Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:20

Hallo Bokkers,

Zelf ben ik nog [te] jong om aan kinderen te beginnen. [vind ik zelf]
Ik ben niet zwanger en ook nog geen plannen om op korte termijn zwanger proberen te worden.

Echter heb ik een érg grote kinderwens, al vanaf dat ik nog een klein meisje was.
Van mijn vriend weet ik dat hij het nu [nog] niet ziet zitten, en dat er een grote kans in zit dat hij het
helemaal nooit wilt. Uiteraard respecteer ik zijn keuze en moet ieder het voor zich weten.

Maar iedereen wordt ouder, gaat settelen en denkt aan huisje-boompje-beestje.
Wat als je partner geen kinderen wilt.. en jij wel?

Zou je weg gaan bij je partner? Hem of haar overhalen? Het accepteren en het er bij te laten dat er geen kinderen komen?
En wanneer is het eigenlijk 'het moment' om het daar over te hebben?

Wil jij in de begin fase van je relatie al duidelijkheid over kinderen, of vind je dat mensen kunnen veranderen?
En wat als jullie inmiddels de leeftijd en de 'middelen' hebben om aan kinderen te beginnen, en je partner nog steeds zeker weet
geen kinderen te willen?

Ik hoop dat dit een interessante discussie kan worden :)

Liefs Stephanie

Kitty_luna

Berichten: 268
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Beverwijk

Re: Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:29

ik heb ook nooit kinderen gewild, maar hoe ouder ik word(ben nu 18 hoor XD ) hoe meer ik toch wel merk dat ik toch wel zoiezo 1 kindje wil, gedachten kunnen verandern ook die van een man !! haha, misschien moet je gewoon een keer rustig met hem er over praten als jullie saampjes met zijn 2en alleenzijn, en dangewoon eens vragen schat, hoe denk jij over om op oudere leeftijd kinderen / kind te nemen, en zouzeggen dat jij toch wel graag op oudere leeftijd een kindje wil,
maar iemand overhalen om een kind te nemen, nee imo is dat niet redelijk. het moet van beide kanten gewilt zijn, als mijn vriend geen kind wil en ik wel, dan moet ikzijn keuze accepteren, en wie wee verandert die keuze later toch nog, je weet et niet,

maar iig veel succes
en sorry als er woorden aan elkaar staan de spatie van vriendlief zijn toetsenboord doet het niet zogoed :P

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:30

Het is nu ook nog niet echt aan de orde hoor :P
Kinderen komt later wel.
Eerst maar zorgen dat we gelukkig zijn, en een goede basis opbouwen :)

Maar als jouw vriend geen kinderen wilt accepteer jij dat en ga je met hem mee daar in?

kaatje77

Berichten: 10433
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:33

Als hij echt geen kinderen wil, dan zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een andere partner ;)
Maar als hij in de toekomst wel kinderen wil, dan lekker zo laten, moment daarvoor komt vanzelf.

Ik wou eerder ook niks van kids weten, maar nu van alle kanten baby's zich aandienen gaat het wel kriebelen hoor :o
Om het zo maar te zeggen: we zijn goed aan het oefenen _O-

Eleionomae

Berichten: 19602
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:35

Ik meld mij! Ik zit in het zelfde schuitje als jij zit. Ik heb hem in het begin al direct duidelijk gemaakt dat als hij nu al 100% zeker weet dat hij geen kinderen wil, onze relatie geen nut heeft. Hij heeft het nu nog steeds niet echt op de gedachte van kinderen krijgen, maar zn afgunst wordt wel iets minder na bijna 3 jaar haha. Toch is het wel iets waar je over moet blijven praten vind ik :)

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:36

Ik denk dat je op den duur een groot probleem kan krijgen, als allebei de wensen niet veranderen.
Ik ben heeeeeel erg blij dat mijn man en ik allebei geen kinderwens hebben (ook wel ietsje ouder met 37 om 43).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:40

Tja dat is toch wel een breekpunt in een relatie. Ik heb het ook redelijk vroeg besproken in de relatie. Gelukkig zitten we op één lijn. Sommige dingen kan je wel gewoon mee leven als je partner daar een andere gedachtes bij heeft maar een kinderwens is daar niet een van.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:40

ik wil geen kinderen, mijn partner wel. Ik weet zeker dat dit op een gegeven moment een issue gaat worden. Maar ik heb zoiets van dat zie ik dan wel. Wij zijn 7 jaar samen, ik ben 33, volgens iedereen de leeftijd dat mijn klok moet gaan tikken. Alleen doet hij dat niet...

