wederom konijnenellende

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

wederom konijnenellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 10:37

zie deze topic: [AM] konijnen ellende waarin ik vertel hoe ik Pommie moest afgeven. Ik heb nu 3 jonge hollandertjes (waarvan 1 teveel maar ik wil er inmiddels geen meer kwijt). Het verhaal van Pommie heeft zich bij 2 van hen herhaald. Kleine hobbit lag er op een dag bij als een slappe hap met zijn kontje in de voerbak. Ik tilde hem op en hij hing slap in mijn handen, en droop net als pommie destijds van de stront en de urine. in de voerbak had hij een berg dunne keutels achtergelaten. Ik waste hem met warm water zodat hij weer schoon lag, legde hem in een schoon hok en gaf hem een medicijn met het spuitje in zijn mondje om de darmpjes te kalmeren. Water en voer in zijn bereik, en ja, dezelfde avond zat hij zich al te wassen in een hoekje.

Maar bij Poemel was ik veel later erbij helaas. Ik kwam terug en vond slechts 2 konijntjes, en het moesten er 3 zijn. Poemel lag languit in het binnenhok, voelde al koud aan. Ze liet ook haar kop hangen en ik heb ook haar met lauw warm water gewassen, in een handdoek gewikkeld en op een kruik met warm water gelegd. "Dat wordt echt niets meer, die gaat dood", zei mijn vriend. Maar een konijntje uit het lijden verlossen kan ik niet, zo maar laten liggen kan ik ook niet. Dus dan maar ervoor vechten. Ik legde het steeds om en om, zodat elke kant opnieuw weer warm werd. En ik gaf met een spuitje weer wat spul om de darmen te kalmeren en ook veel water want het mocht niet uitdrogen. Het water nam hij goed aan en het werd ook goed doorgeslikt. Die nacht zou het er om spannen. Ik legde hem op de kruik met handdoeken in de doos naast mijn bed en ook 's nachts gaf ik met het spuitje een paar keer drinken. Het mondje ging vanzelf open als ik het spuitje aandroeg. De volgende ochtend leefde het nog EN, het lichaam had de temperatuur terug die het moest hebben.

MAar nu moest het eten hebben, anders zou de maag er mee ophouden. En eten deed het nog niet, want het kon alleen maar liggen, had geen kracht om de kop op te tillen. Ik besloot om brokjes te weken in water. DAt ging goed, en met het spuitje zoog ik het op en spoot het zachtjes weer naar binnen. En dat werkte prima! Helaas moest ik werken, dus nam ik het mee naar mijn moeder en ik vroeg haar om elk half uur te voeren. Ze keek naar het beestje dat slap en met gesloten oogjes in de doos lag en zei "ach desiree, dat wordt toch niets meer!". Maar ik antwoordde "zolang het nog eet en drinkt heeft het een kans en geeft ie aan dat ie wil leven en dan moeten wij het een kans geven". Dus zodoende, mijn moeder zou het dan zoveel mogelijk voeren.

Die middag kwam ik in de pauze even thuis voor het medicijn. Ik spoot het naar binnen en gaf ook nog veel eten. Het konijntje was erg hongerig. De ogen waren inmiddels geopend en een oog volgde het spuitje nauwkeurig en het mondje ging dus al bij voorbaat open. Ik gaf het zoveel het wilde want hij moest aansterken. die avond ging ik het voeren van een lepeltje, want hij kon zijn kopje alweer dragen. Bij het naar bed gaan legde ik hem weer op een kruik met een beetje warm water en met de zijkanten ondersteund, het kon nu recht op liggen en hoefde niet meer op zijn zij te liggen. Ik vond dat het tijd was om op droger voer over te gaan om de diarre tegen te gaan. Ik waste hem nog eens, want een keuteltje zat vast. Daarna poepte hij flink weer wat en ik was blij om dat te zien. Ik legde hem hooi voor zijn neusje en ja, hij begon zachtjes aan weer te eten!

