alles, ik ben een echte denker en maak me vaak ook erg druk over een verandering of een beslissing

Ben dus ook niet iemand die heel plots ietst belist uit emotie, nee ik bedenk het eerst 1000 keer, totdat ik erg gek van word.

Maar ik weet dan wel dat als ik dan beslissing heb gemaakt , hij tenminste goed overwogen is.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:33

Ik ben ook iemand die maar blijft denken over vanalles en nog wat en idd klopt mijn gevoel vaak niet met mijn verstand. En kom er dan maar weer eens uit!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:29

Het is een voordeel als je geleerd hebt altijd beide kanten van de medaille te zien, dan kan je een beslissing nemen op je gevoel en je verstand past zich daar op aan .

Spijt hebben van een beslissing is in mijn ogen zonde, een beslissing nemen is een nieuwe weg inslaan (of soms beslissen op dezelfde weg verder te gaan maar dan bewuster) en nieuwe kansen creeeren. Te lang dubben over een beslissing is zonde van de tijd. De ultieme beslissing bestaat vaak niet. ik neem dan liever gewoon een beslissing en kijk dan vervolgens wat daar uit komt. Laat je eens verrassen *LOL* .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:40

Nee, je bent niet de enige. Hier is er nog een.

met Fitz: verstand zegt verkopen, gevoel zegt houden.
*ik heb dat ook gehad met handelspaarden van mezelf. heb overigens naar mijn verstand geluisterd.

rijtechnisch: verstand zegt dat je het zo moet doen maar het gevoel is niet goed.
*ja maar dan geloof ik toch mijn gevoel hoor.

Qua werk: verstand zegt: ga weer een vervolgopleiding doen voor betere baan maar gevoel zegt: 'je zit toch prima'
*verstand zegt bij mij: doe die paarden er uit en doe een opleiding. Mijn gevoel: NEEEEEEEE! Ik luister naar mijn gevoel.

En uiteraard had ik dat ook altijd in relaties: verstand zei kappen ermee maar gevoel wat anders.
*deze situatie ken ik niet. Mijn gevoel en verstand kwamen juist overeen.

maar je moet altijd kiezen voor de oplossing waarbij je je op langere termijn het beste voelt. In veel gevallen is dat het verstand, maar in sommige gevallen ook het gevoel. Overigens ga ik ook bij paardrijden echt voor het gevoel hoor.
Ben ik nou zo'n draaikont?[/quote]

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:37

Bij mij liggen mijn rationele en mijn emotionele kant regelmatig flink met elkaar overhoop. Soms heb ik zelfs ruzie met mezelf Haha!

Ik probeer wel altijd mijn gevoel te volgen maar alleen als het verstandelijk gezien kan.
Zoals nu met de boerderij bijvoorbeeld. Ik kan proberen om koste wat kost er aan vast te houden maar dan ben ik straks failliet en wat dan? Dus moet ik, tegen mijn gevoel in, de boel te koop gaan zetten.
Een wijze beslissing maar wel een hele nare.

Zo zit ik ook te twijfelen of ik een paard weg zal doen, zou heel verstandig zijn want vier in pension (eigenlijk drie, Giant mag bij een vriendin gestald worden) gaat niet maar mijn gevoel is hevig in protest dus stel ik die beslissing nog maar even uit.

En wat betreft de relatie: mijn verstand zei stoppen, mijn gevoel zei stoppen maar de angst om alles te verliezen was lang te groot en zo ben ik blijven twijfelen zonder daar gelukkig onder te zijn.
Nu is de keuze gemaakt en probeer ik een nieuwe relatie op te bouwen die voor mijn gevoel goed is maar mijn verstand vraagt zich weer af of het niet te snel is allemaal.

Jij een twijfelaar??? Ik win denk ik Knipoog Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:40

Ik heb ook vaak dingen waarover mijn gevoel en verstand het niet eens zijn met elkaar. Dan moet ik een keuze maken voor een van de twee, maar het is niet zo dat ik altijd voor verstand kies, of altijd voor gevoel kies.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:47

Herkenbaar.....mijn verstand en gevoel kunnen weken, dagen, maanden door 1 deur.....maar dat kan ook ineens weer hele tijden niet zo zijn. Soms om gek van te worden.....Verstand is wel stabiel.....maar gevoel Boos!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:01

Fitzroy... zeer herkenbaar.... ik herken mezelf hierin... verstand zegt bij mij in heel veel gevallen iets anders dan gevoel...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:47

Klinkt wellicht een beetje raar, maar voor de Bokkers die hier dus wel een probleem van ondervinden zouden eens haptonomie moeten proberen.

Heeft bij mij heel erg goed geholpen om het malen te stoppen en dingen wat helderder te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:52

Eh nee, je bent zeker niet de enige; volgens mij ben ik de opper-draaikont!!! Haha! BEn echt heel erg wat alles aangaat waar ik een beslissing over moet nemen. Ik haat dat van mezelf!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:55

Als je je gevoel met je verstand kunt analyseren ben je een stuk verder denk ik.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:26

Romkabouter schreef:
Als je je gevoel met je verstand kunt analyseren ben je een stuk verder denk ik.


Wijze opmerking, Rom! OK dan!