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:42

Dat is 1 van de dingen in het leven waarover je imo totaal geen compromis kan maken.

Je kunt geen half kind krijgen ;) . Dus als het een breekpunt word/is in je relatie, dan is het verstandig om alles op een rijtje te zetten en conclusies te trekken denk ik.

Ik had trouwens aan de beginfase nog geen idee of ik kinderen wil en mijn vriend ook niet (we waren/zijn nog zo jong). Inmiddels ruim drie jaar verder en we zijn staan er nog steeds hetzelfde in. We zien we later wel.

Ik hoop wel van harte, als we eenmaal op het punt komen dat er beslissingen moeten vallen, dat we het met elkaar eens zijn. Anders hebben we een heel groot probleem.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:42

Ik vind dat niet handig, Barbara. Ik heb het vaak fout zien gaan, uiteindelijk.
Ik zou dat zo snel mogelijk duidelijk willen hebben. Ik ken teveel gevallen waarin het in de relatie fout gaat omdat 1 van de 2 verwachtingen heeft die niet uitkomen.
Dus als jij zeker weet dat je kinderen wilt en hij is er zeker van dat ie ze niet wil is dat duidelijk en kun je jezelf afvragen of je met hem verder wil. (en hij met jou)
Dat klinkt misschien hard maar liever nu dan over 10 jaar. ;)

Pikolino

Berichten: 2542
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:42

@ Kaatje: oooh dat oefenen is zeker geen probleem :))

Blijven praten is zeker erg belangrijk. Echter schiet dat niet veel op in mijn situatie.

Hij heeft er volgens mij wel echt over na gedacht.
Zijn eerste 'nuttige' argument was, dat hij denkt zijn kinderen niet hier te willen grootbrengen als het slechter gaat met de wereld. Denk aan de economische crisis en het broeikaseffect.
[even 2 voorbeelden die inderdaad problemen met zich mee gaan brengen als het erger gaat worden.]
Hij geeft ook aan het niet zeker te weten en 'wel ziet wat de toekomst brengt'.

Al met al schiet het dus niet op, en ben ik pas zeker van zijn besluit als we een aantal jaar verder zijn..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:44

Barbara... is het voor hem dan nu geen issue? Of dacht hij al die jaren (net als mijn moeder) straks dan gaan de eierstokken wel rammelen. Wat het nu dus nog niet doet... ik zou niet rustig kunnen blijven zitten of verwacht jij dat het met zijn kinderwens niet zo'n vaart loopt. Ben je niet bang om straks ingeruild te worden voor een exemplaar van net 20 die wel kindjes wil?

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:47

Ik ben 27 en zoals ik het nu zie wil ik echt geen kinderen. Mijn vriend (31) zegt dat hij wel een keer kinderen wilt. Ik ben ook wel eens bang dat het een issue gaat worden. Als hij het echt wilt... (ik twijfel daar soms een beetje aan)

Ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil en bij daar heel duidelijk in. Hij denkt dat ik op den duur wel bijdraai...

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:47

Als je écht zo vastberaden bent dat jij een kind wilt, en je partner écht zo vastberaden dat hij er géén wilt, dan vrees ik niet dat het gaat werken. Of omgekeerd. Kinderen nemen of niet nemen doe je niet zomaar, dat is een héle lévensweg die eraan vasthangt. Dat is het cruciale punt hoe jij je leven wilt indelen, of koesterend naar kinderen, of vrij om het te spenderen aan andere dingen.
Het is heel erg als je moeder of vader wordt van een kind waar je eigenlijk helemaal niet naar uitkeek, ookal doet je partner dat wel. En ze zeggen wel dat het moeder/vaderinstict wel naar boven zal komen en dat je niets meer liever zult willen ookal ben je 'tegen je zin zwanger', maar helaas geld dat echt niet zo voor iedereen en je kan beter niet het risico nemen.
Anderzijds, is het ook heel erg als je je hele leven gaat afvragen "wat als..", omdat jij oh zo graag wilt en je partner oh zo graag niet. Kan goed zijn dat je een heel zwart gat valt, eens het moment daar is gekomen dat je helemaal geen kinderen meer kan krijgen.

Dus ik zou wel héél goed praten, niet over een nacht ijs gaan, goed van elkaar weten welke redenen er zijn voor waarom wel of waarom niet, zeker een grote tijd geven om na te denken als je echt verliefd bent. Maar als dan het punt daar is dat je moet kiezen, is het toch verstandig om je eigen levensweg te kiezen.

