Krom gezin recht breien?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 16:43

Okay :D Ik ga vast heel Bokt over me heen krijgen na deze post. Dit topic is niet bedoeld als klaagtopic, maar ik ben op zoek naar tips hoe met onderstaande om te gaan en helpen waar ik kan. Ben me er ook van bewust dat de uiteindelijke verantwoording niet bij mij ligt (helaas misschien).

Lang verhaal, maar lees het alsjeblieft goed door zodat alles duidelijk is (mits ik het goed kan verwoorden :D ).

Sinds een week wonen mijn vriend en ik bij zijn tante in. Zij heeft een zeldzame ziekte, waardoor ze sommige dagen bijna niets kan. Zij heeft een geadopteerd dochtertje van 4 jaar, E. E woont al hier sinds dat ze uit het ziekenhuis kwam na de bevalling, haar eigen moeder heeft haar afgestaan. Echte moeder heeft behoorlijk drugs gebruikt tijdens de zwangerschap, en binnenkort zal wel duidelijk worden of E daar wat van over heeft gehouden.
Tante heeft ons ZELF aangeboden om hier te komen wonen, vrij van kosten, maar ze verwacht vooral van mij dat ik zo'n beetje het hele huishouden op me neem + voor een groot deel de zorg van E op me neem aangezien ze zelf steeds slechter wordt. Tante is een vreselijk lieve vrouw, dus we hebben zeker echt niets te klagen (en dat doe ik dan ook niet).
Dit als achtergrond informatie :)

Nu het volgende, aangezien ik me erge zorgen maak over de opvoeding van E. Ik heb het nu een weekje aangekeken, maar als het zo door gaat komt het niet goed met haar.
Dit was de laatste dagen zo'n beetje haar schema: Slapen tot lunchtijd, 'ontbijten' met macaroni, dan vooral veel koekjes, cola (!!!!), nog meer ongezond eten, nog een beetje meer cola, met avond eten rond 6 uur vooral niets hoeven eten wat ze niet lust (ook niet een klein hapje om te proeven), nog een beetje meer cola, chips 's avonds, en gaat tegelijk met tante naar bed, dat is niet voor middernacht.

Verder is ze ontzettend ongehoorzaam. Als haar iets gezegd wordt dat ze niet mag, dan vraagt ze direct waarom. En als je dan geen goede reden geeft, dan gaat ze gewoon door. Tante maakt er een gewoonte van om voor alles een reden te geven, terwijl ik zoiets heb van....ik ga niet eens met een 4 jarige in discussie, nee betekent nee, en daar heeft ze zich maar aan te houden. Gisteren was ze op de veranda aan het spelen op een loopfiets, en tante vroeg haar ermee te stoppen omdat dat ding ontzettend veel kabaal maakte. Maar eerst moet daar 5 minuten van discussie aan vooraf gaan, voordat ze eindelijk van dat ding afkwam en zich op de grond liet vallen, huilend.
Voorbeeldje: ze vraagt aan mij of ik wat cola in haar glas wil doen. Ik zeg 'nee, maar je mag wel wat chocolademelk of ranja. cola is erg ongezond'. Dat lijkt mij voldoende info. Vervolgens rent ze naar haar moeder en vraagt om cola wat ze dan ook direct krijgt :+
Gelukkig is het drinken nu wel grotendeels opgelost, ze is zo'n beetje over op de ranja maar probeert het soms nog wel.

Natuurlijk zijn er de huilbuien als ze iets niet mag (bijvoorbeeld 3 keer in 5 minuten verkleden en de natuurlijk nog schone kleren die ze net heeft uitgetrokken in de wasmand gooien), ik probeer haar uit te leggen dat ze per dag een stel kleren uit mag kiezen en die dan de hele dag aan moet hebben. In praktijk zijn dat vaak twee sets maar a la, ze speelt graag buiten en dan wordt ze nu eenmaal vies. Niets mis mee!

