Een appartement kopen, doodeng?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een appartement kopen, doodeng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:47

Mijn vriend en ik zijn nu bijna 3 jaar samen en we wonen dik 2,5 jaar samen. Omdat we ze snel zijn gaan samenwonen door omstandigheden hebben we destijds gekozen voor een huurwoning. We kenden elkaar immers nog niet zo goed, en als het fout zou gaan zouden we zo de huur op kunnen zeggen en ieder onze eigen weg gaan. Daarnaast hadden we allebei een stukgelopen relatie achter de rug waar ook de ellende van een koophuis bij kwam kijken.

Nu, dik 2,5 jaar later, zijn er trouwplannen en we zijn gewoon heel gelukkig met elkaar. Hij is mijn steun en toeverlaat, en tijdens mijn ziekte is hij er altijd voor me geweest. We hebben het gewoon ontzettend fijn samen, en volgend jaar willen we gaan trouwen.
We wonen in een huurwoning van de plaatselijke woningbouwvereniging, wat echt een ontzettend leuk huis is. Het is nieuwbouw, maar eigenlijk veel en veel te groot voor ons tweetjes. Daarnaast komt er nog eens bij dat we bijna €700,- kale huur betalen. De huur stijgt enorm...

Ik ben weer gaan studeren, en de planning is dat ik over 5 jaar ben afgestudeerd. Momenteel heb ik studiefinanciering en ik zal ongeveer 2/3 dagen naast mijn studie gaan werken. Mijn inkomen is dus geen enorme vetpot helaas. Mijn vriend daarintegen heeft een goede vaste baan met een goed inkomen. Omdat we ook de vaste lasten willen drukken de komende jaren is onze keus gevallen op een startersappartement. Dit appartement zal een investering zijn om nu alvast samen iets op te bouwen en straks als ik ben afgestudeerd willen we naar een groter huis gaan. Dit zal over 6/7 jaar zijn.

Het huis wat wij op het oog hebben ligt op loopafstand van een bruisend centrum waar winkels en leuke kroegjes gevestigd zijn, op loopafstand van het station/busstation. Dit is voor mij erg handig natuurlijk! Onze vrienden wonen in dit stadje, en mijn vriend zit er bij een sportvereniging. Mijn sportverening ligt op 10 autominuten, wat ook aanzienlijk dichterbij is dan nu. Allemaal voordelen om het te doen dus. Het appartement zelf is een nieuwbouw woning welke gevestigd worden in een oude brouwerij, waarvan er nog diverse oude elementen te zien zullen zijn. Een apart object dus. Het heeft een ruime woonkamer met open keuken en een apart hoekje voor een eventueel studeer/werkplek. Het heeft een slaapkamer van goed formaat, een badkamer met douche, apart toilet, en een aparte bergruimte met wasmachine aansluiting. Het wordt opgeleverd met sanitair en keuken waarbij jezelf inspraak hebt. De prijs van het appartement ligt onder het ton. Het stadje waarin het appartement ligt is erg geliefd, en zulke woningen staan nooit lang te koop.

De nadelen zijn dat we er enorm op achteruit gaan qua ruimte, we hebben nu een woning met een gigantische woonkamer, en 3 riante slaapkamers. Daarnaast hebben we een garage, zolder en schuurtje. We wonen nu een dorpje waar eigenlijk vrij weinig is, en waar we ook weinig binding mee hebben. Een ander nadeel is dat we nu een tuintje hebben, en dan niet meer. Er zullen ook veel spullen weg moeten omdat we er domweg de ruimte niet meer voor hebben. Mijn verzorgpaarden staan nu op loopafstand, en dat zal straks op fietsafstand zijn.

Ik vind het heel eng, omdat ik met mijn ex al eens een huis heb gekocht en dat is helemaal mis gelopen. Maar ik weet ook dat mijn relatie met mijn huidige vriend heel anders is als die relatie toen. Ik ben ook bang dat mensen dit geen slimme zet vinden, en ik vind het gewoon eng om dit achter te laten en te verhuizen. Normaal gesproken verbeter je jezelf als je gaat verhuizen, en wij zullen er qua woning op achteruit gaan. Maar het huis wat we nu hebben, zal de aankomende 10-15 jaar niet in de verkoop komen. De huur is ook in 2 jaar tijd met bijna 90 euro gestegen...

