Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:46

Naar aanleiding van dit topic:
[LZP] Bruiloft; goede tekst, kinderen ongewenst?

Hoe logisch is het voor jullie dat gezins/familieleden meegaan als jij ergens voor uitgenodigd wordt? In bovenstaand topic ging het over een bruiloft waar jouw kinderen niet gewenst waren. Hoe reageer jij daar op?
En met verjaardagen? Stel jij wordt uitgenodigd, neem jij je vriend automatisch mee omdat hij nou eenmaal bij jou hoort? Zou jij beledigd zijn als jouw vriend niet mee mocht? Respecteer jij dat of is dat not done? En is een bruiloft of begrafenis anders omdat het een speciale dag is?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:50

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar overkomen als bepaalde vrienden/familieleden niet met je mee mogen.
Ik snap het best dat je liever geen vreemden op je verjaardag/bruiloft etc hebt maar het verbieden van kinderen op een bruiloft,dat gaat me net iets te ver. Dan zou ik zelf ook niet gaan,ze horen echter ook bij de familie.
Maar daar denk ik dan zo over en wie ben ik. :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:50

Als mijn kinderen niet welkom zijn dan gaan wijj ook niet.

De kinderen horen erbij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:51

Als ik ergens voor uitgenodigd word, ga ik ervan uit dat het voor ons hele gezin geldt. Dat ze mijn man er niet bij zouden willen hebben, zou voor mij reden zijn om zelf ook niet te gaan. Voor bruiloften en begrafenissen kan ik heel goed zelf beslissen of mijn kinderen mee kunnen of niet.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:52

Ik vind het wel logisch dat mensen geen (jonge) kinderen op hun bruiloft willen, als zij dat zouden aangeven zou ik dat wel respecteren. Dan zoek ik een oppas of gaat maar een van ons erheen. Op een verjaardag vind ik dat anders, dat is ieder jaar, een bruiloft als het goed is niet ;) Ik vind het minder logisch als mijn vriend niet mee mag, die kan zich over het algemeen prima gedragen ;) Tenzij je natuurlijk echt een meidenuitje hebt of een personeelsuitje zonder aanhang.

Bij een bruiloft of begrafenis waar niet duidelijk is aangegeven of kinderen wel of niet gewenst zijn zou ik ze waarschijnlijk wel meenemen. Als je kind gaat jengelen tijdens de plechtigheid kun je altijd even weglopen.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 28-08-10 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Re: Familie niet gewenst/uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:55

Ik ben het met Figaro eens. Ik heb nu nog geen kinderen, maar ik kan begrijpen dat niet iedereen kinderen graag op een bruiloft heeft. Dus die wens zou ik respecteren. Het ligt er ook aan wat voor een feest het is, maar bij ons is het jaren zo geweest dat bij feesten voor volwassenen de kinderen gewoon thuis bleven. Want als kind had ik daar toch niks te doen, dan vonden mijn broertje en ik het veel leuker thuis met de oppas.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:58

Ik neem uit mezelf al geen kinderen mee naar een bruiloft of feest!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:59

Tja ieder zijn wens.
Aan de ene kant vind ik het wat vreemd. Als ik ga trouwen ga ik echt mijn familie niet vragen of ze de kinderen thuis willen laten, die zijn van harte welkom. Evenals partners.
Krijg ik een uitnodiging waarbij mijn partner niet welkom is, dan blijf ik lekker thuis.
En wat betreft kinderen, als ik een oppas kan vinden best, maar lang zal ik niet op de bruiloft blijven. Kan ik geen oppas vinden dan blijf ik ook lekker thuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:00

Als ze mijn vriend er niet bij willen, of andersom, als vrienden van mijn vriend mij er niet bij willen dan is dat prima voor me. Moeten zij weten. Als zij mij er niet bij willen is de kans heel groot dat ik er sowieso al niet bijzonder veel zin in gehad zou hebben. :') Vaak zijn dat toch wel dingen gebaseerd op situaties die al iets langer spelen dan "gisteren" en dan wil ik ook niet hypocriet lopen doen. :) Als er op een kaart niet specifiek staat "+ partner" (iets wat in België vaak gedaan wordt, dat de uitnodiging op naam verstuurd wordt maar dat er dan bv in mijn geval "Kathleen en partner" zou staan. ;) ) dan bel ik effe/vraag ik die persoon effe of het de bedoeling is dat mijn vriend mee komt of niet. :) Laatst zei mijn vriend ook "kom je mee naar de housewarming van mijn collega" waarop ik meteen vroeg of dat wel de bedoeling van zijn collega was en dat ie dat even moest vragen. Ze had er geen probleem mee maar het was ook niet echt "de bedoeling" dus ik ben lekker thuis gebleven. Als je je daardoor al persoonlijk aangevallen moet voelen. :+