We zijn nu bezig met haar te leren opruimen. Ze heeft er een handje van om speelgoed te pakken, dit midden in het gangpad te gooien en een nieuw stuk speelgoed te pakken waar dan hetzelfde mee gebeurd. Het opruimen gaat erg goed als we dat van haar vragen, en we zijn dan natuurlijk HEEL erg blij met haar <3

Ik denk dat het haar vooral aan structuur mist. IMO (en zeg alsjeblieft als ik het fout heb) hoort een 4 jarige gewoon om 8/9 uur 's avonds in bed te liggen, om een uurtje of 8 opstaan. Ontbijt om 8, appel of ander fruit om 10/11, lunch rond 1 uur 's middags, koekje halverwege de middag en eten wat de pot schaft met avond eten? Natuurlijk kan het niet zo punctueel, zo bedoel ik het niet, maar meer als een richtlijn. Trouwens, ze heeft geen eigen kamer en slaapt bij tante in bed.
Want zoals ze nu leeft, ze heeft geen enkele regel, rust en regelmaat :+ Dan nog niet te spreken over soms dat oma zich meldt en die haar voor twee dagen ophaald, of dat ze bij een andere tante een nachtje blijft etc etc.

Ze is ook best wel snugger. Ze weet dat ze niet zonder te vragen onze slaapkamer binnen mag komen. Een keer probeerde ze dat toch, en ben ik boos geworden. Sindsdien wacht ze op de drempel en zegt:' oh, i wish i could come in there' :D

Tante heeft een hekel aan haar huilen, dus geeft ze E veel te vaak haar zin.
Ze geeft echter wel aan dat ze wil dat ik haar help, maar hoe kan ik haar helpen als alles geheel tegen mijn principes ingaat?
Tante heeft vaak problemen met slapen dus zij komt voor een uur of 11 haar bed niet uit. Kan moeilijk van haar vragen om dat te veranderen en E wel uit bed te halen.

Tante bedoeld het allemaal vreselijk goed, maar het wil gewoon niet heb ik het idee. E leert zo nooit een normaal ritme aan te houden (oh jee, eind augustus gaat ze voor het eerst naar school, en dan komt om 7 uur de schoolbus, hoe zal dat gaan??), en leren hoe een 'normaal' huishouden eruit ziet.
Plus het feit dat ze echt haar eigen wil doordrijft, de juf zal een hele kluif aan haar krijgen.

Ik zou heel graag met tante om te tafel willen gaan zitten, maar eerst wil ik graag reacties en meningen over de situatie. Heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te beschrijven. Ik weet dat ik hier nog maar een weekje ben, maar ik weet al wel dat als het zo doorgaat dat het niet goed gaat komen.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:50

Ten eerste vind ik het moedig van je om er uberhaupt aan te beginnen, het is niet gemakkelijk om een 4-jarige van haar 'verwendheid' af te helpen!

Ook denk ik dat het zeker geen slecht idee is om met je tante rond te tafel te gaan zitten, ze geeft immers zélf aan hulp nodig te hebben. Het is in mijn ogen ook niet erg verantwoord om er een levensstijl zoals de hare op na te houden met een peuter in huis.

Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel tijd jij hebt om de verantwoordelijkheid op te nemen, maar onthoud dat eenmaal E. jouw regels en jouw gezag aanvaardt, je haar ook niet zomaar in de steek kunt laten omdat je bv. gaat verhuizen.
Het zou best kunnen dat ze na een jaar erg gehecht is aan jouw manier van opvoeden.

