Vriendin in huis nemen? Vriend wil dan niet meer komen help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl23

Vriendin in huis nemen? Vriend wil dan niet meer komen help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:55

Nou ik zou graag wat meningen horen:

Ik heb een vriendin die echt een noodsituatie heeft thuis. Ze woont weer thuis na verbreken van een relatie. Deze situatie is echter voor haar niet uit te houden. Ze woont bij haar moeder en die heeft een nieuwe vriend als zijn kinderen komen moet zij verplicht ergens anders slapen. Dit geeft de conclusie dat ze bij haar vader gaat slapen die maar 1 slaapkamer heeft!

Nou woon in een huis met 5 slaapkamer. Hier woon met me zoontje. Ik heb een vriend die woont 140 km verder en die is hier natuurlijk wel eens. Meerderdeel ben ik bij hem omdat hij geen rijbewijs heeft en ook wel veel moet werken. Waardoor ik vaak omdat ik een auto heb bij hem ben.

Nou heeft me vriendin gevraagd of ze niet tijdelijk bij mij ruimte mag huren. Ik heb beneden nog een extra woonkamer en boven dus nog 3 slaapkamers over.
Nou heb ik dit voorgelegd aan mijn vriend en die zijn mening wat heel erg duidelijk: Dan ben je je privacy kwijt en moet je dus altijd rekening met elkaar houden. Aan het eind van een discussie kwam het erop neer dat hij vind dat iedereen van onze leeftijd zijn eigen boontjes moet doppen. Maar zoals bekend is het niet makkelijk om een huis te vinden in deze periode.

Nou sta ik dus echt in een tweestrijd: Ik weet dat het ook nadelen heeft als er iemand bij komt wonen maar voor mij heeft het ook voordelen: Zij zou voor mij me zoontje naar de opvang kunnen brengen als ik vroeg moet werken. Ik heb zelf een drukke baan. En zij zou me kat eten kunnen geven als ik naar me vriend ga.
Financieel heeft het voor mij ook echt zijn voordelen. Ik ben natuurlijk op zich gewoon alleenstaand alle kosten van mijn eigen huis zijn volledig van mij. Vader van zoontje draagt niks bij! Dus ik kan prima leven maar nooit eens iets extra's doen...

Nou ik hoop dat ik het een beetje goed heb neergezet en dat jullie raadt weten???

NoaC

Re: Vriendin in huis nemen? Vriend wil dan niet meer komen help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:58

Doen wat je zelf wil en niet wat je vriend wil.
Met goede afspraken is het volgens mij best te doen.
En je zegt al dat jij meestal bij je vriend bent ipv hij bij jou....

Misschien een proefperiode?

Suzanne F.

Klinkt alsof je je keuze al gemaakt hebt.
Ik zou het proberen voor een tijdje, kijken hoe het bevalt van 2 kanten. Je kan wel aangeven dat ze zich alvast moet inschrijven voor een huurhuis of moet blijven zoeken naar wat anders. :)

Jouw vriend heeft trouwens niks te maken met JOUW huis. Het is jouw huis en al wil je daar zwervers in opvangen, dan nog is het jouw huis.

Eleionomae

het is jou huis toch? Als jij je er goed bij voelt om haar een poosje bij jou in huis te halen moet je dat vooral doen :) maak dan wel regels dat het echt tijdelijk is en dat ze wel opzoek moet gaan naar wat anders, dan weet je ook dat ze niet blijft plakken. Als je zo'n groot huis hebt als je zegt, hou je heus nog wel privacy hoor :) ik woon nu nog bij mijn ouders in huis samen met mn jongere broer en ook hier heb ik gewoon genoeg rust en ruimte voor mezelf ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:59

doe wat je hart je ingeeft!