Dus neen, ik zou er geen probleem mee hebben en ja, ik vind een bruiloft specialer dan bv een zomerse BBQ. Een bruiloft doe je, als het goed gaat, maar één keer, en die ene dag mag helemaal van het koppel zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-08-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:01

indien mijn kinderen niet gewenst zijn dan ben ik ook niet gewenst.......en zijn die personen bij mij thuis al helemaal niet meer gewenst!!

ben daar erg duidelijk in....

ik zou uit mijzelf al oppas regelen......maar het gaat wel even om het prinicipe dat ze wel gewoon "uitgenodigd" zijn omdat ze bij mij horen....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:03

als bij ons alleen de naam van mij ouders er op staan blijven mijn broertje en ik thuis...
als de familie er op staat komen wij allemaal,
bij verjaardag enz neem ik mijn vriend wel mee, bij begravenis en bruiloften ligt het er echt aan hoe goed mijn wederhelft die persoon ook gekend heeft ;)

ik ben nu 20, en het gebeurd steeds vaker dat ik ook uitgenodigt ben, en mijn broertje nog niet,
tjah zaken relaties van mijn ouders hebben liever geen kinderen er bij...
en dan nog wat moet mijn 12 jarige broertje op zo'n gala feestje :') _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:08

Het ligt eraan... Als ik alleen voor 's avonds op het feest wordt uitgenodigd, dat van 2100 tot 0100 duurt, zou ik de kinderen niet meenemen ;) En dan ligt het eraan wie er gaat trouwen of ik mijn vriend meeneem. Als het een collega is, zouden we denk ik als collega's naar het feest gaan. Mijn partner kent mijn collega's ook niet.
Ben ik uitgenodigd als daggast, neem ik mijn kinderen ook mee :) Maar ik neem aan dat je dan ook een iets andere band hebt met degenen die gaan trouwen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:08

Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor. Ik vind het helemaal geen probleem als partners niet uitgenodigd worden voor een bruiloft bijvoorbeeld. Ik werk in een groot team en dan worden alle collega's uitgenodigd voor het feest, maar allemaal zonder partner. No problem.

Kinderen zou ik zelf ook absoluut niet op een bruiloft willen hebben. Wel bijv als de gasten voor de hle dag zijn uitgenodigd en voor bijv de receptie maar op het feest daarna (wat toch meestal al niet zo vroeg is, hoef ik dat gejengel niet.

Maar ik heb echt helemaal niets met kinderen, ik zou echt meer betalen voor een kindvrije supermarkt, restaurant etc..

Ik vind het overigens ook iets van diegene die het feest geeft. Ik zou dat ook niet zien als afwijzing richting kinderen of partner, maar gewoon de wens vanuit het bruidspaar en geen persoonlijke aanval oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:10

Als mijn man er 'niet bij mag zijn' zou ik daar niet blij mee zijn. Dit geldt dan voor verjaardagen en dergelijken, vriendinnendagjes of etentjes met studiegenoten vind ik wat anders, daarvan spreek je af 'met z'n vieren'.

Mijn man en ik zijn al 8 jaar samen, en met wat uitzonderingen zijn mijn vriendschappen over het algemeen 'jonger'.

Als mijn kinderen niet mee mogen, dat ligt aan de situatie. Ik vraag het eigenlijk automatisch even, tenzij duidelijk is dat aan kinderen speciaal gedacht is (mijn zwager wordt 40 en die viert dat in een pannenkoekenrestaurant, da's dus duidelijk dat we met z'n allen gaan).

Het is wel zo; als ik geen oppas heb, dan houdt het gewoon op. Uiteraard gaan de kinderen voor onze uitstapjes.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:10

Ik vraag het gewoon altijd even, het staat er bij feestjes ook wel vaak bij of het vriendje welkom is. Als het niet zo is, even goed voor mij, dan ga ik alleen ;) Omgekeerd ook hoor, ben niet extra beledigd als ik niet meekan naar een feestje van een vriend van mijn vriendje.

Je bent niet zo vastgekleeft aan elkaar dat je geen individu meer bent he. Net als met kinderen, ondanks dat je kinderen hebt, je blijft een individu die dus los van de kinderen kan gaan en staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:14