En wat structuur betreft, daar heb je hélemaal gelijk in! Als er iets belangrijk is in het leven van zo'n ukkie is het wel voldoende slaap, gezond eten en regelmaat!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:54

Ik kan eigenlijk niks anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben. :)

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:56

lastige situatie
als je wilt dat ze gaat luisteren, zul je erg consequent moeten zijn, of wel nu niet dan niet en nooit niet
verder als ze driftbuien of ernstige huilbuien heeft, of op de gang/strafstoeltje of negeren, dit werkt meestal wel
je kunt haar leren dat er dingen die van mama mogen, van jou niet mogen
als tante wilt dat jullie daarmee helpen, zal zij achter jullie moeten staan, hoe moeilijk dat soms ook is met haar ziekte
ook zal ze inderdaad een beetje een ritme moeten krijgen, vooral als ze staks naar school gaat, want dat zijn dan wel erg lange dagen
mijn kids nu 5 en 2 liggen er om half 8 op en zijn rond 7 uur de volgende ochtend wakker, doe ik dit niet dan heb ik de volgende dag 2 ruzie makende kids in huis

wat je eventueel nog kan doen, is hulp inroepen van de jgz iod, die kunnen je helpen oplossingen te vinden die passen bij jullie alle vier

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:00

Begrijp ik hier goed uit dat er geen man des huizes is? (behalve jouw vriend dan)

Ik vind jou manier zeker de correcte! En volgens mij is tante lief erg gewillig er wat aan te doen. Zeker nu ze hulp krijgt. Ik zou zeggen ga met haar rond de tafel zitten!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:01

Helemaal met je eens TS!
Zou toch met tante om de tafel gaan zitten....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:04

Ik zou het slapen nog eventjes laten voor wat het is voor de rust (ze slaapt wel voldoende alleen in een ander ritme) eerst eens even de touwtjes in handen qua eten/drinken/kleding.
En eerst een gesprek met je Tante aan gaan :)

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:06

Het opvoeden van kinderen is niet zo makkelijk, was het dat maar...
Het beste is om vooral structuur, structuur en nog eens structuur in haar leven te brengen. Consequent zijn met wat mag en wat niet mag en daar ook consequenties aan te hangen.
Naughtycorner, speelgoed weg of wat dan ook, dat zijn toch stokken achter de deur.
Wat nachtrust betreft, kinderen van die leeftijd horen om 7u, max. half 8 in bed te liggen. Zij moeten het hebben van die uren rust om hun dag te kunnen verwerken en te groeien.
Ranja is oké, cola is not done.

Werk met stickers of andere dingen die ze leuk vind, die ze krijgt als ze bijv. haar kamer opruimt of op tijd naar bed ga. Maak van het bedgaan een ritueel (een LEUK ritueel) met verhaaltjes en altijd hetzelfde aan wat je doet. Dan weet ze wat er komen gaat en wordt ze ook rustiger.

Bovenal: praat met tante over hoe je dit wilt oplossen, dat zullen jullie met zijn allen als "gezin" moeten doen.
Als jij alleen doet wat hierboven staat en de rest lapt het aan zijn laars, dan is het verloren moeite.

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:07

Als eerst wil ik je complimenteren dat je het zo duidelijk heb verwoord. :D

Regelmaat en op tijd en vooral voldoende rust is voor een hummeltje van 4 onontbeerlijk. ;(

Dat E. tegen jou ingaat is logisch, want ze wordt door Tante beloond door het feit dat ze toch haar zin krijgt, maar je hebt toch al aardig wat voor elkaar gekregen, wo. het opruimen en de ranja. ;)

Om dit te kunnen doorbreken en vooral om het regelmaat in E. haar leventje te krijgen zou ik met je partner en Tante om tafel gaan zitten en vragen wat zij eigenlijk verwacht. Als zij verwacht dat je haar helpt, vraag dan waar dat uit bestaat. Zodra je compleet duidelijk hebt wat ze precies wil, leg dan uit dat je samen sterk zult moeten staan en dat E. jullie tegen elkaar uitspeelt. Op school en later bij een werkgever zal ook regelmaat gelden en wanneer ze dat nu niet leert, heeft ze het dan alleen lastiger. :o

Spreek er alleen wel vooraf met je partner over, zodat jullie op 1 lijn zitten. Het gaat niet om een aanval, maar om een gesprek en een oplossing.

