zucht, verhoging van je zorgverzekering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

zucht, verhoging van je zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:04

nou, of we van deze politiek blij moeten worden weet ik niet....
Als ik hoor, dat de zorgverzekering met 100 euro verhoogd wordt, betekend dat voor ons 200 euro meer aan vaste lasten...
en dat terwijl het salaris het zelfde blijft. tenzij ik het mis heb natuurlijk ;)

hoe doen jullie dat? redden jullie het met gemak, of wordt het voor vele van jullie ook moeilijk?

Tellie

Re: zucht, verhoging van je zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:07

Ik zag het ook net op het nieuws. :\
Ik red het met gemak, aangezien ik nog thuis woon en 4 dagen in de week werk. Hoe ik het ga doen als ik weer ga studeren is een ander verhaal. Studiekosten en zorgverzekering betalen van een weekendbaantje zal toch wel heel erg moeilijk gaan worden als de zorgverzekering ook nog eens omhoog gaat. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:07

100 euro per maand meer? :oo

edit: moet dat niet per jaar zijn? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-10 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:08

Per jaar of per maand?
Wel weet ik dat het eigen risico volgens mij volgend jaar of in 2012 verhoogd wordt naar 210 euro ofzo, ook al zo hoog.
Bij mij wordt het met alle vaste lasten ook moeilijk, heb al een hobby op moeten zeggen omdat ik het niet meer rond gebreid kreeg.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:09

nou volgensmij was dat niet per maand hoor......

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:09

Waarschijnlijk wordt de basisverzekering 10 euro per maand per persoon duurder. Maar dan worden er ook nog eens dingen uit het basispakket geschrapt.

Dus minder verzekerd voor meer geld....

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:10

210 euro eigen risico. :oo
Dat is niet normaal. Ik maak het sowieso op met mijn medicijnen. Weet niet of ik dat überhaupt rond kan breien. :n

Rinske

Bron: www.nu.nl

DSW verhoogt zorgpremie
Uitgegeven: 28 september 2010 07:59
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 08:18
SCHIEDAM - DSW is dit jaar opnieuw als eerste zorgverzekeraar met de premie voor de basisverzekering voor volgend jaar gekomen.
© www.gezondheidsnet.nl

De jaarpremie komt bij het bedrijf in Schiedam uit op 1194 euro. Dat is 114 euro meer dan het afgelopen jaar, zo meldt DSW dinsdag.

De stijging van de premie wordt volgens de zorgverzekeraar vooral veroorzaakt door een tekort van 3,4 miljard euro in het Zorgverzekeringsfonds van de overheid.

Ook de gestegen zorgkosten en de verhoogde solvabiliteitseis van DNB speelden een grote rol bij de stijging. Bij DSW betaalt iedereen, zowel individueel als collectief verzekerden, dezelfde premie voor de basisverzekering.

Ramingen

Het tekort in het Zorgverzekeringsfonds van de overheid is de afgelopen jaren ontstaan doordat landelijk de werkelijke zorgkosten hoger waren dan de ramingen van de overheid.

De overheid verlaagt in 2011 de bijdrage die alle zorgverzekeraars uit het Zorgverzekeringsfonds ontvangen, om op deze wijze het tekort grotendeels weg te werken. Dit heeft tot gevolg dat landelijk de premie voor alle verzekerden van 18 jaar en ouder met circa 75 euro moet worden verhoogd.

Tandheelkundige hulp

Tegelijkertijd wordt het zorgpakket kleiner. Onder andere de kosten voor tandheelkundige hulp voor 18- tot 22-jarigen, anticonceptie vanaf 21 jaar en eenvoudige loophulpmiddelen als een rollator komen vanuit de basisverzekering niet meer voor vergoeding in aanmerking.

Bovendien heeft het huidige kabinet in de rijksbegroting het voornemen opgenomen om de macronacalculatie per 2012 af te schaffen. Deze macronacalculatie compenseert de zorgverzekeraars voor verkeerde ramingen en voor tussentijdse beleidswijzigingen van de overheid.

Als dit voornemen doorgaat, zal dit in 2012 direct leiden tot nog hogere premies, zo waarschuwt DSW. In de eerste plaats zullen zorgverzekeraars, vanwege de onzekerheid in de ramingen, een risico-opslag op de premie moeten opnemen.

In de tweede plaats heeft DNB aangegeven in dat geval, vanwege het toegenomen risico, de solvabiliteitseisen voor alle zorgverzekeraars te verhogen. Het extra vermogen dat hiervoor noodzakelijk is, moet ook via extra premie worden opgebouwd.
© ANP

Onali

Zal wel per jaar zijn (mag ik hopen)
Volgens mij is het tegenwoordig goedkoper om gewoon niet verzekerd te zijn :=
De tandarts zou ook niet meer helemaal vergoed worden :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:12

oooo dat scheelt gelukkig een hoop!!
ik meende dat ik per maand had gehoord, maar laat het alsjeblieft per jaar zijn!! die 10 euro red ik nog wel :)

Tandarts is eruit, de pil gaat eruit, en de eigen risico wordt bij ons verhoogd naar 170-180 euro per jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:14