Het huis zouden we kunnen kopen op alleen het inkomen van mijn vriend, mijn inkomen zou dan extra zijn. Dat geeft mij de lucht en de ruimte om mijn studie af te maken.

Graag zou ik jullie mening willen horen hierover, en misschien tips waar ik op zou moeten letten. Zijn er misschien meer mensen die van een groter huis naar een kleiner appartement zijn gegaan? Klinkt dit appartement als een slimme investering?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Een appartement kopen, doodeng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:52

Van een huurhuis naar een koophuis is in mijn ogen altijd een goede investering en vooruit gang. Het geld wat je in huis stopt is niet meer "weggegooid" en dat is bij huren wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:55

Klopt, dit is ook onze gedachtengang erachter.Alleen ik vind het idee gewoon vreemd, je gaat van een huis naar een appartement.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:58

Als je 700 euro betaalt aan huur zou ik echt gaan kopen. Huur is altijd weggegooid geld, bij kopen bouw je kapitaal op. Net wat Quir ook zegt.
Je kunt altijd nog het appartement verkopen over 5 jaar, en een groter huis kopen met jouw salaris er ook bij :) Dan heb je al heel wat gespaard met je aflossing ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:01

vooral nieuwbouw appartementen stijgen de 1e 5 jaar flink in prijs (als de markt niet nog een keer in elkaar stort) dus wat dat betreft is het een goede investering.

verder heb je helemaal geen groot huis nodig met z'n 2tjes. een leuke woonkamer, slaapkamer en rommelkamer is genoeg. zo lang je maar een ruimte hebt waar je je even alleen kan terugtrekken.
en verder klinkt het superleuk zoals je het verteld!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:03

Ik zeg: DOEN! :D
Niet teveel twijfelen joh, jammer van die ruimte, maar dit is een investering voor jullie zelf. En zoals je erover praat vind je het volgens mij stiekem ook wel een erg leuk huisje. ;)

Succes met het nemen van de juiste beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:08

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:11

Ik zou in mijn eentje al niet kunnen leven met maar 1 slaapkamer, laat staan met zijn tweeen.

Zou daar nog goed over nadenken of je dat jaren vol gaat houden, of dat het de moeite waard is om te zoeken naar iets met 2 slaapkamers.

Verder lijkt me het verhuizen op zich, het kopen van iets, alleen maar goed.

Zodra ik mijn eensgezinswoning zonder schuld verkocht krijg ga ik ook naar een -kleiner- appartement. Al gaat dat nog wel wat jaartjes duren.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:13

Ooh wat een prachtige huizen allebei! Ik snap helemaal dat je het allebei mooi vind! Maar tja.. Als je aan de toekomst denkt zou ik gaan kopen.

Ik heb nog wel een voorbeeld:
Mijn ouders! Het perfecte voorbeeld. Die zijn in Drunen gaan wonen en hebben toen een tijd op een plantsoen gewoond en zijn toen verhuisd naar ons huidige huis. Dit zouden ze binnen het tijdsbestek van 5 jaar kunnen kopen. Toen werd de woningstichting van de gemeente overgenomen en nu wonen we dus nog steeds in een huurhuis. Want toen mochten ze het niet meer kopen.
Daar hebben ze beiden tot op de dag van vandaag spijt van. Want ja, nu brengen ze hun geld alleen weg en hebben dus eigenlijk geen mooie investering ofzo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:16

oeh, dat huurhuis is ook wel prachtig hoor!