je vriend kan zoveel zeggen, maar helpt hij jou dan de boontjes te doppen met je huisje en je kind?
zoniet? dan geen recht van spreken

klinkt misschien cru,maar zo is het gewoon wel

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:59

Mijn mening is dat ik het een beetje flauw van je vriend vind dat hij er een probleem van maakt. Een vriendin van jou zit in nood, en klopt bij jou aan voor hulp. Je geeft aan niet heel vaak samen met je vriend in jouw huis te zitten, maar het merendeel 140km verderop, dus heeft hij er niet heel veel last van. Ga er van uit dat het een tijdelijke oplossing is.
Ik weet wel zeker dat als mijn vriendin bij me op de stoep zou staan ik geen sec. zou twijfelen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:00

Ik zou je vriendin gewoon in huis nemen.
Je vriend woont niet bij je en heeft er denk ik helemaal geen last van. Als je vriendin gewoon d'r eigen ding doet zullen jullie elkaar denk ik niet in de weg lopen.
En als je zoveel extra kamers hebt, hoezo niet? En jij gaat, zo lees ik, vaker naar je vriend dan dat hij bij jou komt.

Ik zou wel alles duidelijk op papier zetten voor jou en vriendin.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 19-10-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Als je met haar goed overlegt en zorgt dat je van tevoren alvast wat valkuilen bekijkt en bespreekt zou ik niet weten waarom t niet zou kunnen... En tsja, zeggen dat iedereen zn eigen boontjes maar moet doppen is natuurlijk leuk, maar wel érg kort door de bocht. Als je vriendin tijdelijk bij jou kan wonen tot ze een eigen ruimte heeft én t voor jou ook nog eens een hoop voordelen met zich meebrengt, waarom niet?

Maar nogmaals, bespreek alles goed en zorg ervoor dat t duidelijk is dat t een tijdelijke oplossing is.

Letizia

Pfoe, best een hard oordeel van je vriend :\
Hoe is de verstandhouding tussen hun beide?

Ik kan jou best volgen, je helpt je vriendin die in nood zit en daar zijn vrienden toch voor? En je helpt je zelf er mee en wat is daar mis mee.

Zeker gezien dat je vriend nauwelijks bij jou is, snap ik zijn probleem niet zo :\

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:01

Ik ga helemaal mee met Suzanne. Ik zou mijn vriend denk ik niet eens om zijn mening gevraagd hebben, in deze situatie! Je woont niet samen, hij betaalt de hypotheek niet en jij gaat nagenoeg altijd naar hem toe...

Skessa_

Sorry... maar ik vind het nogal belachelijk van je vriend... En erg egoistisch. Zeker als jij toch het meeste van de tijd bij hem bent.
Ik neem aan dat je vriendin dan maar TIJDELIJK bij je komt wonen, tot ze een andere oplossing heeft gevonden?
En aangezien je beneden nog slaapkamers en woonruimte over hebt, heb je toch ook helemaal geen last van haar?
Ze zal heus niet tussen jullie in bed komen liggen ;)

JuliaMaria

Aan de ene kant:
Vrienden zijn er om elkaar te helpen.
Jouw vriend moet jouw keuzes respecteren.
Het is jouw huis.
Er is ruimte zat in dat huis en als je een duidelikje grens aangeeft (bvb over een half jaar moet je weer weg zijn) is dat na mijn idee goed uit te houden.

Maar aan de andere kant:
Je bent dan inderdaad een deel van je privacy kwijt. Zelf vind ik dat best zwaar wegen.

Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar ik zou hem ook eens vragen wat hij ervan vind (als hij al 5+ is ong.). Want die moet ook met haar samenleven, dat wordt bij bvb nieuwe stelletjes waarbij kinderen in het spel zijn ook vaak vergeten maar kinderen kunnen zich heel erg ongemakkelijk voelen door nieuwe bewoners.