Voor mij maakt het weinig verschil.. anticonceptie gebruik ik niet, tandarts had ik er ook al niet bij en eigen risico al totaal 265.
Nu ja.. afwachten hoeveel er bij Anderzorg bij gaat komen dan..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:14

Ik maak het helemaal niet op. Dit jaar ging de pil er nog van af, maar die wordt ook al geschrapt. Of ik moet per ongeluk iets krijgen *klopt snel af *
Afgelopen jaren is er (bijna) niks van mijn eigen risico af gegaan. En als de premies verhoogd worden, mag de zorgtoeslag op zijn minst ook omhoog. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:15

zorgtoeslag gaat toch juist lager worden dacht ik?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:16

suze_ schreef:

whaha nou echt niet hoor ;)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:17

Ik maak helaas al 3 jaar mijn volledige eigen risico op.
Regelmatig naar het ziekenhuis geweest, en dan baal je echt heel erg als je de rekening krijgt.
maar eigen risico 260 euro? mag het niet hopen, want dat is echt belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:19

(rijksoverheidsdienst site)
Lichte daling zorgtoeslag
Nieuwsbericht | 29-01-2010

De zorgtoeslag gaat vanaf 2011 jaarlijks met enkele euro’s omlaag. Het kabinet heeft dit besloten om de oplopende kosten te beperken. Huishoudens rond het minimum krijgen 3 euro per jaar minder dan aanvankelijk was begroot; huishoudens met een modaal inkomen krijgen ongeveer 7 euro per jaar minder.

Zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de premie voor een zorgverzekering. Met de nieuwe maatregel, die over 30 jaar wordt uitgesmeerd, wil het kabinet de toekomstige stijging van zorgtoeslag-uitgaven tegengaan. Het gaat om 1,8 miljard euro.

De laagste inkomens worden zoveel mogelijk ontzien. De maatregel houdt in de dat huishoudens ook in de toekomst gecompenseerd worden voor een stijging van de nominale premie, alleen niet meer voor honderd procent. Verder wordt met de geleidelijke invoering van de maatregel voorkomen dat het aantal huishoudens dat in aanmerking komt voor de zorgtoeslag sterk stijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:20

ivy_power89 schreef:
suze_ schreef:

whaha nou echt niet hoor ;)

Daar hebben ze het anders wel over gehad om op te bezuinigen, dus ik weet niet wat er zo grappig is :=

Altijd leuk, bezuinigen :+ Voor mijn part maken ze de accijnzen op sigaretten en alcohol nog duurder, de boetes iets duurder. Maar je gaat toch niet bezuinigen op de zorg :?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:23

ooo dan heb ik verkeerd gelezen, er is natuurlijk een verschil tussen krijgen en het moeten geven :P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:26

Dat is dan weer lekker. We betalen al zoveel en krijgen er niks voor terug.
Ik moest medicijnen hebben en moest daarvan nog eens zelf de helft betalen.

Wat doen ze met al dat geld?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:27

Dat hele bezuinigen hangt me de keel uit.
Er zijn zat andere vlakken waar bezuinigd kan worden.
Ga maar eens op zo'n kantoren kijken, daar zitten naar mijn mening vaak overbodig veel mensen.
Laatst was er ook een onderzoek geweest of de mensen tevreden waren over de zorg, daar zou zijn uitgekomen dat het merendeel tevreden was.
Ben benieuwd waar ze zulke tests doen, want ik hoor vooral veel klachten.
Het verhogen zal heel ver gaan, er is vorig jaar al eens uitgesproken dat het eigen risico uiteindelijk naar 750 euro zal gaan (door de jaren heen)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:29

jesito schreef:
Dat hele bezuinigen hangt me de keel uit.
Er zijn zat andere vlakken waar bezuinigd kan worden.
Ga maar eens op zo'n kantoren kijken, daar zitten naar mijn mening vaak overbodig veel mensen.
Laatst was er ook een onderzoek geweest of de mensen tevreden waren over de zorg, daar zou zijn uitgekomen dat het merendeel tevreden was.
Ben benieuwd waar ze zulke tests doen, want ik hoor vooral veel klachten.
Het verhogen zal heel ver gaan, er is vorig jaar al eens uitgesproken dat het eigen risico uiteindelijk naar 750 euro zal gaan (door de jaren heen)

€750 :wow: Waar betaal je dan je zorgpremie voor :? Ik zou niet eens meer naar de dokter durven :+ Of gelijk eisen dat ik dan helemaal doorgelicht wordt... dan haal je je eigen risico er tenminste uit.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:32

750 euro... kan je je net zo goed niet verzekeren. :\

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:33

Daar hadden ze het idd begin dit jaar over op het nieuws. Als het zo hoog wordt, dan vind ik dat de premie dan maandelijks flink omlaag mag.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:34

Dan ga ik er hard over denken te stoppen met de zorgverzekering.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:34

Ik word altijd gek van die zorgverzekering :P je betaald zoveel per maand en negen van de 10 keer kom ik niet eens aan het eindbedrag van het eigen risico.Soms denk ik wel eens zal ik het risico nemen en gewoon niet verzekerd door het leven gaan :+