Huis kopen in Duitsland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Huis kopen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 10:42

Zoals de titel al zegt, wij zijn van plan een huis met een beetje grond voor de paarden te kopen in Duitsland.

De makelaars zien ons natuurlijk graag komen maar gooien je ook om de oren met de hoge provisies bij het kopen via hen!!

Heeft iemand nog goede tips om de makelaars te ontwijken en de particulieren te breiken, wellicht een advertentie in de krant oid, maar ja, welke krant??, of via internet? Mischien bestaat er wel een duitse bokt??

Al jullie tips/goede ideen zijn welkom!!!!!!!!!!!!!1 *LOL* Haha!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 12:18

Ik zie in de Gelderlander wel eens het een en ander aan advertenties staan, maar dat is natuurlijk wel dmv een makelaar. Je kan eventueel zelf gaan rondrijden en op zoek gaan naar 'te koop'bordjes. Maar daar gaat wel veel tijd en benzine in zitten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:59


Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:03

Ik zou zeggen vraag het eens aan Sherwood. Zij heeft daar vorig jaar ook een huis gekocht. Misschien heeft zij nog tips???

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 15:03

Thanks voor jullie reacties, wij zoeken in de omgeving Hengelo/Enschede/Oldenzaal. Dus als iemand iets weet???

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:54

Ga naar het plaatselijke dorpswinkeltje, jeweetwel zo'n winkeltje waar post/prullaria/snoep/tijdschriften en dergelijke te krijgen is. Zoek daar de plaatselijke kranten op. Wij krijgen hier op zondag en op woensdag altijd een gratis plaatselijke krant en daarin staan altijd heel veel advertenties van huizen, zowel particulier als van makelaars.

Veel plezier met zoeken en hopelijk mag ik je snel verwelkomen als landgenoot. Haha! Haha!

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 21:57

met bovenstaande tip kan ik me helemaal bij aan sluiten
cavallo (als ik nou goed schrijf) een duits paardenblad staan ook veel huizenadvertenties in van particulieren en is ook een leuk blad om te lezen
bordjes van huizen te koop zie ik hier nog maar zelden staan trouwens

en kijk iets verder dan vlak over de grens ,hier willen de meeste nederlanders maar 5 km over de grens het liefst( wat colonies oplevert met dure prijzen in de bij nederlanders geliefde dorpen)

wij wonen hier als enige nederlanders in dorp een stukje verder maar wat maakt 10 minuten langer met de auto uit bv als je goed woont en de prijs was hier al een stuk gunstiger en mijn paarden hebben een superplek!

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 08:50

Hoi Tina,
ja, wat je zegt klopt. Ik heb het gevoel dat de makelaars de prijzen ook op weten te drijven zodar ze de gele kentekenplaten aan zien komen rijden!

Westoverledingen, waar ligt dat precies de grens over? Ons probleem is een beetje dat mn vriend in Hengelo werkt en ik in Deventer ik moet dus nog een half uur verder en hij wil niet al een uur naar Hengelo moeten rijden, is ook wel te begrijpen heeft ie namelijk nu al 5 jaar gedaan.

Cavallo zal vast een eigen website hebben??

Ik heb " alle" grote makelaarssite's al gehad en eigenlijk staat er overal hetzelfde op, alleen de prijzen van dezelfde huizen willen nog wel eens verschillen bij de diverse makelaars waar ze te koop aan worden geboden!

Ik blijf rustig doorzoeken en al jullie tips zijn van harte welkom!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:01

ga rondrijden in de buurt....bij veel huizen die te koop staan staat gewoon een bordje in de tuin. Of ga vragen bij het gemeentehuis. In de kleinere plaatsen weten ze daar alles.... Er staan met regelmaat huizen te koop in Neuenhaus, Veldhausen, Uelsen en soms in Lage.

Bedenk je wel... je moet het echt willen. Voordat je daadwerkelijk een huis koopt kan ik je aanraden om eens te gaan praten met mensen die er al een tijd wonen. Een goede vriendin van mij is verhuist met haar ouders naar Neuenhaus. Ze is daar een ranch begonnen. En ik heb de eerste twee jaar daar mijn paard bij haar gestald. Opvallend is dat de mentaliteit echt verandert zo vlak over de grens. Mensen zijn meer formeel, verwachten ook veel meer noaberschap dan in Twente, feestdagen zijn nog echt feestdagen (dat wil zeggen geen auto wassen, geen trekker starten, geen was buitenhangen en veel "verplichte" visite over en weer). Ook opvallend: de rol van vrouwen is echt anders aan de andere kant van de grens. Je zult ze de kost niet geven die het erf oprijden, vragen naar de herr oder boss en als die er niet is, zeggen dat ze wel terugkomen. Terwijl de vrouw des huizes en de ranch-eigenaar toch voor hun neus staan.

Aan de andere kant: altijd hulp als je het nodig hebt, prachtig landschap, veel stiller dan in Nederland, plek om je paard bij de deur te zetten, grote en vooral ook goedkopere huizen.