Typo's.
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 19-10-10 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:02

Vind het vreemd van je vriend, hij heeft er eigenlijk niks mee te maken.
ALs jij iemand wil helpen in je eigen huis en nog financieel bijdraagt....daarnaast is het je vriendin die kun je toch niet in de kou laten staan?
Straks is het over met vriendje en dan heb je spijt dat je je zo hebt laten beinvloeden

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:03

Yess schreef:
Mijn mening is dat ik het een beetje flauw van je vriend vind dat hij er een probleem van maakt. Een vriendin van jou zit in nood, en klopt bij jou aan voor hulp. Je geeft aan niet heel vaak samen met je vriend in jouw huis te zitten, maar het merendeel 140km verderop, dus heeft hij er niet heel veel last van. Ga er van uit dat het een tijdelijke oplossing is.
Ik weet wel zeker dat als mijn vriendin bij me op de stoep zou staan ik geen sec. zou twijfelen.

Hier ben ik het ook mee eens!

ALs je nou met je vriend dagelijks in huis leefde...kan ik nog zeggen tja, dan nog is het een vriendin in nood!!! Jij zou toch ook geholpen willen worden in nood? En als jij het niet erg vindt qua privacy, why not?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 19-10-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:03

Ik denk dat je de bezwaren van je vriend niet zomaar moet wegwimpelen. Je levert wel degelijk een stukje privacy in als je vriendin bij jou komt wonen en privacy weegt imo zwaarder dan wat dan ook.

Ik zou het als ik jou was alleen op tijdelijke basis doen en op basis van duidelijke afspraken. Maak duidelijke afspraken of wat ze wel en niet mag (bijvoorbeeld dat ze niet zomaar jouw ruimtes binnen mag komen en jij ook niet zomaar in die van haar) en stel vast wanneer ze iets anders gevonden moet hebben. En doe dit voor ze bij je intrekt, als ze eenmaal binnen is komt er alleen maar ruzie van als je dat nog wilt gaan afspreken en als het na een tijd tegen gaat vallen en je wilt haar kwijt krijg je ook alleen maar scheve gezichten.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:06

Het is jouw huis! Niet die van je vriend. Als het ook voor jou vooral voordelen heeft zou ik het doen!

Duidelijke afspraken maken met je vriendin en vriend dan moet het goedkomen toch? En hij woont niet bij jou dus hij heeft er weinig last van.

het is toch voor tijdelijk?

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:06

Tuurlijk moet je er goed over nadenken wat je wilt. Je vriend heeft op een punt gelijk en dat is dat je een stuk privacy in gaat leveren als je vriendin bij je intrekt....Verschil is dat hij er helemaal niks over te zeggen heeft, het is jou huis en het is jou vriendin. En vrienden helpen elkaar als dat nodig is....En als jij dan financieel wat meer ruimte hebt, gewoon doen.
Zou wel goede afspraken maken met je vriendin over huur bedrag en hoe lang ze van plan is te blijven. En inderdaad eventueel een proefperiode afspreken.
Je vriendje heeft daar niks over te vertellen, hij woont tenslotte niet bij je in en betaalt jou kosten niet mee. Jou keuze dus!!!

Hoeft echt niemand tegen mij te vertellen wie ik wel en niet in huis haal...mijn huisje, mijn zuur verdiende centjes die er in zitten!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:08

Heel kort : jouw huis, jouw geld, jouw beslissing.
Maak alleen wel duidelijke afspraken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:10

Als mijn vriendinnen in zo'n situatie hadden gezeten en ik had de ruimte hadden ze zo mogen komen, zelfs al woonde ik samen met mijn vriend. Wel onder duidelijke afspraken, maar dat lijkt me logisch.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:11

Falona schreef:
Ik denk dat je de bezwaren van je vriend niet zomaar moet wegwimpelen. Je levert wel degelijk een stukje privacy in als je vriendin bij jou komt wonen en privacy weegt imo zwaarder dan wat dan ook.