Tja, wij hebben heel bewust geen kinderen, en ons huis is dan ook totaal niet op (kleine) kinderen ingericht. De meeste van onze vrienden hebben óók geen kinderen, dus dat is heel makkelijk. Degenen die wél kinderen hebben, daarvan heb ik altijd heel duidelijk gemaakt dat ze mee mochten bij BBQs, kletsmiddagjes/-avonden, maar dat er wél een vijver van anderhalve meter diep in de tuin ligt en dat er drie honden rondlopen die ik niet ga opsluiten. Meestal waren die vrienden slim genoeg om te bedenken dat de hele tijd je koters in de gaten houden voor jezelf óók niet erg gezellig is, en een keer onbezorgd bijkletsen met de rest van de vriendenkring zónder die aandachtvragende kindertjes erbij wel eens héél erg aantrekkelijk zou kunnen zijn.
Het heeft, kortom, in mijn vriendenkring nooit problemen gegeven, mijn vrienden weten en accepteren dat ik geen kinderliefhebber ben. Zouden ze dat niet geaccepteerd hebben, dan zou de vriendschap inderdaad wel eens geeindigd kunnen zijn. Maar juist omdat het vrienden zijn, is die acceptatie nooit een probleem geweest. Ze kennen me langer dan vandaag, en langer dan dat zij kinderen hebben.

Anders gezegd: als het voor jou een probleem is om zonder koters bij je vrienden langs te gaan terwijl zíj niet om die koters gevraagd hebben, dan noem ik dat geen vriendschap. Die koters zijn 'van jou', althans jíj wilde ze en hebt zo op de wereld gezet, maar dat wil niet zeggen dat anderen daar net zo blij mee zijn. Ik sleep ook mijn honden niet mee op visite. Daar heeft iemand anders óók niet om gevraagd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:17

Ik heb mee gemaakt dat mijn tante ging trouwen en wij, kinderen van haar broer (onze vader), mochten niet mee. Kwam ons vader daar met zijn vriendin, ziet hij tot zijn verbazing dat familie van tantes man in spe de kinderen WEL mee hadden. Paps heeft stiekem gevraagd aan nieuwe schoonfamilie of zij ook op de uitnodiging hadden staan dat kinderen niet welkom waren. Nee dus, sinds dien komen we daar niet meer. Wij, klootjesvolk, zijn duidelijk te min voor een tandarts gezin. Krijg ik een uitnodiging met duidelijk er op ........ is/zijn niet uitgenodigd/welkom ga ik niet.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:26

Als ik een verjaardag heb van een familielid of vriendin gaat mijn vriend gewoon mee, andersom ga ik ook met hem mee. Ik vind dat niet meer dan normaal. Bij een bruiloft ligt het er aan van wie het is. Zoals eerder gezegd zou hij niet mee gaan naar een bruiloft van een collega, maar wel van iemand die hij ook zou kennen.

Overigens kan ik het mij heel erg goed voorstellen dat iemand geen kinderen op een bruiloft wil hebben. Ik denk dat je zoiets niet persoonlijk moet opvatten. Nav het topic dat in de openingspost genoemd wordt heb ik daar gisteren ook over nagedacht. Ik kwam toen tot de conclusie dat ik zelf ook geen kids op mijn bruiloft wil hebben. Niet omdat ik ze niet leuk zou vinden, maar puur omdat ik vind dat ze er niets te zoeken hebben. En inderdaad, het is de dag van het bruidspaar. Je hebt je maar aan te passen aan hun wensen, dat zou je op je eigen bruiloft ook prettig vinden. :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:01

Ik zou als ik zelf kinderen had ze sowieso al niet mee willen nemen. Ik heb zelf een godsgruwelijke hekel aan familieverplichtingen als begrafenissen, bruiloften en de hele reutemeteut, en zou dat mijn kinderen niet aandoen, zelfs niet als ze wat betreft het bruidspaar of wie dan ook wel welkom waren.

Ik ben het wat betreft als zo iets op de uitnodiging staat eens met Nadir: Niet persoonlijk opvatten, want zo is het waarschijnlijk ook niet bedoeld...

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:05

Kinderen hebben wij nog niet. Maar op verjaardag neem ik wel mijn vriend mee. Wij zijn al 5 jaar samen en iedereen in mijn omgeving kent hem heel goed. Ik zie ook geen rede waarom iemand mij wel zou uitnodigen en hem niet? Tuurlijk heb ik ook meidenavonden enz tis niet dat ik niet zonder mijn vriend op pad ga ofzo maar naar gelegenheden gaan we meestal samen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:21

Ayasha schreef:
Als ze mijn vriend er niet bij willen, of andersom, als vrienden van mijn vriend mij er niet bij willen dan is dat prima voor me. Moeten zij weten. Als zij mij er niet bij willen is de kans heel groot dat ik er sowieso al niet bijzonder veel zin in gehad zou hebben. :') Vaak zijn dat toch wel dingen gebaseerd op situaties die al iets langer spelen dan "gisteren" en dan wil ik ook niet hypocriet lopen doen. :) Als er op een kaart niet specifiek staat "+ partner" (iets wat in België vaak gedaan wordt, dat de uitnodiging op naam verstuurd wordt maar dat er dan bv in mijn geval "Kathleen en partner" zou staan. ;) ) dan bel ik effe/vraag ik die persoon effe of het de bedoeling is dat mijn vriend mee komt of niet. :) Laatst zei mijn vriend ook "kom je mee naar de housewarming van mijn collega" waarop ik meteen vroeg of dat wel de bedoeling van zijn collega was en dat ie dat even moest vragen. Ze had er geen probleem mee maar het was ook niet echt "de bedoeling" dus ik ben lekker thuis gebleven. Als je je daardoor al persoonlijk aangevallen moet voelen. :+