Ik zag in je profiel dat je 29 bent, dus dat moet goedkomen. *D

Héél veel succes en ben het volledig met jou eens. Zo had ik het nl ook gewild/ gedaan qua structuur.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:09

Het is de bedoeling dat we hier allemaal heel lang blijven wonen. Al kan je nooit in de toekomst kijken.

Ik ben full time thuis, omdat we ook bezig zijn met verbouwen.

Dit huis was een ontzettende rotzooi toen we hier kwamen (kon niet eens eten aan de eettafel, ivm de bergen post en alles). Het hele huis was VOL en VIES.
We hebben nu twee kamers af, 4 te gaan. Maar inmiddels hebben we wel puin geruimd en is er plaats om te gaan zitten en lopen ;)

Het is een heel project, uitdaging en ook wel heel voldoenend. Maar af en toe vraag ik me (nu al) af waar we aan zijn begonnen.

Ik ben heel strict met E, zoals bijvoorbeeld gisteren. Ze was moe en jengelig, zat lag huilend op de veranda (na het loop-auto gebeuren), en gooide in haar woede de deurmat weg en wilde naar binnen lopen.
Tante zei dat ze eerst de deurmat terug moest leggen voordat ze naar binnen ging. En ze keek tante aan, met een blik van:F... you! En stak nog net haar middelvingertje niet op.
Toen knapte er iets in mij want ik was het helemaal zat. Dat verwende gedoe de hele tijd. Dus heb ik haar bij haar arm gepakt (niet hard natuurlijk!!), heb haar gezegd:'leg NU die mat terug', wat ze ook deed. En heb haar aan haar arm naar binnen gebracht, op bed gezet, en haar even heel duidelijk verteld dat als ze niet wilde luisteren we heel boos op haar werden en dat ze dan echt niet lief was.
Eerder op de avond had ze ook al gezegd: I'm tired of my mum talking like this'...en toen zei ik tegen tante dat het maar goed was dat ze geen 4 jaar ouder was :D

Later heb ik wel mijn excuses aangeboden aan tante, ik had niet zo moeten ingrijpen, maar dit gedrag kon echt niet. Ze vond het geen probleem, in tegendeel zelfs. Alleen zie ik het niet echt als mijn taak om E te 'straffen'.
E luistert prima naar mij, maar zoals bij iedereen, alleen als ze er zelf voordeel uit kan halen. Hier probeer ik dan ook misbruik (nou ja, gebruikt) van te maken, maar het werkt niet altijd :D

Ik was nog vergeten te vertellen over haar eten, dat is meestal uit blik. Kant-en-klare macaroni, poptarts (koeken met een vulling erin en glazuur erop). Gelukkig kook ik nu in ieder geval elke avond een degelijke maaltijd, dus dat is voor een deel wel opgelost.

Maar ja, het is een beetje dubbel allemaal op het moment.

@ Eempiej, dat klopt. Behalve mijn vriend is er geen man in huis. Tante is vrijgezel en zal altijd vrijgezel blijven. Mijn vriend heeft niet veel op met E, hij vind haar vervelend maar probeert me wel te helpen zodat als hij thuis is (hij werkt overdag en is nu 's avonds vaak druk met het verbouwen), zodat we samen op 1 lijn zitten.

@ Jackie91: we proberen echt heel consequent te zijn, maar tante heeft nogal eens zoiets van...laat maar *zucht* We proberen E vroeger naar bed te krijgen bijvoorbeeld, maar ze is er heilig van overtuigd dat haar bedtijd is wanneer tante ook naar bed gaat.
Gisteren kreeg ze van tante twee opties: in bed tv kijken of aan te keukentafel zitten totdat ze naar bed wilde. Ik dacht: top! Totdat ik 10 minuten later terug kwam uit de douche en zag dat ze vrolijk op de grond aan het spelen was :+ Tja, wat doe je dan op zo'n moment.