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:04

@ Daan-Ordeal:
jij noemt precies de situatie waar m'n vriend en ik 4 jaar geleden in zaten.
Inmiddels zijn we 31 en (bijna) 35 en bij mij niks verandert (zie mezelf echt helemaal geen kinderen krijgen) en m'n vriend is bijgedraait dezelfde kant op. Toen ik hem net kende zei hij dat hij wel graag kinderen wilde en ik wist het nog niet (vond mezelf ook nog veel te jong om het zeker te weten; 22). Rond de leeftijd van Daan_Ordeal hadden wij hetzelfde als jij en inmiddels is de kinderwens van m'n vriend is steeds minder geworden.

Ik heb me daar trouwens wel ooit wat zorgen over gemaakt toen hij dacht dat ie ze wel wilde en ik niet; kinderen doe je niet even als compromis of even voor 'erbij'. Daar moet je allebei je leven echt op in willen richten.
Ik kan me voorstellen dat een relatie stuk loopt als je het er niet over eens bent.... beide beslissingen (geen kinderen als je ze echt wel wilt, of wel kinderen als je ze eigenlijk niet wilt) lijken me ontzettend zwaar.
ervan uit gaan dat iemand bijdraait kan niet zomaar (het is geen aanschaf van een nieuwe bank), maar op jonge leeftijd uit elkaar gaan is ook zo zonde als je allebei nog van gedachten zou kunnen veranderen....
Ik zou vooral blijven praten.
Op een gegeven moment moet je dan een knoop doorhakken of groei je samen naar een beslissing.
(Hangt natuurlijk van je leeftijd af hoe 'zeker' je al bent van wel of geen kinderen willen)

Als ik op m'n 22ste zei; ik denk niet dat ik ze ooit wil; zeiden veel mensen standaard; jaja, wacht maar tot je 30 wordt.....
Nou, ik ben 31 en m'n idee dat ik het niet zie gebeuren is alleen maar groter geworden.
Wij zijn het inmiddels met elkaar eens; als we ooit alsnog voor kinderen kiezen, dan verdienen ze dat we ons leven op ze inrichten. Op moment willen we ons huidige leven niet veranderen met kinderen (full-time werk, paarden, etc etc) en kinderen verdienen meer dan 'erbij'.
Zolang we niks willen veranderen; dan maar geen kinderen.
(en gezien onze leeftijd zijn we er ons heel erg van bewust dat dat kan betekenen dat we ze nooit krijgen. Zeg nog niet nooit, maar het is binnen een paar jaar niet meer zo vrijblijvend natuurlijk....)

En we zijn heel gek op onze nichtjes en kinderen van vrienden, maar kinderwens voor onszelf wordt er toch duidelijk niet sterker van ;-)

edits; slordig typen...
Laatst bijgewerkt door Jolo op 30-08-10 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Wat als je partner geen kinderen wilt? [en jij wel]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:07

Mijn partner is dan mijn partner niet meer vrees ik....

Gelukkig hebben we allebei een kinderwens, dus dat wordt geen probleem :D

Ik zou wel even afwachten tot het puntje bij het paaltje komt. Want als de omgeving bijvoorbeeld aan kinderen begint en het was 'realistischer' wordt kan zijn mening zomaar eens veranderen. En dan zou het zonde zijn als je daarom je relatie verbreekt.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:10

kaatje77 schreef:
Als hij echt geen kinderen wil, dan zou ik persoonlijk toch op zoek gaan naar een andere partner ;)
Maar als hij in de toekomst wel kinderen wil, dan lekker zo laten, moment daarvoor komt vanzelf.

Dit :)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:11

Soms kan het bij trekken in de loop der jaren, ik weet niet hoe oud jullie zijn.
Ik zou het daar nu niet meteen voor uit maken, maar er bestaat natuurlijk een kans dat hij echt niet wil.
Dan zou ik dan kijken hoe groot jouw wens is en hem dat duidelijk maken, alleen je kunt hem niet om gaan praten.
Als dat zo is: hij niet en jij wel dan geeft dat vaak toch ook wrijving en zit er niks anders op dan uit elkaar gaan.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:14

Lastig. Ik denk dat een relatie vanzelf kapot gaat als de een geen kinderen wilt en de ander wel :) Waarom? Omdat dit voor beide zo belangrijk is, wat je standpunt ook is. Het is zo'n groot deel van je leven, hier kan je geen compromis over sluiten..