maar als je het van de praktische kant bekijkt... je betaald daar nu 700 euro exclusief, hiervan bouw je niets op. het enige voordeel wat je aan huren hebt is dat je de huur makkelijk kan opzeggen en je dus snel van je huis af bent. En dat je geen kosten aan groot onderhoud e.d. hebt (maar dat ligt er een beetje aan wat je hebt afgesproken met de verhuurder)
voordeel aan kopen is dat het veel minder geld kost, een hypotheek van een ton brengt je maandlasten op ongeveer 400 euro en dan kan je ook nog eens belasting aftrekken de eerste zoveel jaar. ook bouw je voor jezelf kapitaal op omdat je huis stijgt in waarde

hoeveel m2 is je nieuwe huis in totaal? ik zit zelf op 60m2 en hier zou ik best samen met iemand kunnen wonen. mijn ex en ik hebben samengewoond op de benedenverdieping van een rijtjeshuis. het enige probleem daar vond ik dat je geen ruimte hebt waar je even alleen kan zijn. onze "slaapkamer" was namelijk alleen afgeschermd met een kamerscherm.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:17

Abeltje77 schreef:
Ik zou in mijn eentje al niet kunnen leven met maar 1 slaapkamer, laat staan met zijn tweeen.

ik woon ook alleen en ben heel blij met mijn 2e slaapkamer... maar dat is mijn rommelhok (wasmachine, droger, strijkplank). in dit appartement zit een grote berging die je daarvoor kan gebruiken. dan is die 2e slaapkamer ineens een stuk minder nodig

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:18

kruimellover schreef:
Ooh wat een prachtige huizen allebei! Ik snap helemaal dat je het allebei mooi vind! Maar tja.. Als je aan de toekomst denkt zou ik gaan kopen.

Mijn ouders! Het perfecte voorbeeld. Die zijn in Drunen gaan wonen en hebben toen een tijd op een plantsoen gewoond en zijn toen verhuisd naar ons huidige huis. Dit zouden ze binnen het tijdsbestek van 5 jaar kunnen kopen. Toen werd de woningstichting van de gemeente overgenomen en nu wonen we dus nog steeds in een huurhuis. Want toen mochten ze het niet meer kopen.
Daar hebben ze beiden tot op de dag van vandaag spijt van. Want ja, nu brengen ze hun geld alleen weg en hebben dus eigenlijk geen mooie investering ofzo.

dat gaat niet altijd op kruimellover. Ik zit namelijk ook gekocht, maar ik betaal alleen rente dus ben over 30 jaar ook geen eigenaar.

Verder moet ik wel alles zelf betalen: HR-ketel, dak, noem maar op. Als huurder wordt dat allemaal voor je geregeld.

Huren is in veel gevallen een veel beter optie dan mensen vaak denken. Het enige probleem met huren: je hebt niet echt te kiezen waar je gaat wonen. Dat is met kopen natuurlijk wel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:21

LiSSy schreef:
Abeltje77 schreef:

ik woon ook alleen en ben heel blij met mijn 2e slaapkamer... maar dat is mijn rommelhok (wasmachine, droger, strijkplank). in dit appartement zit een grote berging die je daarvoor kan gebruiken. dan is die 2e slaapkamer ineens een stuk minder nodig

Ik heb 3 slaapkamers, waarvan ik er eentje eigenlijk niet (meer) gebruik. Daar staat een bureau met de pc, en wat administratie enzo. Sinds ik een laptop heb en beneden zit te internetten kom ik eigenlijk niet meer op die derde kamer. De andere kamer gebruik ik voor de kattenbakken, daar zitten twee muurkasten in dus daar hangt mn kleding en er staat een grote tafel waar ik de was op leg en ik strijk daar ook. En dan nog de slaapkamer natuurlijk. Ik zou niet weten hoe ik dat allemaal met maar 1 kamer moest rondbreien.

De wasmachine en droger staan op elkaar in een muurkast op de overloop boven, dat is echt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:25

Wij hebben nu dus 3 slaapkamers. In een slapen wij, in een staat een logeerbed (maar er heeft hier nog nooit iemand gelogeerd, hahaha), en op de andere staat een buro met computer van mijn vriend.

Andere vraag: hoe zit het met onderhandelingsruimte bij nieuwbouw?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:52

Onderhandelen kan je vergeten.
Dat kan wel bij bestaande bouw en bij particulieren die echt van hun huis af moeten.

Wij hebben dinsdag de sleutel van ons nieuwbouw koophuis gekregen. Wij verhuizen juist van een huurappartement in de stad naar een rijtjeswoning in een groot dorp.
Meer ruimte tuin etc.