Hoe kan ik volgens jullie het gesprek het beste aangaan? Ik ben bang dat ik veel te beoordelend ben (zoals ik dat vaak ben), en dat gaat niet in mijn voordeel werken (zoals gewoonlijk). Ik ben erg slecht in zulke dingen, maar misschien vraag ik ook wel hulp erbij van de andere twee tantes, die er net zo over denken als ik. Ik krijg ze alleen niet zo vaak onder vier ogen te spreken.

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:09

Dat van Pieteritus vind ik ook een sterke: maak bijvoorbeeld een ladder o.i.d. met iets wat ze heeeeeeeel leuk vindt en wanneer ze iets goed heeft gedaan of heel lief is geweest mag ze bijvoorbeeld een ster o.i.d. een treetje hoger plakken. Wanneer ze bovenaan is mag ze bijvoorbeeld een klein cadeautje uitzoeken of doen jullie iets leuks met elkaar en dan bedoel ik niet kleuren of knutselen, maar een pretpark of weet ik veel.

Wanneer ze dan iets stouts doet gaat de ster een treetje lager. Zo heeft ze zelf ook veel invloed op wat komen gaat en het motiveert.

JuliaMaria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:10

Een dergelijke opvoeding komt tegenwoordig heel veel voor: ouders zijn óf te druk, óf niet consequent genoeg etc. etc.

De enige manier om daar wat aan te doen is om mama compleet te laten veranderen, maar een moeder op haar opvoedwijze wijzen is vaak levensgevaarlijk want je krijgt waarschijnlijk meteen de wind van voren. :=

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:15

goed van je dat je wilt helpen, daar heeft die kleine alleen maar baat bij.Ik hoop dat het goed opgelost kan worden. en als ze eenmaal naar school gaat krijgt ze vanzelf regelmaat en is ze zo moe dat ze waarschijnlijk vanzelf naar haar bed kruipt.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:23

Ik ga de ladder zeker voorstellen, dat is een hele goede tip!
Ze zal zeker snappen hoe dat werkt, ze is best pienter en zal vast goed haar best gaan doen!

@Franka75: Ik hoop ook dat school een goede invloed zal hebben. Alleen is het maar drie uur per dag, dus zal ze max 4 uur per dag van huis zijn. Het is meer een peuterspeelzaal volgens mij. Heb nog niet helemaal door hoe de scholen hier werken.

Het enige waar ik me zorgen om maak is dat ze zo vroeg op moet staan, en dus heel jengelig is als ze met de bus mee moet. Ik vrees met grote vrezen dat moeders zal toegeven en dat ze dan dus niet hoeft. Ook al kijkt E er wel erg naar uit, als ze moe is is alles altijd anders.

Bedankt voor de reacties, ik heb er heel veel aan!

Mila87

Berichten: 1961
Geregistreerd: 29-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:26

Ik vind dat er hele goede tips gegeven worden.
Wat goed dat jij je hiervoor in wil zetten.
Wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende; hoe kan je tante in aanmerking zijn gekomen voor de adoptie? Is ze later ziek geworden? (ik bedoel het niet verkeerd hoor, gewoon benieuwd). Ze heeft (neem ik aan) door haar ziekte niet de kans om haar dochter goed op te voeden. De huidige/vorige situatie lijkt mij erg ongezond voor een 4 jarig kind.

Verder ben ik het eens met bovenstaande tips en ben ik erg benieuwd hoe het gaat verlopen. Spreekt ze nou geweldig engels voor een 4 jarige? Of zijn jullie een engelstalig gezin?
Erg goed, 2 talige opvoeding :)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:29

als ze op een gegeven moment leerplichtig is dan moet ze naar school ook als moeders zegt dat ze niet hoeft en dat jengelen is vast snel over als ze gewoonj leert dat het toch niet werkt.