Ik zou het als ik jou was alleen op tijdelijke basis doen en op basis van duidelijke afspraken. Maak duidelijke afspraken of wat ze wel en niet mag (bijvoorbeeld dat ze niet zomaar jouw ruimtes binnen mag komen en jij ook niet zomaar in die van haar) en stel vast wanneer ze iets anders gevonden moet hebben. En doe dit voor ze bij je intrekt, als ze eenmaal binnen is komt er alleen maar ruzie van als je dat nog wilt gaan afspreken en als het na een tijd tegen gaat vallen en je wilt haar kwijt krijg je ook alleen maar scheve gezichten.

Hier wil ik me bij aansluiten!!

Als je geen duidelijke afspraken maakt ga je je er snel aan ergeren en dat werkt in een vriendschap vaak niet in het voordeel. Dus ik zou dat echt goed op papier zetten, wat verwacht je van elkaar etc.? Denk aan de boodschappen, koken, gebruik van alle voorzieningen en de huur die zij daarvoor zou moeten betalen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:12

Yess schreef:

Idd, wel duidelijke afspraken maken ook qua woonperiode/gebruik van facaliteiten/opruimen ect.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:15

Ik zou het ook gewoon doen.
Als jij een extra woonkamer hebt en dergelijke, wat staat jouw privacy in de weg? :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:29

Vindt dit niet zo simpel. Welke keus je ook maakt een komt er tekort. En zorg hierbij niet dat jij dat bent. Wanneer het in huis halen van je vriendin betekent dat je je vriend minder ziet zou dat best na verloop van tijd een punt van ergernis kunnen worden en dat je haar dat onbewust gaat verwijten. Ook is de kans groot dat , wat wel vaker gebeurt, wanneer je je vriendin hier mee denkt te helpen het erop neer komt dat straks je vriendschap kapot gaat. Volg je je vriend zijn wens heb je kans dat je hem dat altijd blijft kwalijk nemen ook al had hij misschien wel een punt. Wanneer je vriendin toch het geld wel heeft om te huren kan ze zich beter ergens elders op richten. Je wilt haar ook niet het gevoel geven dat zij je relatie negatief beinvloed. Het blijft moeilijk. Relaties zijn soms van korte duur maar vrienden heb je altijd nodig.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:30

Zolang jullie niet samenwonen, jouw vriend niet meebetaald aan jouw huis en hij er toch nauwelijks is zou ik zeggen dat hij daar best een mening over mag hebben, maar dat je je daar niet door hoeft te laten leiden. Jouw huis, jouw beslissing. Zeker als je ruimte genoeg hebt zou ik wel een vriendin in nood uit de brand helpen, als het jou overkomt vind je het ook fijn als je ergens terecht kunt, toch?

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:31

allereerst allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

het is inderdaad tijdelijk tot ze wat van de woningbouw kan krijgen. Kan geen vaste termijn afspreken met me vriendin omdat dat natuurlijk voor haar niet te overzien is nu.

Ik ben het deels wel met mijn vriend eens op het gebied van privacy. Als mijn vriend hier is het weekend dan is dat omdat we elkaar natuurlijk bijna niet zien. Het enige waar me vriendin dan ook gebruik van zou maken is de badkamer en de keuken. Ze kan dus inderdaad haar eigen woonkamer krijgen en een slaapkamer met eigen balkon en eigen wasbak.

Ik kan me zoontje wel vragen wat die ervan vind maar das geen duidelijke taal haha hij is 3 jaar.
Wel kan hij goed opschieten met me vriendin en is zij bereidt om voor mij wat taken over te nemen.

Ik werk vaak vanaf 8 uur waardoor hij eerst naar me exschoonouders moet. Die brengen hem dan naar de opvang terwijl als zij er is en altijd pas om 9 uur begint zij hem gewoon vanuit huis even naar de opvang kan brengen.

Duidelijke afspraken tja das volgend punt. Als ik zoals vaak doordeweeks alleen thuis ben zou het natuurlijk net zo makkelijk en gezellig zijn als we samen eten en/of koken.

Als mijn vriend hier zou zijn vind ik het ook wel fijn om dat alleen met hem en me zoontje te kunnen doen.. dan zou ik me weer bezwaard voelen voor me vriendin...