Stinkende schone was

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knoesje

Berichten: 1507
Geregistreerd: 22-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:16

Wat ook erg belangrijk is, dat je je was droogt op een plek waar de lucht goed droog is.
Dus je kunt het beter niet ergens ophangen en dan de deur van de ruimte dicht doen.
Dan gaat het idd muf ruiken. Buiten is wat dat betreft de meest ideale plek.

Ik zou ook gewoon wat wasverzachter gebruiken.
Dat geeft de was uiteindelijk zijn lekkere luchtje!
Lenor is een merk dat goede geuren heeft die lang blijven hangen.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:17

Zeepbakje @ MissYvette4u :o
Ik heb de mijne pasgeleden in gloeiend heet water gelegd met ammoniac, er kwam namelijk water uit mijn bakje ipv er doorheen, het klotste eruit.
Toen het in het water lag kwamen er hele klodders bovendrijven van de aangekoekte wasverzachter, bah!
Bleek helemaal dus dat ie helemaal verstopt zat!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:17

De was er inderdaad meteen uithalen
minimaal 1 keer per week op 95 graden wassen (om wasluis te voorkomen)
1 keer per maand een paar oude handoeken wassen samen met 3 steradent tabletten

Geen vloeibaar wasmiddel gebruiken maar (een weinig) poeder

ozzy1

Berichten: 126
Geregistreerd: 04-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:18

een afwasmachineblokje in de trommel en dan een hete was doen(zonder kleding).
Dit heb ik ooit als tip gehad en het werkt goed, doe dat om de paar weken en geen stank meer.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:19

unamie weet je dat steradent tabletten ook heel goed helpen om je witte sokken weer WIT te krijgen!?

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:20

k ga denk ik ook eens aan de waspoeder dan. heb het ook regelmatig dat het stinkt. komt maybe ook door de vuiligheid van de was (paardrijkleding, werkkleding onder het friet vet , bezweette kleding)

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:22

Ik laat mijn machine eens in het kwartaal met een kop soda en verder leeg een kookwas draaien.

Moet zeggen dat ik nog nooit een stinkende was heb gehad....

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:38

Die soda is ook prima. Er is een site http://www.omaweetraad.com en daar heb ik ook de tip van de soda afgehaald. Wasmachine ruikt niet meer. Maar ook andere goedkope tips.

Enne: draai dan in de goedkope daluren. Want een kookwas is natuurlijk duurder dan een 40 graden-wasje.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:53

ik draai die van mij eens in de zo veel tijd leeg, met een scheut chloor op 90 graden. werkt ook goed. bekend probleem overigens, vooral met de vele dieren spullen/ paardrijkleren.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:56

chloor zou ik niet aandurven als ik eerlijk ben. ga tzt wel een keer calgoniet ofzo halen om te ontkalken en eens een kookwas te draaien.

Anoniem

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:57

Misschien moet je eens vloeibaar proberen? Of een geurdoekje erin?

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:01

Soda vind ik ook een goed idee, ga ik volgende keer doen
Dat ontvet ook heel goed en is uiteraard milieuvriendelijker dan steradent :o

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:05

uitkijken met chloor, ook eens gedaan, en de was erna zag ik het deels nog terug, was niet zo leuk!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:06

Hier zijn al zoooooveel topics over. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken. ;)

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:31

1 keer per maand doe ik 2 kopjes soda in de trommel en een scheutje schoonmaakazijn in de zeepbakjes en laat ik hem leeg op 90 graden draaien.... geen last meer van stinkwas :D

Setteli

Berichten: 3174
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:35

donkere was moet ik altijd gelijk uit de machine halen, anders stinkt het heel erg. Lichte was geen probleem mee.
Bij de donkere was doe ik nu Silan korrels (wasverzachter) bij. En dit werkt goed. Moet het nog steeds niet lang laten zitten, maar het ruikt nu wel lekker fris.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:39

De donkere was is ook hier een "probleem" en ik heb geen idee hoe dat kan. De witte was ruikt altijd lekker fris en droogt ook vlotjes. De donkere was droogt trager en ruikt sneller muffig. Ook als ik het buiten droog, wat in de zomer eigenlijk standaard gebeurt :)

Ik heb dus geen tips...