Grootste voordeel is wel dat je nu echt ergens in gaat investeren en dat over 30 jaar (ja, klinkt lang en dat is het ook) alles is afbetaald en het echt helemaal van ons is en niet meer van de bank.

Jullie hebben een erg gaaf huurhuis, maar op de lange termijn is koop voor jullie beter, zeker omdat het met 1 inkomen gekocht kan worden. Dan blijft er genoeg ruimte over voor leuke dingen!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:55

Abeltje77 schreef:
kruimellover schreef:

dat gaat niet altijd op kruimellover. Ik zit namelijk ook gekocht, maar ik betaal alleen rente dus ben over 30 jaar ook geen eigenaar.

Verder moet ik wel alles zelf betalen: HR-ketel, dak, noem maar op. Als huurder wordt dat allemaal voor je geregeld.

Huren is in veel gevallen een veel beter optie dan mensen vaak denken. Het enige probleem met huren: je hebt niet echt te kiezen waar je gaat wonen. Dat is met kopen natuurlijk wel.

Maar dat is natuurlijk ook waar je zelf voor kiest lijkt me? Tenminste, voor zover ik hypotheken snap ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:59

Ik vind jullie huurhuis wel echt onwijs mooi! Maar het appartement is ook erg leuk. Maar ik neem aan dat jullie dit overwegen om in eerste instantie goedkoper te gaan wonen. En meestal wanneer je goedkoper gaat wonen, ga je meestal ook kleiner wonen. Het is dus de vraag of de voordelen (minder kosten + investering in toekomst) opwegen tegen de nadelen (kleinere woonruimte, geen tuin e.d.). Ik vind het allebei wel erg leuk!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:03

Abeltje77 schreef:
kruimellover schreef:

aflossingsvrij kopen noem ik ook geen kopen := Dat is gewoon en verkapte versie van huren. Wij zijn op dit moment bezig met een hypotheek/huis kopen. Maar wij gaan echt voor volledige aflossing/ klein gedeelte aflossingsvrij. Dan pas bouw je kapitaal op.
Overigens kun je geen volledig aflossingsvrije hypotheken meer krijgen, omdat veel mensen er de boot mee in zijn gegaan.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:06

Persoonlijk zou ik toch proberen om er in ruimte niet heel erg veel op achteruit te gaan. Wij zijn begonnen in een klein appartement (huur) en na een half jaar begon het wel heel erg klein te worden. Nu wonen we in een tussenwoning (ook huur) met drie redelijke slaapkamers enz. En man, wat ben ik blij dat we nu wat meer ruimte hebben! Dus het lijkt me als je die ruimte nu gewend bent, dat het alleen maar lastiger zal zijn als je al die ruimte weer moet inleveren. Je moet uiteindelijk natuurlijk zelf de keus maken, maar kijk wel goed om je heen wat er nog meer te krijgen is met jullie budget.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:12

Of een relatie een heel leven blijft weet je nooit er zijnmensen die al jaren bij elkaar zijn en getrouwd en die alsnog uit elkaar gaan.
Het is inderdaad een hele stap als je zo een keer met de neus op de feiten gedrukt bent.
Toch klinkt het erg mooi en je zei zelf al de de huidige woning nu te groot is, hooguit de missende tuin zal vevelend zijn.
Maar tegen de tijd dat jij klaar bent met studeren willen jullie iets groters kopen, ik neem niet aan dat je voor die tijd eventueel kinderen zou willen.
Dat moet je gewoon zelf op een rij zetten.
Ik vind het geen domme zet, immers is zoveel huur gewoon weg en geld in een koopwoning een investering.
De tip die ik wel wil geven is ga niet een te hoge hypotheek nemen of veel bijlenen.
Zorg dat jullie hypotheek ook haalbaar is met een minder inkomen of misschien zelfs 1 inkomen.
Ik wens je veel wijsheid, maar dat komt vast goed. succes.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:37

Kopen, en dan op alleen hypotheek nemen op het salaris van je vriend, omdat dan zijn 30-jarige termijn van hypotheekrente-aftrek ingaat (hopen dat dat blijft bestaan). Als je dan b.v. pas over 6/7 jaar een duurder huis wilt kopen, kun je alsnog jouw salaris inbrengen en gaat dan pas jouw hypotheekrente-aftrek in, dus heb je wat langer aftrek. De eigendomsakte kun je bij de notaris wel al meteen op beide namen laten zetten, een samenlevingscontract is dan wel aan te raden i.v.m. verdeling van kosten-baten als jullie evt. alsnog uit elkaar zouden gaan.