De volgende dag gaf ik brokjes en die gingen er ook goed in. En nu.......... dartelt ze weer met broertje en zusje in het hok! Mijn moeder en mijn vriend vinden het een wonder.

Maar er is een wrange kant aan het verhaal; als ik pommie zelf verzorgd had op mijn manier en ik was niet naar de dierenarts gegaan, had ze waarschijnlijk nog geleefd. En dat vind ik erg jammer. Had ik haar maar gevoerd, want zelf kon ze niet eten. Arm diertje.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:46

Je weet niet of Pommie het gered had, je hebt gedaan wat je kon en meer kan je niet doen.
Dat het met deze twee gelukt is, daar moet je naar kijken. Je hebt heel hard je best ervoor gedaan en met een geweldig resultaat.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:25

Het is een beter resultaat dn dat ik ooit behaald heb met cavia's en konijnen. Ik heb 2 keer myxtamatose proberen te bevechten en heel vak zieke cavia's op die manier verzorgt. Dat is mij nooit gelukt.. Het is zo wrang want je doet er alles voor en dan gaan ze toch dood..
Daarom: complimenten en weet dat je met beste weten voor Pommie hebt egzorgd. Je mag jezelf dan ook niets verwijten, vind ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-03 11:29

Ik baal gewoon van de dierenarts. Had hij me maar meteen het advies gegeven om het water en voedsel op deze manier toe te dienen! Hij kent zijn werk niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hij was te passief. En ik gaf te snel op.

Om deze reden ben ik met de volgende konijntjes niet naar de dierenarts gegaan, die kan toch niet helpen. En omdat ik niet passief naar een stervend dier kan kijken, heb ik maar ingegrepen en zelf bedacht wat ik kon doen. Had ik dat ook maar bij Pommie gedaan.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 11:38

heeft je dierenarts uberhaupt wel genoeg verstand van konijnen want het is toch een vak opzich konijnen....
ik merk het bij mijn dierenarts ook hij heeft gewoon te weinig verstand... en ga dan ook niet meer met mijn konijntje naar hem toe aangezien hij veel te hardhandig is met haar .. (okay het is een relteef maar hij zet haar zo klem dat ze bijna geperst word terwijl als ik haar vast hou ze rustig is maar dat mag niet van hem) ik ga dan ook alleen nog met de hond en kat naar hem toe en doe mijn konijnen wel wat ik denk dat goed voor ze is .... maar je hebt bij Pommie echt gedaan wat je kon... en konijnen zijn al zo teer ...
maar wees er in ieder geval blij om dat deze lieverd nog leeft !!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:51

gaaf dat het zo goed gaat, maar ga jezelf nu geen schuld gevoel aan praten je hebt toen gekozen voor datwat jij dacht dat goed was.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 19:58

super joh dat je hem erdoor hebt gekregen. of dat met die andere ook gelukt was weet je niet helaas, voor hetzelfde geld ook niet.
inderdaad zijn er helaas veel dierenartsen die denk ik een konijn maar als een konijn zien en er volgens mij gewoon niet de moeit evoor doen.
ik heb op die manier vorig jaar ook een van mijn leeuwekoppen verloren.
als ik toen wist wat ik nu weet was ik er nooit heen gegaan en had hij me nooit aan kunnen praten dat mijn nijn suikerziekte had.
elk konijn in de stress en met veel pijn heeft een heel hoog suikergehalte in de urine, die van mij dus ook.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 22:25

Het klinkt als coccidiose. Je kan ook konijnenvoer kopen met anti-coccidiose middel erin (weet niet of je het zo schrijft). Het is een ziekte (bacterie) die het spijsverterings stelsel aantast. Let goed op dat je je hokken regelmatig ontsmet. Houd je konijnen ook weg bij nieuwe dieren.
Veel succes met je konijntjes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 09:37