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:42

Ik gebruik sinds kort ipv wasmiddel een ecowasbal.
Gebruik wel wasverzachter want die bal ruikt niet, maakt alleen schoon. Gaat 1000 wasbeurten mee dus is ook nog eens goedkoper en beter voor het milieu. En me was ruikt eindelijk alleen naar mijn wasverzachter :)

chance

Berichten: 3334
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Den Bosch, noord-brabant

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:49

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips voor zover!!

Ga toch maar wasverzachter gebruiken
handdoeken apart wassen en heter als 40 graden
1x per 2 weken machine 90 graden en dan met soda..

We hadden juist express een nieuwe wasmachine gekocht omdat we dachten dat het door de oude machine kwam dat de was stonk...
Nu met een nieuwe machine (1,5 maand oud) hetzelfde probleem...

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:53

ik zou eens de handdoeken apart wassen, op hogere temp en een ander wasmiddel proberen

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:56

Wij hebben een melkveebedrijf en dus veel erg smerige kleren, overals en melkdoeken.
Ik was onze gewone kleren op 40 graden, die van mijn dochtertje op 30 graden, de overals en spijkerbroeken van mijn man op 60 graden en de melkdoeken op 90 graden,

Ik was alles met Ariel vloeibaar voor bont of wit en vaak nog een schepje vanish erbij.
Als de was aan de waslijn gaat doe ik er een heel klein beetje wasverzachter bij.
Ik doe royaal zeep in het bakje en mijn was ruikt altijd lekker schoon.
Van gewone kleren, shirts, handoeken, vaatdoekjes, sokken etc. gooi ik altijd bij elkaar in, nooit geen probleem.

Het enige wat ik kan bedenken is te weinig wasmiddel of dat na het wassen de was te lang nodig heeft om te drogen, dan krijg je ook wat een eigenaardige vieze lucht.
Maar als de was gelijk na het wassen (nog nat dus) al stinkt dan denk ik toch echt aan te weinig wasmiddel.

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Stinkende schone was

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:59

Vloeibaar wasmiddel gebruiken. Bij osn gaat de was stinken als we te lang poeder gebruiken, dat gaat blijkbaar vastklonten en komt niet goed bij de was terecht oid. Nu we weer vloeibaar wasmiddel gebruiken ruikt het weer naar roosjes en violen!

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:59

Ik was handdoeken, ondergoed en beddegoed standaard op 60 graden en eens in de zoveel tijd gaan de handdoeken in een was van 90 graden. Mijn was is altijd fris, behalve mijn spijkerbroeken :? die willen nog wel eens vreemd gaan ruiken op het.. wasrek?? Maakt niet uit of ik ze buiten of binnen te drogen hang. Droger heb ik niet. Lichtgekleurde spijkerbroeken gaan met een bont wasmiddel (Robijn), donkerblauwe gaan met Robijn Black Velvet. Soms ruiken ze ook niet, dus waar het vandaan komt? Andere was komt heerlijk fris en schoon uit de machine.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:59

Als je het hebt gewassen hoe lang blijft het dan in de wasmachine zitten voor je het in de droger doet of op hangt?
Als dat langer dan een uurtje of 3 a 4 is dan krijg je dat het gaat stinken door het stilstaande water

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:00

Was je niet te vaak op een te lage temp? Ik heb altijd geleerd dat je beter wat heter kunt wassen, 60 graden, (sorrie milieu) juist om die muffe geur te voorkomen.

Rare geur in spijkerbroeken komt me ook bekend voor, maar al lange tijd eigenlijk niet meer gehad nu ik erover nadenk...