Laat nog wel even berekenen hoeveel je aan vaste lasten kwijt bent in het nieuwe appartement naast de hypotheek, je betaald nl. meer onroerendzaakbelasting, bijdrage vereniging van eigenaren, dat soort dingen.
Maar op de lange termijn is kopen toch voordeliger, je bouwt toch kapitaal op in de vorm van je eigen woning.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:54

verootjoo schreef:
aflossingsvrij kopen noem ik ook geen kopen := Dat is gewoon en verkapte versie van huren. Wij zijn op dit moment bezig met een hypotheek/huis kopen. Maar wij gaan echt voor volledige aflossing/ klein gedeelte aflossingsvrij. Dan pas bouw je kapitaal op.

Vorig jaar kon het nog wel, maar het is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet als je NHG wilt (mag je max 49% aflossingsvrij hebben) en het is ook niet voor mensen die een hoge overlijdensrisicoverzekering hebben (die dus een ziekelijk verleden/familie hebben). Maar het kan dat dit het afgelopen jaar is veranderd hoor, heb er na onze hypotheekaanvraag niets meer mee van doen gehad (wij hebben trouwens 49% aflossingsvrij en 51% spaar, spelen quitte en betalen over 30 jaar de hypotheek af met het gespaarde deel).

Maar goed, ontopic :D
Ik persoonlijk zou het niet snel doen. 2 kamer is heel erg krap. Mijn vriend en ik zaten hiervoor ook in een 2 kamer appartement (huur) en het was écht krap. Overal moest je bergruimte zien te creëren en je hebt niet een lekker hok om bv je was te strijken of je PC neer te zetten. Dus nee, zóveel qua ruimte achteruit gaan zou ik niet doen.
Of stel dat er ooit kinderen komen (weet ik niet of jullie een kinderwens hebben), maar dan zit je ook met de ruimte.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:11

Oei wat een leuk huis hebben jullie nu!

Appartementje is ook leuk, leuk ingedeeld ook, maar eerlijk gezegd? Ik zou het te klein vinden. Van huis-met-tuin naar appartement is te doen hoor, heb ik ook gedaan, maar wij hebben nu met z'n tweeën 70m2 te bewonen, een enorme woonkamer+eetkamer en een slaapkamer, keuken en mini-badkamer. Voor onze supllen hebben we een gigantische kelder (helft van de woonkamer) en een extra slaapkamer, en we hebben nóg te weinig ruimte. Dan zou je met die mini-berging waar ook nog eens de wasmachine moet volgens mij echt te kort komen.. Buiten dat heeft het appartement volgens mij ook geen balkonnetje ofzo? Dan kun je dus écht niet meer even lekker buiten zitten...

Ik zou dus ook persoonlijk proberen er niet zo heel veel aan (berg)ruimte op achteruit te gaan :)

Succes met jullie keuze!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:35

Je klinkt in ieder geval heel enthausiast :D
Ik zou het ook lastig vinden om van groot naar kleiner te gaan. Wij hebben geen gigantisch groot huis, maar zou in een app niet weten waar alle spullen heen zouden moeten. Ook zou ik het verlies van de tuin zwaar laten meewegen.

Maar los daarvan vind ik kopen een goede investering tegenover huren waar je zowieso niets aan over houd :) En dan idd wel zo gezegd dat je een deel van de hypotheek ook echt aflost.
Succes!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:45

Voor mij was aflossingsvrij de enige manier om een hypotheek te krijgen in mn eentje. We praten een jaar of 3 geleden.

Huren was toen geen optie wegens te duur particulier en geen woningen via woningbouw.

Nu rijtjeshuis met (teveel) tuin, en drie slaapkamers en qua hypotheek prima op te brengen.

Over 30 jaar zie ik wel weer. Ik moest 3 jaar geleden wonen, en heb voor dát moment gekozen.