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:33

Sancha schreef:
Ik ben heel strict met E, zoals bijvoorbeeld gisteren. Ze was moe en jengelig, zat lag huilend op de veranda (na het loop-auto gebeuren), en gooide in haar woede de deurmat weg en wilde naar binnen lopen.
Tante zei dat ze eerst de deurmat terug moest leggen voordat ze naar binnen ging. En ze keek tante aan, met een blik van:F... you! En stak nog net haar middelvingertje niet op.
Toen knapte er iets in mij want ik was het helemaal zat. Dat verwende gedoe de hele tijd. Dus heb ik haar bij haar arm gepakt (niet hard natuurlijk!!), heb haar gezegd:'leg NU die mat terug', wat ze ook deed. En heb haar aan haar arm naar binnen gebracht, op bed gezet, en haar even heel duidelijk verteld dat als ze niet wilde luisteren we heel boos op haar werden en dat ze dan echt niet lief was.

Op dat moment had je haar positieve aandacht kunnen geven door te zeggen dat je het fijn vindt dat ze de mat opruimt.
Klinkt misschien raar maar dat helpt echt.

Moeilijke situatie..een meisje wat geen rust, reinheid en regelmaat kent.. De 3 r-en zijn zo belangrijk voor een kind.

Probeer, ondanks het verschrikkelijke gedrag van het meisje, ook de positieve dingen te zien en die juist te belonen..
Opvoeden is ontzettend moeilijk en de valkuil van het heropvoeden, is het feit dat je op den duur alleen maar de negatieve dingen kunt zien..

Veel succes en ik ga je volgen..

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:36

Smidtje: Om eerlijk te zijn: geen idee. Ik zal het haar eens vragen. Ik weet wel dat als ze in Nederland zou wonen, ze niet in aanmerking zou komen.
Ze is al 14 jaar ziek, maar ik heb begrepen dat ze de laatste jaren wel flink verzwakt is.
Geen idee wat er met E gaat 'gebeuren' als ze bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet of misschien zelfs wel helemaal invalide wordt.

En ik ben het met je eens, het is geen goede leefomgeving voor haar, maar ik/we doen wat ik kan om haar toch een beetje de goede kant op te sturen. Maar het is niet mijn kind, dus mijn mening maakt eigenlijk niet zo heel veel uit :(

We zijn een engelstalig gezin dus er wordt hier alleen Engels gesproken :) Al kan ik haar af en toe lastig verstaan, want ze kan een paar letters (nog) niet goed uitspreken.

Ik zou graag een fotootje van haar neerzetten, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is :)

Verder is het echt een schat van een kind, wil altijd graag helpen, is over het algemeen vrolijk en kan aardig zichzelf vermaken als dat even nodig is.

@Ibalia; daar heb je helemaal gelijk in, ik had ten eerste mijn mond moeten houden en ten tweede had ik het anders moeten doen. Alleen kon ik haar op dat moment wel wurgen, ze was echt in een vreselijk vervelende bui en dat was echt de druppel.
In het vervolg (want het gaat vaker voorkomen :+ ) ga ik zeker je raad opvolgen. Dank je!
Ik ben ook wel een beetje bang dat ik op den duur de boe-man word, en inderdaad de negative dingen overheersden gisteren.
Vriendlief en ik lagen in bed, hoorde haar jengelen in de woonkamer, en hadden beiden zoiets van...'daar gaaaaaaan we weer' :+

Maar een paar dingen die ze echt nog moet leren. Zoals bijvoorbeeld als haar moeder aan de telefoon is, schreeuwt ze gewoon om aandacht, steeds harder als ze iets NU wil terwijl dat best even kan wachten. Of als ik met haar moeder (tante dus) aan het praten ben jengelt ze er gewoon tussendoor. Zijn daarmee ook aan het werk :)

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:01

Nou , het klinkt alsof je er prima in staat hoor +:)+

Je hebt het ook mooi bokt-proof opgeschreven , hihi.