Dus neen, ik zou er geen probleem mee hebben en ja, ik vind een bruiloft specialer dan bv een zomerse BBQ. Een bruiloft doe je, als het goed gaat, maar één keer, en die ene dag mag helemaal van het koppel zijn.

Hier ga ik volledig in mee. :))

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:28

@ikdoemaarwat:jij gaat behoorlijk kort door de bocht vind ik. Mijn huis is ook niet ingesteld op kinderen en met een verjaardag hier(die overigens sávonds gevierd worden) geef ik aan mijn vrienden aan dat het gevierd wordt zonder kinderen. En die hebben daar geen probleem mee hoor. Ik heb geen hekel aan die kinderen en sommige kinderen komen ook weleens hier maar op zo'n avond-verjaardag heb ik geen zin in al die kleine kinderen. Mijn huis is er niet op ingericht en ik heb ook geen slaapplaatsen voor al dat kleine grut.
En een trouwerij vind ik al helemaal geen plaats voor kinderen van vrienden. Kinderen van je broers of zussen vind ik wat anders, die zijn naaste familie. Maar kinderen van vrienden zou ik ook niet uitnodigen. En als die vrienden dat na goed overleg niet begrijpen of dan net als jij een conclusie trekken van mijn kind niet dan ik ook niet dan zijn het in mijn ogen geen echte vrienden.
En wat iemand eerder zei:jij kiest voor je kinderen, plat gezegd je omgeving maakt die keuze niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:30

Als ik mensen uitnodig voor een feest zet ik er meestal bij: aanhangsels ook welkom :D
En voor mij geld als ik ben uitgenodigd en mijn vriend niet of het is er niet bij vermeld dat ik altijd een belletje geef of hij ook welkom is. Hij doet dat hetzelfde voor mij. Zo heb ik vanavond bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest waarvan de organiserende mensen hem niet kennen. Dus heb ik even een belletje gedaan en hij was van harte welkom. Moest dat niet zijn zou ik ook gegaan zijn, dan moest hij zich maar een avondje alleen amuseren.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:36

Ik vind het erg situatie afhankelijk.
In bovenstaand geval gaat het om iemands bruiloft en als die persoon daar geen (kleine) kinderen bij wenst.. Kan ik me daar best iets bij voorstellen.
Dat ik zelf daar anders over denkt doet in deze niet ter zake vind ik.
Of je dan voor jezelf de afweging maakt om wel of niet te gaan is ook weer een heel appart hoofdstuk.
Ik zou er niet zo'n probleem mee hebben, idd mits ik een goede opvang voor mijn kinderen zou hebben. Het is hun dag en niet de mijne.
Ook het wel of niet mee nemen van vriend vind ik situatie afhankelijk... bijv een besloten fam diner en je kent je vriend net...Of een vriendinnen uitje....Nee, dan wil ik hem niet eens mee hebben.
Vwb de kids heb ik eigenlijk ook nog nooit echt in de knoop gezeten of ze wel of niet mee moeten. Het is meestal wel duidelijk. Bovendien ben ik zelf vaak eerder van: nou, doe maar niet. Helemaal niet handig. Als dat diegene waar we heen moeten dat vind.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:38

ikdoemaarwat schreef:
indien mijn kinderen niet gewenst zijn dan ben ik ook niet gewenst.......en zijn die personen bij mij thuis al helemaal niet meer gewenst!!

ben daar erg duidelijk in....

ik zou uit mijzelf al oppas regelen......maar het gaat wel even om het prinicipe dat ze wel gewoon "uitgenodigd" zijn omdat ze bij mij horen....

Ik vind dat raar. Als vrienden jou al jaren kennen en 'iets' met jou hebben, geldt dat toch niet perse ook voor je partner en/of kinderen?

Ik heb vrienden / vriendinnen die niet mijn partners vrienden zijn en mijn vriendin heeft die ook. Ik hoef dan ook niet zo nodig mee hoor. (gelukkig niet! ;) )
Andersom zit ik ook niet te wachten op de 'aanhangsels' van mensen waar ik iets mee afspreek of die ik ergens voor uitnodig.
Kortom; als ik met iemand afspreek of uitnodig, nodig ik hem of haar uit en niet wat er verder nog aan vast zit.