Hoe dan ook...het moet je liggen. Zeker als je van plan bent om een oude boerderij te kopen. Dan ben je wel ineens deel van de noaberschap. Succes met het zoeken naar een leuk huis.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 09:10

Citaat:
Opvallend is dat de mentaliteit echt verandert zo vlak over de grens. Mensen zijn meer formeel, verwachten ook veel meer noaberschap dan in Twente, feestdagen zijn nog echt feestdagen (dat wil zeggen geen auto wassen, geen trekker starten, geen was buitenhangen en veel "verplichte" visite over en weer). Ook opvallend: de rol van vrouwen is echt anders aan de andere kant van de grens. Je zult ze de kost niet geven die het erf oprijden, vragen naar de herr oder boss en als die er niet is, zeggen dat ze wel terugkomen. Terwijl de vrouw des huizes en de ranch-eigenaar toch voor hun neus staan.


Haha, hoe herkenbaar, hier precies hetzelfde en ik zit maar 5 min. rijden van de grens af.
Vergeet ook vooral de "Sonntagsruhe" niet !

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 11:22

Hihi, leuk hoor die verhalen Anya en Siggy. Dit is echter geen bevlieging voor ons, excuses als het zo over komt. Wij zijn er al een hele tijd mee bezig en hebben ook al een aantal huizen gekeken en met mensen gesproken We willen dus echt graag!

Ik weet echter niet goed hoe we de particulieren te pakken krijgen die de huizen te koop hebben staan. Het schijnt in Dl een schande te zijn als je je huis te koop hebt??!!??

Het noaberschap is mij bekend, (ik ben van huis uit een echte tukker!!) niet altijd even leuk, maar wel erg handig als er wat moet gebeuren of als je wat kapot hebt!!

De prijzen hier in NL zijn zo bizar, als ik mn paard aan huis wil hebben staan dan moet ik of de loterij winnen of directeur van de bank worden en ik zie dat alle 2 nog niet binnen afzienbare tijd gebeuren!! Als je in Dl gaat kijken wat de huizen kosten schrik je daar gewoon van, nou is het een feit dat de economie daar slechter is dan in Nl maar de verschillen zijn wel heel groot wat voor ons zeer gunstig is!

Ik volg jullie advies op en zal volgende week als ik vakantie heb eens gewoon gaan rondrijden!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 12:41

Mijn ouders zitten nu een jaar in DL en hebben de grond gekocht via de lokale bank in hun woonplaats. Er is in DL nog veel particuliere grond te koop dus inderdaad in dorpen gaan rondvragen.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:24

Westoverledingen ,ligt helemaal bovenin ,bij Nieuwe Schans de grens over (GR)

nog meer geinige dingen
met je duitse auto over de grens gaan en de benzine priijzen (diesel is nou een keer goedkoper in NL) in duits horen Haha!
of je stamboekbureau bellen die nmr melder heeft en je hoort goedemorgen op zijn duits omdat ze een duits nmr in de nmr melder zien staan en je zegt goede morgen op zijn nl terug Haha!

nog een leuke ,verjaarsdagfeest hier ,is zo ongeveer 7 soorten taart proeven en bij elk rond getal een bord in de tuin
elk feestje word veelal begeleid van kruidenbittertje hier ,die je vaak ook veel aangeboden krijgt
aanrader eens een schuttersfeest mee te maken!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:43

tina schreef:
Westoverledingen ,ligt helemaal bovenin ,bij Nieuwe Schans de grens over (GR)

nog meer geinige dingen
met je duitse auto over de grens gaan en de benzine priijzen (diesel is nou een keer goedkoper in NL) in duits horen Haha!
of je stamboekbureau bellen die nmr melder heeft en je hoort goedemorgen op zijn duits omdat ze een duits nmr in de nmr melder zien staan en je zegt goede morgen op zijn nl terug Haha!

nog een leuke ,verjaarsdagfeest hier ,is zo ongeveer 7 soorten taart proeven en bij elk rond getal een bord in de tuin
elk feestje word veelal begeleid van kruidenbittertje hier ,die je vaak ook veel aangeboden krijgt
aanrader eens een schuttersfeest mee te maken!


vergeet de sokkenboog niet.... Haha! of doen ze dat niet bij jullie.
De eerste keer wist ik niet wat ik zag...en boog met geitenwollensokken en gepapiermache-de roosjes (of zoiets) Hyper!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:12

Als rechtgeaarde westlander zou ik echt aanpassingsproblemen krijgen daar Lachen
Ik vind de Veluwe af en toe al zo 'klef' met al zijn 'boerendagen' etc.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:21

Ik zag pasgeleden in de Vondst een vrijstaand herenhuis staan met 9000 vierkante meter grond. Voor maar 75.000 euro!!!!!
Ik wou ook al meteen gaan verhuizen Haha!