Lijkt me dat je de goede insteek hebt , je hebt het beste voor met die kleine en met tante , beseft ook dat je er nog maar een week bent , en tante heeft jullie hulp gevraagd.

Dus dat lijkt me een uitstekende positie waar vanuit je eens met tante kunt gaan overleggen hoe jullie dit aan gaan pakken.

Ik denk dat het daarbij het handigste is om uit te gaan van het feit dat ze straks naar school moet :)

Ze zal tegen die tijd geleerd moeten hebben om vroeger op te staan en dus ook vroeger naar bed te gaan , en goed te eten enzo , dat zal daar vast ook van haar verwacht worden :)

De discussie over wat "goed" is voor die kleine in huis hoef je dan niet eens aan te gaan , je kunt beginnen met haar voorbereiden op school , lijkt me dat tante ook wel beseft dat dat belangrijk is.

En als je dat eenmaal erdoor hebt dan is bijna alles al opgelost denk ik ? :)

Anarya
Berichten: 176
Geregistreerd: 26-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:09

Ten eerste: wat heeft dit kleine meisje een mazzel dat jij in haar huis bent komen wonen! Ik heb tweemaal van dichtbij meegemaakt hoe kinderen kunnen ontsporen of enorm depressief kunnen worden bij gebrek aan duidelijke structuur en hoeveel kinderen vooruit kunnen gaan wanneer iemand begint ze die structuur wel te bieden. Daarom bij deze een grote pluim! +:)+

Er zijn naar mijn idee al een boel goeie tips gepost, zoals veel met tante overleggen en op de juiste momenten positieve aandacht geven, ik zou daar nog wat aan toe willen voegen. Ik las in de begin post dat op tijd naar bed gaan ook een issue is. E. is er van overtuigd dat ze op dezelfde tijd gaat slapen als tante, daarnaast heeft E. geen eigen kamer. Is het in jullie huis mogelijk om voor E. een eigen kamer te regelen? Dat lijkt me de duidelijkste en makkelijkste oplossing. Grote mensen slapen in een grote mensen kamer, E. slaapt in een kinderkamer en alles wat daar bij hoort: haar eigen sterren-ladder voor de goede dingen die ze doet, haar eigen bedtijd, en haar eigen speelgoed om om te ruimen. Duidelijk maken dat kinderen niet hetzelfde zijn als volwassenen. Ook dat kinderen, zoals je noemde, wanneer volwassenen praten, stil moeten zijn. Ik denk dat je daarmee een grote stap naar verbetering zet.

Ik wil je heel veel succes wensen, en doorzettingsvermogen!

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:24

Die ladder is idd een goed idee.

Als ze als best wel stoer is voor haar leeftijd ( tenminste ik vind dat ze dat best wel is als ik joun stukjes lees) , kun je misschien is met der gaan praten dat ze af en toe heel vervelend is en dat dat niet mag.
Je kunt ook een krukje ergens neer zetten in de gang ofzo en elke keer als ze iets doet stuur je er naar het krukje zonder verder iets te zeggen, loopt ze er niet heen pak je er op zonder wat te zeggen en zet je er neer, komt ze weer zet je er zonder wat te zeggen terug en laat je er bijv een paar minuten langer zitten en als ze weer komt verleng je de tijd steeds meer en meer maar negeer der gewoon ( spreek dit ook af als je het wilt toepassen met de tante).

Ik zou in de vakantie en weekende haar om acht uur naar bed brengen en om acht uur weer wekken, rust ze ook meer uit, en dan bijv om 12 uur eten en dan daarna tot bijv. half 2 slapen of iets anders heel rustig een boekje voorlezen dus niet spelen of tv kijken.