Bij mij zou de vraag andersom zijn. Zou mijn partner wel kinderen willen, dan denk ik dat het einde verhaal is. Ik wil niet dat hij me over een x aantal jaar kwalijk gaat nemen dat hij geen kinderen heeft :) En om kinderen te nemen als je er zelf niet voor 200% achter staat is helemaal geen optie ;)

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:17

TS ik zie in je profiel dat je 19 bent, ik weet niet hoe oud je vriend is?
De kans dat hij nu nog niet wil is natuurlijk aanwezig. Er zijn zoveel mensen die als ze begin 20 zijn roepen ik wil noooooooit kinderen en dan rond hun 30ste massaal zwanger zijn ;-)
(ha, lekker styereotype)

Maar het blijft een moeilijk iets voor veel stellen denk ik; "nu nog niet of nooit".... dat kun je niet even beslissen door er 1 nachtje over te slapen. Ben het met veel voorgaande eens; als je daar in een relatie niet uitkomt wordt het denk ik heel moeilijk om (gelukkig) samen te blijven.

valt me op dat iedereen het hier redelijk over eens is; kinderen krijgen is wel of niet, is geen compromis mogelijk en ook niet iets waar je, je even voor aanpast voor je partner....
ik heb het eerder bij stellen gezien; ze zijn het helmaal eens dat ze er niet uitkomen; met veel verdriet uit elkaar, maar samen een compromis vinden kan gewoon niet... lijkt me wel moeilijk

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:22

Jolo schreef:
ik heb het eerder bij stellen gezien; ze zijn het helmaal eens dat ze er niet uitkomen; met veel verdriet uit elkaar, maar samen een compromis vinden kan gewoon niet... lijkt me wel moeilijk

Sommige maken het helaas veel erger. Lekker met de pil stoppen zonder dat manlief het weet. "Oeps, ongelukje gebeurt, wist je dat niet, dat de pil niet 100% veilig is. Welja het is nu eenmaal zo". Bah, dat vind ik dus echt vreselijk :r

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:25

Dat lijkt me echt heel erg lastig en ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee. Ik ben nu net 19 en heb een hele grote kinderwens. Gelukkig is die wens bij mijn vriend (28) jaar net zo groot.

Ik zou het wel moeilijk vinden om een relatie te beginnen met iemand die absoluut niet aan kinderen denken wil, omdat het juist voor mij zo belangrijk is. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:25

Lastig, aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat je, je partner maar aan de kant moet zetten. Maar aan de andere kant, wat nou als je partner wel kinderen wilt, maar niet vruchtbaar blijkt te zijn, zet je hem dan ook aan de kant.

Als je nog erg jong bent is de kans dat één van de partner nog van mening veranderd wel nog aanwezig. Lijkt me toch moeilijk om je partner aan de kant te zetten. Bovendien weet je nooit of je dan wel een andere vent vind waarmee je kinderen wilt krijgen, leuke mannen hangen niet met bosjes aan de bomen. Straks zit je niet alleen zonder kinderen, maar ook zonder vriend.
Ik heb gelukkig makkelijk praten, mijn vriend heeft een nog grotere kinderwens dan ik (voor de toekomst), maar anders zou ik hem denk ik niet aan de kant zetten.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:31

Lieke schreef:
Lastig, aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat je, je partner maar aan de kant moet zetten. Maar aan de andere kant, wat nou als je partner wel kinderen wilt, maar niet vruchtbaar blijkt te zijn, zet je hem dan ook aan de kant.

Nee, want dan heb je nog andere opties, bvb pleeggezin, kind adopteren, spermadonor etc.

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:31

xKatleentjex schreef:
Jolo schreef:
ik heb het eerder bij stellen gezien; ze zijn het helmaal eens dat ze er niet uitkomen; met veel verdriet uit elkaar, maar samen een compromis vinden kan gewoon niet... lijkt me wel moeilijk

Sommige maken het helaas veel erger. Lekker met de pil stoppen zonder dat manlief het weet. "Oeps, ongelukje gebeurt, wist je dat niet, dat de pil niet 100% veilig is. Welja het is nu eenmaal zo". Bah, dat vind ik dus echt vreselijk :r


ja, bah, zo heb ik ook wel eens iemand horen praten... was niet echt een vriendin van me, maar toen steeg ze al helemaal niet in m'n achting.... Ze hebben inmiddels 3 kinderen, maar spreek ze nooit meer, dus zou niet weten hoe en wat......

ja, Lieke, dat klopt; wat als je allebei wil; maar een iemand kan niet?
Kan me voorstellen dat je dan samen probeert om een andere oplossing te vinden (adoptie, donor, noem maar wat). Dan wil je tenminste allebei hetzelfde.... Maar ik heb dat ook nooit meegemaakt, dus is makkelijk praten....