Als ze naar school moet om zeven uur naar bed doen, ze heeft dat echt nodig als ze zo vroeg moet opstaan. Als ze niet wilt wakker worden zeg je gewoon dan vraag ik of de busschauffeur je even wakker wilt maken?? trapt ze daar niet in gewoon dekens van der af trekken der uit bed zetten en huppakee doet ze dit allemaal lief gewoon zeggen goed zo en heel lief tegen der doen.
Ik zou der eerst aankleden en dan eten als ze dan treuselt met eten hoeft ze zich daarna niet meer aan tekleden.

Heel consequent blijven en gaat ze drammen , of huilen op de grond op de kruk.
Doet ze dit buiten, klinkt heel bot maar gewoon een stuk doorlopen en niet omkijken, komt ze misschien vanzelf!

Heel veel suc6

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:18

Ach, je mond houden....
WIj hebben gelukkig een "normaal" :P gezin met een papa, een mama, een meisje van 8 en een meisje van 6 en ook bij ons gebeurd er wel eens iets waarvan je achteraf zegt, dat had ik anders moeten doen.

En ik schiet ook wel eens uit mijn slof als ik het druk heb en steeds moet scheidsrechteren...
Dan is mijn cursus hoe-een-pedagogische-correcte-moeder-te-zijn ook in 1x helemaal vergeten :=
Das ook helemaal niet erg want kinderen mogen ook wel eens weten dat ze te ver gaan en dat het hele leven niet alleen om hen draait.

Verder zijn we erg gelukkig, ook mijn beide dames 8-) 8-)

Misschien kun je haar iets leuks in het vooruitzicht stellen..Naar een speeltuin oid...zo doorbreek je misschien ook wel de negatieve spiraal waar ze nu in zit!

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:57

Vandaag nog een paar dingen voorgevallen. Vriendlief kwam net thuis en nadat ik 4 verschillende maaltijden had gekookt. net met hem even gebabbeld. Hij gaat vanavond met E. praten.

Ik heb hem nog gevraagd hoe zij gezag heeft gekregen over E. het blijkt dat niemand van haar familie haar wilde. Van Child Services zie je niemand, en die blijken er ook weinig om te geven. Kennelijk worden in veel pleeggezinnen kinderen mishandelt, misbruikt, maar ze zijn allang blij dat ze te eten krijgen.

Ik word hier zo verdrietig van, en het liefst zou ik nu een klein hummeltje adopteren. Of de politiek ingaan. :(

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Re: Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 03:20

Weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven, maar ik weet niet of het zo verstandig is om de moederrol op je te nemen. En zo klinkt het nu wel een beetje. De tante van je vriend is haar moeder en ook al kan ze nauwelijks haar bed uit komen. Regels en discipline zal toch van haar uit moeten komen.
Ik ben zelf absoluut geen pedagogisch hulpverlener maar professionele hulp lijkt me hier niet overbodig.
Een kind heeft behoefte aan een stabiele gezinssituatie en duidelijkheid. Twee "moeders" waarvan er één ineens na 4 jaar komt binnenlopen en die ook nog eens niet op één lijn zitten. Lijkt mij niet goed voor de ontwikkeling van dit meisje.

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Re: Krom gezin recht breien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 06:43

kinderen een keus geven werkt eigenlijk niet
je kunt iets aan ze vragen, wil je dit even opruimen, en natuurlijk roepen ze dan nee, gewoon zeggen ruim dit even op

het kan schelen als ze een eigen kamer heeft, laat haar helpen, hoe moeilijk het ook is met het inrichten en kiezen van de kleuren, dan heeft ze een eigen bedje en kan ze ook op tijd naar bed
en ja wt het bellen betreft, kan degene die aant bellen is misschien beter weglopen, en de ander haar bezig houden, zodat je op een gegeven moment kan zeggen, ik moet even bellen ga maar even lekker spelen ofzo